וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

MVP אמיתי: לאן יילך עודד קטש אחרי הטורניר הקסום עם העתודה

24.7.2017 / 9:08

מאמן האקדמיה בפנאתינייקוס: "כולם שואלים אותי עליו". מקל: "האליפות יכולת לתת לו דחיפה". דניאל: "תמיד טוב לצאת לחו"ל". טורניר הקסם של העתודה מציב את הקריירה של קטש במקום אחר. אהרל'ה ויסברג על הצעד הבא של הקוסם

צילום וידאו: אור שקדי

בימים האחרונים הוצף מכשירו הסלולרי של יורגוס קלאיציס בשיחות רבות מעיתונאים יוונים. "כולם שאלו אותי על אדם אחד בלבד, עודד קטש", מספר הרכז לשעבר, ששיתף פעולה עם הישראלי בפנאתינייקוס לפני 17 שנים ונותר חבר קרוב שלו עד היום. "הם התרשמו מהרוגע שהוא משרה, איך הוא לא צועק על השחקנים שלו, לא משתגע על הקווים וגם לא חוגג בצורה קיצונית, וכל הזמן נשאר בשליטה, ממוקד וקר רוח".

קלאיציס, 40, שיחק במשך עשור בפאו וכיום מאמן את קבוצת בני ה-20 באקדמיה של המועדון הירוק. כמי שמכיר היטב את בני גילם של שחקני העתודה, הוא התלהב מההישג של ישראל באליפות אירופה. "אני לא רוצה חלילה לזלזל באף אחד, וברור שיש לכם נבחרת טובה, אבל רק שלושה או ארבעה מהשחקנים האלה שייכים לרמות הגבוהות. לכן ההישג הזה באמת גדול. ישראל שיחקה כדורסל חכם ויצירתי, היא הצליחה להחביא את החולשות הרבות שלה, ויותר מכל בלטה הצורה שבה היא באה מוכנה לכל משחק. זאת עבודה של מאמן.

"תמיד אומרים שלשחקנים שפורשים קל יותר לקבל הזדמנות כמאמנים, וזה נכון לנקודת ההתחלה, אבל ההמשך קשה בהרבה. לשחקן גדול קשה לשכנע את כולם שהוא מאמן טוב יותר משהיה כששיחק בעצמו. עודד הוא אחד כזה, אבל אי אפשר להתעלם ממה שהוא עשה באליפות הזו. צריך אישיות מיוחדת כדי לקחת שחקנים כל כך צעירים, כשיש לך כל כך מעט זמן לעבוד איתם בין משחק למשחק, ולהביא אותם לרמת מוכנות כזו ולמשמעת גבוהה".

אנשי התקשורת המקומיים בהראקליון ארנה דיברו רבות על קטש בשעות שלפני הגמר בין יוון לישראל. "לא ראינו נבחרת שמשחקת בכזאת שיטתיות לאורך טורניר שלם. רואים שזו עבודה של מאמן. ישראל היא הנבחרת הכי מאומנת בטורניר הזה", אמרו כמה מהם לשליחנו אור שקדי. "קטש היה שחקן גדול, אבל רואים שהוא גם מאמן מצוין".

עוד בנושא

נבחרת העתודה הפסידה ליוון 65:56 וזכתה במדליית כסף באליפות אירופה
עודד קטש: "יותר גאה מאשר מאוכזב", תמיר בלאט בחמישיית הטורניר
ציוני נבחרת ישראל: בלאט וזוסמן המצטיינים, נבון ההפתעה ומה עם קטש?
שחקני נבחרת העתודה ניחמו את תמיר בלאט, עודד קטש: "נהניתי מאוד"
דווקא המקום השני ממחיש בצורה מושלמת את החומר שממנו קורצה הנבחרת הישראלית

עודד קטש מאמן הפועל אילת. יוסי ציפקיס
יוון עדיין מאוהבת, עכשיו גם יותר מעריכה. קטש/יוסי ציפקיס
seperator

נבחרת העתודה חוזרת היום לישראל עם מדליית הכסף, וכוכבי המסע המופלא שעברה בכרתים יתפזרו איש איש לדרכו. קטש, דווקא באחד מרגעי השיא של קריירת האימון שלו, יישאר עתה מחוסר עבודה, לאחר הפרידה המתוקשרת מהפועל אילת. אלא שההישג באליפות אירופה מציב אותו בפוזיציה אחרת. מקומו בלב הקונצנזוס הרגשי תמיד היה, עוד מימיו הראשונים כשחקן ובוודאי לאור הנסיבות שבהן נאלץ לפרוש, וכעת הוא תופס את מעמדו גם בהערכה המקצועית של אנשי הכדורסל.

בגיל 42 קטש עדיין נחשב מאמן אחר בנוף, והיתרונות בשוני שלו באו לידי ביטוי בקמפיין האחרון. במובן מסוים, הוא נולד לתפקיד של מאמן העתודה. הליהוק שביצע פיני גרשון היה מושלם. בזמן שמנהלת הליגה מחוקקת חוקים כדי לאלץ את המאמנים לכלול צעירים בסגל ולתת לישראלים דקות, הוא באמת נתן הזדמנות למקומיים - לא רק לשחק, אלא גם להוביל. רפי מנקו הוא הדוגמה האחרונה לכך מהעונה החולפת באילת; יוגב אוחיון, ליאור אליהו ואלישי כדיר, לדוגמה, רשמו תחתיו את מספרי השיא בקריירה שלהם, וכולם עשו זאת בגיל צעיר.

גל מקל, רכזה החדש של גראן קנאריה, משתף סיפור שממחיש את סוד הקסם של קטש: "אחרי שחזרתי מהקולג', מכבי תל אביב השאילה אותי לגלבוע/גליל וזו הייתה העונה הראשונה שלי בליגה (2008/09; א"ו). התחלתי טוב, אבל אז התגייסתי ויצאתי לטירונות וקצת יצאתי מהקצב. לא שיחקתי הרבה, והייתי בטוח שמגיע לי לשחק יותר, אז יזמתי שיחה עם עודד אחרי אחד האימונים. אני לא אשכח את השיחה הזאת כל החיים. ישבנו על המדרגות מחוץ לאולם בגן נר, ואמרתי לו: 'אני צעיר, אני רוצה לשחק ולקבל דקות, ובקצב הזה לא יהיה לי איפה לשחק בשנה הבאה. אם אתה לא בונה עליי, רק תגיד לי ואולי אלך אפילו לקבוצת תחתית כדי להשתפשף'. הוא ענה לי: 'אתה לא הולך לשום מקום, אתה שחקן ואני בונה אותך לאט לאט. אתה עוד תקצור את הפירות'.

"זה היה מדהים. תוך כמה שבועות התחלתי לשחק יותר ויותר, היה זר שעזב וגוני יזרעאלי נפצע, והוא ממש בנה אותי. הייתה לי מחצית שנייה מטורפת לעונה ופלייאוף אדיר, ואפילו נבחרתי לתגלית העונה, ובאותו קיץ הפכתי לרכז הראשון של הנבחרת באליפות אירופה, אחרי שמאיר טפירו עזב. השיחה הזאת, על המדרגות מחוץ לאולם, שינתה את כל הכיוון בקריירה שלי. עודד פשוט קנה אותי בחשיבה הרחבה שלו, בצורה שבה הוא מסתכל על התמונה הגדולה, בדרך שבה הוא בונה שחקנים ומעצים את הביטחון שלהם. חלק גדול ממה שאני יודע על המשחק הזה, זה בזכותו".

קלאיציס לובש את גופייתו של קטש לאות הוקרה לחברו, בסיום הניצחון על מכבי ת"א בגמר היורוליג ב-2000. Action Images, אתר רשמי
קלאיציס לובש את גופייתו של קטש לאות הוקרה לחברו, בסיום הניצחון על מכבי ת"א בגמר היורוליג ב-2000/אתר רשמי, Action Images
seperator
דניאל: "החיבור בין עודד לכדורסל הוא ייחודי, הוא קסם. זה היה ככה כשהוא שיחק, וזה ככה גם כשהוא מאמן, וכן, גם לקוסמים יש תקופות פחות טובות"

השאלה היא לאן הסיטואציה הייחודית הזו מובילה את הקריירה של קטש. הוא קצת "תקוע" בין העמדות בליגה שלנו: הוא הרי נכווה בקבוצות הלחוצות יותר - מכבי תל אביב, הפועל ירושלים והפועל תל אביב - אבל כל קבוצה אחרת שייקח על עצמו, בשלב כזה או אחר של העונה, תהיה הליכה לרוחב במקרה הטוב אחרי ההצלחות שקצר באילת וקודם לכן בגליל.

"השינוי העיקרי שעודד עשה הוא ברמת הפרגון שהוא מקבל מאחרים", צוחק מנהל נבחרת ישראל, מוטי דניאל. "אני בכלל לא מופתע מההצלחה שלו. אין כמעט מאמן שלא היה מתחלף עם הרזומה שלו בעשר השנים האחרונות. הוא כמעט תמיד בצמרת, כמעט תמיד מגיע לפיינל פור. החיבור בין עודד לכדורסל הוא ייחודי, הוא קסם. זה היה ככה כשהוא שיחק, וזה ככה גם כשהוא מאמן, וכן, גם לקוסמים יש תקופות פחות טובות. מאמן זה תפקיד קשה, וכולם עוברים משברים בקריירה, אבל הקסם לא נעלם. אי אפשר לדעת לאן זה ייקח אותו. הוא יתחיל את העונה בלי קבוצה, אבל אני מאמין שדברים יסתדרו עבורו".

קלאיציס: "אין לי ספק שהוא צריך לאמן בקבוצות מהצמרת הגבוהה. אני יודע שהוא כבר קיבל הזדמנות במכבי תל אביב ולא ממש הצליח, אבל אני חושב שעיקר הבעיה הייתה הטיימינג. זה היה הרבה יותר מדי מוקדם עבורו. חלפו מאז כמעט עשר שנים, ונראה לי שעכשיו הוא כבר בשל".

קטש וקלאיציס, עם ג'וני רוג'רס, בימים המשותפים בפנאתינייקוס. Action Images, אתר רשמי
קטש וקלאיציס, עם ג'וני רוג'רס, בימים המשותפים בפנאתינייקוס/אתר רשמי, Action Images
מקל: "מבחינה מקצועית, יש לו שיטה מאוד ברורה והוא יודע ללמד אותה כמו פרופסור. אחד הדברים החשובים שמאמן צריך זה היכולת להעביר את החומר שהוא מלמד, ולקטש יש את זה ברמה הכי גבוהה שראיתי"

- אולי עכשיו, אחרי שהרשים באליפות אירופה, הוא צריך לנסות לצאת לחו"ל?

קלאיציס: "אני אהיה הכי שמח בעולם אם הוא יחזור ליוון, אבל האמת היא שאין כאן שוק ממשי. המשבר הכלכלי יצר מציאות לא פשוטה: חוץ מפנאתינייקוס ואולימפיאקוס, שמשקיעות במאמנים מהשורה הראשונה ביורוליג, לקבוצות האחרות אין כסף והן הולכות על מאמנים מקומיים זולים עם פוטנציאל, בדרך כלל צעירים. אני לא חושב שיש להן מה להציע לעודד יותר מקבוצות בישראל. מה שכן, יש לו יתרון והוא עומד צעד או שניים לפני מועמדים אחרים, בגלל ההיסטוריה שלו ככוכב בפאו. אם אני הייתי ג'נרל מנג'ר בקבוצה באירופה, בצרפת לדוגמה, הייתי לוקח אותו בלי לחשוב פעמיים".

מאמן נבחרת צ'כיה ונימבורק, ננו גינזבורג, ממליץ לקטש בחום על האופציה האירופית: "מי שמאמן ברמות האלה לא יכול להיות לא רציני, ומי שאינו רציני לא יכול להצליח כמו שעודד הצליח. הכל סטיגמות. היו לו הרבה יותר הצלחות מאשר נפילות בקריירה. אני ממליץ לכל אחד לצאת לחו"ל, ובטח לעודד שהוא מאמן מצוין, בלי שום קשר לאליפות אירופה. ברור שעכשיו המניות שלו בעלייה וזה זמן טוב לבחון את השוק שלו. לארץ הוא תמיד יוכל לחזור".

גם דניאל מסכים, ומשתמש בגינזבורג כדוגמה: "תמיד טוב לצאת לחו"ל, לצבור ניסיון, לחוות דברים חדשים. אני רואה איך ננו מצליח בקבוצה שנחשבת כקבוצת מרכז טבלה בזירה האירופית, ויש לו שם מועדון מקצועני להפליא. אני לא חושב שמה שקרה לעודד במכבי, בירושלים ובהפועל צריך להדליק נורה אדומה. הולכים, עושים, מצליחים, נכשלים ולומדים. ההיסטוריה מוכיחה שדווקא מי שידע לקבל את הדרך שלו, הרוויח".

מקל: "ברור שהאליפות הזאת יכולה לתת לו דחיפה. שמע, עבדתי עם המון מאמנים בארץ, באירופה ובארה"ב, ועודד באמת מיוחד במינו. כשחקן שהיה במקומות האלה, הוא מכיר את הנפש שלנו - ולא פחות חשוב, הוא מכבד אותנו. מבחינה מקצועית, יש לו שיטה מאוד ברורה והוא יודע ללמד אותה כמו פרופסור. אחד הדברים החשובים שמאמן צריך זה היכולת להעביר את החומר שהוא מלמד, ולקטש יש את זה ברמה הכי גבוהה שראיתי. הוא גם יודע את החומר וגם יודע להעביר אותו. מבחינה מעשית הוא יכול להסביר איך לשחק בפיק אנד רול, ובאילו זוויות, והוא כמובן מדגים, אבל גם ברמה התיאורטית - הוא לוקח חמש נקודות שהוא רוצה להכניס לראש של השחקנים, ומצליח להעביר את זה במשפט אחד".

נבחרת העתודה, עודד קטש,. האתר הרשמי של FIBA, אתר רשמי
"הוא מכיר את הנפש שלנו - ולא פחות חשוב, הוא מכבד אותנו". קטש/אתר רשמי, האתר הרשמי של FIBA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully