וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר נפץ: תוספי התזונה בספורט עלולים להפיל קורבנות נוספים בישראל

23.10.2017 / 11:30

שחקנים לוקחים חומרים במסגרות פרטיות ("מאמן הכושר הוא אלוהים"), קבוצות לא לגמרי יודעות מה לעשות ("מישהו נרדם בשמירה") ולהתאחדות אין מספיק כסף לבדיקות. הצצה לנעשה בתחום תוספי התזונה בארץ מלמדת על ג'ונגל שיכול לספק בקרוב עוד קורבנות מלבד צדק ולאלה

עריכת וידאו: ניר חן

"החומר האסור היה לידוקאין", שולף טל בנין את הנתון בקלות למרות שכבר עברו 18 שנים. "עברתי טיפול שיניים בהרדמה כמה ימים לפני משחק של ברשיה. כיוון שהמודעות באיטליה אז היתה עצומה ומאחר שבכל מחזור שני שחקנים מכל קבוצה עברו בדיקת שתן לגילוי חומרים אסורים, זכרתי לדווח לרופא הקבוצה שעברתי את טיפול השיניים ושקיבלתי חומר הרדמה. הוא רשם את הכל בדף לפני הבדיקה שלי וכאשר הגיעו התוצאות עם החומר, אפשר היה להשוות מול מה שהצהרתי שקיבלתי והכל הסתיים על הצד הטוב ביותר".

- למה אנחנו כאן בארץ רחוקים גם היום, 18 שנים אחרי, מאותה מודעות שהיתה לך שם באיטליה?

"זו מילת המפתח. אין כאן מספיק מודעות. אין מספיק בדיקות. אין מספיק אכיפה של הנושא ואני גם חושב שהכדורגלנים שלנו לא מספיק מודעים למה שהם יכולים להשיג מהמזון. אני קיבלתי את כל מה שהייתי צריך מהמזון שאכלתי או שלא אכלתי. לא שתיתי קולה כל הקריירה, לא אכלתי אוכל מתובל. יש לנו הרבה מה ללמוד כאן בכדורגל הישראלי".

עוד בנושא

"פרשות צדק ולאלה חשפו את היעדר הפיקוח בהתאחדות לכדורגל"
"אופ"א נגד שיר צדק": שני עורכי דין בכירים מנתחים את התיק
צדק יוצא קצת לאור: פרטים חדשים על פרשת שיר צדק
הערב: הפועל באר שבע - מכבי תל אביב (21:00, ספורט 5)
ברק בכר: "אנחנו לא במצב אידיאלי, אבל אנחנו כבר רגילים לזה"
ג'ורדי קרויף: "מצבנו דומה לבאר שבע, העומס באירופה משפיע"

שחקן נבחרת ישראל שיר צדק. יוסי ציפקיס
בנין: "אין כאן מספיק מודעות. אין מספיק בדיקות. אין מספיק אכיפה של הנושא ואני גם חושב שהכדורגלנים שלנו לא מספיק מודעים". צדק/יוסי ציפקיס

שיר צדק היה דמות דומיננטית בשתי האליפויות האחרונות של הפועל באר שבע. גם במגרש וגם מבחוץ. הערב (שני, 21.00) לא יהיה צדק על הדשא בטרנר. לבטח לא יהיה גם באיצטדיון. חודש עבר מאז התפוצצה הפרשה, והגילוי כי בדגימת השתן שלו נמצא החומר האסור אוקטופמין, ועולמו התהפך. גם עולמה של הפועל באר שבע. הדיון המשמעתי באופ"א עוד לפנינו וצדק כנראה לא ייצא בלי עונש, אבל השאלה שצריכה להישאל היא מה נלמד מהמקרה?

מה המסקנות שצריך הכדורגל הישראלי להסיק, מה ההתאחדות לכדורגל עושה ותעשה לאחר פרשות מהראן לאלה ושיר צדק, כיצד הקבוצות ינהגו מעתה ואיך עובדת כל שיטת תוספי המזון שחלקם ניתן בצורה מסודרת על ידי המועדונים, אבל חלקם מועבר אל הספורטאים בצורה פרטית ולעתים ממש לא מבוקרת?

עוד באותו נושא

"פרשות צדק ולאלה חשפו את היעדר הפיקוח בהתאחדות לכדורגל"

לכתבה המלאה
מהראן לאלה בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
שתי הפרשות, על אף שהן לא קשורות, טלטלו את הענף. לאלה/קובי אליהו
יובל נעים: "זה כמו תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה לגעת בו. העסק פרוץ לגמרי ו-99 אחוז מהאנשים שעוסקים בכדורגל לא יודעים עליו כלום. אני למשל, מעולם לא שאלתי את מאמן הכושר מה הוא נותן לשחקנים"

"יממה אחרי שהתפוצצה פרשת צדק, נתתי הוראה להפסיק את מתן תוספי המזון בקבוצה", מספר מנכ"ל מ.ס. אשדוד רפי נידם. "עצרנו הכל ושלחנו את כל מה שניתן על ידי מאמן הכושר שלנו יוסי פחימה לבדיקה נוספת של המערך הרפואי בהתאחדות לכדורגל. מרבית הדברים כבר אושרו וחזרנו לתת לשחקנים את התוספים, אבל למשל את כדור הקפאין שמרבית הקבוצות נותנות עדיין לא חזרנו לתת ואנחנו מחכים עוד לאישור. 25 אלף שקל עולים תוספי המזון בעונת משחקים. מדובר בתחום שמאוד התפתח בשנים האחרונות".

הבדיקות לגילוי חומרים אסורים עברו מהפך בשנים האחרונות, אבל לצד העובדה שיש יותר גילוי יש עדיין לא מעט ספורטאים בעולם שנוטלים חומרים אסורים ולא חוששים מהיום בו ייתפסו ויורשעו. "עברנו את הימים בהם ספורטאיות ממזרח אירופה, הגיעו לתחרויות כשבתיק הקטן שלהן היה קונדום מלא בשתן נקי ושאותו הן שמרו למקרה שיתבקשו לתת בדיקת שתן", מעיד גורם המעורה בתחום. "היום ספורטאי המוגרל לבדיקת שתן חייב לקיים אותה כשהבודק לידו וממש יכול לראות שהוא נותן שתן".

צירוף המקרים של לאלה וצדק, אף שמדובר בשני מקרים שונים לגמרי מבחינת החומר שנתפס, הכה את הכדורגל הישראלי אחרי שנים שהוא היה על פניו נקי כמעט לחלוטין. יניב עזרן נטל כדור קלארינז שהביאה לו אמו מבית המרקחת בו עבדה בכדי שיתגבר על הנזלת ממנה סבל בלי לדעת שהכדור מכיל חומר אסור, אבל האירוע הכי גדול שהתרגש על הכדורגל הישראלי היה פרשת האפדרין. במאי 1999 אחרי משחק בין מכבי תל אביב להפועל חיפה במהלכה זכתה האחרונה באליפות, נשלחו כפיר אדרי ודוד רביבו לבדיקות לגילוי חומרים אסורים. כעבור חודש הגיעו התוצאות. אצל אדרי נמצא הסם אפדרין שחולק בכדורים על ידי מאמן הכושר של מכבי תל אביב גיא עזורי, לעתים אפילו בגלוי בחדר ההלבשה, לפני משחקים. אדרי היה כנראה סופג היום השעייה ארוכת טווח אבל לפני 18 שנה העונש שלו היה הרחקה משישה משחקים בלבד. למכבי תל אביב הורדו ארבע נקודות והושת עליה קנס בגובה של מאה אלף שקל ועזורי הושעה מפעילות למשך שנתיים. כעבור שנה בקשתו לחנינה התקבלה ואחרי זמן מסוים חזר לעבוד ואפילו כמאמן ראשי. זו היתה הפעם הראשונה בה כדורגלן ישראלי נתפס משתמש בחומרים אסורים.

לדעת מהראן לאלה המקרה שלו ושל צדק לא יהיו האחרונים. "כל הנושא הזה לא נלמד מספיק ולא הועבר לקבוצות", טוען מאמן הפועל אשקלון יובל נעים. "אני מרגיש שמישהו נרדם בשמירה וזה כמו תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה לגעת בו. העסק פרוץ לגמרי ו-99 אחוז מהאנשים שעוסקים בכדורגל לא יודעים עליו כלום. אני למשל, מעולם לא שאלתי את מאמן הכושר מה הוא נותן לשחקנים או מה השחקנים לוקחים. אחרי שהתפוצצה הפרשה של צדק התחלתי לשאול על המשקה שההוא שותה בטעם ענבים ועל התמיסה שההוא לוקח אצלי בחדר ההלבשה בטעם אבטיח. כל האבקות האלה שאמרו לי שהן מאושרות ושהכל בסדר, מישהו יודע אם יום אחד יבואו וימצאו שיש בהן גם משהו אסור לשימוש?".

כפיר אדרי מגן בני יהודה. יותם רונן
היום אדרי היה כנראה סופג השעיי ארוכת טווח אבל לפני 18 שנה העונש שלו היה הרחקה משישה משחקים בלבד. למכבי תל אביב הורדו ארבע נקודות/יותם רונן
שרן ייני: "הרופאים שלנו במכבי תל אביב לא מרשים לנו לקחת אפילו תרופה הומאופתית שאנחנו לא יודעים מה יש בה. קיבלנו הוראה לא לעשות אימוני כושר מחוץ לקבוצה ולא לקחת שום דבר"

יש חומרים שניתנים לשחקנים והם באישור ובקבוצות משלמים הרבה כסף כדי לקנות. במכבי נתניה מחלק מאמן הכושר יניב מדר כדורי מגנזיום בלילה שאחרי המשחק כדי לעזור לגוף להתאושש יותר מהר ולפעמים גם ניתנים כדורי קפאין לפני המשחקים כדי לעורר. במועדונים אחרים נותנים גיינרים וקרטאין, תוספים שלא אומרים דבר לאוהד הכדורגל הממוצע, אבל הם חלק מהתפריט היומי של הכדורגלן.

יש קבוצות שלא עושות עניין מכך ששחקנים שלהן הולכים לאימונים אישיים עם מאמני כושר פרטיים מעבר לשעות הקבוצה. במכבי תל אביב וכך גם במכבי חיפה אוסרים על השחקנים לעשות פעילות מחוץ לשעות הקבוצה. "מהיום בו הגיעו ג'ורדי קרויף וחואן טוריחו לקבוצה, ישנו איסור מפורש וגורף לעשות פעילות גופנית בצורה פרטית מחוץ למועדון ובוודאי שאסור לצרוך חומרים כלשהם שמוצעים לשחקנים", מעיד גורם במכבי תל אביב.

שרן ייני אמר לא מזמן בעניין: "אחרי מה שקרה ללאלה ולשיר, אנשים צריכים להבין לא לקחת שום דבר. אנחנו יודעים את זה במכבי תל אביב כי אנחנו הרבה באירופה והרופאים שלנו לא מרשים לנו לקחת אפילו תרופה הומאופתית שאנחנו לא יודעים מה יש בה. קיבלנו הוראה לא לעשות אימוני כושר מחוץ לקבוצה ולא לקחת שום דבר. יש לנו את כל המערכת בפנים ואני בטוח שזה כך גם בבאר שבע. יכול להיות במקרה של שיר שהיה גם מוצר שהכל היה חוקי בו והכל היה רשום שמותר ומישהו בטעות הכניס לשם משהו אסור".

ד"ר מארק רוסנובסקי נבחרת ישראל. ניב אהרונסון
"לא היה שום חשש בהתאחדות שהחומרים שניתנים לשחקנים במסגרת הנבחרת, הם חומרים אסורים כי כל מה שרוסנובסקי נותן מאושר על ידי מעבדה בקלן", אומרים בהתאחדות/ניב אהרונסון
מיד אחרי שהתברר לבאר שבע כי הבדיקה של צדק לא טובה, טילפן הבלם לרופא הנבחרת ד"ר מארק רוסנובסקי וביקש לקבל ממנו את התוספים שניתנים לו בנבחרת כדי שיוכל להעביר אותם לבאר שבע לבדיקה. צדק לא גילה לרוסנובסקי את האמת וקיבל את החומרים אותם שלחו במועדון למעבדה

מאמן כושר ותיק מתחום הכדורגל מעריך שבבאר שבע כבר יודעים מה מקור האוקטופמין האסור שנמצא אצל צדק: "יכולים להיות שלושה מקורות. מה שהפועל באר שבע נותנת, מה שנבחרת ישראל נותנת ומה שהשחקן לוקח בעצמו במידה שהוא אכן לקח משהו באופן אישי". מיד אחרי שהתברר לבאר שבע כי הבדיקה של צדק לא טובה, טילפן הבלם לרופא הנבחרת ד"ר מארק רוסנובסקי ובאמתלה כלשהי ביקש לקבל ממנו את התוספים שניתנים לו בנבחרת כדי שיוכל להעביר אותם לבאר שבע לבדיקה. צדק לא גילה לרוסנובסקי את האמת וקיבל את החומרים אותם כנראה שלחו במועדון למעבדה. "לא היה שום חשש בהתאחדות שהחומרים שניתנים לשחקנים במסגרת הנבחרת, הם חומרים אסורים כי כל מה שרוסנובסקי נותן מאושר על ידי מעבדה בקלן", אומרים בהתאחדות. "רק חבל שזה לא נעשה באופן שבו מכבי תל אביב פנתה קצת אחרי שהתפוצצה הפרשה כדי לקבל את כל החומרים בצורה מסודרת. כעבור יומיים כבר היתה אצלם הרשימה של כל תוספי המזון שניתנים לשחקנים".

מאמן הכושר האישי עודד אמיתי התחיל בכדורגל. הוא היה מגן בנוער של מכבי תל אביב ושיחק בנבחרת הנוער. אחרי חמש שנים בליגה הלאומית, פרש והיום הוא מאמן כושר אישי. "החוכמה היא לדעת מה לקחת וממי לקחת. אני, כמאמן כושר אישי, לא נותן שום דבר לאנשים שעובדים אתי כי אני לא מוסמך לכך. אין לי את הידע הנדרש", הוא אומר.

אבל יש לא מעט שחקנים שהולכים למאמני כושר אישיים ונחשפים אצלם לעולם שלם של תוספי מזון וחומרים אחרים שמסייעים בבניית השריר או בהתאוששות מהירה שלו. "מאמן הכושר האישי הופך לפעמים לאלוהים של הכדורגלן", אומר שחקן ותיק. "מה יודע השחקן על מה שנותן לו מאמן הכושר האישי? הוא משוכנע שהכל כשר ובדוק ולכן חשוב מאוד לדעת אצל מי להתאמן".

המקרים של לאלה וצדק כאמור שונים. "מהראן לאלה לקח סטרואידים אנאבוליים אותם בדרך כלל צורכים אתלטים והם בראש החומרים האסורים", מעיד מומחה בתחום. "הם משפרים את היכולת השרירית. הם בונים מאסת שריר, גורמים לשריר להתאושש מהר יותר ממאמץ וגורמים למעשה לכך שתוכל להתאמן יותר. כל הפרמטרים הגופניים משתפרים כתוצאה מזה. כל המדדים הפיזיולוגיים משתפרים כתוצאה מהשימוש בזה ולכן זה לא פלא שבגיל 35 נמדדה לו המהירות הכי גבוהה בליגת העל. יכול להיות שמישהו שם בצפון באיזה חדר כושר נתן לו את זה והוא לא ידע מה הוא עושה. אצל שיר זה שונה. הוא לקח כנראה חומר בו היה את האוקטופמין. החומר הזה גורם למערכת העצבית לתפקד יותר טוב במהלך משחק ואומרים שזה עוזר גם לשרוף שומן. מה שאותי מפתיע ולכן אני לא יודע אם הוא לקח את זה במודע, כי כדי לשרוף שומן יש עוד הרבה חומרים שמסייעים והם מאושרים".

הבעלים של הפועל באר שבע אלונה ברקת. ברני ארדוב
בדק בית. ברקת/ברני ארדוב
שלומי ברזל: "הקבוצות צריכות להבהיר לשחקנים שוב ושוב שאם הם לוקחים חומר שלא במסגרת הקבוצה, החוזה שלהם בטל ומבוטל"

הבדיקה ללאלה נערכה במחזור האחרון של העונה שעברה במשחק שבין הפועל כפר סבא להפועל חיפה. זה היה המחזור השמיני בלבד בעונה שעברה שבו נערכו בדיקות לאיתור חומרים אסורים. 7,000 שקל עולה כל צוות שיוצא למגרש כדי לאסוף דגימה של ארבעה שחקנים. "בסך הכל נערכו שמונה סבבי בדיקות בעונה שעברה", אומר ראש מערך ההסברה של ההתאחדות לכדורגל שלומי ברזל. "32 שחקנים נבדקו בכל העונה שעברה".

- היכן אנחנו ממוקמים ביחס לליגות באירופה?

"לא בחלק העליון וזאת בשל עניינים הקשורים לתקציב. אנחנו באמת יוצאים מנקודת הנחה שבקבוצות ברמה של ליגת העל זה צריך להיות מאוד ברור. יש צוותים רפואיים שעובדים שם, יש תזונאים. זה לא שהעולם הזה של החומרים האסורים אמור להיות משהו חדש עבורם. להיפך, הם אמורים להכיר את העולם הזה לפנים ולתוך. בנבחרת ישראל בקמפיין האחרון היו ארבע פעמים בדיקות. אף שחקן לא נתפס כולל שיר צדק במשחק מול ספרד בחוץ. הכל היה בסדר. שחקן כדורגל בליגת העל לא אמור ליפול בבדיקת סמים כי הכל ידוע והכל מפורסם ובכל קבוצה צריכים לדעת מה מותר ומה אסור. הקבוצות צריכות להבהיר לשחקנים שוב ושוב שאם הם לוקחים חומר שלא במסגרת הקבוצה, החוזה שלהם בטל ומבוטל".

שלומי ברזל ראש אגף ההסברה של ההתאחדות לכדורגל. ברני ארדוב
"שחקן כדורגל בליגת העל לא אמור ליפול בבדיקת סמים כי הכל ידוע והכל מפורסם ובכל קבוצה צריכים לדעת מה מותר ומה אסור". ברזל/ברני ארדוב

בין פרשת מהראן לאלה לבין פרשת שיר צדק נערך בהתאחדות לכדורגל יום עיון בנושא השימוש בחומרים אסורים. היתה הרצאה, נציגי הקבוצות דיברו. בהתאחדות טוענים שהיתה מודעות גדולה לעניין ועשר קבוצות מליגת העל שלחו נציג לכנס. "השאלה מה אותו נציג העביר הלאה לקבוצה?", שואלים בהתאחדות. לפני כחודש נערכה הרצאה לשחקני הנבחרת האולימפית אליה הגיע חבר הנהלת הסוכנות הלאומית הישראלית למניעת סימום בספורט דניאל הרנשטיין זאת ביוזמת רופא הנבחרת דוקטור אלג'ם.

גורם בהתאחדות לכדורגל משוכנע שההתאחדות פועלת בעניין במסגרת כל מה שהיא יכולה לעשות: "לא שונו נהלים ולא חודדו המסרים", אומר גורם בהתאחדות. "מה אשמה ההתאחדות אם מהראן לאלה, נטל חומר אסור במסגרת פרטית בחדר הכושר שבו התאמן במקום בו הוא גר? לאלה הביא בתור עד את המאמן בחדר הכושר שבו הוא עובד באופן פרטי. ואתה שואל איך שחקן מקצוען לוקח כזה דבר? אפריים ברק הציג לו את אחד הבקבוקים שממנו ניתן ללאלה החומר האסור ועל הבקבוק כתוב אין אישור של מנהל התרופות האמריקאי ה-FDA וברק שואל את הבחור אם זה לא הדליק אצלו נורה אדומה? מילא היה כתוב על הבקבוק שזה מאושר. ואתה שואל איך שחקן מקצוען שמרוויח הון עתק יכול לקחת ממדריך כאלה חומרים? מה ההתאחדות אשמה בזה?".

גם אם בהתאחדות מתנערים מחצים המכוונים אליה, דומה שמשהו שם בכל זאת זז. שלשום הגיעו שני צוותי בדיקה למשחק בין מכבי נתניה לקרית שמונה ולמשחק בין הפועל עכו להפועל רעננה. לא פחות משמונה שחקנים עברו בדיקת שתן וברזל אומר: "יהיו בעונה הקרובה יותר סבבים של בדיקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully