וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללכת אחרי אדרסון: האם שוער הרכש היקר של גווארדיולה יעמוד בלחץ?

12.8.2017 / 6:30

אדרסון חיכה זמן רב לפריצה הגדולה, אך היא קרתה רק כאשר המזל סידר לו הזדמנות גדולה בבנפיקה. כעת הוא הפך לשוער היקר בהיסטוריה פרט לבופון, אבל האם ההימור של מנצ'סטר סיטי עליו ישתלם?

מאמן מנצ'סטר סיטי פפ גווארדיולה מאוכזב. רויטרס
לא שכח אותו. גווארדיולה/רויטרס

שני שחקני בנפיקה הרשימו במיוחד את פפ גווארדיולה והנהלת באיירן מינכן כאשר פגשו את הנשרים ברבע גמר ליגת האלופות ב-2016. רנאטו סאנצ'ס, ילד הפלא שהדהים בפעלתנותו בקישור, הוחתם באליאנץ ארנה כבר בחלוף חודשיים תמורת 35 מיליון יורו. השוער הברזילאי אדרסון לא היה רלוונטי מבחינת באיירן כי מנואל נוייר לא הולך לשום מקום, אבל המאמן הקטלוני זכר אותו היטב. "הוא שלח הרבה כדורים ארוכים לעבר החלוצים ואילץ אותנו ליישם קו הגנה נמוך", החמיא גווארדיולה אז במסיבת העיתונאים. כמנג'ר מנצ'סטר סיטי הוא הגשים את השאיפה לטפח את כישוריו של הכישרון הצעיר והחתים אותו מבנפיקה, בעוד עלות העסקה אף עלתה על זו של סאנצ'ס – 40 מיליון יורו. בכך טיפס אדרסון למקום השני ברשימת השוערים היקרים בהיסטוריה, הישר אחרי ג'יג'י בופון.

משחק רגל משובח מהווה, כידוע, תכונה הכרחית של שוער מבחינת גווארדיולה. זו הסיבה בגללה זרק, לכאורה, את ג'ו הארט מכל המדרגות והביא במקומו את קלאודיו בראבו לפני שנה. כאשר הצ'יליאני הנהדר קרס תחת עומס הציפיות, והוגדר באופן לא לגמרי מוצדק כפלופ, הלך המאמן על כיוון אחר בתכלית – לא כוכב ותיק ומנוסה מברצלונה אלא בחור צעיר בן 23 אשר מאחוריו עונה מלאה אחת בלבד בקבוצת צמרת. ואולם, מבחינת המסירות הארוכות באמת אין שני לאדרסון. שבועיים לפני המעבר הגדול, כאשר בנפיקה הבטיחה את האליפות ב-0:5 ביתי על גימראש, שלח השוער כדור מדויק ברגלו השמאלית האדירה לראול חימנס כמעט עד הרחבה של היריבה והיה חתום על בישול.

עונת הפרמיירליג יוצאת לדרך, סיקור מיוחד:

לוקאקו, מוראטה, או לקאזט: איזה חלוץ רכש הכי יצליח העונה?
רוני יפרח, קיין יפציץ, אגוארו יחתוך? השאלות לפתיחת הפרמיירליג
10 מעברי החלוצים החשובים ביותר בתולדות הפרמיירליג

אדרסון. AP
משחק רגל משובח, בדיוק כמו שגווארדיולה אוהב. אדרסון/AP

האליל הגדול: רוג'ריו סני

זה לא מפתיע כאשר יודעים כי אדרסון החל את הקריירה כמגן שמאלי שהתמחה בכדורים ארוכים מסוג זה. שינוי התפקיד היה מקרי, כי כל השוערים נפצעו בקבוצת הנוער שלו, וכאשר הצטרף לאקדמיה של סאו פאולו ראה אדרסון לנגד עיניו מודל אחד לחיקוי. רוג'ריו סני, השוער עם הכי הרבה שערים בכל הזמנים, הוא המודל לחיקוי שלו, ולכן גם אדרסון שאף לבצע מדי פעם כדורים חופשיים. לרוע מזלו, דווקא כישוריו בין הקורות לא זכו להערכה הראויה אז. מבנה גופו הצנום זיכה אותו בכינוי האירוני "השמן", והמאמנים שיבצו אותו כשוער שלישי בלבד. החלום הזה התרסק, אך מיד לאחר מכן באה הזדמנות חדשה – הסקאוטים של בנפיקה הביאו אותו לליסבון כבר בגיל 15.

זו הייתה רק תחילתו של מסע מפרך ומתסכל, במהלכו נחל אדרסון אכזבות ללא הפסקה. גם באקדמיה של בנפיקה הוא לא הרשים יתר על המידה, על אף שכבש שער לרשת בראגה בבעיטה לאורך מגרש שלם. כאשר היה בן 18, קיבל הברזילאי הודעה כי הוא משוחרר, ובחר לנדוד לקבוצת ריבייראו הקטנה ממרכז הטבלה בליגה השלישית. "לא האמנתי שבנפיקה שחררה אותו. הוא הפגין קור רוח ונכונות להתפתח וללמוד", שחזר לימים מאמן ריבייראו דאז ויטור אלסינו. ואכן, הופעותיו משכו את תשומת הלב של ריו אבה מהליגה הבכירה, אשר החתימה אותו תמורת כ-30 אלף יורו בקיץ 2012.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
השוער הברזילאי רוג'ריו סני. AP
האליל. רוג'ריו סני/AP

בכורה מדהימה בדרבי הלוהט

המחיר הזה האמיר פי יותר מאלף תוך חמש שנים, אבל הדרך לשם הייתה ארוכה ולא שגרתית. תחילה, הייתה זו שוב בנפיקה שעמדה באופן מעט משונה בינו לבין הגשמת שאיפותיו. יאן אובלק, אז עדיין שוער סלובני אלמוני, הגיע מהנשרים בהשאלה לריו אבה, וגרם לאדרסון לשבת עונה שלמה על הספסל. המאמן הראשון שנתן לו הזדמנות הוא נונו, שוער עבר בעצמו, אך יציבות לא הייתה שם. גם בשנתיים שלאחר מכן מקומו של אדרסון בהרכב לא היה בטוח בלשון המעטה. לפחות הסיבוב השני בתחילת 2015 היה מוצלח, והצטיינותו גרמה לבנפיקה להחזירו לשורותיה, אם כי רק כשוער שני – אדרסון היה אמור לשמש גיבוי לז'וליו סזאר האגדי.

ההזדמנות הזו מצאה חן בעיניו, ולא רק בגלל שהחליף בסגל האדומים את בן דודו, ארתור מוראס. "זו זכות גדולה להתאמן לצד ז'וליו סזאר. למדתי יותר באמצעות צפייה בביצועיו מאשר משיחות איתו", אמר השוער הצעיר. תהליך הלמידה הזה נמשך עד מרץ 2016, ואז נפצע הכוכב הוותיק ממש לקראת משחק העונה מול ספורטינג.

הדרבי של ליסבון תמיד לוהט, אך הוא היה דרמטי יותר מאי פעם. המאמן ז'ורז'ה ז'סוס חצה את הקווים והצעיד את האריות בירוק-לבן לפסגת הטבלה. רק ניצחון חוץ על היריבה המושבעת בא בחשבון מבחינת הנשרים, והופעת הבכורה של אדרסון פשוט לא יכולה הייתה להיות קריטית יותר. החששות בקהל ובתקשורת היה עצומים, אבל הברזילאי שמר על רשת נקייה בזכות מספר הצלות מצוינות, וגם בגלל החמצה מזעזעת של בריאן רואיס הקוסטה-ריקני. אחרי שנים של המתנה, הוא היה ראוי לפיסת המזל הגדולה הזו. בנפיקה שמרה על 0:1 ועלתה למקום הראשון בדרך לאליפות, ואדרסון קנה את עולמו. מיד לאחר מכן בא הניצחון על זניט בשמינית גמר ליגת האלופות, וגם צמד המשחקים מול באיירן, בהם הוכיח בגרות ועמידה איתנה תחת לחץ, גם אם היה אשם בשער של ארתורו וידאל באיצטדיון האור שהוביל בסופו של דבר להדחה.

ז'וליו סזאר שוער בנפיקה. AP
אדרסון צפה בו משחק ומתאמן. ז'וליו סזאר/AP

ז'וליו סזאר רואה בו עוצמה נדירה

כך, תוך שבועות ספורים, הפך אדרסון משוער אלמוני לכוכב. בנפיקה היתה זקוקה לנצחונות בכל 10 משחקי הליגה בהן שותף באביב 2016 על מנת לזכות באליפות, ואכן השיגה אותם, בעוד הברזילאי סופג חמישה שערים בלבד. הופעותיו הביאו לזימונו לסגל ברזיל לקראת קופה אמריקה, אם הוא הוא נאלץ לוותר על ההשתתפות בשל פציעה, ועדיין לא רשם עד היום דקת משחק במדי סלסאו. התנופה בבנפיקה נמשכה גם העונה, וגם לז'וליו סזאר לא היה סיכוי להתחרות בחניכו המחונן.
אדרסון שמר על רשת נקיה ב-17 מ-27 משחקי הליגה בהם שותף בדרך לאליפות אישית שניה ברציפות. הוא התעלה על עצמו גם בליגת האלופות, ולשיאו הגיע ב-0:1 על דורטמונד במשחק הראשון בשמינית הגמר, כולל הדיפת פנדל מרגליו של פייר-אמריק אובמיאנג, אם כי בגומלין ניצחה בורוסיה 0:4 ועלתה. השבחים זרמו מכל עבר, וז'וליו סזאר היה בראש המברכים. "הוא השאיר אותי על הספסל, ובצדק. מדובר בשוער העתיד של נבחרת ברזיל. היכולת הטכנית שלו נהדרת, וגם משחק הרגל שלו מצוין, מה שהביא לעניין מצד מנצ'סטר סיטי. יש לו עוצמה נדירה, והוא עולה על כל שוער אחר בעולם בהיבט זה", אמר הכוכב הוותיק.

העוצמה הזו מתבטאת בעיקר בשליטה ברחבה – הוא ממש לא מחכה להתפתחויות על קו השער. אדרסון אוהב לצאת לכדורי גובה ומתעמת ללא פחד עם כל חלוץ. הוא נוהג לדהור במהירות ובזריזות לכדורי העומק, לקפוץ לרגליים של היריבים, לסגור את זוויות הבעיטה ולהפעיל לחץ. לעתים הוא גם יוצא מהרחבה, בסגנון נוייר, והדבר לא חמק מעיניו של גווארדיולה שנהנה לעבוד עם שוער נבחרת גרמניה. כבר במהלך העונה שעברה היה ברור שהוא עשוי להיות בדרך לקבוצת בפאר. אמרסון ליאאו, שוער העבר של נבחרת ברזיל, ניבא: "אדרסון יגיע בוודאות לאחת הקבוצות הטובות בעולם".

אדרסון. AP
איך זה ייראה באנגליה? אדרסון במדי סיטי/AP

גם לדה חאה לקח זמן להתאקלם

אז פפ זכה בשירותיו, והאופטימיות גדולה, אך יש גם לא מעט סימני שאלה. תג המחיר הגבוה מעלה באופן טבעי את הציפיות, וכל טעות תיבחן בקפידה. הטעויות יקרו, כי הרי המעבר מהליגה הפורטוגלית לפרמייר-ליג לא יכול להיות חלק. עם כל הכובד למאזן הספיגות הנפלא של אדרסון בעונה שעברה, הוא גם נאלץ להדוף 49 כדורים בלבד – הנתון הנמוך ביותר בפורטוגל. מספר האיומים עליו יהיה גדול משמעותית באנגליה, והוא למד זאת כבר במשחק ההכנה מול מנצ'סטר יונייטד ביוסטון בשלהי יולי, כאשר שני השערים של השדים האדומים הובקעו באשמתו.

בתקופה הקצרה בטופ עמד אדרסון בלחצים רוב הזמן, וההופעה בבכורה בדרבי מדגישה את חוסנו המנטלי, אבל גם דויד דה חאה הגיע למנצ'סטר יונייטד מאתלטיקו מדריד על תקן איש הקרח, ונדרשה לו עונה שלמה על מנת להתאקלם ולהשתיק את הביקורת הקשה. האם גם אדרסון יזדקק לזמן ממושך? האם התקשורת והאוהדים יגלו סבלנות כלפיו במקרה זה? אם בראבו המנוסה התרסק, כיצד יגיב שוער כה צעיר וכה יקר? והאם יסלחו לגווארדיולה אם לא יפגע בול באופן מיידי גם בהימור זה? לקראת הבכורה מול ברייטון של תומר חמד, אלה סוגיות בוערות בהחלט.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully