וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזה קאט: סיכום המחזור על הסערה סביב החוזה של עידן ורד

31.10.2017 / 11:30

השיטה שבה אלי טביב נוקט מול עידן ורד אינה חריגה בליגה, אבל בעלי בית"ר ירושלים אמור כבר לדעת שזה לא באמת משתלם וכמו במקרה מאור בוזגלו, גם לא ממש נכון. חמי אוזן סוגר מחזור, כולל איך מכבי חיפה נותנת לעוד משבר לנהל אותה

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

Like

בכל פעם שאלי טביב פועל בצורה שנויה במחלוקת, הסנגורים שלו תמיד קופצים ואומרים: זה קורה בכל המועדונים בישראל. גם השבוע, בפרשת עידן ורד, הם חזרו על המנטרה הזו. מה, יעקב שחר, ממציא קבוצת המנודים, לא נהג ככה באייל גולסה? זה קורה בכל הליגה. מספיק עם הצביעות.

והאמת, כשלוקחים את הדיון לפינה הזו, טביב באמת תמיד יוצא יחסית בסדר. הבעיה היא שגם הפעם זו לא הנקודה. זה הטפל, לא העיקר. העיקר הוא האם זה באמת משתלם לייבש שחקן כדי שיסכים לתנאי המועדון ויחתום על החוזה החדש? האם באמת, במצב כזה, נכון יותר לקבוצה לשתף ולקדם שחקנים חתומים על חשבון כאלה שעלולים לעזוב בקיץ?

התשובה, כמעט תמיד, היא לא. גם טביב כנראה יודע זאת. ברוב המכריע של המקרים, ללחץ הלא מתון הזה אין תוצאה חיובית. מילא שזה לא מכובד, זה גם לא מביא תוצאות. מכבי חיפה איבדה אז את גולסה, בית"ר עשתה אותו דבר עם אצילי. למעט מקרים יוצאי דופן, הלחץ הזה משפיע בעיקר על שחקנים צעירים מאוד, לחוצים, לא מנוסים. שחקנים עם מעמד וביטחון של כוכבים מגיבים בדרך כלל בצורה ההפוכה.

העובדה שבעלים אחרים חוזרים על אותה טעות אינה מגינה על טביב ועל בית"ר בסופו של דבר. יתרה מזו, במקרה של טביב לא פעם נדמה שהוא נוקט בצעד הזה יותר כדי להוריד את המחיר ופחות כדי לשכנע את השחקן להמשיך את ההתקשרות עם המועדון. בשנה שעברה הפועל באר שבע היתה באותה דילמה עם מאור בוזגלו, והיא בחרה להמשיך לתת לו לשחק עד חודש אפריל בו נפצע. באר שבע לא ויתרה על אחד השחקנים הכי חשובים שלה במאבק על המטרה הגדולה באמת, אליפות, וגם צדקה. האם מישהו יכול לומר היום שבאר שבע הייתה יכולה או צריכה לקדם שחקן אחר שהתחבא על הספסל במקום בוזגלו? יפה, תמשיכו.

לבית"ר יש עוד מספר ימים עד המחזור הבא, להתעשת ולהמשיך להשתמש בשחקן מספר 1 שלה. בעונה שבה יש סיכוי לאליפות, או לפחות לפריצת דרך בכל הנוגע למעמד של בית"ר בליגה, זה פשוט התאבדות ללכת למאבק עכשיו מול השחקן שהכי מזוהה עם המועדון. שחקן שאוהב את בית"ר, ונכון לעכשיו, עוד לפני ששברו אותו לגמרי, גם רוצה להישאר.

עוד בנושא:

במכבי חיפה מאמינים: "בסופו של התהליך, יהיה כאן מאמן זר"
בני יהודה מאוכזבת ממושאלי מכבי ת"א: "לא מרגישים מחויבות מצדם"
מ.ס. אשדוד: חן עזריאל ייעדר כשלושה חודשים בשל השבר בקרסול

עידן ורד שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
אסור לבית"ר לעשות עם עידן ורד את הטעות שעשו קבוצות אחרות בעבר/ברני ארדוב

Share

הסיפור של מכבי חיפה עם גיא לוזון לא כל כך שונה מהסיפור של מכבי חיפה עם רנה מולנסטיין. ההבדל היחיד הוא התזמון. אז הסערה התרחשה בחודש פברואר, הפעם מכבי חיפה נותנת למשבר לנהל אותה כבר בחודש אוקטובר. שזו כבר התקדמות.

בואו ניזכר, כי זה באמת חשוב: לאורך כל הבצורת שפקדה אותה בחורף הקודם, מכבי חיפה בחרה לטמון את ראשה בחול ולא באמת לקבל החלטה אמיתית בשאלה שעלתה שוב ושוב בנוגע לתפקוד המאמן שלה. הפסד ביתי לסכנין, תיקו מול בני יהודה באותו אצטדיון, מפלות בחוץ מול באר שבע וקרית שמונה, ועוד אחת בבית מול מכבי פתח תקוה, הולידו בדרך כלל את אותה תגובה שהגנה על גיא לוזון עד לא מזמן: נושא המאמן לא הפרק.

והוא באמת לא היה על הפרק. כי אם באמת היה מתרחש דיון רציני בשאלה האם לבחור שוב באקט חסר הערך של פיטורי מאמן, מכבי חיפה הייתה נצמדת להחלטה שלה לא משנה מה קורה. למה בכלל צריך לחכות למשחק הבא? מה לעזאזל המחזור העוקב יוכיח? מה אתה לא יודע האם המאמן שלך הגיע לנקודת האל חזור, או שזה רק הלחץ לפורקן מיידי שמגיע לרוב מבחוץ?

מולנסטיין באמת הצליח לשרוד את שני המשחקים הבאים. רק שתיקו מול מכבי תל אביב וניצחון על אשקלון, לא עזרו לו כאשר הוא הפסיד בדרבי. הלחץ ששחר בחר להתעלם ממנו ולא הגיע אליו עם החלטה מושכלת לפני שהוא הופך לבלתי אפשרי, הכריע בסופו של דבר.

כעת אנחנו רק מגלים ששום לקח לא נלמד במכבי חיפה. שוב מחכים שם למשחק הבא, או לשיחה הבאה, בין ששחר ללוזון. מה יקרה במחזור החדש? מה תראה שם שלא ראיתם במשחקים האחרים? מה לוזון כבר יכול להגיד בשיחה אישית שימחק את כל מה שבעלים רציני יודע על פועלו? האם שחר לא מבין שבסופו של דבר היעדר תגובה חכמה למשבר הזה, תוביל אותו לפעול שוב מתוך לחץ בלתי אפשרי בהפסד הבא.

את ההחלטה האם לוזון צריך לסיים את העונה שחר היה צריך לקבל כבר לפני חודש. עכשיו את ההחלטה הזו ייקח בשבילו הרחוב. יכול להיות אגב שבאמת לוזון צריך ללכת הביתה. לא תמיד השמירה על המאמן היא נכונה ומשתלמת. אבל במקרה של מכבי חיפה לא נראה בכלל שיודעים שם לטפל בסוגיות האלה. אם בכל פעם זה מסתיים בפרידה מוקדמת, סימן שהתקלה רק הולכת ומשתרשת. אם היה מתנהל דיון רציני בעניין הזה, מכבי חיפה היתה כנראה מבינה שבכל פעם שהיא נגררת להחלפת מאמנים באמצע עונה, היא רק מפעילה לחץ גדול יותר על זה שיבוא אחריו לשרוד את אותו גורל.

בעונה שעברה ההתעלמות מכדור השלג הזה, רק כדי להיכנע בסופו של דבר, עלתה ליעקב שחר בחוזה ארוך למאמן זמני, שכולנו יודעים מה מצבו כעת. אל תתפלאו אם בצורה שמכבי חיפה מטפלת בסוגיית לוזון היא בעצם יוצרת את הלוזון הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאמן מכבי חיפה, גיא לוזון עם עוזרו אסף נמני. סוכנות ג'יני
מה כבר המחזור הבא יוכיח שבמכבי חיפה עוד לא יודעים על לוזון?/סוכנות ג'יני

Comment

למרות שמדובר היה בניצחון שלא באמת הצביע על שינוי אמיתי במצב, ה-2:5 של מכבי תל אביב על עכו חידד דילמה חשובה: מה צריך להיות חלקו ותפקידו של שרן ייני במכבי תל אביב החדשה? האם התפקוד המאולץ שלו כקשר אחורי מרכזי הוא נכון, או שחלקו של ייני צריך להיות קצת אחר?

העובדה שהתחיל את המשחק מול עכו כמגן וששניים שפתחו במקומו בקישור האחורי כבשו ובישלו, צריכה לגרום לקרויף לחשוב שוב על הנקודה הזו. על הנייר, ייני מחזיק בכל היתרונות: הוא מלך המסירות המדויקת בליגת העל. הוא מסר הכי הרבה ועשה זאת הכי הרבה פעמים בלי לטעות. עלי מוחמד ממכבי נתניה נמצא הרחק מאחוריו. ייני מתבל את כל זה במנהיגות מרשימה ואישיות שכל מועדון מכובד היה רוצה אצלו. בשטח, לעומת זאת, יש גם נתונים אחרים. פחות יבשים.

האם שרן ייני יכול להיות הקשר המרכזי של מכבי תל אביב? ספק רב. ייני הוא דמות חיוביות, לא סתם ג'ורדי קרויף התאהב בו כל כך, אבל לא בטוח שהוא צריך להיות הפנים של המועדון – מקצועית וארגונית. לא בטוח שייני לא עדיף למכבי תל אביב כמנהיג מהצד, מנהיג שלא רואים, ולא אחד כזה שהוא חלון הראווה המרכזי של המועדון. ייני לא יכול להיות להיות הפנים המרכזיות של מכבי תל אביב: בשביל זה צריך להיות שחקן כמו זהבי, כמו נמני, שחקן שהקבלות שלו הן קצת פחות אפורות.

ומכאן גם תפקידו כשחקן. כשייני הוא כלבוינק מסור, זה מלמד דברים הרבה יותר טובים על מכבי תל אביב. כאשר הוא נקלע לעמדת מפתח כמו קשר אחורי מרכזי, זה מעיד גם על חוסר. על כך שקרויף לא באמת עבד יותר מדי זמן על מציאת תשובה לעליונות של ג'ון אוגו בליגה. שההולנדי-קטלאני הגיע לליגה ללא תכנית לטיפול בבעיה שהעיקה עליו בעונה שעברה: הקישור האחורי. ייני, עם כל היתרונות שלו, הוא לא קשר סוחף, כזה שעושה את האחרים לידו טובים יותר. ההשפעה שלו הרבה יותר מכרעת בדברים הקטנים יותר. ככה לפחות זה הצליח בשנים המוצלחות יותר של מכבי תל אביב.

שרן ייני שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
דמות חיובית, אבל לא מתאים לתפקיד. ייני/ברני ארדוב

המחזור הבא: עכו-אשדוד

על הנייר, יש הרבה דמיון בין המועדונים: שתי קבוצות שנראות פחות או יותר כמו סוכנות סקאוטינג. האחת מנוהלת מהכלא. השנייה על ידי סוכן, לפחות ככה מספרים. אבל כדאי גם לבחון שנייה את ההבדלים בין שתי הקבוצות שמתמודדות על התואר – המועדון הכי מיותר בליגה. מצד אחד, מועדון שכנראה משרת אינטרס של איש אחד, סוכן, ומצד שני קבוצה שעדיין יש לה קשר למקום ממנה היא באה, וגם מגדלת לליגת העל הרבה מאוד שחקנים מקומיים.

אפשר לצחוק כמה שרוצים על מדיניות מכירת הכשרונות של אשדוד. אבל באותה מידה זו גם זכות הקיום של אשדוד בליגת העל. הכדורגל הישראלי היה מקום הרבה יותר גרוע ללא המכונה האשדודית הזו. כנ"ל אגב גם לגבי מכבי פתח תקוה. קבוצה של סוכן היא לא המשך של אותו דבר, אלא עיוות מסוכן שלא יועיל לאף אחד מלמד אותו סוכן. בגרסה הזו של הפועל עכו, אין לה באמת זכות קיום הכרחי כמו אשדוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully