וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טים הויבאך בראיון ראשון: "משהו עמוק בלב אמר לי לבחור בישראל"

15.9.2017 / 16:00

"אצלנו מסבירים לילדים איך אנשים טיפשים ורעים לקחו את גרמניה למקום נורא. התרגשתי כשאוהד מסר לי כמחווה את דגל גרמניה". הבלם טים הויבאך מדבר בפתיחות על העבר, משוכנע שמכבי נתניה שלו תעשה עונה יפה ובטוח שמכבי ת"א וב"ש יכולות להשתלב בבונדסליגה. ראיון

שחקן מכבי נתניה טים הויבאך. ברני ארדוב
"יכולתי להישאר בגרמניה, אבל רציתי לנסות משהו אחר". טים הויבאך/ברני ארדוב

"משהו עמוק בלב, אמר לי שאני צריך לבחור בישראל", מגלה טים הויבאך כשאני שואל אותו איך הוא התגלגל דווקא למכבי נתניה. לא בכל יום נוחת כאן כדורגלן גרמני בעל שם טוב בבונדסליגה השנייה שיכול היה לבחור בליגות טובות יותר, אבל קול פנימי לחש לו שהוא צריך לעשות את הדרך דווקא לישראל. "אחרי כמעט עשר שנים בבוגרים במספר קבוצות בגרמניה, הרגשתי שאני חייב לטעום גם משהו מתרבות אחרת", ממשיך הויבאך. "קיבלתי הצעות מהולנד, בלגיה, אוסטריה ורומניה. אבל גם מישראל. חודשיים לתום העונה שעברה, ידעתי שיש משהו מישראל אבל לא ממש ייחסתי לזה בהתחלה חשיבות גדולה. רק בהמשך כשמכבי נתניה שוב חזרה אלי, החלטתי שאני בודק את הדברים לעומק".

זה ראיון ראשון של טים הויבאך מאז הצטרף למכבי נתניה. "זה גם ראיון ראשון שלי אי פעם באנגלית", הוא מחדד בפתיחה. כשהחליט שהוא בוחן את אופציית ישראל, הוא מצא לא מעט מכרים שסייעו לו לקבל את ההחלטה. "צלצלתי למנואל בלסטלר, ששיחק כאן בישראל עונה אחת (הפועל כפר סבא - י.ט) והוא אמר לי שהעונה בישראל הייתה המהנה בקריירה שלו. דיברתי גם עם אלמוג כהן אותו הכרתי מאינגולשטאדט והוא המליץ לי בחום. אמר שהתנאים במכבי נתניה מצוינים, שאני מאוד אוהב להיות בישראל. גם ניקיטה רוקאביציה ששיחק איתי בפרנקפורט קיבל ממני טלפון והוא חיזק את כל האחרים. אמרתי לאשתי שזה הזמן לעזוב וליהנות ממשהו אחר. אנחנו עדיין ללא ילדים וזה מקל על החלטה לקום ולעזוב את גרמניה. יכולתי להישאר בגרמניה. לא הייתה לי בעיה למצוא קבוצה בליגה השנייה, אבל אמרנו - אשתי ואני וגם הסוכן שלי - שאני בגיל המתאים לנסות משהו אחר ולראות מדינה אחרת".

עוד בנושא:
כל העדכונים לקראת משחקי יום שבת בליגת העל
סלובודן דראפיץ': "יש בנתניה שחקנים צעירים, אני דואג להם כמו אבא"
מלחמות ימי חמישי: הפועל באר שבע מחפשת פנדליסט, ג'ורדי ומכבי תל אביב מחפשים שיטה

אלמוג כהן שחקן אינגולשטאדט. GettyImages
המליץ בחום. אלמוג כהן/GettyImages
כבר עם הנחיתה בשדה התעופה, אמרתי שאני נשאר כאן. כל החבילה של ישראל דיברה אלי ועשתה עלי רושם מאוד טוב. אמרתי לסוכן שלי בדרך מהשדה לנתניה: 'אני לא יודע למה, אבל ממש נוח לי כאן. אני מרגיש נעים'"

אז מה אשתך אומרת עד עכשיו?

"היא עדיין לא הגיעה לכאן, כך שאין לה ברירה והיא חייבת לאהוב את ישראל. אין לי ספק שהיא תאהב את מה שהיא תראה. אני שולח לה צילומים של המקומות בהם אני מבקר עד עכשיו. אני מראה לה את הים בנתניה והיא כבר לא יכולה לחכות לרגע שהיא תגיע. מאחר שיש לה ג'וב חשוב בגרמניה היא הייתה חייבת לתת להם שישה שבועות לפני שהיא עוזבת. אני כבר מחכה לרגע שהיא תנחת כאן".

איך הגיבו בגרמניה כשהודעת שאתה עוזב לשחק בישראל?

"שמחו בשבילי ואמרו לי שאני נוסע למדינה נהדרת. בעיני רבים מהגרמנים שביקרו כאן, מדינת ישראל היא מקום נפלא לבקר בו. ההיסטוריה, הקדושה של ירושלים לצד חיים מאוד נוחים ונעימים עם חופי ים ומזג אוויר מצוין בקיץ ובמיוחד בחורף".

ומה עם ענייני הביטחון?

"ברור שזה תמיד מופיע מנגד ויש חשש, וזו הסיבה שביקשתי לדבר עם הרבה אנשים שמכירים היטב את ישראל והיו כאן. שמעתי הרבה דעות ורובן היו חיוביות. מדינת ישראל היא מדינה מאוד מסקרנת ותחושת הבטן שלי הייתה שאני צריך לבוא. זו הפעם הראשונה שלי בישראל. שני חברים שלי היו כאן בעבר וגם הם דיברו באופן חיובי מאוד על המדינה. לא היה אחד שאמר לי: 'טים, אל תיסע לישראל'".

לא רצית לבדוק קודם לפני שאתה חותם? מכבי תל אביב מנחיתה כאן זרים שבודקים את הדברים לפני שהם חותמים.

"ברור שהשארתי לי אופציה לעזוב אם זה לא ייראה לי. אבל אהבתי כל מה שראיתי מהרגע הראשון. כבר עם הנחיתה בשדה התעופה, אמרתי שאני נשאר כאן. כל החבילה של ישראל דיברה אלי ועשתה עלי רושם מאוד טוב. אמרתי לסוכן שלי בדרך מהשדה לנתניה: 'אני לא יודע למה, אבל ממש נוח לי כאן. אני מרגיש נעים'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
טים הויבאך במדי קייזרסלאוטרן. GettyImages
"לקבוצות הטובות בליגה השנייה בגרמניה לא היה קל לקחת כאן אליפות". טים הויבאך במדי קייזרסלאוטרן/GettyImages
"ההתחלה הייתה קשה בגלל מזג האוויר והשמש. היה לי קשה מאוד לנשום והשרירים כאבו לי. הרגשתי באימונים הראשונים כאילו מעולם לא שיחקתי כדורגל. השמש גם הרגה אותי כי לא נמרחתי מספיק"

100 הופעות רשם הויבאך (29) בליגה השנייה בגרמניה. כשרצה לבחון לאן הוא עתיד להגיע היה לו קשה לברר. "בעברית ברור שאפשר למצוא הרבה חומר, אבל כשכתבתי מכבי נתניה באנגלית לא מצאתי הרבה דברים על הקבוצה, האצטדיון ומתקן האימונים. אבל אלמוג כהן העביר לי הרבה אינפורמציה. כמובן שידעתי שלותר מתיאוס היה כאן במכבי נתניה וזה גם נתן לי ביטחון".

מה מצאת בהתחלה?

"ביום הראשון שהגעתי מצאתי מתקן אימונים טוב, חדר הלבשה מתקדם ואצטדיון שמתאים בהחלט לצמרת של הליגה השנייה בגרמניה. ישבתי וראיתי מהיציע את המשחק הראשון בגביע הטוטו והבנתי שיש כדורגל טכני וטוב בחלק הקדמי של הקבוצות".

מהר מאוד נכנסת לעניינים. מהר מהצפוי אפילו.

"אולי זה נראה קל, אבל היה לי בהתחלה קשה באימונים בגלל מזג האוויר והשמש. היה לי קשה מאוד לנשום והשרירים כאבו לי. הרגשתי באימונים הראשונים כאילו מעולם לא שיחקתי כדורגל. השמש גם הרגה אותי כי לא נמרחתי מספיק. היה לי חשוב להיכנס לעניינים לפני שהעונה בליגה החלה ואני שמח שהצלחתי לעזור לקבוצה כבר במשחק הראשון, בו סיימנו בתיקו עם האלופה בבאר שבע".

בהשוואה לליגה השנייה בגרמניה, איך הליגה כאן בישראל?

"אני חושב שלקבוצות הטובות בליגה השנייה בגרמניה לא היה קל לקחת כאן אליפות. אני גם חושב שמכבי תל אביב והפועל באר שבע היו יכולות להשתלב בבונדסליגה".

הקבוצה האחרונה שלך בגרמניה היתה קייזרסלאוטרן בליגה השנייה. אתה מרגיש שפספסת קריירה בליגה הראשונה?

"הייתה לי עונה אחת טובה בפ.ס.וו פרנקפורט, אבל חוויתי אחריה פציעה שמנעה ממני להתקדם לבונדסליגה. הייתי עונה שלמה פצוע ואחריה יכולתי לעלות ליגה עם קייזרסלאוטרן, אבל פספסנו את העלייה במעט".

טים הויבאך (מימין) לצד ערן לוי שחקני מכבי נתניה. דף הפייסבוק של מכבי נתניה, אתר רשמי
מחווה מפתיעה ומרגשת. טים הויבאך עם הדגל הגרמני לאחר הניצחון על רעננה, ולצדו ערן לוי/אתר רשמי, דף הפייסבוק של מכבי נתניה
"יש לערן אישיות מאוד גדולה, הוא המנהיג של הקבוצה. הוא יכול להכריע משחקים. אני לא מכיר את הנבחרת שלכם יותר מדי כדי להעריך מדוע שחקן כזה טוב, לא מוזמן לנבחרת"

הייתה לך עונה בה הבקעת ארבעה שערים בפנדלים. ערן לוי צריך לחשוש שתבקש לקחת לו את הכדורים?

"ערן לוי לא צריך לחשוש מכלום. מעולם לא נתקלתי במישהו עם רגל שמאל כל כך חזקה. אני סומך עליו לגמרי בפנדלים".

הוא שחקן מאוד מיוחד ושונה כאן בכדורגל שלנו. בדיוק השבוע החלו לדבר על זה שהוא צריך לשחק בנבחרת ישראל.

"יש לערן אישיות מאוד גדולה. הוא המנהיג של הקבוצה בחדר ההלבשה ועל המגרש. הוא יכול להכריע משחקים. אני לא מכיר את הנבחרת שלכם יותר מדי כדי להעריך מדוע שחקן כזה טוב, לא מוזמן לנבחרת".

אתה לא רוצה להיות בחומה כשהוא בועט כדורים חופשיים באימונים.

"להיפך. אין לי בעיה לעמוד בחומה כי הכדורים שלו בדרך כלל לא פוגעים בחומה אלא הולכים למסגרת של השער".

אחרי המשחק מול הפועל רעננה כשחגגתם מול הקהל היה מישהו שזרק לעברך את דגל גרמניה.

"הייתי מאוד מופתע מכך. לא הכרתי את האוהד הזה שלנו קודם. לקחתי את הדגל והמחווה שלו ריגשה אותי. מסרתי לו את הדגל אחרי זה ואני מודה לו על כך שהוא הביא את דגל גרמניה למשחק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סומך עליו לגמרי בפנדלים". ערן לוי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"השואה ומלחמת העולם השנייה הם חלק מעיצוב הדמות של הילדים. מסבירים להם מה לא היה בסדר ואיך אנשים טיפשים ורעים לקחו את גרמניה למקום נורא"

גרמניה הפכה לידידה גדולה של ישראל בעולם בכלל ובאירופה בפרט, אבל את ההיסטוריה אי אפשר למחוק. לא חששת לבוא ולשחק כאן בישראל?

"בהחלט חשבתי על הנושא הזה ובאמת העליתי בפני מנואל, השחקן ששיחק כאן מגרמניה, את נושא היחסים בין גרמניה וישראל והעבר של העמים ושאלתי אותו האם העניין הזה הפריע לו או הציק לו. הוא אמר שמעולם לא ניגש אליו מישהו ודיבר איתו על מה שהיה במלחמת העולם השנייה. הוא תמיד הרגיש בנוח ואיש לא הזכיר את ההיסטוריה בפניו. אני חושב שאין עוד טעם להעלות את הנושא הזה כי אנחנו יודעים בדיוק מה קרה. כל מה שאירע במלחמת העולם השנייה ובשואה של היהודים הוא דבר ברור ובלתי נתפס. מה שקרה היה נורא וכולם יודעים זאת. אי אפשר להתכחש למה שהיה".

מלחמת העולם השנייה והשואה היו משהו שתפס אותך כילד בבית הספר?

"בוודאי. מערכת החינוך בגרמניה מקדישה הרבה ללמידת ההיסטוריה. התוודענו לכל מה שאירע כילדים ובגרמניה מנסים להסביר כל הזמן שדברים כאלה לא יכולים לחזור על עצמם. השואה ומלחמת העולם השנייה הם חלק מעיצוב הדמות של הילדים. מסבירים להם מה לא היה בסדר ואיך אנשים טיפשים ורעים לקחו את גרמניה למקום נורא".

מצד שני, לא היו כאלה בגרמניה שאמרו לך: איך אתה הולך לשחק במדינה של היהודים?

"איש לא אמר לי ואני ממש לא פוחד מהשאלה הזו כי התשובה מאוד קלה. אנחנו חיים בהווה ואני לא מערב פוליטיקה וכדורגל".

שחקן הפועל באר שבע תומאש פקהארט מול שחקן מכבי נתניה טים הויבאך. ברני ארדוב
"מכבי נתניה יכולה לעשות עונה יפה". טים הויבאך מול תומאש פקהארט במחזור הפתיחה/ברני ארדוב

האמנת שמכבי נתניה תיראה כל כך טוב אחרי שרק עכשיו היא עלתה לליגת העל?

"אני לא מכיר את יתר הקבוצות עדיין. אני יודע שאנחנו קבוצה טובה שיכולה לעשות עונה יפה, אבל אני לא מסתכל יותר מדי קדימה אלא רק על המשחק הקרוב. מכבי תל אביב שנפגוש ביום שני היא קבוצה חזקה שמשחקת בליגה האירופית והשם שלה מוכר גם בגרמניה, אבל יש לנו מה להראות ומה לתת על הדשא מול הקהל שלנו. אני בטוח שיהיה משחק מאוד מעניין".

התחלת לארח חברים מגרמניה בדירה?

"אני מחכה קודם שאשתי תגיע ואז יתחילו לבוא חברים ובני משפחה. יש לי חדר אירוח מיוחד בשביל זה. בינתיים אני מסתפק בשיחות טלפון שאני מקיים איתם בהן אני מתלונן אם מד המעלות ירד מ-33 ל-31 ואז הם שכבר מתחילים להרגיש את הקור המתקרב, מתעצבנים עלי. אני שולח להם תמונות מחוף הים והם אומרים לי: 'באת לחופשה בישראל'. אני אומר להם שלא באתי לחופשה אלא לשחק כדורגל ולהצליח, אבל יש לכם חיים טובים כאן כי אחרי האימון יש את הים ויש אוכל מצוין. אני ממש אוהב את האוכל כאן ובינתיים כל מה שאמרו לי על ישראל היה נכון מאוד. אני מרוצה שהגעתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully