וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראייה לטווח הרחוק: פרויקט התרומה המיוחד של משלחת ארה"ב למכביה

16.7.2017 / 9:53

המשלחת הגדולה ביותר למכביה ה-20, זו של ארצות הברית, לא מסתפקת בתחרויות השונות: אחרי שערכו בדיקות עיניים בחינם לילדי הכפר הערבי ג'דידה-מכר, יחלקו אנשי המשלחת במהלך המשחקים משקפיים לאלה שזקוקים לכך. הכל חלק מפרויקט VISION USA, הפועל בכל מקום בעולם

משלחת ארה"ב, מכביה 2017. יוסי ציפקיס
פרויקט מבורך של משלחת ארה"ב למכביה/יוסי ציפקיס

המכביה, לצד אירועי הספורט המרתקים שבה, מורכבת כמו כל אירוע גדול גם מהסיפורים הקטנים, אלה שמתרחשים מחוץ למגרשים או למסלולי התחרויות. אחד מאותם סיפורים מרגשים, שילוו את המכביה הקרובה, קשור למשלחת האמריקאית המכובדת שמשתתפת במשחקים. חברי המשלחת האמריקאית הזו ממשיכים במהלך המכביה את הפרויקט המיוחד במסגרתו גייסו עד כה כספים ורכשו מכשירים לבדיקת עיניים, כל זאת תחת מסגרת Maccabi Gives Back, פרויקט צדקה ביוזמתה של ד"ר אורנה גייר מבית חולים כרמל, שמטרתו לספק בדיקות עיניים בחינם לאוכלוסיות מעוטות יכולת.

לאחר השלב הראשון שכלל את גיוס התרומות ורכישת מכשירי הבדיקה, ערכה המשלחת בדיקות עיניים בחינם לילדים ביישוב הערבי ג'דידה מכר, בצפון ישראל. עם פתיחת אירועי המכביה, חילקה המשלחת האמריקאית לילדי היישוב משקפיים בחינם.

ד"ר מארק בקל, האיש העומד בראש פרויקט Maccabi Gives Back, מספר: "התחלנו את הפרויקט הזה לפני שנה. חשבנו מה אפשר לעשות שיהיה מיוחד. הרעיון שאני מאמין בו, יחד עם הדוקטורים האחרים שהם חלק ממכבי ארצות הברות, הוא שאנחנו צריכים לתת תרומה משמעותית לכל מדינה בה מתקיימים משחקי מכביה מסוג זה או אחר. אם אנחנו יכולים לתרום, אנשים מרוויחים, הספורטאים שלנו מרוויחים ומכבי מרוויחה. זה ניצחון עבור כולם. יש הרבה אמריקאים שתורמים לישראל, דרך הדסה, הצבא או ברמה הכספית. אנחנו חיפשנו מקומות עם אנשים נזקקים, שאפשר לעזור להם. רצינו ללכת דווקא לאוכלוסייה הערבית, שמתקשה בהרבה מקומות. חברה שלי קישרה אותי לדוקטור אורנה גייר, מבית החולים כרמל. היא עובדת שם עם רופאים ערבים, אחד מהם מגיע מג'דידה. כשבאנו לכינוס של מכבי העולמי, שנערך בחודש מרץ בישראל, ביקרנו בכפר".

בקל מוסיף: "כדי להפוך את הפרויקט למוצלח, כל רופאי העיניים מבית חולים כרמל התנדבו להשתתף. שילמנו לאופטומטריסטים שיכינו עבורנו את המשקפיים. עברנו בכל בתי הספר בכפר, בדקנו למעלה מ-1,300 תלמידים וב-5 ביולי, בטקס מיוחד וגדול, נחלק משקפיים ל-200 או 300 ילדים שנמצאו זקוקים לכך. רצינו שהילדים גם ייפגשו את הספורטאים שלנו, אז הזמנו את כל הכפר למשחקי הכדורגל שלנו בעכו. נקווה שהם יגיעו לעודד אותנו. זה פרויקט די פשוט, אבל הוא עוצמתי. יש הרבה יהודים, בישראל ובעולם, עם דעה לא הכי טובה על ערבים ויש הרבה ערבים עם דעה שלילי על ארצות הברית ועל היהודים. אם נצליח להשפיע לטובה על ילד אחד, עשינו את שלנו. אני מקווה שיהיו הרבה ילדים כאלה. אם הפרויקט יעבוד, נמשיך הלאה. יש עוד אנשים שכבר פנו אליי כששמעו והם רוצים להיות מעורבים בפרויקט הבא. עוד שנה יש מכביית נוער בישראל, אז ננסה לעשות משהו דומה. ב-2019 יש את משחקי פן-אמריקה של המכביה במקסיקו סיטי, ומקסיקו כבר פנתה. הם ראו מה עשינו בעבר וחשבו שזה יהיה רעיון נהדר. ב-2019 יש גם משחקי מכביה אירופאים בבודפשט, הונגריה, אז אולי גם שם נפעל".

זו אינה הפעם הראשונה בה משלחת של יהודי ארצות הברית לאירוע ספורטיבי מעורבת בפעילות מעניינת מסוג זה ובתרומה לקהילה. במשחקי המכביה הפאן אמריקאיים, שנערכו בדצמבר 2015 בצ'ילה, התקיימה פעילות דומה. באתר של "מכבי ארצות הברית" אפשר למצוא עמוד מיוחד המוקדש לאותו פרויקט מבורך, כאשר העמוד כולל סרטון שמציג רגעים מתוך המשחקים והפרויקט ונפתח במילים המתארות כי הכל החל מ"רעיון פשוט של פיזיקאי אחד, להביא את מתנת הראייה לילדים בסן ברנרדו, קהילה שאין לה כמעט כלום".

במהלך משחקי המכביה הפאן אמריקאיים, שנמשכו כשבוע, כ-200 ספורטאים ומאמנים אמריקאים, שייצגו 13 נבחרות וקבוצות שונות במשלחת, התנדבו במסגרת פרויקט Maccabi Gives Back. הם סייעו לבחון את הראייה של כ-900 ילדים מהקהילה המקומית בצ'ילה והעניקו ל-600 מתוכם זוגות משקפיים, לאחר שנמצא כי הם זקוקים לכך. בכל יום במהלך אותו שבוע של משחקי המכביה הפאן אמריקאיים, שתי קבוצות שונות מהמשלחת האמריקאית עשו את הדרך הנמשכת 45 דקות נסיעה ממקום משכנם בצ'ילה לקהילה בסן ברנרדו, זאת על מנת להתנדב ולבלות את זמנם עם הילדים שהגיעו לבדיקות במעבדה במקום.

בין הקבוצות שהיו מעורבות אז אפשר למצוא את נבחרת הכדורסל לבוגרים ולצעירים, נבחרות הבוגרים והצעירים בכדורגל, נבחרת הנשים בהוקי שדה, נבחרת הכדורעף לגברים ועוד. "להעניק לעניים זו מצווה ביהדות, חובה שאסור להתעלם ממנה, גם על ידי אלה שהם נזקקים בעצמם", אמרו אז במשלחת האמריקאית למשחקים. הספורטאים שנכללו במשלחת נדרשו לקחת חלק בתרומה לקהילה במסגרת היום החופשי שלהם בין התחרויות השונות, אולם למעשה, כולם התייצבו הרבה יותר מהנדרש. "חוויית ההתנדבות הייתה פנטסטית", אמר שחקן נבחרת הכדורגל, סם פרידמן, "שיחקנו עם הילדים והיה נהדר לתת לקהילה. יצרנו קשר בין הקהילה היהודית, מכבי, לבין המשפחות המקומיות". "זה הזיכרון הכי טוב של כולנו מהאירוע", הוסיף שחקן אחר בנבחרת, ג'וש הייקמן. הפרויקט משך תשומת לב תקשורתית, מה שהוביל לגיוס של 300 אלף דולר נוספים למען הקמת בית ספר במקום, צמוד למעבדה לבדיקות עיניים.

וואלה! NWES בשיתוף המכביה
  • עוד באותו נושא:
  • המכביה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully