וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק בכל העמדות: על הספר "זהבי – סיפורו של ווינר"

4.11.2017 / 7:00

דרך סיפורים קטנים, חלקם לא מוכרים, "זהבי – סיפורו של ווינר" מציג תמונה מורכבת של דמות ניגודית, שמצליחה לשלב בין יצריות ודם חם לשיקולים קרים ומחושבים. כשקוראים אותו מבינים שערן זהבי עשה בדרך להצלחה מהלכים שמעט מאוד יכולים, כמו להגביה את הקרן ולרוץ לנגוח

צילום: ניב אהרונסון

בוידאו: השקת הספר "זהבי - סיפורו של ווינר"

הרשימה הזאת תיפתח בספוילר (3... 2... 1 – אם נשארתם, זבשכ"ם): ערן זהבי הילד אהד את מכבי תל אביב. זו לא שמועה, אלא עדות מצולמת בשתי תמונות ברורות מאוד מהאלבום הפרטי של EZ-7. יכול להיות שידעתם וייתכן שזה לא באמת עונה לקריטריון של ספוילר, אבל זהו עוד פרט קטן-גדול שמתחבא ב"זהבי – סיפורו של ווינר", הביוגרפיה שכתב אורן יוסיפוביץ על גדול הסופרסטארים הישראלים בכל הזמנים, לפחות מבחינה כלכלית. מדוע הוא צמח למעמד הזה? לכך נגיע בהמשך.

את יוסיפוביץ אני מכיר היטב. יחסי העבודה שלנו היו צמודים מיומו הראשון בוואלה! ספורט (ולשיאם הגיעו ביוני 2014 בהודעה "אני לא ישן עוד לילה אחד במלון הנורא הזה בבלו הוריזונטה. או שאתה מחליף לי חדר או שאני חוזר לארץ"). על אף סקירות וביקורות ספרות כבר כמעט עשור, זו הפעם הראשונה שאני כותב על ספר של מישהו שאני מכיר, וממש טוב. יחד עם הגילוי הנאות הזה מגיע גם אילוץ שישיב לטקסט מעט אובייקטיביות: בניגוד לביקורת קונבנציונלית שחלקה דן בסופר ובסגנונו וחלקה האחר בסיפור ובגיבוריו, לא תהיה פה כל הערה על רמת הכתיבה, הכול יתמקד בזהבי. לכן אין לראות בדברים שנכתבים כאן איזשהו סוג של המלצה לרכוש את הספר או לא לרכוש אותו.

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
מצד אחד חמום מוח וייצרי, מצד שני איש עסקים קר ושקול. זהבי עם סרט הקפטן המפורסם בנבחרת/יוסי ציפקיס

על פניו, אנו מכירים פרטים רבים על זהבי, אבל למען האמת סיפור חייו כל כך סבוך ומלא טוויסטים, שגם הזהבולוגים הגדולים ביותר הרימו בוודאי גבה מדי פעם. הוא איש מלא ניגודים שמעמדו מתקבע לפי משחק סכום אפס – ככל שצד אחד אוהב אותו יותר, כך השני מתעב אותו. הוא יודע את זה ושם זין, אבל בעצם כן לוקח ללב. הוא ערס נוקשה שייכנס בכל דבר שזז אם יעצבנו אותו, אבל גם אדם מחושב שידע להקשיב לעצות של אחרים והגיע לאן שהגיע גם בזכותם. הוא שחקן ליגה גדול ושחקן נבחרת בינוני מינוס. בתוך כל המורכבות שיש בו, דווקא ניואנס קטן כמו זה שהוזכר למעלה על אהדתו כילד למכבי תל אביב הוא מאלה שמרכיבים את תמונת האישיות שלו. הרי כשהגיע למועדון בחורף 2013, יכול היה בקלות להגיד "אני צהוב מלידה". זו הייתה אמת לאמיתה, והיא הייתה פוטרת אותו מהרבה הסברים וקשיי קליטה (קשה היום להאמין, אבל היו כאלה). הוא בחר שלא, משום שהוא לא מוצא ערך בחנופה לאוהדים. הוא האמין שדרך קריעת רשתות יגיע ללב שלהם, לא במלים מתקתקות. זה ערן זהבי, לטוב ולרע.

דעתו של איש על זהבי לא תשתנה לאחר קריאת הספר. אלה הרואים בו ווינר יגמעו בשקיקה כל פסקה. אלה שסולדים ממנו ימשיכו למצוא בו את הצדדים המגלומניים והמרושעים. על דבר אחד קשה לחלוק: הוא דמות מעניינת, והוא לא הגיע להיכן שהגיע רק בזכות הכדורגל והשפיץ של הנעל. לכל אורך הספר בולטות שתי תכונות שלו וגם הן, איך לא, מנוגדות. מצד אחד הוא נער שכונות חמום מוח שמתקשה לשלוט בעצמו ואוהב להתריס, ומצד שני הוא איש עסקים קר ומחושב.

עוד באותו נושא

יעשה את זה? כל מה שצריך לדעת על רגע ההכרעה של ערן זהבי

לכתבה המלאה
מיטש גולדהאר, ערן זהבי, מכבי תל אביב. מכבי תל אביב בכדורגל, אתר רשמי
היה קשה ולא ענה למיילים, אבל גם לימד דבר או שניים על עסקים. מיטש גולדהאר עם זהבי/אתר רשמי, מכבי תל אביב בכדורגל

לחוש העסקי המפותח הזה היו עדים רבים, בהם שרן ייני. ייני הוא גיבור המשנה של הספר הזה. יותר מכל דמות אחרת – אימא אתי, אבא אילן, האח אבי, המנטור יגאל הלל, גולדהאר, קרויף ועוד ועוד – נראה שלא הייתה דמות משמעותית יותר בנסיקה של זהבי בצהוב מהקפטן דאז והנוכחי. אם לא ייני, אפשר שהאיש שעלה בינואר 2013 מחדש על מסלול ההצלחה בחילוף בנתניה כשעל גבו המספר 16 כלל לא היה הופך לימים להיות EZ-7, במזרח הקרוב או הרחוק. עם זאת, יש להודות שדווקא היום, לאחר שמכבי תל אביב איבדה מכוחה וייני סופג לא מעט ריקושטים על תפקודו במגרש, לא ברור כל כך מי היה המרוויח העיקרי בברית שנרקמה ביניהם. בכל הקשור לפן העסקי, נכתב בעמוד 204: "ייני החמיא לזהבי לא אחת על כישורי המו"מ שלו, שהביאו לשדרוגי שכר דחופים ולאחוזים ממכירות מוצרים. 'אם אי פעם אהיה מאמן', אמר לו, 'אתה תהיה הסוכן שלי'".

שחקני מכבי תל אביב ערן זהבי, שרן ייני. קובי אליהו
חיבור שתוצאותיו ניכרות עד היום. ייני וזהבי/קובי אליהו

אוהדי מכבי תל אביב עשויים בעתיד לגלות את הצד השני של מסע העסקים של זהבי, כפי שגילו אותו אוהדי הפועל תל אביב. ברמה ההיפותטית, בעוד שנתיים או שלוש או ארבע הוא יבוא, אולי, לסיים את הקריירה בישראל. ההצעה של מכבי תל אביב לא תהיה מספיק טובה או שמיטש גולדהאר שוב לא יענה למיילים ויוציא לו את המיץ במו"מ (כפי שנחשף בפרק הראשון בספר). הפועל באר שבע או מכבי חיפה יקפצו על המציאה והוא יצטרף לאחת מהן. זהבי לא יעשה סצנות ולא יספק תירוצים לאף אחד, פשוט יחתום באופן הכי קר ומחושב, כפי שלמד מגולדהאר בעצמו, ויפטיר ביובש "הלכתי למקום שבו רצו אותי יותר". כשם שלא התחנף לאוהדי מכבי תל אביב כשהגיע, כך הוא לא יתחנף אליהם אם וכאשר יחזור ארצה.

הפרק על החתימה בחיפה או בבאר שבע בדיוני, כרגע, אבל פרק נוסף, אמיתי לחלוטין, כבר נכתב כאילו כמקדם מכירות מיד לאחר שהספר יצא לאור - זריקת סרט הקפטן במשחק הנבחרת מול מקדוניה, שהציבה מולו כמעט מדינה שלמה. בפעם המי יודע כמה, הרוב סלד מזהבי בעוד אוהדי מכבי תל אביב תמכו בו.

האקט הזה שירת את נראטיב "כל העולם נגדי" שמתדלק אותו מאז גול אליפות מפורסם בטדי וימשיך לתדלק אותו גם בעתיד. על המגרש הוא יבקיע, מחוץ למגרש יסדר לעצמו חוזים שמנים. הוא ירים את הקרן וירוץ לנגוח. דבר אחד כבר ברור: הספר על ערן זהבי עוד ימנה הרבה יותר מ-359 העמודים שכבר נכתבו אודותיו.

"זהבי - סיפורו של ווינר/ אורן יוסיפוביץ, ידיעות ספרים, 359 עמודים

לרכישת הספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully