וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין קוסטה, לוקאקו וטורס: על הגעתו של אלברו מוראטה לצ'לסי

22.7.2017 / 6:30

הוא ישבור את שיא ההעברות של צ'לסי, וגם ינהל קרב ישיר מול הבלגי שלא היה רחוק מסטמפורד ברידג', אך הגיע לאולד טראפורד. בלוג הקיץ, והפעם מיכאל יוכין על הבחירה של אנטוניו קונטה, שהאמין כי מוראטה הוא החלוץ הנכון עבורו. האם הוא צודק?

צילום מסך

בווידאו: לאונרדו בונוצ'י מגיע למילאן

המלפפון: החזרה של צ'יצ'אריטו לליגה האנגלית מרגשת. המקסיקני משאיר אחריו זכרונות נהדרים בלברקוזן, אבל זקוק לאתגר חדש אחרי עונה מאכזבת ברמה הקבוצתית. ווסטהאם מרגישה כמו יעד מעולה, ואפשר לצפות ליותר מ-20 שערים בעונה הקרובה.

הצנון: לעומת זאת, נכונות הפטישים לשלם 24 מיליון ליש"ט תמורת מרקו ארנאוטוביץ' מדגישה את ניתוק הקשר בין המחירים למציאות. האוסטרי הוא שחקן לא רע, אבל לא עשה הרבה בקריירה עד כה, והוא כבר בן 28.

עוד בנושא:

צ'לסי הודיעה: רכשנו את אלברו מוראטה מריאל מדריד
גם בקטאלוניה כבר מודים: "95 אחוז שניימאר יחתום בפריס סן ז'רמן"
הכנה: מנצ'סטר יונייטד ניצחה 0:2 את מנצ'סטר סיטי

מנג'ר צ'לסי אנטוניו קונטה. רויטרס
האמין במוראטה יותר מכולם. אנטוניו קונטה/רויטרס

סיפור של קיץ

באיחור של שלוש שנים בדיוק, מקבל אלברו מוראטה הזדמנות לעבוד בהדרכתו של אנטוניו קונטה. כי הרי האיטלקי היה זה שדרש להחתימו ביובנטוס ביולי 2014. כפי שמגדיר זאת החלוץ בעצמו: "קונטה האמין בי יותר מכולם". ואולם, חמישה ימים לפני סגירת העסקה עם ריאל מדריד, הדהים המאמן את כולם והודיע לגברת הזקנה על התפטרותו המיידית. הרקע למהלך המפתיע היה נעוץ, ככל הנראה, בחילוקי הדעות עם ההנהלה לגבי הרכש.

לכן יש סמליות רבה בכך שקונטה חתם על חוזה חדש בצ'לסי ממש לפני הגעתו של מוראטה. האיטלקי הוא המאמן הטוב בעולם כיום, אבל במישור האישי מדובר באדם לא צפוי שמסוגל לנטוש פרויקטים ולעזוב ללא התרעה מוקדמת. כך היה בסיום הרומן הלוהט עם הגברת הזקנה, כך היה בנבחרת איטליה למרות שההתאחדות רצתה מאוד בהמשך העבודה המשותפת, ובשבועות האחרונים נפוצו השמועות כי ימיו של קונטה בצ'לסי ספורים כי אינו מרוצה מהתנהלות המועדון בשוק ההעברות. הצדדים הכחישו זאת, אבל צפירת ההרגעה נשמעה רק עכשיו, וגם היא משונה למדי. בעוד בשלהי עונת האליפות דובר כי קונטה יאריך את חוזהו עד 2021, הרי שבמסמך החדש לא חל שינוי בתאריך סיום ההתקשרות שנותר על קיץ 2019. רק שכרו של הבוס שודרג לאור ההצלחה הגדולה על הדשא.

החתמתו של מוראטה מחזקת את עמדותיו של קונטה בסטמפורד ברידג', כי לפי דיווחים שונים באי הבריטי הוא היה סלע המחלוקת בין המנג'ר לגורמים נוספים במועדון. קונטה סימן מלכתחילה את החלוץ הספרדי כיעד המועדף להחליף את דייגו קוסטה, אבל בהנהלת הכחולים חשקו בעיקר ברומלו לוקאקו, וכל המאמצים נעשו בכיוונו של הכוכב הבלגי. ייתכן שזו היתה אחת הסיבות המרכזיות למתיחות בין הצדדים, ולמזלו של המאמן דווקא ז'וזה מוריניו, פול פוגבה ומנצ'סטר יונייטד פתרו עבורו את הסוגיה. לוקאקו פותה להצטרף לאולד טראפורד, ועשה זאת בחדווה, והדבר לא הותיר לצ'לסי ברירה אלא להמר על מוראטה.

רומלו לוקאקו, מנצ'סטר יונייטד, חוגג. AP
הכריח את צ'לסי להמר. רומלו לוקאקו/AP

המחיר שלהם דומה, הגיל שלהם זהה, אבל התכונות והאיכויות של לוקאקו ומוראטה שונות, ואפשר להבין את השיקולים. הנהלת צ'לסי סברה כי לוקאקו מתאים יותר כי הוא סקורר מוכח בפרמייר-ליג, אשר כמעט סיים כמלך השערים בעונה החולפת. הוא גם מכיר את צ'לסי מבפנים, והחזרתו "הביתה" היתה אמורה ליצור אפקט דומה לשובו של פול פוגבה למנצ'סטר יונייטד. לוקאקו מנוסה מאוד בזירה הבינלאומית, עם 57 הופעות בנבחרת בלגיה, כולל השתתפות במונדיאל ובאליפות אירופה. הוא נמצא באופן ברור במסלול של נסיקה.

מנגד, מוראטה מעולם לא היה שחקן הרכב בטוח בקבוצותיו. שיא אישי של משחקי ליגה בהם פתח בעונה אחת עומד על 16 ביונטוס ב-2015/16. הספרדי אף פעם לא נדרש להוביל את הקבוצה ולהיות המנהיג בהתקפה, והמאמנים השתמשו בו בעיקר כדי לפעול נגד הגנות עייפות בשלהי המשחקים. גם בנבחרת הוא שיחק לרוב כינור שני, ויש לו 20 משחקים בלבד במדים האדומים של ספרד עד כה. אלא שלמוראטה נסיון עשיר הרבה יותר בליגת האלופות. הוא היה בסגל הקבוצות שהעפילו לגמר צ'מפיונס-ליג שלוש פעמים בארבע השנים האחרונות. הוא כבש שערים קריטיים במסע של יובנטוס בשלבי הנוקאאוט באביב 2015, כולל בשני המשחקים מול האקסית בחצי הגמר. הוא גם היה מלך השערים ביורו 2013 לנבחרות צעירות שנערך בישראל. בקיצור, מוראטה הוא ווינר הרבה יותר מוכח במאני טיים.

הווינריות הזו מתבטאת גם באחוז ניצול מצבים גבוה. לא היה באירופה סקורר עם מאזן טוב יותר אשתקד – 55 הבעיטות של מוראטה בליגה הספרדית הניבו 15 שערים עבור ריאל. היבול הזה ב-1330 דקות בלבד על הדשא פירושו ממוצע של יותר משער ל-90 דקות, ורק ליאו מסי הקדים את מוראטה בפרמטר זה. תוסיפו לכך ניידות גבוהה יותר בהשוואה ללוקאקו והשתתפות פעילה יותר במשימות הגנתיות, ותקבלו את הסיבות להעדפתו של קונטה. כי הרי בשורה התחתונה, זה עניין של טעם. אי אפשר לטעון בבטחון שמוראטה עדיף על לוקאקו או להיפך. כל מאמן רשאי לקבל את ההחלטה לפי ראות עיניו.

אלבארו מוראטה שחקן ריאל מדריד. AP
ביקש עצות מטורס. אלברו מוראטה/AP

מוריניו סבר שלוקאקו מתאים יותר לשדים האדומים, בזכות היענות טובה יותר לכדורי עומק וחיבור פנומנלי עם פוגבה. קונטה רואה במוראטה שחקן קצת יותר דומה לדייגו קוסטה מאשר הבלגי, אבל כולם צריכים לקחת בחשבון את ייחודיותו של הברזילאי-ספרדי. מוראטה לא יוכל להיות תחליף ישיר לחיה הרעה. "הוא לא מסוגל לארגן כיבושים יש מאין כמו קוסטה", כתב עליו ג'ונתן ווילסון. למעשה, כאשר בוחנים את סגולותיו של חלוצי עבר בצ'לסי, מוראטה הכי קרוב לפרננדו טורס. האם מדובר במחמאה או בסימן אזהרה?

מיליוני מילים נכתבו על הכשלון של הרכש היקר ביותר בתולדות צ'לסי שהגיע מליברפול תמורת 50 מיליון ליש"ט בינואר 2011 ולא הצליח למצות את הפוטנציאל בסטמפורד ברידג', בין היתר בשל עול הציפיות הבלתי נסבל. כעת ישבור מוראטה את השיא שלו, ובאופן אירוני למדי הוא אף ביקש מטורס עצות לקראת המעבר. "פרננדו אמר שיעזור לי ככל שיידרש", סיפר הספרדי אתמול, אך החבר מאתלטיקו לא ממש הצליח לעזור בעבר אפילו לעצמו.

עם זאת, טורס לא זכה לעבוד עם קונטה. איש לא יודע כיצד היתה מתפתחת הקריירה הכחולה שלו לו האיטלקי היה לצידו, וכעת מוראטה סבור כי בחירתו נכונה. אחרי שנים ארוכות על הספסל, הוא עשוי לקבל לראשונה בחייו הזדמנות לזהור כחלוץ החוד הקבוע בקבוצת צמרת. בגיל 24, הוא ראוי ביותר לכך. זהו מצב חדש לחלוטין מבחינתו, וממוצע הכיבושים עלול לרדת בשל כך. הוא יצטרך להתמודד עם תג המחיר הגבוה, עם הדרישה להיכנס לנעליו של קוסטה, עם ההשוואה הבלתי נמנעת לטורס, וגם ייכנס לתחרות ישירה עם לוקאקו. מי מהם יכבוש יותר? מי יצדיק יותר את הבחירה בו? זו תהיה אחת השאלות המרתקות ביותר בליגה האנגלית בעונה הקרובה, וייתכן כי גם גורל הקרב על האליפות תלוי בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully