וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנגינת המנודים: בלוג הקיץ על התופעה שמכבי חיפה מתעקשת להנציח

4.7.2017 / 13:30

שוב שחקנים נשלחים להתאמן בנפרד, שוב אותו אמצעי לחץ כשר ומסריח. מוריניו כבר התחרט, אבל מכבי חיפה ממשיכה באקט שדורש מעובדיה לשלם על הטעויות שהיא עושה. בלוג הקיץ, והפעם: תומר יצחק על הדבר הכי יציב ובטוח במועדון הירוק - קבוצת המנודים הידועה לשמצה

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בווידאו: הגרלת לוח משחקי ליגת העל

המלפפון: שלומי ארבייטמן זקוק לדרייב מחודש בקריירה, בית"ר ירושלים צריכה חלוץ שיוריד עומס מאיתי שכטר. חתונה שנייה יכולה לעשות טוב לשני הצדדים.

הצנון: מרקו אדאמוביץ' הוא השחקן היחיד שהצטרף עד כה להפועל רעננה. מחליף ליובל שבתאי עדיין אין (אם כי אדאמוביץ' דומה לו) וגם שוער חדש טרם נחת. מסתמנת עוד מועמדת לירידה.

עוד בנושא:

איסמעיל ריאן טוען: "לא זומנתי לאימונים עם הזרים". מכבי חיפה: "הוא קיבל הודעה"
גיא לוי בפוסט בפייסבוק: "אסור לזרים להגיע למכבי חיפה, ישלחו אותם להתאמן בצד"
הזרים שלא נמצאים בתכניות של מכבי חיפה יתאמנו בנפרד תחת בוקולי והראל

הולמאר איולפסון שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
ינואר 2017 - רכש נוצץ, יוני 2017 - מנודה. הולמאר איולפסון/אדריאן הרבשטיין

סיפור של קיץ

מכבי חיפה של השנים האחרונות נעה בין מאניה לדיפרסיה ולא מוצאת כיוון. מאמנים מתחלפים מדי עונה, שחקנים הולכים ובאים, מסרים מתחלפים, ורק דבר אחד נותר יציב ובטוח: "קבוצת המנודים".

הנה, הקבוצה הידועה לשמצה שנפתחה לראשונה ב-2013 ובתקופת הפריחה שלה כללה שמונה שחקנים, חזרה לחיינו שוב. הפעם עם מספר שיא של זרים (ארבעה כאלה) הזוכים לתגבור מצד אלון תורג'מן, שחר הירש, ואולי בקרוב גם איסמעיל ריאן (האם ההודעה כבר הגיעה?). וההרשמה עדיין בעיצומה.

שחקני מכבי חיפה, אנדריי פיליאבסקי, בויאן שראנוב. טל לוי
שניים ממנודי מחזור 2014 המשגשג. בויאן שראנוב עם אנדריי פיליאבסקי/טל לוי

התופעה הזו היא לא נחלתה של מכבי חיפה בלבד. הפועל תל אביב פתחה קבוצת מנודים משלה ב-2015, בית"ר ירושלים התנהלה כך (עומר אצילי, אריאל הרוש, דני פרדה) וגם באירופה היו כמה מקרים בהם קבוצות ניסו לייאש שחקן שמחזיק בחוזה כבד על ידי הרחקתו מהסגל ושליחתו להתאמן בנפרד. זהו אמצעי לחץ מוכר וידוע. כשר אבל מסריח.

כשאלסיו צ'רצ'י לא מיהר לעזוב את אתלטיקו מדריד בידיעה כי לא יוכל לקבל שכר דומה במקום אחר, הקולצ'ונרוס "הגלו" אותו עד שהסכים לצאת להשאלה. מנצ'סטר יונייטד שלחה את ויקטור ואלדס להתאמן לבד עם מאמן השוערים של האקדמיה ("מה אם הייתי מתנגש בקורה ומאבד הכרה או בולע את הלשון?", רתח השוער) והגדילה לעשות בעונה שעברה עם בסטיאן שווינשטייגר. אלוף העולם הגרמני הושפל על ידי ז'וזה מוריניו, שהחליט להוציאו אפילו מהצילום הקבוצתי ושלח את אנשי המועדון לפנות את הלוקר שלו. מוכר מאיפשהו?

אז שוויני התאמן בנפרד בקרינגטון עם אחד המאמנים של המועדון, שמר על שקט וזכה לתמיכה מצד חבריו לנבחרת ומארגון השחקנים העולמי שהגדיר את המהלך של מוריניו כ"מעשה בריונות". בסופו של דבר, המאמן הפורטוגלי החזיר את הקשר לסגל והחמיא לו על הגישה והמקצוענות. כאשר שווינשטייגר עזב ל-MLS, מוריניו הביע חרטה: "חשבתי שהמנטליות שלו לא מתאימה ושאני לא רוצה שחקן כזה בסגל שלי, אבל אחרי שהכרתי אותו כאדם וכמקצוען - הדרך בה התנהג וקיבל את ההחלטות שלי - אז כן, אני מתחרט על כך. אין לי בעיה להודות שטעיתי".

מאמן מנצ'סטר יונייטד, ז'וזה מוריניו, עם בסטיאן שוויינשטייגר. GettyImages
סליחה, טעיתי. ז'וזה מוריניו עם בסטיאן שווינשטייגר/GettyImages

גם מכבי חיפה כבר הודתה בטעויות עם מנודים. אדין צוצאליץ', שנשלח להתאמן מחוץ לקבוצה יחד עם כמה שחקנים נוספים ב-2014, הוחזר לסגל ובסופו של דבר המשיך משם לבלגיה ולמקום של קבע בנבחרת בוסניה. גם אביחי ידין נודה והוחזר לאחר תקופה ארוכה, במהלכה אף סבל מהלנת שכר ("משכורת לא נותנים, אוטו לא נותנים. מה יהיה?", כתב באינסטגרם).

ובכל זאת, התופעה נמשכת. ובניגוד למקרים פרטניים בקבוצות בכירות באירופה, במכבי חיפה זה קורה במאסות קריטיות. מארק ואליינטה, קמיל ואצק, הולמאר איולפסון ופיטים עזמי לא נמצאים בתכניות המקצועיות של מכבי חיפה. לגיטימי. בקבוצה קיימת אכזבה גדולה מהזרים, ואין ספק שהמהלכים שביצע טור כריסטיאן קרלסן בינואר היו כושלים. אבל החוזים, מה לעשות, עדיין קיימים. אף אחד לא הצמיד ליעקב שחר אקדח לרקה כאשר אישר את החוזה המכובד של איולפסון לארבע שנים וחצי. גם אסף בן דב לא עבר עינויים במרתפי השב"כ לפני שהכריז במסיבת העיתונאים להצגת עזמי (ואניס אלושי) על "חמישה שחקנים זרים שנבחרו במהלך סקאוטינג עמוק", לקראת תהליך ש"הוא לא של ימים וגם לא של חודשים".

ספציפית, התהליך המדובר נעצר על חודשים. חמישה, ליתר דיוק. שלושה מחמשת הזרים אליהם התכוון בן דב, נשלחו לאי הגלות החיפאי. מי יודע, אולי שם יתפכחו ויסכימו לעזוב בתנאים של המועדון ולא בתנאים שלהם. משמע, יוותרו על כסף שמגיע להם על פי הסכם רק כדי לשים סוף להשפלה הזו ולשחק כדורגל במקום אחר. מאחד הישראלים שהיה מוכן לוותר על יתרת החוזה ולעבור ליעד חדש, דרשו שיביא קבוצה שתשלם פיצוי. גם להתעלל בעוגה וגם לבקש קינוח.

אליסון דוס סנטוס מכבי חיפה. האתר הרשמי של מכבי חיפה, אתר רשמי
יכול להיות שבקיץ הבא הוא יישלח להתאמן בנפרד. אליסון דוס סנטוס/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי חיפה

נכון, מכבי חיפה עומדת מבחינתה בהסכם. המנודים החדשים מקבלים את שכרם (בניגוד, כאמור, לכמה מקרי עבר) ואת כל התנאים הנלווים. מספרים שהזרים חזרו לדירות מצוחצחות ומלאות כל טוב, ההונדה הבריקה והם גם זוכים למסגרת אימונים בסיסית עד שיימצא פתרון באשר לעתידם. הכול טוב ויפה. אם כך, מדוע לא לאפשר להם להתאמן כרגיל עם החברים ופשוט להשאירם בצד רק בזמן התרגולים הטקטיים? האם יש חשש שוואליינטה ייקח איתו רעיונות מקצועיים למנולו חימנס בא.א.ק אתונה? אולי איולפסון ידליף את כל סודות המועדון?

כל עוד אף אחד מהשחקנים לא הפר את ההסכם בין הצדדים (ויכולת חלשה עדיין לא מהווה הפרה כלשהי) אין לאקט כזה כל הצדקה. המהלך אולי מקובל, אבל אי אפשר להתעלם מהצחנה העולה ממנו. מה אמורים לספר הזרים לחברים שיבקשו בעתיד להתייעץ איתם אם להגיע לישראל? ומה אמורים לחשוב גיורגי קוסטדינוב ואליסון דוס סנטוס? יכול להיות שבקיץ הבא הם יישלחו להתאמן בצד עם גוסטבו בוקולי. אין סיבה שמועדון שמדבר על סטנדרט ניהול אירופי, ישפיל בצורה כזו את עובדיו שנה אחר שנה. אם כך נוהגת מכבי חיפה, מה יגידו אזובי הליגה?

אתם אלו שהענקתם לשחקנים חוזה ארוך טווח, הם לא כפו זאת עליכם. לא מוצאים קבוצה שתרכוש אותם? לא מגיעים לסיכום על השאלה ללא צורך בהשלמת שכר? שאו בתוצאות. על טעויות משלמים.

  • עוד באותו נושא:
  • מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully