וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדורגלן הישראלי הכי טוב בשנות ה-80: פרויקט שחקני העשור

סיני, אוחנה, מלמיליאן או ארמלי. מיוחד לחג: לקראת חגיגות ה-70, וואלה! ספורט גייס את מיטב המוחות בכדורגל הישראלי כדי לבחור את השחקן הטוב ביותר בכל עשור. מתחילים עם גיבורי שנות ה-80

צילום: אולפני הרצליה

בווידאו: אורי מלמיליאן מדליק משואה ביום העצמאות האחרון

המספר 70 הוא מספר טיפולוגי בכדורגל הישראלי. הוא מייצג מיתוס ומלווה כל הישג או כישלון ספורטיבי של הענף. הוא תמיד ברקע. בדרך כלל מגיע מיד אחרי השם "מקסיקו", ומזכיר לכולנו איך נבחרת ישראל הייתה שם אז, בגביע העולמי של 1970. מצד אחד השער ההיסטורי של מוטל'ה שפיגלר במונדיאל ורגע השיא של הכדורגל הכחול-לבן, אך מצד שני גם הקוף שסוחבת נבחרת ישראל על הגב כבר יותר מ-47 שנים.

באפריל הקרוב, המספר הזה יגיע בתצורה חדשה. מדינת ישראל תחגוג 70 שנה לקיומה ואיתה גם הכדורגל הישראלי ישלים שבעה עשורים של רגעי גאות ושפל. בלי יותר מדי הישגים, אבל עם דמויות וגיבורים בלתי נשכחים.

אז לקראת חגיגות ה-70 המתקרבות ולכבוד ראש השנה, החלטנו לבחור את הכדורגלן הישראלי הכי טוב בכל עשור. את משימת הבחירה והדירוג של החמישייה הנבחרת בכל עשור הפקדנו בידיהם האמונות של שחקנים, מאמנים, עיתונאים, היסטוריונים ואנשי ספורט המלווים את הכדורגל הישראלי.

התוצאות לפניכם.

בחלק הראשון של הפרויקט: שנות ה-80.

seperator

צוות השיפוט

אברהם אבוקרט, זאהי ארמלי, יצחק בן יצחק, עוזי דן, יצחק הברמן, תומר לוי, אלון מזרחי, ברוך ממן, חיים סילבס, משה סיני, רון עמיקם, רון פלדהיים, נועם רגב, איזי שרצקי.

עודד מכנס לשעבר שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
על סף כניסה לחמישייה. עודד מכנס/ברני ארדוב

נותרו מחוץ לחמישייה

1 קולות: בני טבק, רפעת טורק, יוסי מזרחי, משה סלקטר, ויקי פרץ, שלום תקווה

3 קולות: אבי רן ז"ל, ברוך ממן

5 קולות: אבי כהן ז"ל, עודד מכנס

מקום חמישי: רוני רוזנטל (6 קולות)

רוני רוזנטל חוגג עם צעיף ליברפול. טוויטר, צילום מסך
רוני רוזנטל חוגג עם צעיף ליברפול/צילום מסך, טוויטר

עוד לפני האליפות המרגשת עם ליברפול והדהירה בפארק דה פראנס, רוני רוזנטל נכנס לפנתיאון הכדורגל הישראלי. השופטים שלנו לא יכולים לשכוח את המהירות והכוח המתפרץ של החלוץ, שהפכו אותו משחקן שלא נספר במכבי חיפה לאחד מכוכבי האליפויות הראשונות. לאחר מכן גם תפס תפקיד מרכזי בנבחרת ישראל והמריא לקריירה אירופית בת 13 שנה, שראשיתה בשנות ה-80 הייתה בבלגיה וכללה גם אליפות עם קלאב ברוז'.

מקום רביעי: זאהי ארמלי (9 קולות)

זאהי ארמלי. מכבי חיפה
זאהי ארמלי/מכבי חיפה

נשארים במכבי חיפה ועוברים למלך שערי המועדון בכל הזמנים ולאחד מסמלי העשור. זאהי ארמלי חיבר את הקבוצה הירוקה לבני המגזר ונתן תקווה לשחקני הליגות הנמוכות כי יש להם סיכוי להגיע לפסגת הכדורגל הישראלי. הוא היה שם כאשר מכבי חיפה הפכה לכוח בכדורגל הישראלי, עם תרומה מכרעת לשלוש האליפויות הראשונות, וגם כבש 10 שערים במדי נבחרת ישראל, כולל שלושער בבכורה לרשת בלגיה.

מקום שלישי: משה סיני (10 קולות)

משה סיני שחקן בני יהודה בשנת 1990. משה שי, מערכת וואלה! NEWS
משה סיני שחקן בני יהודה בשנת 1990/מערכת וואלה! NEWS, משה שי

7 לב אדום קיבל כאן יותר משבע הצבעות, אך זה הספיק רק למקום השלישי. משה סיני הותיר חותם משמעותי על העשור הזה, כאיש שניצח על התזמורת בשלוש האליפויות של הפועל תל אביב, ולאחר מכן כשעשה את המעבר הבלתי נשכח לבני יהודה בשלהי העשור והוביל את הקבוצה משכונת התקווה לאליפות היסטורית. במדים האדומים היו לקשר בעל הטכניקה העילאית והשמאלית האימתנית 87 שערים ועוד עשרות בישולים, כולל לשער האליפות המפורסם של גילי לנדאו.

מקום שני: אלי אוחנה (11 קולות)

אלי אוחנה חוגג זכייה בגביע המחזיקות במדי מכלן. GettyImages
אלי אוחנה חוגג זכייה בגביע המחזיקות במדי מכלן/GettyImages

בתחילת העשור המדובר ערך אלי אוחנה את הבכורה במדי בית"ר ירושלים בליגה הארצית. בסוף העשור היה בכלל בבלגיה וחגג עם מכלן זכייה באליפות, שהצטרפה לזכייה ההיסטורית בגביע המחזיקות ב-1988, אז בישל את שער הניצחון בגמר. בתווך, אוחנה הספיק להיבחר בגיל 20 לשחקן העונה, להפוך לסמל בית"רי מובהק ולהצעיד את המועדון הירושלמי לאליפות הראשונה בתולדותיו. והשופטים לא שכחו גם את ההתעללות בהגנה האוסטרלית בדרך לשער באפריל 1989.

מקום ראשון: אורי מלמיליאן (12 קולות)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על חודו של קול, שיאן ההופעות של בית"ר ירושלים גבר על שיאן השערים שלה. אורי מלמיליאן, מדליק המשואה ביום העצמאות האחרון, היה קונצנזוס בימיו כשחקן ונשאר כזה גם לאחר פרישתו. צוות השיפוט יעיד על כך. הנער מממילא, שהיה חתום בשנות ה-70 על הגביע הראשון, היה שם יחד עם אוחנה (15 שערים כל אחד) באליפות ההיסטורית ב-1987 ובעוד שלושה גביעים בשנות ה-80. דווקא הקשר המחונן, שתמיד היה נחבא אל הכלים, "תרם" את שמו לסלנג הישראלי ולפחות על פי השופטים שלנו הוא הכדורגלן המצטיין והמייצג הטוב ביותר של שנות ה-80.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully