וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טופ מודל: מבחן ה-NBA של לוקה דונצ'יץ' לקראת פתיחת היורובאסקט

26.8.2017 / 11:00

למרות סט היכולות הבלתי נתפס לשחקן בגילו, האמריקאים מתייחסים בחשדנות ללוקה דונצ'יץ' ומשווים אותו לריקי רוביו, עוד אחד שבלט בגיל צעיר אבל לא ממש התקדם מאז. אולי כעת, עם הזדמנות נדירה ביורובאסקט, הוא סוף סוף ימצב את עצמו כמועמד מספר אחת לבחירה הראשונה בדראפט

לוקה דונצ'יץ', ריאל מדריד. AP
נבחן תחת זכוכית מגדלת. דונצ'יץ'/AP

טורניר גדול כמו היורובאסקט שיחל בקרוב מושך אליו עשרות סקאוטים מה-NBA. לכל אחד מהם מטרות משלו: מעקב אחרי שחקנים שמשחקים בקבוצה שלו, ששייכים לקבוצה שלו, שמסומנים בפנקס שלו. אך ניתן להיות בטוחים שאף אחד מנציגי הליגה הטובה בעולם לא יפספס את ההזדמנות לצפות מקרוב בילד אחד בן 18. בכל מה שקשור ל-NBA, לוקה דונצ'יץ' הוא השם המעניין ביותר בטורניר הזה, ובפער משמעותי.

שחקן החוץ הסלובני נחשב כרגע, בשלב מאוד מאוד מוקדם, לאחד מחמשת כוכבי מחזור 2018. במוק דראפטים השונים הוא מדורג כרגע בין מקום 3 ל-5. זה אומר שכל קבוצה שיש לה סיכוי להגיע לבחירה כזאת תתעניין מאוד בדונצ'יץ', כאשר לאחר הטרייד השבוע ניתן לצרף לרשימה הזו את קליבלנד בזכות הבחירה של ברוקלין שקיבלה. בוסטון, שנתנה לקאבס את הבחירה הזו, תשגיח מקרוב על דונצ'יץ' כי היא תקבל את הבחירה של הלייקרס אם זו תהיה בין מקומות 2 ל-5. אך גם קבוצות שלא צפויות לבחור גבוה לא יוותרו על הזדמנות להכיר טוב יותר את הכישרון יוצא הדופן הזה, בשביל הסיכוי הקלוש שלהן להשיג בחירה גבוהה דרך טרייד.

זה לא נדיר לראות צעירים אירופיים נבחרים גבוה בדראפט, אך בדרך כלל מדובר בילדים עם נתונים יוצאי דופן שנבחרים בזכות הפוטנציאל ולא בזכות מה שהראו ברמות הגבוהות של אירופה. דונצ'יץ' הוא סיפור אחר, הוא כבר עכשיו שחקן יורוליג לגיטימי באחת הקבוצות הטובות באירופה (ריאל מדריד). את מה שהוא עשה בגיל כל כך צעיר ניתן להשוות, במילניום הנוכחי, רק לריקי רוביו. סיבה מרכזית לכך שדונצ'יץ' לא מדורג גבוה יותר במוק דראפטים היא ארבעה שחקני פנים אמריקאים עם נתוני פתיחה יוצאי דופן. בהחלט ייתכן שלפחות חלקם ייראו פחות מרשימים לאחר עונה בקולג', בזמן שדונצ'יץ' כבר עכשיו מספק קבלות ברמה גבוהה יותר. העובדה שהוא שחקן החוץ היחיד ברשימה תוכל להיות יתרון אצל קבוצות מסוימות (פילדלפיה, למשל, שתקבל את הבחירה של הלייקרס אם לא תיפול במקומות שישלחו אותה לבוסטון, ואולי גם קליבלנד).

עוד בנושא:

דונצ'יץ' כיכב גם בניצחון הדרמטי על קרואטיה בהכנה לטורניר
עוד בהכנה: נבחרת ישראל הביסה 70:85 את הונגריה

צפו בדונצ'יץ' מככב במשחק ההכנה האחרון מול קרואטיה

ההשוואה לרוביו עשויה להיות סיבה נוספת לכך שהאמריקאים לא מתלהבים קצת יותר עדיין. הרכז הספרדי הראה מגיל 16 תכונות של מנהל משחק, שומר ומנהיג ברמות הגבוהות ביותר, אך עם השנים התברר שזה כל מה שיש לו להציע. חוסר היכולת שלו להשיג נקודות בעצמו, לא דרך חדירות ולא דרך קליעה מבחוץ, הפכה אותו לשחקן NBA מוגבל. דונצ'י'ץ' הוא כבר עכשיו סקורר הרבה יותר מוצלח מרוביו, אבל הסקאוטים מוטרדים מהרעיון הכללי שנקודות התורפה שקיימות בגיל צעיר לא בהכרח ישתפרו בהמשך, בעיקר אצל שחקנים שכבר מגילאי העשרה נמצאים בסיטואציות תחרותיות מאוד ופחות עסוקים בפיתוח היכולות שלהם. נציגי ה-NBA לא יגיעו רק כדי להתפעל מהכישרון הסלובני, אלא דווקא כדי לבחון מקרוב את סימני השאלה.

אז מי זה לוקה דונצ'יץ? שחקן בן 18 וחצי בגובה 2.01 מטר (יש מקומות בהם הוא רשום כבר כ-2.03) עם מבנה גוף של שחקן כנף שבריאל מדריד שיחק לא מעט כרכז. התכונה הבולטת ביותר שלו במבט ראשון היא יכולת המסירה. דונצ'יץ' הוא מוסר יצירתי במיוחד, שרואה את המגרש מהר ויש לו שלל דרכים למצוא את השחקן הפנוי. הגובה שלו מאפשר לו לראות ולמסור גם מתוך צפיפות, מה שהופך אותו למוסר איכותי במיוחד כשהוא חודר לסל.

בגזרת יצירת הנקודות, דונצ'יץ' נראה כבר עכשיו כמו שחקן מושלם לעידן החדש. כמעט כל הזריקות שלו הן או שלשות או זריקות מתוך הצבע. העלייה שלו לקליעה לא מהירה, אך הוא מסוגל לעלות לזריקה גם מכדרור וגם לאחר תנועה ללא כדור, מה שמגוון מאוד את אפשרויות השימוש בו. הוא יודע לזהות נתיבים פנויים לטבעת, ועם הזמן מחפש פחות את המסירה ויותר את הזריקה. יש לו טאץ' רך בצבע ופלואטר שכבר עכשיו נראה יעיל מאוד.

דונצ'יץ' הולך ומתברר גם כריבאונדר נהדר, תכונה אפורה אך חשובה. יש לו את חוש המיקום וההבנה היכן הכדור הולך לנחות, הוא יודע להשתמש בגוף שלו כדי להזיז שחקנים דקים ממנו ולהתמקם לריבאונד התקפה. כאשר הוא לוקח ריבאונד הגנה הוא יכול להוציא התקפה מהירה. הוא הולך ומשתפר בניהול וסיום התקפות מעבר, והיכולת לקחת ריבאונדים בהגנה ומיד לצאת להתקפה מהירה ולנהל אותה זו יכולת שהופכת ליותר ויותר מוערכת ב-NBA.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

המהלכים של דונצ'יץ' במשחק ההכנה מול צ'כיה

סימן השאלה המרכזי, שיהיה קשה לקבל עליו תשובה ביורובאסקט, הוא עד כמה היכולות של דונצ'יץ' מיתרגמות לליגה הטובה בעולם. הוא לא אתלט גדול ברמת ה-NBA, אך זה נכון גם לשחקנים כמו ג'יימס הארדן, כריס פול ומאנו ג'ינובילי. ברמות הגבוהות ביותר של ליטוש וחוכמה, לא צריך אתלטיות יוצאת דופן כדי להפוך לשחקן יוצא דופן. התחושה הראשונית היא שיש לדונצ'יץ' פוטנציאל להגיע לרמות הליטוש והחוכמה האלה, הסגנון והבנת המשחק בגיל כל כך צעיר מרמזים על משהו מיוחד.

יש גם סימני שאלה ספציפיים יותר. מבחינה התקפית, מדובר ביציבות הקליעה וקבלת החלטות. יש לדונצ'י'ץ' נטייה להיכנס למצבים שקשה לצאת מהם ולהסתמך על מסירות מסובכות שמובילות לאיבודים רבים. אך סימן השאלה המרכזי קשור להגנה האישית. יכולת הריבאונד חשובה, יש לו גם חוש להאסל, כולל חטיפות וחסימות משנות מומנטום, אבל בכל מה שקשור להגנה במצבי אחד על אחד ניכר שקשה לו. לשחקנים זריזים קל מאוד לעבור אותו, מה שהופך את האפשרות שהוא ישמור על רכזים יריבים למאוד לא אטרקטיבית.

בנבחרת סלובניה דונצ'יץ' משחק לצד פוינט גארד בכיר – גוראן דראגיץ', ובאופן כללי מדובר בסגל עמוס בגארדים די נמוכים. זה אומר שהוא מתפקד כשחקן כנף במשרה מלאה ודקות ארוכות שומר על הסמול פורוורדים של היריבות. זו סיטואציה שמאוד תעניין את הסקאוטים מעבר לים, כי כרגע זה נראה כיוון הרבה יותר הגיוני לדונצ'יץ' ב-NBA, גם בגלל הקושי שלו בהגנה על שחקנים זריזים וגם בגלל שאין כמעט קבוצה בליגה בלי פוינט גארד בכיר או בכיר בהתהוות. ביורובאסקט ניתן יהיה לבחון האם קל לו יותר מול שחקני כנף. בינתיים זה בכלל לא בטוח. עומרי כספי, למשל, הסתדר איתו בקלות ועבר אותו כמה פעמים.

אך בתמונה הגדולה משחקי ההכנה של סלובניה רק מגבירים את ההייפ. נדמה שדונצ'יץ' מתבגר מול עינינו לא כל משחק, אלא כל רבע. הוא קולע שלשות באחוזים מעולים, הוא מסיים חדירות באגרסיביות ולא מסתפק רק בפלואטרים, הוא מספק שורות סטטיסטיות מרהיבות, הוא משחק עם ביטחון שהולך וגובר וכבר נראה כמו מנהיג ושחקן לא פחות חשוב מדראגיץ' המנוסה. אם ההצגות האלה יימשכו בטורניר עצמו, בגיל בו מקביליו האמריקאים רק מסיימים תיכון, דונצ'יץ' עשוי לסיים את היורובאסקט קרוב יותר לבחירה הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully