וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן ולנסי: "אמרתי לשחקני מכבי חיפה - מי שרץ פחות מיוסי בניון הוא בושה"

"תומר חמד השחקן הכי מושפל שהיה כאן", "אף אחד בחיפה לא יודע מה לעשות עם המחלה", "קני סייף בשלוש דרגות מעל כל שחקן ישראלי בתפקידו". האנליסט דן ולנסי, שעבד בין היתר במכבי חיפה ובמכבי תל אביב בכדורסל, בראיון מרתק לפודקאסט "הפודיום"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

דן ולנסי נמצא שנים בנוף הספורט הישראלי. כשמקלידים את השם שלו בגוגל לא בדיוק מבינים מה הטייטל. פעם אחת הוא מוגדר כמאמן מנטלי, פעם אחרת מוצג כמוטיבטור, במקום אחר פסיכולוג, שם פיזיולוג, ובשאיפות אפילו כמנהל טכני. האמת, לא כל יום נתקלים בבן אדם שמתרגש מליגת כדורעף נשים ומלואיס סוארס בדיוק באותה הרמה. ולנסי הוא סוג של עוף מוזר בנוף הספורט הישראלי. לא בדיוק יודעים איך לאכול אותו כאן. גם השורה התחתונה משונה משהו: הוא נקרא לדגל על ידי מעצמות ספורט מקומיות כמו מכבי חיפה בכדורגל, מכבי תל אביב והפועל ירושלים בכדורסל, מקבל מחמאות על התוצרת אך לאחר מספר חודשים שיתוף הפעולה נפסק. הם לא בדיוק יודעים איך לאכול אותו והוא לא בדיוק יודע איך לאכול אותם.

בראיון לפודקאסט "הפודיום" עשה ולנסי סוף לריבוי הטייטלים והגדיר עצמו כך: "אני אנליסט ספורט שמתעסק במה שעושים המנצחים. אני עובד על פי הפרמטרים של מה האלופים עושים, כי רק כך ניתן ללמוד ולהציב מטרות. השורה התחתונה: צריך לדעת למדוד תפוקות ולהגיע לתפוקות ומכאן לשבור את כל מערכת הפיתוח. כאן מכלילים את כל הפרמטרים כמו פיזיולוגיה. אם צריך להגיע ליכולות פיזילוגיות של כריסטאנו רונאלדו אז צריך 7-8 שנים לבנות את זה. זה לא רק כישרון. אין שום קשר לכישרון ול-4,000 כפיפות בטן ביום".

"המודל שלי בהתחלה היה סופר-פשוט. לקחתי דף ועט וספרתי נתונים לכל אחד כמעט בספורט. עשרת אלפי פעולות אחרי זה אני שואל את עצמי מהן פעולות של כישרון שתופסות את העין, פעולות שאנשים אוהבים - למשל קטש שעושה קרוס אובר, אלירן עטר עושה דריבל - אלה הפינות של הכישרון. אבל השאלה היא מה המשקל של זה בניצחון. צריך לשאול את עצמנו למה מרבית המאמנים מחזיקים אדן הזאר אחד ואין יותר מדי כאלה. מאמנים מעדיפים פרודקטיביות, תפוקה כללית ואופי על חשבון כישרון. מי שלא יישר קו - אבוד".

ב-1 לספטמבר יוציא ולנסי לשוק תוכנה חדישה יותר. במה היא שונה מקודמותיה? בעיקר בנגישות. "אין שינוי בצורת העבודה, אני רוצה להפוך את הכל לפשוט יותר ונגיש עבור כל ילד, אני רוצה לשקף עבור כל אחד כמה הוא נתן מבחינת התפוקה שלו. עם הזמן הבנתי כמה חשוב להנגיש את זה לילדים, שכל אחד יהיה מנכ"ל של עצמו, שיוכל לקבל לנייד את התפוקה שלו. החל מספטמבר תהיה אפשרות כמעט לכל ילד כמעט בכל מגרש לקבל דו"ח עם סטטיסטיקה ודו"ח פעולות בשפה ברורה כאשר כל הורה ושחקן יוכלו לדעת איפה הוא נמצא ולקבוע את המטרות שלו. המטרה היא להסתמך על ידע עולמי ולשלוט בתפוקות וביכולות שלו, שכל מה שהוא יעבוד עליו יהיה למען שיפור אמיתי ומטרה מאוד ברורה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
האנליסט דן ולנסי. מכבי חיפה, אתר רשמי
"מודל סופר-פשוט". ולנסי/אתר רשמי, מכבי חיפה
לשחקני מכבי חיפה אמר על בניון: "נמצא פה בן אדם בן 35, שוקל 12 קילו, שיחק במועדונים הכי גדולים בעולם שהוא פשוט חולה כדורגל. המצב סופר קשה, הוא לא בורח ורץ יותר מ-90% מהאנשים בחדר שרק אומרים שהם רוצים להיות שחקנים. ומי שרץ פחות ממנו הוא בושה"

המועדון הגדול האחרון איתו עבד ולנסי הוא מכבי חיפה, בעונתו האחרונה של רוני לוי. ולנסי מספר על מכבי חיפה של אותם הימים: "מכבי חיפה משקיעה 70-80 מיליון שקל בשנה ונכשלת בצורה מחפירה. הגעתי במחזור העשירי כשהם היו מתחת לקו האדום. ברגע שעשיתי את התפוקות של מה השחקנים נותנים ומה מוכנים להקריב במועדון שהסטנדרט היחידי שלו זה תואר, אתה מגלה שבאותה התקופה מכבי חיפה השקיעה הכי מעט בליגה והמקום שלה בטבלה שיקף את זה. ניתחתי חמישה משחקים אחרונים ובכולם שחקנים שמקבלים 4,500 שקל לחודש ברעננה נתנו תפוקות טובות יותר. בסופו של דבר מכבי חיפה עמדה באותה העונה במטרה שהצבנו. סיימנו מקום רביעי מחזור לסיום ולקחנו גביע. אם תיקחו את התקופה הזאת היא הצלחה ביחס לחיפה של השנים האחרונות.

"וקחו מספרים: בסיבוב האחרון בפלייאוף חיפה היתה הכי טובה בארץ מבחינת איכות. פעמיים ניצחה את הפועל באר שבע, גם בגביע וגם בגול של משומר שכמעט גמר לה את האליפות. נצחונות קלים על רעננה, סכנין ובית"ר, תיקו עם מכבי תל אביב והבטחת המקום הרביעי מחזור לסיום. מחזור אחרון נגד מכבי תל אביב קיבלנו 6, למה? כי כולם נחו. אני איש של פרקטיקה ולא היה טעם. אני איש של תוצאות והראש היה בגביע שלושה ימים אחרי. עובדה ששלושה ימים אחרי זה חיפה ביצעה 350 פעולות לחימה מול 140 של מכבי ועם כל הכבוד לבן חיים, זהבי, דור מיכה, בסופו של דבר בניון ביצע 30 פעולות לחימה שזה יותר מכל השלושה יחד".

בנוגע לשאלת מיליון הדולר, מדוע מכבי חיפה נכשלת שנה אחרי שנה למרות ההשקעה האדירה, הוא רואה את הדברים פשוט: "כל המאמנים ואנשי המקצוע במועדון לא יודעים להסביר את המצב ומה לעשות עם המחלה. אני אומר שנורא קל - התפוקה של נטע לביא יותר גדולה משל זר ב-400 אלף דולר, אז נטע לביא משחק. שובל גוזלן פתח בגמר גביע ואף אחד לא שאל למה, גוזלן פתח כי הוא לא הפסיק לעבוד ומתיש את היריב. להגיד שזה הכדורגל האולטימטיבי? לא, האולטימטיבי זה גם וגם, לא רק פעולות לחימה, אבל בישראל אם צריך לבחור זה או זה, אז בוחרים בלחימה. ואז באה מכבי פתח תקוה, רצה 11 ק"מ ממוצע, עושה 300 פעולות לחימה, היא הפתעת העונה ואף אחד לא מבין למה. זה כי כולם כאן לא רצים ולא נלחמים".

איך זה עובד על מול השחקנים: "אני אומר לשחקנים בפנים - בלתי נתפס בעיני שכמה שבן אדם הוא יותר כוכב הוא יותר עצלן וחפיפניק. אני אומר להם בפנים שהם מביישים את השם של ההורים שלהם, הם הולכים עם השם של אבא על הגב וכל בן אדם ביציע אומר שהם בושה. מה כל כך קשה לרדוף אחרי מגן? אנחנו בפיגור 1:0. במכבי חיפה אמרתי להם: "נמצא פה בן אדם בן 35, שוקל 12 קילו, שיחק במועדונים הכי גדולים בעולם שהוא פשוט חולה כדורגל, הוא בא לשחק במכבי חיפה, המצב סופר קשה, הוא לא בורח ורץ יותר מ-90% מהאנשים בחדר שרק אומרים שהם רוצים להיות שחקנים. ומי שרץ פחות ממנו הוא בושה".

ולנסי מתכוון כמובן ליוסי בניון, עליו הוא יכול לדבר ללא הפסקה: "כשהגעתי למכבי חיפה יוסי היה מחוץ ללופ. יצא לי להסתכל על הנתונים וראיתי שהנתונים של יוסי לא מופיעים וכל הקבוצה כן. שאלתי למה הסודות האלה ולמה לא מפרסמים את הנתונים שלו כמו כולם. ספורט זה עניין של שקיפות. הייתה תחושה שיש מה להסתיר, שגניבת דעת עדיפה על מציאות. ואז אני הולך ורואה שיוסי נמצא בעשירון העליון של הקבוצה והוא בכלל לא יודע. שאלתי אותו מה עובר עליו והוא סיפר שהוא לא בכושר וכל מני סיפורים ואמרתי לו - 'שמע, הנתונים שלך הלכו למעבדה ואתה רץ בעשירון העליון בליגה בליגה, קדימה, צא לדרך'".

גם על התיוג של בניון כבעייתי בחיפה היה לוולנסי מה לומר: "האפשרות שאנחנו נותנים להדביק על יוסי בניון תווית של בעייתי היא חוצפה. שיהיה כאן מישהו במימדים של יוסי בניון ויגיד שהוא בעייתי אני מוכן להקשיב לו. הבן אדם עבר קריירה מדימונה עד הקבוצות הכי גדולות בעולם והשאיר רושם מצוין, אז פתאום בחיפה הוא ילד בעייתי? יש בעיה מאוד קשה, אני לא הולך להרבה משחקים אבל באתי לאחד המשחקים וראיתי את האשה של יוסי בניון עם הילדים, חולי כדורגל שישבו בבוקסים הכי טובים בעולם, ואני רואה מאות אנשים מגדפים את אשתו והילדים בשפה שלא תעלה על הדעת. ואני שואל את עצמי, איפה הקווים שלנו? מה מותר להגיד לאישה וילדים? האם זה הגיוני שילדים יעברו חוויות טראומתיות כאלה? הוא שתק הרבה ובלע. הוא כבר ידע שהוא לא משחק במכבי חיפה ועלה למשחק האחרון, נתן את הדם, לקח גביע ואמר תודה רבה ושלום".

יוסי בניון שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
למי קראתם בעייתי? בניון בחיפה/ברני ארדוב
"רמי גרשון שחקן מוביל באלופת בלגיה, חייב לשחק. הוא יכול לעמוד בקצב, בשפה ובחשיבה. קני סייף זה ווינגר שהוא שלוש דרגות מעל כל שחקן בישראל. ניר ביטון, כיאל, אלמוג כהן, אסור להזיז אותם מילימטר מהרכב הנבחרת"

ולנסי הוא דמות דומיננטית. לא קל לאנשים להכיל זאת במערכת ואי אפשר שלא לזהות שדברים מסתיימים אחרי תקופה קצרה יחסית ושיתוף פעולה לא הולך לדרך של שנים, בניגוד לספורטאים אותם הוא מלווה באופן אישי בתהליך הקריירה. גם במכבי חיפה לא הייתה אידיליה גדולה והוא מסביר למה זה הסתיים: "לפני שהתחילה השנה שאלו אותי בשביל מה באתי. אמרתי שעם הרקע והידע שלי המקום הראוי עבורי הוא להיות מנהל טכני. האפשרות לבנות במועדון רעיון, גישה, זהות - מי היא מכבי חיפה, מה הדרך שלה ואילו שחקנים מתאימים לה. אני רוצה להיות מעורב, שכל שחקן שמגיע יהיה מסוגל לעמוד בסטנדרט של המערכת.

"הספורט הפך להיות העסק הגדול בעולם, לכל קבוצה באנגליה יש מערכת מחקר של 15 אנשי צוות תחת המנהל הטכני. אמרתי להם, בניגוד לאחרים - תנו לי להדגים, לעשות מהפך ואז תתנו לי את המפתחות. בסופו של דבר אמרתי את מה שאני מעוניין בו אבל הם בחרו בצוות זר, שזו מחשבה נכונה. אבל מה קרה בשנה שעברה? הרגתם את הצוות הזר ולא נתתם זמן, בא אחריהם גיא לוזון, שהוא מאמן אגרסיבי והוא רוצה לחץ גבוה. בליגה האנגלית כל שחקן עושה 70 ספרינטים במשחק. בישראל עושים 8-12, אז אם גיא לוזון מטריף את מכבי חיפה ב-20 דקות הראשון ואלירן, גילי ועומר משתוללים, הם גומרים את הספרינטים בדקה 15. בגלל זה רוב השחקנים הסופר מוכשרים בישראל מגיעים לחו"ל ומהר מאוד חוזרים. אם אתה לא יכול לעשות באנגליה או גרמניה 12 ק"מ אתה נפלט מהליגה, אין חכמות".

ואז ולנסי הגיע לנבחרת. דיברנו על כך שדודו דהאן אמר כי השחקנים הטובים ביותר לא משחקים בנבחרת, ו-ולנסי נותן גיבוי: "דודו צודק, צודק מאה אחוז. אם אנחנו משחקים נגד נבחרת ספרד, שהיא 'קצת' יותר טובה מאיתנו טקטית וטכנית, נבחרת ישראל רצה 95 ק"מ נגד נבחרת ספרד, שזה ממוצע של נערים ג' בכל העולם. נבחרת ספרד שכולם רגילים לרוץ 12 ק"מ למשחק רצו 10.5 קילומטר. מה זה אומר? שבאליפות בית ספר, כיתה י"ב הגרילה את כיתה ט' והיא לא צריכה להתאמץ. ואז אני מחכה שכתב אחד יבוא בסוף המשחק יבוא לאלישע וישאל איזה פריבלגיה יש לישראל לרוץ 10-15 ק"מ פחות, לשחק 9 נגד 11 נגד אלופת העולם".

ויש לנו שחקנים שכן מתאימים לתפוקות האלה?

"ברור. רמי גרשון שחקן מוביל באלופת בלגיה, חייב לשחק. הוא יכול לעמוד בקצב, בשפה ובחשיבה. קני סייף זה ווינגר שהוא שלוש דרגות מעל כל שחקן בישראל. ניר ביטון, כיאל, אלמוג כהן, אסור להזיז אותם מילימטר אלא אם מישהו חולה, ביברס אצלי לא היה משחק. בהתקפה תומר חמד לפני כולם, הנתונים שלו מדברים בעד עצמם והוא השחקן הכי מושפל כאן עד עכשיו, הוא מוחלף או מחליף כמו שחקן נוער".

חמד הוא בן טיפוחיך, הוא טעה בראיון שדיבר על אלישע לוי?

"אני יכול להגיד לו שהוא טעה אבל הוא אוכל חרא בישראל כבר שנים על ידי אנשים ותקשורת שמתעלמים מתפוקות, אף אחד לא בא ואומר שזה לא יכול להיות, מה שקורה איתו. נבחרת ישראל היא של כולנו. הוא בן 30, ספורטאי למופת, אבל יש שחקנים שסובלים כאן. בעייתיים? רק אתם עושים אותם כאלה. ניר ביטון ילד בעייתי כי פתח את הפה, תומר חמד שמדבר עם עצמו בהצבעה הוא ילד בעייתי, יוסי בניון ודודו אוואט שהיו בחו"ל בעייתיים, קני סייף שונא ישראל, כיאל פלסטיני שונא ישראל, דאבור סותם את הפה ומפחד להוציא מלה, אלמוג כהן ילד בעייתי ומושעה מהנבחרת, זה נראה לכם הגיוני?"

שחקני ברייטון חוגגים, שני משמאל: תומר חמד. GettyImages
חייב להיות באנקר בהרכב הנבחרת. חמד חוגג העפלה לפרמיירליג/GettyImages

כשנשאל איך הוא רואה את חמד בפרמיירליג, השיב: "הצבנו בגיל 19 את הפרמיירליג כמטרה. עכשיו שהגענו למטרה הוא מסתכל בצורה יותר בריאה כאתגר. המאמן שלהם אמר להם לפני שיצאו לחופש שבשנה הבאה כל אחד יהיה חייב להעלות את הניידות שלהם בעוד קילומטר ל-12 פלוס. והוא יעשה את זה. אנחנו לא יודעים איך זה ייגמר אבל יודעים שהוא ייקח את זה כאתגר ויעשה הכל כדי להגיע לזה, על כמה שחקנים שלנו תוכל להגיד את זה?".

ואי אפשר לא לסיים עם המעבר של טל בן חיים לספרטה פראג: "טל בן חיים מלא בכישרון, יש לו צעד ראשון ואחד על אחד מצוין כשהוא גם הוסיף כלים לאורך השנים. אבל טל בן חיים לא חרוץ מבחינה הגנתית, הוא לא מחוייב לסגור בקו ולא עושה 11.5-12 ק"מ ובעולם אלה תנאי סף בתפקיד הזה. מנגד, הוא לא מגיע לקבוצה וליגה שהן אימפריה. אני שואל את עצמי אם זה שדרוג מקצועי, האם בגיל 28 עוברים לקבוצה דרג שלישי באירופה ובלי אופק, כמו שיכול להיות לו בקבוצה קטנה בספרד? זה יותר מרגיש שהגיע הזמן של מכבי לשחרר את בן חיים, כמו שעשתה עם אלירן עטר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שדרוג? לא בטוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully