וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקפטן שהפך לשעיר לעזאזל: הנבחרת סיימה קמפיין בהתפרקות כללית

7.9.2017 / 7:22

חוסר ההודאה בכישלון בריאיון בלתי נשכח בטלוויזיה, הייבוש של הקפטן לשעבר הלפרין שנפגע אחרי שהשתכנע להגיע הקיץ לנבחרת, התקרית עם דן שמיר. ארז אדלשטיין ונבחרת ישראל סיימו קמפיין בסערת רגשות

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

1. יותם הלפרין

7:42 דקות לסיום הרבע השני של משחק ההשפלה של נבחרת ישראל נגד נבחרת אוקראינה אמש (רביעי) לקח ארז אדלשטיין פסק זמן כדי לעצור ריצה אוקראינית שסימנה התרופפות בנבחרת. כשהגיעה מצלמת הטלוויזיה קרוב למאמן הלאומי, הוא נשמע אומר את הדברים הבאים: "אם באנו ליהנות, ואולי מישהו כועס, אז בואו נשחק כמו כועסים. אנחנו משחקים רך, כל אחד עסוק בעצמו". על המגרש שהו באותו הזמן יוגב אוחיון, יותם הלפרין, שון דאוסון, עוז בלייזר ועידן זלמנסון. המשותף לארבעת האחרונים - מחסור מדהים בדקות משחק במהלך האליפות לעומת ההכנה.

מכל השמות שהיו על המגרש, שם אחד בולט במיוחד, שמו של יותם הלפרין. מי שמכיר את הלפרין יודע שהוא לוקח ללב הפסדים, ותקופות לא טובות, אבל התנהגות והתנהלות כפי שהוא מציג בימים האחרונים ספק אם הראה בשנים האחרונות. קפטן הנבחרת לשעבר היה הראשון לרדת מהמגרש ולמהר לחדר ההלבשה אחרי ההפסד לגאורגיה, הראשון למהר לחדר ההלבשה אחרי האימון אתמול בבוקר, וביציאה משלושת המשחקים האחרונים, סרב לדבר עם התקשורת ולא יצר קשר עין.

עוד בנושא:

נבחרת ישראל נפרדה מהיורובאסקט עם תבוסה מבישה מול אוקראינה, 88:64
ארז אדלשטיין הדהים: "הטורניר הזה עשה טוב לכדורסל הישראלי"
הפנים אומרות הכל: אלבום לסיכום התבוסה של ישראל לאוקראינה

שחקני נבחרת ישראל ליאור אליהו, יותם הלפרין. ברני ארדוב
השעיר לעזאזל של אדלשטיין? יותם הלפרין על הספסל/ברני ארדוב

קשה לבוא בטענות למצב של הלפרין, גם אם מבחינה מקצועית הוא לא הוכיח את עצמו בקמפיין הזה. בתחילת ההכנה הוא היה מהשחקנים המצטיינים, ארז אדלשטיין אף ציין לפני המשחק הראשון נגד בריטניה שהוא רוצה לתת לו מנוחה על מנת שלא יתעייף יותר מדי. בסופו של דבר זה נגמר בעלייה מהספסל ברבע השלישי נגד איטליה ושותפות בקריסה באותו המשחק, 8 דקות במחצית הראשונה נגד ליטא ו-6 דקות בלבד נגד אוקראינה כשנגד גאורגיה הוא השחקן היחיד שלא משותף. משחקן משמעותי, הלפרין הפך לשחקן ששיחק כמעט הכי מעט דקות בנבחרת באליפות, רק עידן זלמנסון שיחק דקה אחת פחות ממנו.

הלפרין חזר הקיץ לנבחרת אחרי שנתיים בהן לא היה במדים הלאומיים. בקיץ 2015 סבל מפציעת גב והחליט בעצת הרופאים לא להשתתף באליפות אירופה. שנה לאחר מכן הנבחרת הבכירה לא התכנסה והקיץ הוא חזר, רק אחרי שיחה עם רופא הנבחרת והמאמן הלאומי. בעבר החליט מאמן לאומי אחר, צביקה שרף, לא לזמן לאימונים שחקנים מבוגרים שאמורים להתייבש על הספסל בקמפיין עצמו כדי לא לפגוע במעמדם. אדלשטיין סבור אחרת, ואמר במהלך החודש וחצי האחרונים כי "הוא לוקח את הטובים שבטובים". ובכל זאת, שחקן שנתן כמעט 18 שנים לנבחרת נזרק כשחקן 12? אפשר להבין את הסיטואציה עבור הלפרין, במיוחד שהוא נחשב לשחקן רגיש.

"יותם לוקח ללב את הנבחרת, הנבחרת מאוד חשובה לו", העיד גיא פניני על חברו, "גם כשהוא לא משחק זה מפריע לו מאוד, אני איתו בחדר ויודע. זה לא פשוט ולתת מעצמך באמת את כל כולך בקיץ הזה, וכל הקיצים שהיו ובסופו של דבר האכזבה היא גדולה. יותם החליט לבוא, הוא בא באנרגיות הכי טובות, זה הכדורסל ואי אפשר לשחק 12 שחקנים. גם אם הוא לא משחק הוא מוסיף לנבחרת עם הניסיון והטיפים. זה נכס שהוא היה בסגל. לא חושב שיותם סיים את הקריירה כל מהר, הוא מתכנן לבוא בנובמבר, עוד נראה אותו בנבחרת".

עוד באותו נושא

זה הזמן לברוח: אודי הירש עם המסקנות מהיורובאסקט

לכתבה המלאה
מאמן נבחרת ישראל ארז אדלשטיין. ברני ארדוב
מופע אימים במסע"ת שאחרי המשחק. ארז אדלשטיין/ברני ארדוב

2. הריאיון

מהרגע שהנבחרת הודחה ביום שלישי, אדלשטיין עסוק בלנסות לשכנע שלא מדובר בכישלון. בעוד השחקנים שלו מודים בכך, המאמן הלאומי נשאר בשלו

לפעמים קורים דברים במהלך משחק או בסיומו שלוקחים את תשומת הלב מהמשחק. הריאיון שהעניק אמש ארז אדלשטיין בסיום התבוסה 88:64 של נבחרת ישראל לנבחרת אוקראינה הייתה בדיוק הדבר הזה. " אני לא יכול להגיד את המילה כישלון. לא הייתה התבזות גם מול איטליה, לא צריך להצטדק, דיברנו על זה ונמשיך הלאה. המסקנה העיקרית שלי מהטורניר הזה היא שיש לנו כדורסל ישראלי טוב. אתמול היה המשחק הכי טוב שלנו בקמפיין, מבחן הדרך הוא חשוב בשבילי. מי שלא יודע להפסיד, לא יכול גם לנצח", אמר הג'ינג'י שסרב לייחס כישלון לקמפיין בו מסיימת נבחרת ישראל במקום האחרון עם תבוסה משפילה נגד נבחרת שסומנה כאחת החלשות באליפות כולה.

רבע שעה לאחר מכן התייצב למסיבת העיתונאים והמשיך במופע המוזר מאוד הזה: "ספורטאי מקצועני זה לא מכונה. אתמול השחקנים השאירו הכל על המגרש, וריגשו מדינה שלמה. אני צריך מזכירה שתענה לאלף אנשים ששלחו הודעות סמס ואהבו את הנבחרת. בשבילי זו אכזבה, לא כישלון. ממני לא תשמעו את המילה כישלון. אני לא מכיר את המושג הזה".

מהרגע שהנבחרת הודחה ביום שלישי, אדלשטיין עסוק בלנסות לשכנע שלא מדובר בכישלון. בעוד השחקנים שלו מודים בכך, המאמן הלאומי נשאר בשלו, "תחושת פספוס גדולה מאוד, זה לא קשור שזה בארץ, תחושת פספוס עצומה. בסופו של דבר לא עלינו וזאת הייתה המטרה אז כנראה שנכשלנו", אמר אלישי כדיר, וגיא פניני כמעט יישר קו עם המאמן שלו, "לא חושב שזאת האליפות הכי רעה של הנבחרת. מה היה לנו בפולין לפני 8 שנים? זה קרה פה בבית, זה לא צריך לקרות, המשחק היום הוא לא המדד של הדרך, הדרך שלנו הייתה מהרגע הראשון, במשך 4 שנים, עשינו מוקדמות מצוינות לפני 4 שנים, עשינו אליפות אירופה מצוינת אמנם בלעדיי ובלי יותם, אבל זה היה סגל, מבחן הדרך בארבע השנים האחרונות הוא טוב, על סל כזה או אחר, זה לא יפסיק את הדרך שלנו".

אדלשטיין צפוי לסיים את דרכו בקרוב בנבחרת, הוא אמר וחזר על כך שלא קרא עיתונים ואתרי אינטרנט במהלך השבוע האחרון, אך הידיעות והשמועות על כך שהוא צפוי לסיים את תפקידו הגיעו גם אליו. למרות זאת מגונן פניני על המאמן שלו, "לא חושב שהרגשנו משהו על ארז, הוא התנהג באותה הדרך, הכין אותנו למשחק באופן רגוע, הוא מאוכזב כמו כולנו, אבל שום דבר אחר לא היה פה".

לאחר ששבו השחקנים לבית המלון ישבו כל אנשי הנבחרת לארוחת סיכום, ולאחר מכן ישבו רק השחקנים בינם לבין עצמם כדי לדבר ולסכם את החוויה שעברו. היום כבר אחרוני הלנים בהילטון יעזבו לכיוון אימוני קבוצותיהם וקמפיין יורובאסקט 2017 יסתיים סופית.

עוזר מאמן נבחרת ישראל דן שמיר. יוסי ציפקיס
"עוד גזרה שלא עברה בשקט". אדלשטיין ושמיר/יוסי ציפקיס

3. דן שמיר

במהלך הניצחון על גרמניה שמיר ואדלשטיין נקלעו לויכוח ולאחר שאדלשטיין אמר דבר מה לשמיר זה ענה לו בתקיפות ואמר: "אל תדבר אליי כך יותר בחיים". מי שמכיר את שמיר יודע כי מתחת לחזות השקטה מסתתר אדם שלפעמים מתעצבן והראה זאת בעבר גם על הקווים

עוזר מאמן נבחרת ישראל דן שמיר חזר הקיץ לנבחרת ישראל לקדנציה שנייה אחרי ששימש בו גם תחת אריק שיבק. בעבר בינו לבין ארז אדלשטיין היו משקעים, אך השניים שמו אותם מאחוריהם ושמיר אף ויתר על תפקידו כמאמן נבחרת העתודה בשביל לבוא ולהיות חלק מהנבחרת הבוגרת. כמה פעמים במהלך הקמפיין שמו עלה בשיחות עם הקבוצות היריבות, בהקשר של אטורה מסינה ויוריצה גולמאץ, והוא קיבל הרבה מאוד כבוד. איש לא הופתע ששמו הוזכר כמועמד לאימון הנבחרת אחרי אדלשטיין, למרות ששמיר הגיב לכך אמש באימון הבוקר של הנבחרת ואמר, "זה לא במקום, אין לי כוונה לכבד את הדברים האלה וחבל שאומרים אותם עכשיו".

אלא שלצד התשבוחות, גם קצרים היו ביחסים בתוך הצוות. במהלך הניצחון על גרמניה שמיר ואדלשטיין נקלעו לויכוח ולאחר שאדלשטיין אמר דבר מה לשמיר זה ענה לו בתקיפות ואמר: "אל תדבר אליי כך יותר בחיים". מי שמכיר את שמיר יודע כי מתחת לחזות השקטה מסתתר אדם שלפעמים מתעצבן והראה זאת בעבר גם על הקווים. בנבחרת מיהרו להגן על השניים וטענו כי מדובר בלהט המשחק, והשניים המשיכו לעבוד כדי להכין את הנבחרת לקראת שני המשחקים האחרונים בקמפיין, כשעל פי גורמים שונים נערכה שיחה ביניהם כשגם פיני גרשון נוכח כדי ליישר קו.

אלא שלוואלה! ספורט נודע כי היו כאלה בסביבת הנבחרת שלא אהבו את כך ששמיר, בזמנו החופשי ולא על זמן הנבחרת, בחר ללכת ולהעביר את אימוני הפועל חולון בראשון לציון, כשההודעה על כך יוצאת ביום שלפני המשחק הראשון נגד איטליה. דבר נוסף שנתפס לא בעיניים יפות אצל חלק מאנשי האיגוד היא תמונה שפורסמה על ידי מאמן נבחרת איטליה אטורה מסינה, בה הוא נראה יושב עם שמיר במסעדה במהלך האליפות. שמיר אף שיתף את התמונה בחשבון הפייסבוק שלו אתמול, לאחר הדחת הנבחרת. מצד שני, איש מאנשי הנבחרת לא העיר על כך לשמיר, והדבר מקובל אצל מאמנים לאומיים ועוזרי מאמן בעולם שמתעסקים ועושים פגישות בזמן קמפיין בנוגע לקבוצות שלהם.

עמוס פרישמן שחקן כדורסל לשעבר הפועל תל אביב. מגד גוזני
נכנס בכל הכוח לעובי הקורה. עמוס פרישמן/מגד גוזני

4. עמוס פרישמן

מאחורי הקלעים באיגוד הכדורסל מתרחשים דברים. אחד מהם הוא כניסתו בכל הכוח של עמוס פרישמן לעובי הקורה בנוגע לנבחרת ישראל. יו"ר הוועדה המקצועית היה יותר פסיבי ולמד את התפקיד במהלך השנה הראשונה שלו, אך היה בכל אימוני הנבחרת הבוגרת בארץ, ויהיה חלק פעיל בסיכום הקמפיין, "הייתה תקופה אחת עד היום, ומהיום תהיה תקופה אחרת. מסוף הקמפיין אני אהיה הרבה יותר מעורב, עד היום ישבתי ולמדתי. הייתי סגן מנהל האגף המקצועית, הייתי בכל האימונים של הנבחרת, אני יודע הכל. כבודו של פיני גרשון במקומו מונח, הוא אוטוריטה המקצועית, הוא דבר מדהים באיגוד הכדורסל, אין קשר בין הדברים", אמר פרישמן אתמול לוואלה! ספורט.

יו"ר הוועדה המקצועית סיפר על תהליך קבלת ההחלטה של מי יהיה מאמן הנבחרת הבא, "תוך שבועיים או שלושה נשב והכל יהיה מסודר, יש ועדה מקצועית, נשב עם הצוות, ואחרי זה עם הוועדה המקצועית, נפיק את הלקחים והמסקנות. לא יכול להגיד אם עד סוף ספטמבר יהיה מאמן, אבל אני מניח שזה יקרה תוך שבועיים או שלושה, כבר בנובמבר יש לנו שני משחקים. פיני ואני נקבל את ההחלטה בצורה משותפת, פיני לא מקבל החלטות לבד, אני יו"ר ועדה מקצועית, וכל החלטה תעבור דרכי ואחר כך דרך הועדה המקצועית".

על הכישלון בטורניר הוסיף שחקן העבר של הפועל תל אביב: "המטרה הייתה להעפיל לשלב השני, יכול להיות שהצבנו לעצמנו מטרה שהייתה גבוהה מדי. בוא נהיה אמיתיים, יכול להיות שהמטרה גבוהה מדי, אבל לא עמדנו במטרה שעמדנו, במבחן התוצאה לא עלינו לשלב השני. אפשר לקרוא לזה באיזה שם שרוצים. לא עמדנו במטרה שהצבנו לעצמנו. אי אפשר לשים את האצבע על נקודה אחת של מה לא עבד. זאת קבוצה כדורסל, עם צוות מקצועי, מאמן, שני עוזרי מאמן, סקאוט, מאמן כושר, פיזיותרפיסט, לא הצלחנו. בשני המשחקים הראשונים לא הצלחנו להציג את מה שהיינו צריכים להציג. בשיא הכנות, אנחנו צריכים לשבת עם הצוות המקצועי שהיה בקמפיין לשמוע מה יש להם לומר, להפיק לקחים ולהסיק מסקנות".

באיגוד הכדורסל צפויים להודיע בקרוב כי כרם משעור, ג'ייק כהן וייתכן שגם איתי שגב יועמדו לדין משמעתי על אי הגעתם לאימוני הנבחרות השונות, כשפרישמן מבטיח שלאחר העמדתם לדין הוא יגיב על כל הנושא בצורה נרחבת.

שחקני נבחרת ישראל בכדורסל. ברני ארדוב
כישלון מקצועי, הצלחה מבחינה ארגונית. שחקני נבחרת ישראל/ברני ארדוב

5. האירוע

היום בשעה 9 בבוקר ימריאו שחקני ליטא, גרמניה, איטליה ואוקראינה לאיסטנבול לשמינית גמר יורובאסקט 2017. נבחרת גאורגיה תעשה את דרכה היום בחזרה לטביליסי. בכך יינעל הטורניר היוקרתי ביותר שאירחה ישראל עד היום, טורניר שהחל עם הרבה תקוות והסתיים עם מפח נפש מטעם נבחרת ישראל.

כל מי שעבד, או צפה במשחקים ביד אליהו, הרגיש משהו שונה, אווירה אחרת, מקצוענות שלא נראית במחוזותינו. אז אמנם מהקמפיין הזה נזכור התפרקויות, תחושת פספוס גדולה ואכזבה, אבל בנימה אישית ישראל הוכיחה שהיא מסוגלת לארח בצורה הטובה ביותר טורניר מכובד שכזה. בימים האחרונים סיפרו בכירי פיב"א על הבעיות שיש באירוח הבית בקלוז', רומניה, לעומת העבודה המצוינת שנעשתה בתל אביב. ממחר יורובאסקט 2017, החלק הישראלי שבו, יהיה שייך לעבר, עד הטורניר הגדול הבא שתזכה ישראל לארח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully