וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורבא פראג: טל בן חיים לא עומד בציפיות הגבוהות בספרטה פראג

24.10.2017 / 14:30

המאמן כבר איבד בו אמון, בתקשורת לא מרחמים עליו, ורק הקהל עדיין מאמין בו. הבלוג של יוכין על הסיוט של חלוץ מכבי תל אביב לשעבר בצ'כיה, שבזמן שקבוצתו הקודמת מתרסקת, מצא את עצמו כסמל הבעיות של קבוצתו החדשה

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע עם ג'ון אוגו/צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

"טל בן חיים מסמל את הקריסה של ספרטה פראג", זעקה בשבוע שעבר הכותרת בעיתון המוביל דנס, והגדיר את הקשר הישראלי כ"בעיית השיא". וזו אכן התמצית המזוקקת של המצב במועדון. בן חיים הוא לא האשם הבלעדי במצב הקשה של קבוצת הפאר מהבירה שצברה 18 נקודות בלבד ב-11 המחזורים הראשונים, התדרדרה למקום החמישי ומרוחקת 15 נקודות מ-ויקטוריה פלזן, הקבוצה היחידה באירופה ששומרת על מאזן מושלם. הוא אפילו לא שחקן הרכש המאכזב ביותר. במשאל המומחים שערך העיתון ספורט הצביעו כל הפרשנים עבור החלוץ האוסטרי הוותיק מארק יאנקו ששולב עד כה שלוש פעמים בלבד כמחליף. אף אחד לא מבין לשם מה הוחתם, אבל לפחות הוא הגיע מבאזל ללא תמורה. בן חיים הוא ההעברה היקרה ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הצ'כי.

2.9 מיליון יורו העבירה ספרטה למכבי תל אביב תמורת השחקן בו היתה חפצה, ועשתה זאת תחת לחץ, לאור דיווחים על עניין מצד מועדונים אחרים, ביניהם נאנט. בקרונות צ'כיות זה נשמע גבוה הרבה יותר – 76 מיליון, סכום בלתי נתפס במונחים מקומיים. "בקיץ 2016 עמד השיא על 35 מיליון. סלביה פראג שילמה אותם תמורת ג'ינו ואן קסל. בספטמבר שעבר החזירה ספרטה לשורותיה את החלוץ ואצלב קאדלץ תמורת 73 מיליון, וזה היה הזוי. כעת השיא האמיר עוד, וזה מטורף. אנשים התקשו להאמין. זה סכום מפלצתי עבור הכדורגל הצ'כי", אומר לוואלה! ספורט העיתונאי דויד צ'רמק.

עוד בנושא

בן חיים חוטף ביקורות: "ספרטה פראג זרקה מיליונים לפח"
טל בן חיים: "הקבוצות הגדולות בצ'כיה שוות לקבוצות הגדולות בישראל"
תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד בן חיים ואביו: "שבית המשפט יחליט"

טל בן חיים שחקן ספרטה פראג עם תומאש רוזיצקי. ספרטה פראג, אתר רשמי
"בעיית השיא של ספרטה". טל בן חיים/אתר רשמי, ספרטה פראג

"שחקן אנוכי עם אגו גדול"

זו אולי לא עסקת ניימאר במונחים הצ'כים, אבל אפשר להקביל את האפקט התודעתי להמולה סביב גארת בייל בריאל מדריד. הסכום האסטרונומי הזה הושקע בשחקן לא צעיר, חסר נסיון באירופה, בעל 22 הופעות בלבד בנבחרת לא מזהירה בלשון המעטה, אשר מעולם לא היה אפילו הכוכב הבולט במכבי תל אביב. בספרטה האמינו משום מה שהוא יוביל פרוייקט שאפתני ויוצא את הקבוצה לדרך חדשה, בדרך לזכיה המיוחלת בתואר. "הפעם, בניגוד לעבר, תעפיל אלופת צ'כיה ישירות לשלב הבתים בליגת האלופות, וסביר שזו היתה מטרת הרכש המאסיבי", מסביר צ'רמק.

אחרי שסיימה במקום השלישי בעונה שעברה וראתה את היריבה העירונית סלביה זוכה באליפות היסטורית, הרגישה הנהלת ספרטה כי נדרשת מהפכה. ואכן, בן חיים היה רק השחקן היקר ביותר ברשימה ארוכה. לצד יאנקו, הגיעו גם הקשר הצרפתי ריו מאבובה שנזרק מליל, הקיצוני הצרפתי ז'ונתן ביאביאני מאינטר, הכוכב הקמרוני ז'ורז' מאנג'ק ממץ, ושורה של כישרונות מקומיים. רובם נכשלו עד כה, אבל הזרקור מופנה בעיקר לישראלי בשל תג המחיר. כפי שמדגיש העיתונאי יאקוב קונצ'ני, "בן חיים עלה יותר מגובה התקציב השנתי של קבוצות מסוימות בליגה הבכירה".

והרי המומחים המקומיים התקשו מאוד לעכל אותו מלכתחילה. "הופתעתי מאוד כאשר ספרטה ביזבזה הון על בן חיים. הוא אפילו לא הוכיח את עצמו בנבחרת ישראל, וזה מראה שיש לו מגבלות מסוימות", אומר עוזר מאמן צ'כיה מירוסלאב קובק. הוא אימן את פלזן כאשר ויקטוריה הודחה על ידי מכבי תל אביב במוקדמות ליגת האלופות לפני שנתיים, והעיד: "התכוננו להתמודד עם בן חיים היטב, ופרנטישק רייטוראל המנוח עשה עבודת הגנה מצוינת עליו. הישראלי טוב כשהוא מתמודד עם שחקני יריב אחד על אחד, אבל הוא עושה רושם של שחקן אנוכי עם אגו גדול. המשחק שלו לא יעיל".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
טל בן חיים חלוץ נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
"הוא אפילו לא הוכיח את עצמו בנבחרת ישראל". טל בן חיים/יוסי ציפקיס

"בורח מתיקולים, לא עושה הגנה"

באופן טבעי, המאמן האיטלקי החדש אנדראה סטרמאצ'וני ראה בבן חיים מרכיב חשוב במערך מהמחזור הראשון, אולם הביקורת הופיעה כבר אחרי תיקו 1:1 מול בוהמיאנס הצנועה. מרטין האשק, מאמן היריבה, טוען: "הוא בורח מתיקולים, לא עושה הגנה, ותרומתו למשחק הקבוצתי מוטלת בספק. הוא עושה על המגרש רק מה שהוא רוצה". ההופעה הזו דווקא היתה מכובדת יחסית להמשך. מאז, רוב הכותרות של בן חיים היו בעייתיות, והמשחק מול ליברץ במחזור השלישי גרם לרעש תקשורתי גדול במיוחד.

בעוד דובר ספרטה טען כי אנשי ליברץ הקניטו את בן חיים בקריאות גזעניות, גרס מאמן היריבה ינדז'יק טרפישובסקי כי הכוכב הישראלי התנהג בשחצנות. "אני יכול לקנות את כולכם", הוא אמר לכאורה לשחקניו. עם שכר שנאמד ביותר ממיליון יורו לעונה, זה לא רחוק מהמציאות, אבל כסף לחוד ותוצאות לחוד. המשחק הטעון הסתיים בתיקו 1:1, ובן חיים שהוחלף בדקה ה-80 שבר בזעם את הדלת בחדר ההלבשה. ההתאחדות קנסה אותו ב-15 אלף קרונות בשל התקרית.

במחזור הרביעי, בישל בן חיים את השער של אליל האוהדים דויד לפאטה והעניק לקבוצתו ניצחון 0:1 על סלובצ'קו, אך כאן תמה תרומתו לכיבושי ספרטה העונה עד כה. מיד לאחר מכן, הפסידה ספינת הדגל של הכדורגל הצ'כי בברנו, שדורגה אחרונה לפני ההתמודדות, והישראלי הפגין משחק חלש. "זו היתה הופעה מחפירה, ומתקבל הרושם כי אף אחד בספרטה לא התאושש ממנה עד היום", אומר העיתונאי מיכל פטראק. למעשה, מעמדו של בן חיים נפגע קשות אחרי הפיאסקו. "חוסר נכונותו להשתלב במאמץ ההגנתי גרם לסטרמאצ'וני להעדיף שחקן אמין בדמותו של בוגדן וטז'לו הרומני על פניו", כתב קונצ'ני.

דויד לפאטה שחקן ספרטה פראג (אמצע) עם בורק דוצ'קאל, לוקאש יוליש. רויטרס
בישול בודד לאליל האוהדים. דויד לפאטה חוגג/רויטרס

"השופטים סימנו אותו כמתחזה"

בחודשיים האחרונים פתח בן חיים בהרכב פעם אחת בלבד בשישה משחקים, והיה זה בהפסד הכואב 2:0 לסלביה בדרבי הגדול של פראג. מעבר לכך, הוא שולב פעמיים בדקות האחרונות, נותר על הספסל פעמיים, וגם שוחרר מהמפגש מול דוקלה פראג בגלל יום כיפור. הכוכב אף הורשה לחזור לישראל, ועורר כעס בקרב חלק מסוים מאוהדי ספרטה שלא הבינו את חשיבות המועד עבורו. עם זאת, רוב הקהל עדיין מאמין בו. "באופן מפתיע, אוהדי ספרטה עדיין סובלים אותו. רק בהופעתו האחרונה, כאשר נכנס כמחליף בהפסד לפלזן איבוד הרבה כדורים, נשמעו כמה שריקות בוז לעברו", אומר צ'רמק.

האיבודים נגרמו בשל נטיה לכדרר, התמודדות לקויה עם מגנים חסונים, וגם חיפושים אחרי פתרונות יצירתיים מדי, כמו מסירת עקב לא מוצלחת שלא תאמה את המצב. בנוסף, בן חיים החליק לא פעם, ובצ'כיה העריכו כי לא בחר נכון את פקקי הנעליים. "אני לא יכול להיות אחראי לכך", העיר סטרמאצ'וני. ואם זה לא מספיק, הרי שכבר אחרי משחקים ספורים זכה הישראלי לתדמית של מתחזה סדרתי. "טל נופל מכל מגע, והשופטים סימנו אותו כשחקן שכדאי להיזהר ממנו", מספר פטראק. ההפסד מפלזן הרחיק מאוד את ספרטה ממאבק האליפות, וסטרמאצ'וני לא היה מרוצה מתרומתו של בן חיים ב-36 הדקות שקיבל.

עוד לפני ההתמודדות, נדרש האיטלקי להסביר את מעמדו של השחקן היקר שלו וציין: "בן חיים לא הראה לנו את ערכו, ולא הפגין יכולת שאנחנו מצפים ממנו. הוא יודע זאת. אני יודע עד כמה קשה לצאת לראשונה לליגת זרה, והבעיות בברכו לא הקלו עליו, אבל ברור שאנחנו מצפים ממנו ליותר. אם הוא ישחק כמו שהוא יודע, הוא יהיה בהרכב. אחרת הוא לא יהיה. זה תקף לכל השחקנים, כי זו הגישה שלי. כל שחקן חייב להוכיח שהוא ראוי. לא השם על החולצה חשוב, אלא מה שאתה עושה על המגרש". בחירת ההרכב בשבת האחרונה גילתה כי הבוס לא סבור שבן חיים ראוי בשלב זה – הוא צפה מהספסל בניצחון 0:3 על יאבלונץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בן חיים לא הראה לנו את ערכו, ולא הפגין יכולת שאנחנו מצפים ממנו". אנדראה סטראמצ'יוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מושפע מאווירה בעייתית"

"ספרטה עוברת תקופה קשה. יש לה מאמן חדש, 11 שחקנים חדשים, והמהפכה לא מצליחה בינתיים. לו היה בן חיים מגיע בסיטואציה אחרת, ייתכן שהוא היה מתאקלם טוב יותר. הוא מושפע מהאווירה הבעייתית", קובע צ'רמק. גם קונצ'ני לא ממליץ להגדיר את הישראלי כפלופ כבר עכשיו: "הגיוני להניח שהבעיות במועדון מקשות על שחקני הרכש". ואולם, בשלב זה ניתן לומר כי תג המחיר המוזר של הישראלי נראה הזוי שבעתיים, ויש שמתחרטים על העסקה. "ההבדלים התרבותיים גדולים מאוד עבורו", צוטט גורם בספרטה בתקשורת.

כאמור, בן חיים אינו הכשלון היחיד. גם יאנקו, מאבובה וביאביאני לא מספקים את הסחורה. אלא שהוא היקר מכולם, ולכן הוא הסימפטום הבולט ביותר למחלות של ספרטה. הוא מסמל את צרותיה, וזה לא מבשר טובות מבחינתו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully