וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול זוגי: התהליך המקביל שעוברים עומר אצילי ואיסק קואנקה

אחד מטופל בכפפות של משי על ידי ג'ורדי, השני מבלה על מיטת הטיפולים. החולצה של זהבי, הסיבה המוזרה לעיכוב בחזרה של הספרדי וסעיפי השחרור. עומר אצילי ואיסק קואנקה נחתו בישראל אחרי טראומת גרנאדה, ועוברים תהליך מקביל שיימשך גם בליגה האירופית. הסיפורים שלא הכרתם

אתר רשמי

בווידאו: אוהדי מכבי תל אביב כבשו את פראג

אין סדרת טלוויזיה נחשבת שעומר אצילי לא ראה על הספה בסלון בגרנאדה בעונה שעברה. לא היה לו הרבה מה לעשות מעבר לכך. חדר ההלבשה של המועדון דמה לערב רב של עמים ולאומים, ואצילי לא מצא את עצמו והתקשה להתחבר. כשלא היה באימון וכשלא העביר זמן בחדר הכושר, הוא רבץ על הספה וחיכה ליום בו תיגמר העונה והוא יוכל לשוב לישראל.

גם הוא לא חשב שלצד החזרה שלו לארץ, יגיע לישראל גם אחד מחבריו לקבוצה, איסק קואנקה. אקס ברצלונה, שלמעשה נכנס להרכב גרנאדה בעונה שעברה על חשבונו של אצילי, התייעץ עם הישראלי לפני שהצטרף להפועל באר שבע והשניים עברו את תהליך הקליטה בשתי המתחרות כמעט במקביל.

אחרי העונה המסויטת בגרנאדה, כתם הירידה והיפלטותם מלה ליגה, שני השחקנים נקלטו במקביל בליגת העל ומנסים להחזיר באמצעותה את הקריירה למסלולה. והחל מהערב (חמישי) גם באמצעות הליגה האירופית. מה עבר עליהם עד כה?

עוד בנושא:
מכבי תל אביב פותחת את שלב הבתים של הליגה האירופית בחוץ מול סלביה פראג (20:00, ספורט1)
הפועל באר שבע מארחת את לוגאנו בליגה האירופית (22:05, ספורט1)

עומר אצילי מכבי תל אביב עם אופיר דוידזאדה. קובי אליהו
החולצה גם יצרה סערה. עומר אצילי, משמאל, לצד אופיר דוידזאדה/קובי אליהו

ההחלטה

בהתקשרות שהייתה לו מסין עם אצילי, זהבי לא חשף את הרגשות האמיתיים שלו ורק ביקש שאצילי ישמור לו על החולצה והמספר, אבל כאשר קרויף יצר קשר ועדכן שהוא מוסר לאצילי את הזכות על החולצה, לפחות זמנית, זהבי אמר את דעתו להולנדי וממש כעס על ההחלטה

אצילי

חולצה מספר 7 בצהוב היתה צריכה להיות סוג של פיקדון במכבי תל אביב. ביום בו ערן זהבי עזב לגוואנגז'ו, הבטיח ג'ורדי קרויף שאיש לא ילבש אותה עד שהכובש המצטיין יחזור מהסיבוב בסין לישראל. אלא שקרויף לא לקח כנראה בחשבון שהוא יביא שחקן שהחולצה הזו עושה לו הרבה ומדברת אליו מאוד. כשמכבי חיפה והפועל באר שבע חיזרו אחר עומר אצילי וקיוו שהוא ינחת דווקא אצלם, גייס קרויף אלמנט נוסף: החולצה. אצילי שמע אז את המאמנים של שלוש הקבוצות ואפילו התרשם מבעלי הבית של המועדונים. ההחלטה שלקח נבעה בין היתר מהמחווה שעשתה עבורו מכבי תל אביב, אפילו שבקרית שלום היו יכולים להעריך שזהבי לא יאהב זאת. בהתקשרות שהייתה לו מסין עם אצילי, זהבי לא חשף את הרגשות האמיתיים שלו ורק ביקש שאצילי ישמור לו על החולצה והמספר, אבל כאשר קרויף יצר קשר ועדכן שהוא מוסר לאצילי את הזכות על החולצה, לפחות זמנית, זהבי אמר את דעתו להולנדי וממש כעס על ההחלטה.

לאצילי לא היה לו ספק שישוב ארצה בתום עונה אחת וכל הניסיונות לייצר כביכול מחשבות שניות על הישארות בספרד, נבעו רק מצורכי משא ומתן. למכבי תל אביב היה ברור למה היא רוצה לשים עליו את היד. כל ליגיונר שחוזר לארץ מעניין את קרויף. לא על כולם הצליח להשתלט והכעיס אותו הקיץ במיוחד שרמי גרשון העדיף את מכבי חיפה, אבל אצילי היה יעד ראשון ברשימה וכשהוא הודיע לשחקן שהוא גם יהיה המאמן של מכבי תל אביב, היה ברור לאצילי שהוא חוזר ללבוש צהוב.

קואנקה

באמצע חודש יוני, הפועל באר שבע התמקדה במציאת חלוץ לאיוש עמדת הזר השישי. בשיאם של החיפושים, הגיע הבלם וויליאם סוארס והודיע לראשי הקבוצה (שוב) כי הוא מעוניין לעזוב. למרות האהבה וההערכה הרבה לברזילאי, קשה לומר שמישהו בבאר שבע הזיל דמעה. למעשה, ההודעה נפלה לאלופה כמתנה משמיים ופינתה מקום של זר. כמעט באורח פלא, במקביל לבקשה של הבלם, פנו גורמים שונים לקבוצה בהצעה לצרף את איסק קואנקה. בכר שמע על האפשרות להחתים את קשרה של גרנאדה, אקס ברצלונה, ונדלק. במהלך בזק (שבועיים במונחים של באר שבע זה בזק) הונחת בארץ מי שפעם החליף מסירות עם ליאונל מסי. שחקן שפפ גווארדיולה היה משוכנע שיוביל את ברצלונה.

קואנקה לא שש לצאת מספרד, אך ברגע שהבין כי קיים סיכוי לשחק בליגת האלופות, הוא הסכים למהלך וחתם על חוזה מרשים. לפי גורמים ספרדים המעורים בפרטים, שכרו ההתחלתי עומד על כחצי מיליון דולר, ובשנה השנייה של החוזה יעלה לכ-550 אלף דולר. קואנקה התעקש תחילה על סעיף שחרור, אך בבאר שבע סירבו והצדדים התפשרו על הבטחה לשקול יחד הצעות מבחוץ ברגע שתוגשנה כאלה. כך, בסוף חודש יוני הודיעה הפועל באר שבע על ההחתמה הנוצצת בתולדותיה, לפחות בכל הנוגע לשם ולפוטנציאל. בהודעה הרשמית נכתב כי השחקן חתם לשלוש שנים, אלא שלוואלה! ספורט נודע כי השנה השלישית מוגדרת בחוזה כאופציה בלבד. המשמעות: הפועל באר שבע תוכל לשחרר את קואנקה ללא פיצוי בתום העונה הבאה.

איסק קואנקה הפועל באר שבע. מאצ'י הוף
חוזה שמשתדרג בעונה השנייה, אך העונה השלישית היא אופציה בלבד. איסק קואנקה עם הגעתו לישראל/מאצ'י הוף

הנחיתה

"קואנקה לא התאמן יותר מדי לפני הפציעה, אבל באימונים הבודדים שלו היה כמעט בלתי אפשרי להוציא לו את הכדור מהרגל", מעיד אחד השחקנים. "הדבר הכי מרשים היה שזה נראה כאילו הוא עושה הכול בקלות, בהילוך ראשון"

אצילי

הרבה לפני שהתלבש על חולצה 7, עומר אצילי בכלל הזכיר לרבים את אבי נמני. "הוא לבש את החולצה מספר 8 ועם רגל שמאל, כולם דיברו על היורש של אבי נמני", סיפר השבוע ברק לוי שעמד בשער הילדים והנערים של מכבי תל אביב כשאצילי שיחק בקישור. "היינו יחד שנים. הפכנו לחברים הכי טובים. כשעומר עזב את מכבי תל אביב ועבר לראשון לציון ידעתי שיבוא יום והוא ירצה לסגור מעגל ולחזור למכבי תל אביב בדלת הראשית. לא היה לי ספק שזה יקרה כי כישרון כזה לא רואים בכל יום", סיכם לוי שעומד היום בשער של הפועל קטמון.

החבירה למכבי תל אביב הייתה באמצע מחנה האימונים באוסטריה. אצילי הגיע בטיסה ביחד עם ברק יצחקי שגם לו לקח זמן לחתום. שחקני הנבחרת עוד היו בפגרה ובסגל היו שחקני קבוצת הנוער שמילאו את הקאדר. אצילי נחת בפול גז וזיכה את עצמו מיד בתיאורים מחמיאים מאוד מצד חלק משחקני מכבי תל אביב שכמעט ולא הכירו אותו. "כוכב כדורגל", אמרו עליו במשחקי האימון של מכבי תל אביב באוסטריה. אצילי רצה מהיום הראשון להותיר רושם חיובי על קרויף וכשהוא היה רחוק מהלחץ של משחקי מוקדמות הליגה האירופית, הוא פרח. דווקא כשהגיע לארץ וקיבל את החולצה של ההרכב במשחקי השלבים המוקדמים של הליגה האירופית, היה לו קשה להתאקלם. אמנם היו גולים, אבל הכדורגל לא היה כל כך איכותי.

קואנקה

ב-29 ביוני, בשעת לילה מאוחרת, נחת קואנקה בישראל יחד עם פמליה שכללה בין היתר את האישה והסוכן הספרדי. אחרי שחתם רשמית על החוזה, עלה קואנקה על כר הדשא והקסם אכן התפרץ. כבר באחד האימונים הראשונים, תועד הקשר כשהוא עובר בקלות כמה שחקנים ויורה פנימה מ-18 מטרים. המהלך הצית את הדמיון בבאר שבע, וגם באימונים הבאים הטריף קואנקה את חבריו החדשים. "הוא לא התאמן יותר מדי לפני הפציעה, אבל באימונים הבודדים שלו היה כמעט בלתי אפשרי להוציא לו את הכדור מהרגל", מעיד אחד השחקנים. "הדבר הכי מרשים היה שזה נראה כאילו הוא עושה הכול בקלות, בהילוך ראשון".

אל ההילוך הראשון עוד נגיע בהמשך, אבל באותם ימים נראה היה כאילו מדובר בבינגו מובטח. מהר מאוד, הבינגו הפך לסימן שאלה. כמה ימים לאחר שהחל להתאמן עם הקבוצה, קואנקה נכנס לתיקול עם אליניב ברדה ובצעד שלאחר התיקול דרך לא טוב על הדשא וסובב את הקרסול. בבאר שבע הבינו שהספרדי יחמיץ את המשחקים מול הונבד והבכורה תידחה. הם לא האמינו שהדחייה תהיה כה ארוכה.

שחקני מכבי תל אביב חוגגים עם עומר אצילי (במרכז). מכבי תל אביב, אתר רשמי
החברים החמיאו במשחקי האימון: "כוכב כדורגל". עומר אצילי/אתר רשמי, מכבי תל אביב

ההשתלבות המקצועית

מרוב התלהבות, קואנקה העלה הילוך באותם אימונים והחל לבעוט בקצב רב ובעוצמה חזקה יותר לעבר השער. גורמים בקבוצה ידעו לספר כי השחקן יצר למעשה עומס על השריר הארבע-ראשי בעקבות הבעיטות המרובות, וכך דחה בשבועות את החזרה למגרשים

אצילי

השבוע שאל מישהו במכבי תל אביב את השאלה הבאה: היכן היה היום עומר אצילי אם היה חותם בהפועל באר שבע או מכבי חיפה? התשובה שלו הייתה שאם היה בבאר שבע היה נתון כל הזמן להשוואות מול מאור בוזגלו וספק אם היה יוצא מהן טוב. ואם היה במכבי חיפה, אז לאור עוד פתיחת עונה גרועה של הירוקים, הוא היה חוטף חלק ניכר מהביקורת.

אצילי עד כה אינו השחקן שסוחב את מכבי תל אביב על הכתפיים שלו, ומכבי לא רוצה שירגיש כי הוא חייב לקחת על עצמו. כשג'ורדי קרויף החליט לספסל אותו במשחק הכי חשוב של מכבי תל אביב עד כה, מול אלטאך בגומלין שנערך בישראל, הוא זימן את אצילי לשיחת צהריים במלון, בישר לו את ההחלטה והוסיף: "אני לא רוצה שתסתובב בתחושה שאתה צריך לקחת את הקבוצה עליך. אני לא מצפה ממך לזה וברגע שלא תחשוב שאתה צריך לעמוד במחויבות כזו, יהיה לך הרבה יותר קל".

קואנקה

מאז האימון בו נפצע, השהות של קואנקה מבחינה מקצועית הפכה לסיוט מתמשך. עבורו ועבור הקבוצה. בשל הציפיות הרבות מהשם הגדול שהונחת בארץ, הסחבת בנוגע לחזרתו למגרשים רק העצימה את הביקורות נגד החתמתו. קואנקה הוגדר מיד כ"שביר", נוכח עברו עתיר פציעות הברכיים, וברשתות החברתיות התבדחו על חשבונו כמי ש"הלך לסופר ונפצע בתור לקופה". בבאר שבע שמעו את הרחשים, אך הקפידו לשמור על פאסון.

בדיעבד, מסתבר היום שלרצון העז של קואנקה לחזור כמה שיותר מהר, היה משקל לא קטן בהתארכות תקופת ההיעדרות שלו. הספרדי כבר היה לקראת סוף השיקום, הרגיש טוב וסיפר לחבריו שהחזרה קרבה. מרוב התלהבות, קואנקה העלה הילוך באותם אימונים והחל לבעוט בקצב רב ובעוצמה חזקה יותר לעבר השער. "היה עניין של בעיטות מרובות, זה נכון", מודה גורם במועדון ומיד מסייג: "יכול להיות שזה השפיע, אבל לא בטוח". בניגוד אליו, גורמים נוספים ידעו לספר כי קואנקה יצר למעשה עומס על השריר הארבע-ראשי בעקבות הבעיטות המרובות, וכך דחה בשבועות את החזרה למגרשים.

בסופו של דבר, הדקות הראשונות הגיעו במשחק הביתי מול מאריבור, בו נכנס קואנקה לשמונה הדקות האחרונות. מיד לאחר שריקת הסיום, פניו של הקשר העידו כי הוא עדיין לא בשל לחזור לעניינים. בשיחה עם הצוות המקצועי הוא הסביר שביכולתו לשחק רבע שעה ואולי קצת יותר, אבל הפעם (אולי כלקח מאותה סדרת בעיטות) הוא מבקש לדחות את החזרה ולעשות את זה נכון. האלופה התנסתה כבר עם חזרה נמהרת שעלתה בהיעדרות ארוכה (מקרה ברדה) ולכן בכר וצוותו החליטו לתת לקואנקה את הזמן.

בשבת מול הפועל אשקלון הוא חזר ושיחק מחצית שלמה, אך סימני השאלה נותרו בעינם. קואנקה אמנם רץ 5.8 קילומטרים במחצית (רק מהראן ראדי ומיכאל אוחנה רצו יותר, אם מחלקים לדקות) אבל לא סיכן את השער, לא ניצח בעימותים פיזיים ומבחינת ספרינטים, רק השוער גיא חיימוב רשם תוצאה איטית יותר. "אין ספק שהוא חזר חלוד", מעיד גורם בקבוצה, "אבל הוא צריך משחק אחד טוב כדי לחזור לעניינים ואז אתם תראו כאן שחקן שהרבה זמן לא היה בליגה". זו גם התחושה שקיימת בקרב השחקנים. "פה בארץ אוהבים לשפוט אחרי מחצית", מסביר שחקן בכיר. "הוא באמת לא מתאמץ יותר מדי באימונים, אבל זו מנטליות של הרבה שחקנים ספרדים. אתה רואה שיש לו הרבה כדורגל. אם תהיה סבלנות, הוא ייתן לנו המון העונה".

איסק קואנקה שחקן הפועל באר שבע ביציע. ברני ארדוב
היה להוט לחזור, להוט מדי. איסק קואנקה/ברני ארדוב

ההשתלבות החברתית

בפגרת הנבחרת האחרונה המריאו אצילי, מיכה וגולסה עם בנות הזוג לסוף שבוע ארוך במלון אינסולה אלבה בכרתים. "עומר יהיה שחקן יותר טוב כשהוא ירגיש בנוח חברתית ורגשית", העיד השבוע גורם במועדון

אצילי

עומר אצילי בחור רגיש, מעידים כאלה שמכירים אותו היטב. בחור שקט, מופנם, צנוע. הוא הכיר לא מעט שחקנים כשהגיע למכבי תל אביב והיו גם אלי דסה ושלומי אזולאי ששיחקו איתו בבית"ר ירושלים, אבל את החיבור האמיתי הוא עשה רק באחרונה עם דור מיכה ואייל גולסה.

בפגרת הנבחרת האחרונה המריאו שלושתם ביחד עם בנות הזוג לסוף שבוע ארוך במלון אינסולה אלבה בכרתים. "עומר יהיה שחקן יותר טוב כשהוא ירגיש בנוח חברתית ורגשית", העיד השבוע גורם במועדון. גם מיכה, שכבר רושם עונה שמינית בבוגרים, מצא באצילי פרטנר אחרי שטל בן חיים עזב לצ'כיה. חגיגת השער שלהם מול עירוני קרית שמונה לימדה שיש בסיס לחיבור מצוין וכשגולסה גם בסביבה הטריו הזה הופך להיות משמעותי עבור מספר 7 החדש.

קואנקה

חובת ההוכחה עדיין מוטלת על קואנקה בפן המקצועי, אך מבחינה חברתית הוא כבר הטביע חותם. בטיסה למאריבור, רגע לפני העלייה למטוס, קואנקה הבחין בבעלת מסעדת כרמים בעיר. באופן מפתיע, הספרדי הפכין שליטה של מדריך תיירים, פנה לתומאש פקהארט ואמר: "אתה רואה אותה? יש לה מסעדה מצוינת בבאר שבע, אני אוכל שם הרבה". בכלל, שחקנים מעידים כי קואנקה מרבה לטייל והתחבר לישראל תוך זמן קצר. "אנחנו נוהגים להגיד שהוא חי את החלום", מסביר שחקן בקבוצה. "בכל רגע פנוי הוא מטייל, ובכלל הוא לוקח את החיים בקלילות ובכיף".

בין טיול לטיול, הספרדי גם הפך לאחד האהובים בחדר ההלבשה. הוא התחבר באופן טבעי לפקהארט, אבל השחקן אליו הוא צמוד יותר מכולם הוא דווקא אליניב ברדה. הקפטן, כך מעידים שחקנים בקבוצה, מנצל את היותו דובר ספרדית ומסייע רבות לקואנקה. הוא מלמד אותו את שירי האוהדים וזה בתגובה מחזיר אהבה לברדה ודואג להצחיק את השחקנים. "הוא הטייפקאסט של הלטיני המצחיק", קובעים חבריו. "שטותניק שאוהב באמת כדורגל ואוהב ליהנות. כשהוא בריא זה מתבטא גם במשחק שלו".

עומר אצילי שחקן מכבי תל אביב (מימין) עם אייל גולסה. יוסי ציפקיס
החיבור האמיתי של עומר אצילי היה עם אייל גולסה/יוסי ציפקיס

העתיד

במכבי תל אביב אמרו: "בניגוד אליכם, אנחנו יודעים שעומר חווה עכשיו משהו שמעולם הוא לא חווה. זה אולי יישמע מגוחך, אבל את הפירות מאצילי אנחנו בכלל רוצים לקטוף בהמשך העונה"

אצילי

סעיף השחרור בחוזהו של אצילי עומד על 3 מיליון יורו, אבל בשלב הזה אין לו שום מחשבות על ניסיון שני באירופה. בסופו של דבר ועם כל המחמאות, מדובר בשחקן שעדיין לא חווה לחץ אמיתי. גם בית"ר ירושלים בה הצליח הייתה קבוצה שלא התחרתה על תארים. מועדון שאמנם יש בו לחץ, אבל הוא לא דומה לזה שיש היום במכבי תל אביב, הפועל באר שבע או מכבי חיפה שמחויבות לתואר בכל עונה.

"בניגוד אליכם בתקשורת, לנו יש הרבה סבלנות עם עומר", אמרו השבוע במכבי תל אביב. "בניגוד אליכם, אנחנו יודעים שהוא חווה עכשיו משהו שמעולם הוא לא חווה. זה אולי יישמע מגוחך, אבל את הפירות מאצילי אנחנו בכלל רוצים לקטוף בהמשך העונה, אחרי שהוא ירגיש ביטחון מלא במקום בו הוא נמצא".

קואנקה

את המשחק מול לוגאנו, קואנקה צפוי להתחיל על הספסל. בבאר שבע מקווים שייכנס אט אט לעניינים ומשוכנעים שיגרום למלעיזים לאכול את הקובע בקרוב. "השאלה הגדולה היא אם הוא יהיה בריא", מדגיש גורם במועדון. "במקרה כזה הוא יהיה נפלא. אנחנו רק מקווים שלא יסבול מפציעות נוספות". גם הספקולציות לגבי אפשרות שהאלופה תנסה להשתחרר מחוזהו, העלו לא מעט גיחוכים בבאר שבע. "זה אפילו לא עומד על הפרק, יש אמונה מלאה בשחקן", הסביר אותו גורם.

"אין אחד במועדון שלא מאמין באיסק", ממשיך את הקו המנכ"ל אסי רחמים. "מדובר בשחקן מהרמות הכי גבוהות שיש וכולם מאמינים ביכולות שלו. אין אחד במועדון שלא מאמין שההשקעה בו היא משתלמת. הוא כאן כדי להיות איתנו שנים ארוכות".

איסק קואנקה שחקן הפועל באר שבע מול מאריבור. ברני ארדוב
בבאר שבע מתפללים שיישאר בריא. איסק קואנקה בהופעת הבכורה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully