וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנבחרת יתנו לשחקנים להתאושש, אוחיון: "צריכים למחוק את המשחק הזה"

1.9.2017 / 7:20

אסטרטגיית ה"אול אין" של ארז אדלשטיין כשלה, הקהל קפא, פיני גרשון התנהג כמאמן אך מסינה "היה גדול על המשחק הזה". כיצד נראים כעת הסיכויים הריאליים לעבור שלב? סיכום התבוסה לאיטליה

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

1. אול אין

כבר למעלה משלושה חודשים מפמפמים בנבחרת ישראל את המשחק נגד איטליה כמשחק הכי חשוב שיש וכמשחק היחיד שחושבים עליו. בנבחרת עברו הכנה ארוכה, תרגלו שיטת משחק ובאו עם תוכנית שאיש לא ציפה לה - רוטציה קצרה במיוחד כדי ללכת "אול אין", כפי שהגדיר זאת המאמן ארז אדלשטיין בסיום. אבל אטורה מסינה ואיטליה גילו את הבלוף, ונבחרת ישראל שנתקלה באגרסיביות וניסיון התקפלה והציגה את אחת התצוגות האומללות שלה בשנים האחרונות בדרך להפסד 69:48. שלשה אחת באחוזים נוראיים, ללא סל שדה במשך 15 וחצי הדקות האחרונות. היו כאלה שכבר תהו כיצד יחושו השחקנים שלא היו חלק מה"אול אין" של הצוות המקצועי.

"הם פשוט הוציאו אותנו מתוכנית המשחק, באו מאוד אגרסיביים, לא התאמנו את עצמנו לתוכנית המשחק שלנו, לא שיחקנו שום משחק התקפה שדומה למה ששיחקנו עד עכשיו, יש עוד דרך ארוכה וזה היתרון של טורניר, שאפשר לתקן במשחק הבא", סיכם יוגב אוחיון שסיים משחק חלש עם 4 נקודות מקו העונשין ב-30 דקות, רגע לפני שהוא וגיא פניני נלקחו לבדיקות סמים שגרתיות. "הם הוציאו אותנו מהמשחק שלנו, צריכים למחוק את זה עכשיו ולהמשיך הלאה".

אחת השאלות שחזרו ועלו הייתה שאלת הרוטציה, שאלה שעומרי כספי לא רצה להתייחס אליה וארז אדלשטיין כאמור הסביר כהחלטה מראש. המאמן הודה כי "עברה לו מחשבה בראש לשנות", אך לבסוף, מלבד הכנסתו של יותם הלפרין במהלך הרבע השלישי, לקול תשואות הקהל, לא ביצע עוד שינויים והלך עם רוטציה קצרה של שמונה שחקנים. ליאור אליהו, שיצא ממחלה, שיחק במשך כמעט 15 דקות רצוף כשהוא נראה לא טוב, אך אדלשטיין לא מיהר להוציא אותו.

בנבחרת סיפרו כי ציפו מהשחקנים על הפרקט לצאת מהמצב הקשה אליו נקלעו, וכך גם המנהל המקצועי פיני גרשון שליווה את המשחק כולו ליד הספסל בתנועות כאילו הוא זה שמנהל את המשחק בעצמו. השבירה שהגיעה ברבע הרביעי עם מספר טעויות גרמה גם לאדלשטיין להתעצבן על הקווים. כך או כך, הציפייה היא כי כבר נגד ליטא בשבת נראה יותר דקות מעוז בלייזר, בר טימור וגם עידן זלמנסון ואלישי כדיר שלא שותפו כלל אמש.

גל מקל הטיב לתאר את התחושות בחדר ההלבשה כ"באסה", השחקנים שירדו ועברו במיקס זון הלכו עם הראש למטה וריצ'רד האוול הוריד את החולצה מתוך תסכול. ואם זה לא מספיק אז עומרי כספי מתח שריר ברגלו במחצית השנייה, חזר לשחק, אך עדיין חש בכאבים וייבדק היום (שישי). הכוכב ואנשי הנבחרת מעריכים שיהיה בסדר, וכי מדובר במתיחה קלה בלבד, אך כבר היו הפתעות בבדיקות שגרתיות מסוג זה.

בישראל נטו מראש לוותר על אימון בשעות הצהריים המוקדמות היום כדי לתת לשחקנים להתאושש, ואכן בסיום מסיבת העיתונאים הודיע ארז אדלשטיין כי האימון בוטל. "שחקנים צריכים לפעמים שקט כדי להתאושש יותר מעוד אימון", אמר אחד מאנשי הנבחרת במהלך הלילה, "צריך לדעת להתאושש גם מנטאלית".

עוד בנושא:

יורובאסקט 2017: 10 תמונות לסיכום יום המשחקים הראשון
ישראל הובסה 69:48 על ידי איטליה במשחק הפתיחה של היורובאסקט
עומרי כספי מתח שריר וייבדק, ארז אדלשטיין הודה: "קיבלנו שיעור"

ארז אדלשטיין מאמן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
תכנית המשחק לא הצליחה. אדלשטיין/ברני ארדוב

2. אפקט האולם המלא

לא מעט דובר על האפקט של האולם המלא על נבחרת ישראל. החשש היה כי שחקנים יקפאו או לא יעמדו בלחץ, מה שתרם להחלטה ללכת ברוטציה הקצרה על השחקנים הוותיקים - ליאור אליהו, עומרי כספי, גיא פניני וגל מקל. אדלשטיין אמר כי הציפייה שלו הייתה ש"ביקשתי שינצלו את הלחץ בשביל אדרנלין וכדי לזנק על הפרקט והם היו קפואים. זה קורה".

אחת הביקורות שנשמעו הייתה דווקא על ההחלטה להציב את שון דאוסון על מרקו בלינלי בפתיחת המשחק. בלינלי ברח לדאוסון פעם אחרי פעם, וקלע שתי שלשות בדקות הפתיחה בדרך לסיום מחצית ראשונה מדהימה עם 5 מ-6 מחוץ לקשת. בנבחרת חששו מאוד מסיטואציה שבה יצליחו האיטלקים להוציא את האוויר מהקהל, ואכן לאורך דקות ארוכות במחצית השנייה השקט ביד אליהו לא הוסיף לנפילה. "זה דבר שפחדנו שיקרה", הודו בסביבת הנבחרת, "זו בדיוק הסכנה במשחקים מהסוג הזה, וראינו את זה מספיק פעמים לאורך השנים האחרונות". התחושה הכללית ביציעים הייתה כי מחכים שמישהו יעלה מהספסל וישנה את המשחק, וכשיותם הלפרין עלה, 3 וחצי דקות לסיום הרבע השלישי, נעמד האולם והריע לו, מחזה לא שכיח ביד אליהו להלפרין. התמונה של אוהדים עוזבים את האולם לפני הסיום הייתה אקורד נוסף שבנבחרת ירצו לשכוח.

בנבחרת מקווים כי כרגע, אחרי אכזבה וכשהנבחרת מגיעה כאנדרדוג אמיתי נגד ליטא, אולי משהו ישתחרר, כפי שאדלשטיין מצפה, ואולי הפעם האולם, שלא אמור להיות מלא לחלוטין גם בגלל ההפסד המר, יוכל להיות מתועל לניצחון. "זאת אליפות אירופה, אין משחקים קלים, במיוחד בבית הזה. נצטרך לאסוף את עצמנו ולהמשיך הלאה למשחק הבא. לא חושב שיש קשר להתרגשות, מגיע לאיטליה את כל המחמאות, לא התאמנו את עצמנו ופה זה נגמר", התייחס לנושא יוגב אוחיון.

עוד באותו נושא

ישראל הובסה 69:48 על ידי איטליה במשחק הפתיחה של היורובאסקט

לכתבה המלאה
אוהדי נבחרת ישראל. ברני ארדוב
לא ממש דחפו. אוהדי הנבחרת/ברני ארדוב

3. "מסינה היה גדול על המשחק הזה"

אתמול נכתב כאן על שני שחקנים מסוג שונה שמגיעים במבחן אחר לחלוטין. לואיג'י דאטומה, הקפטן האיטלקי, ואריאל פילוי, הרוקי בן ה-30 שהגיע אחרי האליפות של ונציה, שניהם ביחד עם בלינלי היו הגיבורים של האיטלקים. על דאטומה היה לחץ אדיר, שהתבטא בשפת גוף לחוצה ביום שלפני המשחק, אך במחצית השנייה הוא להט וסיים את המשחק עם 16 נקודות. "תמיד היה לי ביטחון גבוה בעצמי, בקבוצה ובמאמן. אני שמח עבורי ועבור הקבוצה", אמר דאטומה. "הייתה לנו תוכנית משחק - למנוע מהם נקודות בהתקפות מתפרצות. אם ישראל הייתה מנצחת היינו אומרים שהאווירה עזרה להם. בסוף משחקים חמישה מול חמישה על הפרקט".

אטורה מסינה החמיא מאוד לפילוי וגם לסנטר פול בילייה שקיבל 17 דקות והגיב במספר חסימות גדולות שעזרו לקבוצתו לנצח. "פילוי הוא לא רכז, הוא שחקן שלפני עשור היה חלק מההצלחה הגדולה של הנבחרת הצעירה האיטלקית, והיום הוא תפקד בצורה יפה מאוד. זה לא מפתיע כי הגיע אחרי הצלחה בוונציה בעונה שעברה. בילייה עשה עבודה נהדרת בשבילנו כדי להפריע לישראל עם כמה חסימות ויש לו חלק חשוב בניצחון".

מסינה זעם במסיבת העיתונאים על שאלה שהופנתה אליו וטענה שישראל שיחקה "בצורה מצחיקה", ולא רצה לענות עליה כשהוסיף: "קראו לי מספיק פעמים אידיוט בחיים אחרי הפסדים, אז אני לא רוצה לשתף פעולה עם השאלה הזאת". למרות זאת, בסביבת נבחרת איטליה הודו כי למרות שידעו שהמאמן שלהם הוא היתרון הגדול בהתמודדות, לא ציפו לתוצאה כזאת. "מסינה היה גדול על המשחק הזה, הוא בא עם תוכנית שהצליחה מול כל המוחות הישראלים שעמדו מולו", אמר אחד מאנשי הנבחרת האיטלקית באזור העיתונאים בסיום, "אבל כדי לעצור את ישראל על 48 נקודות צריכה להיות נבחרת לא טובה גם מהצד השני".

אטורה מסינה מאמן נבחרת איטליה. ברני ארדוב
רמה אחרת. מסינה/ברני ארדוב

4. שלב החישובים

יהיה מוגזם לומר שבנבחרת ישראל לא חשבו על תסריט של הפסד לאיטליה, אבל תסריט שכלל גם הפסד של ליטא לגיאורגיה הופך את המצב בבית לקשה כבר אחרי מחזור אחד של משחקים. הנבחרת תעלה מחר (21:30, ספורט 5) למשחק נגד ליטא אחרי ששני המשחקים הראשונים של המחזור השני בבית כבר יערכו, ושתי הנבחרות יידעו מה המצב לקראת ההמשך. עוד מוקדם לדבר על כך, אבל ברור שהפסד לליטא יהפוך את המשחק נגד גרמניה למשחק שממנו אין דרך חזרה. ניצחון על ליטא בהחלט ישים את ההפסד לאיטליה מאחור.

במצב סביר לחלוטין עלולה ישראל בהפסד לליטא למצוא את עצמה קרובה מאוד להדחה. ניצחון הגיוני של איטליה על אוקראינה וכזה של גרמניה על גיאורגיה, ולפתע רק ניצחונות על גרמניה ואוקראינה לא יספיקו; בנבחרת יצטרכו לגבור גם על גיאורגיה שהוכיחה שהיא נבחרת מאומנת וחזקה.

התסריט הסביר במקרה של הפסד הוא ניצחון של גיאורגיה על גרמניה, מה שישים את הגיאורגים עם רגל וחצי באיסטנבול, וניצחון של איטליה על אוקראינה שיעשה אותו דבר עבור הנבחרת של מסינה. במקרה כזה ישראל תצטרך לנצח את גרמניה ואוקראינה, ואם הגרמנים לא ינצחו גם את ליטא וגם את איטליה, ישראל תעבור סיבוב.

שחקני נבחרת ישראל עומרי כספי, שון דאוסון. ברני ארדוב
הפסד לליטא עלול לסבך מאוד את המצב. כספי ודאוסון/ברני ארדוב

5. ההצגה של שנגאילה

עד שהגיע הניצחון המדהים של פינלנד על צרפת, הגיבור האמיתי של פתיחת אליפות אירופה היה טוקו שנגאליה הגיאורגי שהוביל את נבחרתו לניצחון ענק 77:79 על ליטא. הפורוורד בן ה-25 קלע 29 נקודות על המועמדת מספר אחת לסיים במקום הראשון בבית הישראלי, וכעת הגיאורגים נמצאים במצב מצוין לתפוס את ההובלה בבית. הם חזרו מפיגור דו ספרתי נגד הליטאים במחצית הראשונה, ושלטו בחצי השני הרבה בזכות ההצגה של שנגאליה, שהתעלה דווקא ביום חלש של זאזה פאצ'וליה שקלע 8 נקודות והוריד 10 ריבאונדים.

"ציפינו לנצח, וזה מה שחשוב. יש לנו 12 שחקנים כאן, צוות מקצועי, כל עוד הם מאמינים ואני משחק בשבילם, זה מה שחשוב לי, לא משנה מה אנשים מצפים או לא מצפים", אמר שנגאליה הנרגש לוואלה! ספורט בסיום. "לא חשבתי על שום דבר, אני לא רוצה לדבר על עצמי, כקבוצה עשינו עבודה נהדרת, באופן אישי ניסיתי להיות אגרסיבי ואני מודה לאלוהים שהיום קלעתי הרבה זריקות ושהשגנו את הניצחון. האליפות הנוכחית זאת ההזדמנות שלנו".

שנגאליה השלים הקיץ שלוש עונות בבאסקוניה, כולל עונה אחרונה נהדרת, אך הפתיע כשחתם על חוזה חדש בקבוצה הבאסקית לשלוש עונות נוספות כבר ביוני. חודש לאחר מכן ניהלה הקבוצה מגעים עם ריאל מדריד על מכירתו, וההערכות גם בין העיתונאים הגיאורגים וגם לפי התקשורת בספרד מדברות על כך שהוא יסיים את דרכו בבאסקוניה בקיץ הבא תמורת סכום כסף גבוה מאוד. בינתיים, מי שיגיע ליד אליהו יזכה לראות אולי את אחד האירופאים המובילים היום מחוץ ל-NBA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully