וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדי סולומוביץ': "מעריך שלמיסוי יש חשיבות בכך שבלאט וגרנט לא חוזרים"

25.7.2017 / 12:00

רואה החשבון ומומחה המס, שמייעץ לשחקנים ישראלים רבים לפני שהם יוצאים לחתום לחו"ל, בראיון: "החוזה של ערן זהבי היה אתגר גדול בשבילנו, היינו צריכים להתייעץ עם משרדים מקומיים רבים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סולומוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

טל בן חיים בצ'כיה, גידי קאניוק באוזבקיסטן, קובי מויאל סגר חוזה בניו יורק ורן בן שמעון יאמן את נבחרת קפריסין. הרבה העברות מעניינות היו הקיץ. הישראלים כבשו יעדים חדשים. הסוכנים הופכים יותר ויותר חשובים, עורכי הדין מכינים את החוזים אך מסתבר שגם לרואי החשבון ולמומחי המס יש תפקיד משמעותי. "בשנים האחרונות נושא המיסוי הפך לנושא מרכזי מאוד בחוזים של שחקנים שיוצאים לשחק בחו"ל", מספר רואה החשבון גדי סולומוביץ' שמתמחה במיסוי בינלאומי ומייעץ באופן שוטף לכדורגלנים שיצאו לחו"ל.

האם הכדורגלן הישראלי שיוצא לחו"ל יודע עד כמה חשוב שיהיה בסביבתו רואה חשבון שיגיד לו מה הבעיות ומה הסכנות שהוא עלול להיקלע אליהן שם ובעיקר ביום שבו הוא יחזור לארץ?

"בתור מי שהיה מעורב בחוזים של הרבה שחקנים שיצאו לחו"ל, אני יכול לומר שיש שינוי גדול מאוד בתודעה של הכדורגלן הישראלי בכל מה שקשור למיסוי. הם לומדים את זה מכל מה שקורה בעולם. אם זה מסי, רונאלדו או מוריניו. יש הבנה שהנושא הזה הוא נושא מהותי שמשפיע בצורה ישירה על כמה שהשחקן מרוויח".

מאמן דרושאפקה דיוויד בלאט. GettyImages
בגלל המס הוא לא ממהר לחזור לישראל? בלאט/GettyImages

היום כל שחקן שיוצא לאירופה לוקח איתו גם עורך דין ומומחה מס?

"היום התגבשה המודעות לזה שצריך מעבר לסוכן ולעורך הדין גם מישהו שיכוון ויסדר את כל הנושא של המיסוי".

מה יכולה להיות הבעיה?

"יכולות להיות כמה בעיות. ראשית ברגע חתימת החוזה. כאן מדובר על שכר ברוטו ושכר נטו. הרבה פעמים המועדונים בחו"ל מדברים על שכר ברוטו והשחקן צריך לדעת כמה מזה יישאר לו ובכל מדינה נהוג מיסוי אחר. בחוזים שהם נטו, צריך לוודא שהקבוצה משלמת את כל המס כי קבוצות יכולות לנסות ולעשות מניפולציות ואחרי זה יהיו דרישות מהשחקן להשלמת המס. אבל הדבר העיקרי הוא לבחון מה תהיה החשיפה בארץ. אנחנו לא יכולים לדעת מה יהיה בעתיד. אם שחקן חוזר לארץ אחרי פרק זמן קצר או ארוך בחו"ל הוא עלול למצוא את עצמו בבעיה כשרשויות המס רוצות ממנו כסף על התקופה ששיחק בחו"ל ולכן חשוב לקבל את כל האינפורמציה ולפעול על פי כל ההשלכות שיכולות להיות".

איך אתה מצמצם לו את החשיפה לתשלום כשהוא חוזר לארץ?

"הבעיה מתחילה כאשר שחקן עובר לשחק במדינה בה המיסוי נמוך ממה שמשולם בישראל ובהרבה מדינות זה כך. המיסוי בישראל גבוה ומגיע ל-50 אחוז ובשאר המדינות המיסוי בדרך כלל נמוך יותר. שחקן שיוצא לחו"ל צריך לזכור שככל שהוא נמצא שם יותר זמן וככל שהוא העביר את מרכז החיים שלו לשם לפרק זמן ארוך יותר, החשיפה שלו לתביעת תשלום כאשר הוא יחזור פוחתת. הוא צריך להעביר את המשפחה, אפילו לעשות שם עסקים וכך הסיכון יורד. שחקן שנמצא בחו"ל פחות משלוש שנים יהיה חשוף לתביעה להחזר מס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יכול להיות שיישאר עם פחות כסף ממה שהיה מרוויח באשדוד. בן שמעון/מערכת וואלה!, צילום מסך
"לרשות המסים יש מודעות גדולה לכל הנושא של ספורטאים. רשות המסים מחכה לחזרה של שחקנים ומפורסמים כי מאוד קל לה לנטר את התנועה שלהם בגלל התקשורת שסובבת אותם. ואז חוזר שחקן ודורשים ממנו לדווח ולשלם".

יש ודאי ליגות בהן הקבוצות משלמות את אותו מיסוי כמו בארץ ואז אין בעיה.

"בהולנד, למשל, מס ההכנסה הוא גם כמעט 50 אחוז ולכן אין כמעט חשיפה. לעומת זאת, שחקן שיוצא לשחק בקפריסין יכול להיות בבעיה כי המס המקסימלי שם הוא רק 22 אחוז. לכן כששחקן יחזור משם לארץ הוא עלול לשלם הפרשי מס כאן בארץ".

אם רן בן שמעון יאמן את קפריסין רק שנה וישוב לארץ הוא עלול לשלם הפרשי מס ולהישאר עם סכום נטו נמוך ממה שהיה מרוויח באשדוד?

"בהחלט יכול להיות, אלא אם ההתאחדות הקפריסאית משלמת לו יותר. אני לא מכיר את המקרה של רן".

רשויות המס עוקבות אחרי כל מי שיוצא לחו"ל?

"לרשות המסים יש מודעות גדולה לכל הנושא של ספורטאים. רשות המסים מחכה לחזרה של שחקנים ומפורסמים כי מאוד קל לה לנטר את התנועה שלהם בגלל התקשורת שסובבת אותם. ואז חוזר שחקן ודורשים ממנו לדווח ולשלם".

הרבה לא יודעים שהם יצטרכו לשלם ורצים אל החוזה הבא מעבר לים.

"נכון וזו בדיוק הסיבה שבמכלול השיקולים של שחקן שיוצא לחו"ל צריך גם להיות המרכיב של ייעוץ מומחה מס בינלאומי כדי לצמצם חשיפות. הכי חשוב ששחקן יידע שכאשר הוא מעביר את מרכז חייו למקום אחר לפרק זמן ממושך, הוא מצמצם את החשיפה לתביעה".

מה לגבי כל נושא האמנה בין מדינות?

"הרבה נוטים להתבלבל ולחשוב שאמנת מיסוי פותרת מתשלום מס. אמנת מיסוי רק קובעת מי ממסה קודם. אם שחקן משחק בחו"ל, המדינה בה הוא נמצא תיקח קודם את המס ומדינת ישראל רק את ההשלמה".

אז אמנת המיסוי לא נותנת כלום.

"היא פותרת את היחסים בין המדינות וגם מקלה על אותו שחקן לקבל זיכוי מס בגין המס ששולם בחו"ל. זאת אומרת שהוא לא יצטרך לשלם את המס מההתחלה. במדינה איתה אין אמנה יכולה להיות בעייתיות לקבל את הזיכוי".

גידי קאניוק, פחטקור טשקנט. האתר הרשמי של פחטקור טשקנט, אתר רשמי
"יש אמנת מס עם אוזבקיסטן". קאניוק/אתר רשמי, האתר הרשמי של פחטקור טשקנט

עם אוזבקיסטן, שם חתם גידי קאניוק, יש אמנת מס?

"כן, יש אמנת מס עם אוזבקיסטן".

איפה אין אמנת מס ויכולה להיות בעיה לשחקן שחוזר לארץ?

"יש הרבה, אבל אם אתה מחפש למשל מדינה באירופה אליה שחקנים יצאו ואין איתה אמנת מיסוי אז עם אלבניה אין".

אז במה עלול להיתקל סיראז' נסאר?

"מכיוון שאין חילופי מידע בין המדינות, הוא עלול להיתקל בבעיה להכיר במס ששולם עליו שם. אבל צריך להבין זה לא בהכרח כי אם יהיה מישהו טוב שילווה אותו ויכין את הקרקע, אז אולי יכירו במס ששולם עליו. אם שחקן מתלבט בין לחתום במדינה בה המיסוי גבוה והנטו שלו נמוך יותר לבין לחתום במדינה שם המיסוי נמוך יותר, אז עדיף לפעמים ללכת על הבטוח ולחתום במדינה שם משלמים מס כמו בישראל. בשנים האחרונות בגלל כל המלחמה בהון השחור יש המון חילופי מידע בין מדינות. רשות המסים צריכה לעשות את העבודה שלה ולכן היא מחכה שהשחקן יחזור. בסופו של דבר הדברים נבחנים בדיעבד ולא יודעים מה יהיה".

במה יעזור לו רואה החשבון מומחה המס?

"מומחה המס יגיד לשחקן איך סיווגו את ההכנסה שלו כי זה מה שישפיע על המס. הרבה פעמים יכולים לרשום הכנסה שלא ממשכורת ולכן המס שישולם יהיה נמוך יותר. ואחרי זה כמובן צריך לעקוב אחרי הקבוצה ולראות שהקבוצה משלמת את המס כמו שצריך כדי שהשחקן לא יתמודד עם הבעיה כשהוא יחזור לארץ. כל המסמכים צריכים להיות מסודרים ליום בו השחקן יחזור לארץ".

הרבה פעמים שחקנים מנסים לחסוך ולא ייקחו רואה חשבון שילווה אותם.

"בדיוק. עשיתי הרבה חוזים ואני יכול לומר בוודאות שחסכתי הרבה יותר ממה שעליתי לשחקן. בלי לפרט, יש שחקנים שמנעתי מהם להפסיד הרבה כסף בעתיד כשיחזרו לארץ".

שחקנים יודעים שכדאי להם לשהות כמה שיותר בחו"ל כדי לקבל הטבות בהמשך?

"בוודאי. שחקן ששיחק יותר משש שנים בחו"ל יקבל הטבות של תושב חוזר. לא רק שהוא לא יהיה חשוף לתשלום מס הוא יקבל גם הטבות".

תקציר מתוקן: גוואנגז'ו ר.פ  - שנגחאי סיפג 1:1, ערן זהבי כבש. אתר רשמי
"החוזה שלו היה אתגר גדול". זהבי/אתר רשמי
"כמו שאמרתי לעניין הזמן ולעובדה שמרכז חייו בסין יש משקל גדול. אגב, הוא גם לא חייב להישאר בסין. הוא יכול לעבור למדינה אחרת בחישוב המצטבר של השנים מחוץ לישראל. אגב בלי קשר לערן זהבי, שחקן יכול להחליט שהוא נשאר בחו"ל גם אחרי הפרישה ואז הזמן הזה מחוץ לישראל ג

אילו הטבות?

"למשל פטור על הכנסות פסיביות מחו"ל למשך חמש שנים. ועוד כל מיני הטבות בארץ כמו נקודות זיכוי במס הכנסה. אם שחקן שהה בחו"ל מעל עשר שנים הוא יקבל אפילו מעמד של תושב חוזר ותיק ואז יהיה לו פטור מהכנסות פסיביות למשך עשר שנים וגם הכנסות אקטיביות. עשר שנים פטור ממס על הכנסות פסיביות או אקטיביות. אם לשחקן ששיחק בחו"ל יותר מעשר שנים יש שם במדינה עסק הוא לא יצטרך לשלם מיסוי כאן בארץ מעבר למיסוי שהוא משלם שם אפילו שהמס יהיה שם נמוך. אתה מבין איזו הטבה זו?".

זה ההסבר בין היתר לזה שאברהם גרנט ודיוויד בלאט לא חוזרים לכאן?

"אני לא מטפל בתיקים שלהם, אבל אני מניח ממה שאני קורא בתקשורת שלהיבט המיסוי יש גם חלק בזה שהם לא חוזרים לכאן. למשל דיוויד בלאט שהיה בארצות הברית, שולם עליו מס הכנסה בגובה מקסימלי של 40 אחוז כי זה מה שלוקחים בארצות הברית ואילו בארץ משלמים 50 אחוז על הסכומים האלה. יש פער של 10 אחוז בינינו לבין ארצות הברית בסכומים האלה וזה שווה הרבה כסף".

ערן זהבי זה הקליינט הכי מוכר שלך מבין השחקנים. איך זה עובד מול סין?

"החוזה של ערן היה בהחלט אתגר גדול מכיוון שעד לערן לא היה מישהו שהלך לשחק בסין. היה צריך להבין שם את כל המערכת של המיסוי ועבדנו עם משרדים מקומיים כדי להבין את המשמעויות. זה חוזה גדול וחסר תקדים וכל אחוז בו זה הרבה כסף. לעניין הפרט, המיסוי בסין יכול להגיע אפילו ל-48 אחוז ולכן אנחנו מוודאים שהמס משולם כמו שצריך, שכל האישורים יגיעו אלינו כדי שבמידה ונצטרך להתמודד עם זה ביום שערן יחזור לארץ, נציג את כל האישורים הרלוונטיים. הכי חשוב שיהיו לנו את כל האסמכתאות ושלא נתרוצץ בעתיד לחפש את האישורים".

אז ערן זהבי צריך לשחק כמה שיותר בסין למרות שהוא רומז שהוא עשוי לקבל החלטה לחזור למכבי תל אביב מהר מהצפוי.

"כמו שאמרתי לעניין הזמן ולעובדה שמרכז חייו בסין יש משקל גדול. אגב, הוא גם לא חייב להישאר בסין. הוא יכול לעבור למדינה אחרת בחישוב המצטבר של השנים מחוץ לישראל. אגב בלי קשר לערן זהבי, שחקן יכול להחליט שהוא נשאר בחו"ל גם אחרי הפרישה ואז הזמן הזה מחוץ לישראל גם נספר לו. בכל מקרה אנחנו לא קוסמים ולא מנסים לעשות משהו לא חוקי. אנחנו פועלים במסגרת החוק בהתאם לחוק ואם מישהו צריך לשלם מס כשהוא חוזר לארץ, אז הוא ישלם. התפקיד שלי ושל אחרים שעוסקים בתחום זה לתת לשחקן את כל האינפורמציה ולפרוש בפניו את כל היריעה כדי שהוא יידע בדיוק מה הזכויות שלו ועם מה הוא צריך להתמודד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully