וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבינגו של מכבי תל אביב: ארבע הערות על הסופ"ש של הצהובים וירושלים

20.10.2017 / 17:00

במקום להפוך לדייויד אנקראם, דשון תומאס מזכיר את פיט מייקל ומביא ערך מוסף מהספסל. וגם: הלקח שקציקאריס וירושלים יכולים ללמוד מהתקדים של ספאחיה, הנטייה המסוכנת של הנהלת האדומים והבעיה שעוד תתנקם בצהובים

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

1. השנה היא 2008. טאו ויטוריה רשמה זה עתה הפסד ביתי דרמטי לברצלונה בליגה הספרדית, ונבן ספאחיה מגמגם ומתפתל במסיבת העיתונאים. "יש לשחקנים שלי בעיה מנטלית רצינית", יאמר, מבלי לדעת שהשליפה הזו מהמותן כמעט תעלה לו באיבוד חדר ההלבשה. בשעות שלאחר מכן תבוא הנקמה - פיט מייקל יישאל על הציטוטים של מאמנו, וישיב מבלי להניד עפעף: "המאמן שלנו מבולבל. הבעיה המנטלית היא אולי אצלו, כי הוא זה שאחראי עלינו ולא להפך". וויל מקדונלד יישמע אף חריף יותר, ויגיד ש"המאמן הזה לא מתאים לרמה של השחקנים שלנו".

למרות הקרע בין המאמן לשחקנים, העונה ההיא - תאמינו או לא - הסתיימה בזכייה באליפות ספרד ובהעפלה לפיינל פור היורוליג. ספאחיה לא שרד בתפקיד, בין היתר בשל יחסיו הקלוקלים עם חלק מהשחקנים, אולם המנייה שלו, כמו של פיט מייקל שהעז לבקר אותו פומבית, זינקה במאות אחוזים.

כמעט עשר שנים עברו מאז, ואחד השחקנים הבודדים שהתייצבו בזמנו לימינו של הקרואטי התמודד מולו אמש (חמישי) ראש בראש על הקווים. סביר להניח שפאבלו פריג'יוני התקשה לזהות מאפיינים דומים בסגנון האימון של ספאחיה. את ההתנחמדות מול שחקניו החליפה קשיחות ועמידה על עקרונות, ואת הכוכבים הסוררים שחיכו לו בפינה החליפו חיילים ממושמעים שסרים למרותו. לפתע גם שחקנים שהגנה מעולם לא היתה כוס התה שלהם מזיזים רגליים ומרביצים בהגנה; פתאום גם מי שהובא על תקן הכוכב הגדול של הקבוצה שש לעלות מהספסל, מסיים עם 24 נקודות ו-5 אסיסטים, וחותם את הערב בהכרת תודה ל"קואץ' ספאחיה, שעוזר לי להיות טוב יותר".

מכבי תל אביב שלו רחוקה מלהבריק עד כה למרות שני ניצחונותיה, אבל נראית בהחלט מאומנת וצייתנית כפי שלא נראתה כבר כמה שנים טובות.

ואם מרד השחקנים מתחילת הפסקה מצלצל לכם מוכר ואקטואלי, זה רק בגלל שהוא שוחזר ממש לאחרונה אצל היריבה הישירה של ספאחיה בישראל.

במקרה של קציקאריס והפועל ירושלים זה נגמר בזעזוע ועריפת ראשים. אצלו זה הסתיים באליפות בזמנו, וכיום, בגרסתו הנוכחית, בכל מקרה כבר לא יכול לחזור לעולם. לפחות בגזרה הזו, נראה שמכבי תל אביב קנתה לעצמה שקט העונה. ומי כמוה יודע שזה רחוק מלהיות מובן מאליו.

מאמן מכבי תל אביב נבן ספאחיה. ברני ארדוב
היה כבר בסרט של קציקאריס. ספאחיה/ברני ארדוב

2. עוד מוקדם להצביע על מגמות במכבי תל אביב החדשה, אבל כל הסימנים מראים שזו עומדת להיות עונת הפריצה של דשון תומאס, אם רק ישמור על גרף ההתקדמות והלמידה. בטור שבו מועלה מן האוב שמו של פיט מייקל, אי אפשר שלא להתייחס להשוואה הקורצת מדי בין השניים: תומאס ומייקל מזכירים זה את זה בגובה, במבנה ובפיזיות; שניהם בעלי משחק פוסט-אפ איכותי; לשניהם יש סיומת טובה מאוד בטווחי הביניים; ושניהם, כפי המסתמן, יעשו קפיצת מדרגה תחת אותו מאמן;

לעזאזל, אפילו התרגילים שספאחיה סידר למייקל ובונה כעת עבור תומאס נראים דומים להפליא.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

בשונה ממייקל, תומאס נחשב עד כה בקריירה סקורר בראש ובראשונה. בברצלונה ובאנדולו אפס בהן עבר לפני שהגיע למכבי תל אביב, ראו את הפוטנציאל הגולמי להפוך לסיוט מצ' אפ ברמות הגבוהות מעמדת הסמול פורוורד, אולם התאכזבו לגלות שהוא ממעט לנצל את העליונות הפיזית שלו ומתמקד בהשלכת שלשות ללא אבחנה. הקדנציה בצהוב-כחול, לפחות עד עכשיו, כבר הרבה יותר דומה למה שעשירות היורוליג דמיינו כשהחתימו אותו מלכתחילה. במקום אחר ובזמן אחר, תומאס היה יכול להפוך בקלות לדייויד אנקראם החדש. אבל ספאחיה מצא עבורו נישה שתואמת את מידותיו בתור מחליף עם ערך מוסף, וכמו קול, הוא מקבל אותה ברצון. בינתיים, הוא מפגין הבנת משחק משופרת, יכולת מסירה לא רעה ואפילו ניצוצות בהגנה. אם זה יימשך ככה, הוא עוד יתברר כבינגו הכי גדול של מכבי תל אביב העונה.

דשון תומאס שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בדרך הנכונה לעונת פריצה. תומאס/ברני ארדוב

3. כשההתלהבות הראשונית תדעך, מכבי תל אביב תגלה גם את סימני האזהרה: עמדת הפאוור פורוורד שלה נשענת על פרוספקט בן 21 שנכון לעכשיו, מסב נזק טהור בכל שנייה שהוא נמצא על הפרקט. הנה זה במספרים: המדד ההתקפי (ORAT) של מכבי תל אביב ב-22 הדקות שבולדן בילה על המגרש בשני משחקי היורוליג הראשונים - 33.3, הכי גרוע בקבוצה. המדד ההתקפי (DRAT) כשהוא בפנים - 132.5. ניחשתם נכון, הכי גרוע בקבוצה.

החשש של מכבי תל אביב הוא שלא מדובר אך ורק בבעיית הסתגלות. נכון, בולדן ראוי לימי חסד בהתחשב בגילו ובנסיונו הדל. אפשר שהבנת המשחק הלוקה בחסר והפעולות הנמהרות יתמתנו ככל שיעבור הזמן. אבל הטיקט שבזכותו הפך לכישרון מעניין גם ברמת ה-NBA - הקליעה מבחוץ - עדיין לא בא לידי ביטוי. ההייפ סביב בולדן, יש לזכור, נשען על תקופה קצרה בז'לזניק הקטנטנה בה העלה את אחוזי הקליעה משלוש באופן משמעותי ביחס לאחוזים בהם דייק לפני כן. לעת עתה, נראה שהתקופה ההיא הייתה החריגה, ולא להפך. הזריקות שלו לעתים קרובות כלל לא בכיוון, גם כשהן פנויות יחסית.

זו בשורה מדאיגה עבור מכבי תל אביב, בהתחשב בשממה שמחכה מאחורי בעמדה הזו. אמש ג'ייק כהן סיפק כמה דקות יעילות באופן מפתיע בעמדה זו, אבל קשה לבנות על זה לאורך זמן. גם דשון תומאס, שמתופקד בעמדה זו מפעם לפעם, רחוק מלהרגיש בה בנוח.

ב-NBA הפכה עמדת הפאוור פורוורד לחשובה מאין כמותה. כיום, נדרשים השחקנים בעמדה 4 לא רק לרווח את המשחק עם קליעה מבחוץ, אלא גם להיות על תקן פליימייקרים של ממש ולייצר מצבי קליעה לאחרים (דריימונד גרין הוא האבטיפוס לתופעה בליגה הטובה בעולם, וגם ביורוליג יש כמה דוגמאות, הבולטת שבהן היא ניקולו מלי מפנר). נכון לעכשיו, בולדן הוא לא שום דבר מזה.

שחקן מכבי תל אביב ג'ונה בולדן. ברני ארדוב
החוליה החלשה? בולדן/ברני ארדוב

4. מבלי להתייחס לעצם שחרורו של קרטיס ג'רלס מהפועל ירושלים ולנחיצות המהלך לאור יחסיו הבעייתים עם פוטיס קציקאריס, המסר שעולה ממנו מדאיג: האם לכוכבים בעלי אגו וחשיבות עצמית כבר אין מקום בקבוצות הבכירות בישראל? מכבי תל אביב החליטה במודע להחתים שחקנים עם אופי טוב על חשבון כישרון, כלקח מהפיאסקו המתמשך של השנים האחרונות. עם סוני ווימס ואנדרו גאודלוק היא לא הצליחה להסתדר אפילו יום אחד כמו שצריך.

הפועל ירושלים, למרות שביצעה בתקופת אורי אלון לא מעט מהלכים ששידרו העדפת כישרון על פני אופי, נפרדה בשנים האחרונות מוקדם מהצפוי ממקרי ראש כמו דונטה סמית', ברייסי רייט ועכשיו גם קרטיס ג'רלס.

הנטייה לבעוט כמעט כל שחקן בעל פוטנציאל נפיץ בחדר ההלבשה לא מעידה על כוח, אלא בעיקר על רפיסות. מועדונים גדולים מצליחים להתקיים ולתפקד בצורה מיטבית גם כאשר יש בתוכם מלחמות כוח, לא משנה מצד מי. אם הפועל ירושלים רוצה להפוך למועדון גדול ואם מכבי תל אביב רוצה לחזור להיות כזה, הן יצטרכו ביום מן הימים לדעת לצמוח גם מתוך משברים כאלה.

קרטיס ג'רלס שחקן הפועל ירושלים. יוסי ציפקיס
עוד כוכב סורר שעזב מוקדם מהצפוי. ג'רלס/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully