וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ אלטרנטיבי: ספאחיה ומכבי תל אביב שואבים השראה מסן אנטוניו

2.11.2017 / 14:00

גרג פופוביץ' הפך למאמן הכדורסל הטוב בעולם לא מעט בזכות למידה ממאמנים אירופיים. אבל לאחרונה הם אלו שמנסים לחקות אותו, ונבן ספאחיה לוקח את זה צעד אחד קדימה. יהונתן אליהו על המגמה החדשה ביורוליג, שמכבי תל אביב הופכת לנציגה הבולטת שלה

צילום ועריכה: קובי אליהו

מספרים שמאז שנת השבתון שלקח ב-2012, ז'ליקו אוברדוביץ' מגיע לכל מקום כשהוא מצויד בספר עב כרס. זוהי חוברת מפורטת ומדוקדקת של למעלה מ-250 עמודים עם שרטוטים ושרבוטים שונים ומשונים, שלכולם מכנה משותף אחד: בכולם שחקני סן אנטוניו עושים שימוש תדיר.

הוא קיבל אותה כמתנה אישית מגרג פופוביץ', ממנו ינק את תורת הכדורסל העדכנית שלו, שכוללת מינון מופחת בפיק אנד רול, סימן ההיכר שלו בימי פנאתינייקוס עם דימיטריס דיאמנטידיס ומייק באטיסט. "אין טעם להכחיש, אני עדיין מציץ בחוברת הזו מפעם לפעם ולוקח כל מיני דברים לעצמי", הודה אוברדוביץ' ב-2015. "אני תמיד מראה לשחקנים שלי משחקים שלמים שלהם, כדי שילמדו איך הספרס משחקים בשליטה, איך הם מניעים כדור כמו שאף קבוצה ב-NBA או באירופה לא מסוגלת".

במשך שנים ארוכות זרימת המידע הייתה דו-כיוונית. פופוביץ', האיש שהביא שלימד את האמריקאים את רזי הכדורסל הבינלאומי והפיץ את הבשורה שלו בליגה הטובה בעולם, ביסס חלקים נרחבים משיטת המשחק המצליחה שהנחיל לספרס על תרגילים של אוברדוביץ' ושל דושאן איבקוביץ'. "מאיבקוביץ' גנבתי כמה מהלכים של הוצאות חוץ שעובדים נהדר עד עצם היום הזה. מז'ליקו לקחתי את התנועה והנעת הכדור. כך או כך, יש להם חלק גדול בהצלחה שלנו", אמר לפני ארבע שנים.

אוברדוביץ' ופופוביץ' מפרים זה את זה כבר קרוב לשני עשורים, אבל לאחרונה הסרבי הוא לרוב על תקן התלמיד. במהלך ביקורו החטוף בישראל ביורובאסקט האחרון, פופוביץ' אמר ל"יורוהופס" ש"הרבה קבוצות אירופיות מנסות לעשות עכשיו דברים שאנחנו ב-NBA עושים". נראה שאוברדוביץ' הוא אחד הבולטים שבהם, ואת ההשראה הוא שואב כמעט אך ורק מפופוביץ'.

למזלו (או שלא), הוא לא לבד. את עונת היורוליג הנוכחית פתח על הקווים חניך נאמן נוסף של השיטה, שמנסה להעתיק אותה אפילו בצורה מדויקת יותר. קוראים לו נבן ספאחיה.

עוד בנושא

כך הפך דני פדרמן לאיש החזק במכבי תל אביב: מאחורי הקלעים
פייר ג'קסון: "גאודלוק שחקן נהדר, הצוות הכין תכנית משחק עבורו"
אנדרו גאודלוק: "רציתי להישאר במכבי תל אביב, ההצעה היתה נמוכה"

גרג פופוביץ' סן אנטוניו ספרס. AP
הוא ואוברדוביץ' מפרים אחד את השני. פופוביץ'/AP
ספאחיה: "עוד לפני שהפכתי להיות עוזר מאמן ב-NBA לקחתי מסן אנטוניו רעיונות. אני מושפע מהם גם ברמת המאקרו - בתפיסות ובפילוסופיה - וגם ברמת המיקרו"

הרומן של ספאחיה עם פופוביץ' התחיל לפני קרוב לעשרים שנה דרך צד שלישי - אר.סי ביופורד, הג'נרל מנג'ר המוערך של הספרס שעובד לצידו של המאמן מאז החל את דרכו בסן אנטוניו. ספאחיה היה מאמן צעיר יחסית בציבונה זאגרב, כשתוחקר על ידי ביופורד בנוגע לאחד משחקניו, גורדאן גיריצ'ק, אותו הספרס רצו לבחור בדראפט 1999. מאז נוצרו קשרים קרובים בין השניים, וספאחיה החל לפקוד את ארה"ב כמעט מדי קיץ בניסיון להתחקות וללמוד על התרבות הארגונית של הספרס. מכאן, הדרך לספיגת השיטות והמתודות של גרג פופוביץ' הייתה קצרה במיוחד.

ספאחיה אף קיבל מפופוביץ' הצעות בלתי רשמיות להצטרף לצוות האימון כעוזר זוטר, אולם העדיף לעמוד בקדמת הבמה ולשמש מאמן ראשי בקבוצות אירופיות. למרות זאת, הקשר הקרוב נשמר והתהדק. כיום, פרט לעוזרו הבכיר אטורה מסינה, אין מאמן אירופי שמתחזק יחסים קרובים יותר עם גורו הכדורסל הגדול בעולם.

על הפרקט, ספאחיה קיבל גם צ'אנס ללמוד מקרוב גם את השיטה. באטלנטה הוא חבר למייק בודנהולזר, עוד אחד מהנתינים של פופוביץ' שהשתלטו על ה-NBA, ועזר לו לבנות את ההעתק הכי נאמן למקור. בשלוש השנים של ספאחיה באטלנטה, ההוקס לא רק הצליחו להחדיר בשחקנים את הרוח הקבוצתית שמאפיינת באופן כה בולט את הספרס, אלא גם הנחילו סגנון דומה למדי, עם הנעת כדור מופתית והגנה נהדרת. לא בכדי זכתה אטלנטה של השנים האחרונות לכינוי "מיני-סן אנטוניו".

עכשיו, אחרי שהכיר את השיטה על בוריה, נראה שספאחיה מנסה להפוך גם את מכבי תל אביב למיני-סן אנטוניו. במכבי תל אביב מספרים שאימונים רבים עד כה - בעיקר במחנה האימונים שקדם לפתיחת העונה - הוקדשו לעבודה סיזיפית על יסודות פשוטים, כאלה שלרוב מועברים לשחקנים בקבוצות ילדים או נוער. זהו עוד אחד מהלקחים החשובים שקיבל מפופוביץ', שסיפר בעבר כי נהג באופן דומה.

"עוד לפני שהפכתי להיות עוזר מאמן ב-NBA לקחתי מסן אנטוניו רעיונות. אני מושפע מהם גם ברמת המאקרו - בתפיסות ובפילוסופיה - וגם ברמת המיקרו, של תרגילים וסגנון משחק. השיטה שלהם עזרה לי מאוד, ועכשיו אני מרגיש שאני מכיר אותה עוד יותר טוב", אמר ספאחיה למגזין קרואטי לפני שנה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נבן ספאחיה מכבי תל אביב. קובי אליהו
חזר עם תוכנית מוכנה מראש. ספאחיה/קובי אליהו

חלקו של ספאחיה בבניית הסגל של מכבי תל אביב הנוכחית לא ברור, אבל מסתמן שהוא תואם את הפילוסופיה שהוא מנסה להטמיע, לפחות ברמה המנטלית. אילוצים תקציביים גרמו לצהובים לבנות קבוצה מוגבלת מבחינת כישרון, אבל כזו שמלוכדת סביב מטרה משותפת. מעטים המקרים בהם נראו על פני השטח בעיות אגו במכבי תל אביב, למרות שחלק מהשחקנים היקרים ביותר בקבוצה עולים עד כה מהספסל.

אבל הניסיון להידמות לסן אנטוניו לא מתמצה באלמנטים מנטליים, אלא גם בפרמטרים מקצועיים מוחלטים. עדיין מוקדם להגיע למסקנות נחרצות מסטטיסטיקות שמושתתות על מדגם כה קטן, אבל על פי ארבעת המשחקים הראשונים שלה ביורוליג, נדמה שמכבי תל אביב נוטה לאמץ כמה מהדגשים של פופוביץ'.

זה ניכר גם בדברים שסן אנטוניו משתדלת לא לעשות – ריבאונד התקפה, למשל. פופוביץ' החל את הטרנד השולט ב-NBA , של ירידה מהירה להגנה על חשבון ריבאונד התקפה, ממנו רבות מהקבוצות בליגה הטובה בעולם סולדות כיום. מכבי תל אביב אמנם מדורגת במקום טוב באמצע באספקט הזה (9.75 ריבאונדים בהתקפה למשחק, שביעית ביורוליג), אבל כשבוחנים זאת במדד מתקדם יותר (True Rebounding Ratio), הבודק את מספר הריבאונדים שנלקחו בהתאם למספר הריבאונדים הזמינים, היא מדורגת אחת לפני-אחרונה ביורוליג, עם 21.9 אחוזים בלבד (וגם כאן מדובר בחריגה סטטיסטית קלה בעקבות המשחק מול הכוכב האדום - קבוצת ריבאונד ההגנה הגרועה ביורוליג - מולה הצהובים לקחו 15 ריבאונדים בהתקפה). בריבאונד הגנה, לעומת זאת, מכבי תל אביב נמצאת במצב מצוין, בניגוד לשנים קודמות בהן הרכבים נמוכים מרובים הפכו אותה לפגיעה. היא מדורגת שלישית ביורוליג ב-TRR% עם 68 אחוזים מהריבאונדים הזמינים, ונמצאת בקצב לשבור את שיא המועדון ביורוליג, עם 37.8 ריבאונדים למשחק - הגנה והתקפה גם יחד.

סן אנטוניו של גרג פופוביץ' מתאפיינת גם בזריקות מרובות מחצי מרחק, ונבדלת בכך מרוב קבוצות ה-NBA שמסתמכות על מהפכת האנליטיקס ורואות בזריקה מטווח הביניים הזריקה הכי לא כדאית בכדורסל. בעונה שעברה סן אנטוניו הובילה את ה-NBA בזריקות כאלו, והעונה מכבי תל אביב מראה נטייה דומה להסתמך על הזריקה המושמצת: הקלע המוביל שלה, נוריס קול, לקח עד כה יותר זריקות מחצי מרחק (11) משלשות (9), ומייצר מטווח הביניים 29 אחוזים מהנקודות שלו; מייקל רול, האיש שמבלה הכי דקות על המגרש, מייצר מחצי מרחק 37.5 אחוזים מהנקודות שלו, לעומת 18.8 משלשות; דשון תומאס לקח 10 זריקות מטווח הביניים, כמעט כמו מספר השלשות שלקח (14) וכמו מספר הזריקות שלקח בקרבת הסל (10).

באופן כללי, מכבי תל אביב לא משחקת כדורסל "עדכני" במיוחד: רק 22 אחוזים מסך הנקודות שלה הושגו משלשות, נתון שמציב אותה במקום הלפני-אחרון ביורוליג. בסלים משתי נקודות, לעומת זאת, היא מובילה את המפעל.

שחקן מכבי תל אביב מייקל רול מול שחקן אולימפיאקוס קוסטס פפאניקולאו. ברני ארדוב
ניזון מזריקות מחצי מרחק. מייקל רול/ברני ארדוב

הדילמה הגדולה של ספאחיה, כך נדמה, נוגעת לקצב. סן אנטוניו משחקת כדורסל איטי יחסית שמתמקד בהתקפה עומדת, בה בא לידי ביטוי התיאום המושלם בין כל החלקים של המכונה. למכבי תל אביב הנוכחית אין מוסרים טובים דיו (או כישרון באופן כללי) כדי להידמות לספרס באספקט הזה, ונדמה שעיקר כוחה יהיה במשחק הריצה. אחרי ארבעה מחזורים, נראה שספאחיה טרם החליט מה תהיה זהות הקבוצה: מכבי תל אביב מדורגת שביעית ביורוליג במספר הפוזשנים, ומייצרת מעט נקודות יחסית במתפרצות והתקפות מעבר. זהו החלק החסר בניסיון השעתוק של ספאחיה, ונדמה שפה טמון גם האתגר הגדול ביותר שלו העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully