וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין סיטי לרדבול: מלחמת המותגים שכבשה את מאלי

20.6.2017 / 10:00

מצד אחד, תאגיד "סיטי". מצד שני, חממת "רדבול". באמצע - מאלי, המדינה שייצרה את דור השחקנים המוכשר ביותר באפריקה. טור חדש של אוהד כהן על זירת המאבק הכי חמה ביבשת השחורה. כתבה שלישית בסדרה

סיידו קייטה שחקן ברצלונה עם ליאונל מסי. רויטרס
אחד הגדולים שיצאו ממאלי. סיידו קייטה/רויטרס

"לא האמנו שיש סיכוי שנפספס אותו – הרי ידענו שהוא מיוחד. נתנו את ההמלצות הכי טובות, דחפנו כמו משוגעים, אבל התהליך התעכב ורדבול פשוט גנבו לנו אותו מתחת לאף".

הסוקר פיאסטה עוד לא התחיל, וכבר ביאסנו לג'רמי את החיים. בסך הכול נתנו סשן התמרמרות קצר על טאלנטים שברחו לנו בין האצבעות, ודיברנו על זה שהשבוע זה לא הולך לקרות - אבל כנראה שזה פתח לג'רמי פצע ישן. פצע שאולי יהיה שווה בעתיד עשרות מיליוני יורו.

ג'רמי סיטל עובד כבר מספר שנים כסקאוט עבור City Football Group במערב אפריקה. קבוצת סיטי היא בעצם איחוד של כמה מועדונים - מלבורן, ניו יורק, יוקוהאמה (יפן), אתלטיקו טורק (אורגוואי) ומנצ'סטר סיטי, ומספר מועדוני לוויין המשמשים כחממות (ביניהם נורדשדד וג'ירונה) - ומטרתה היא להפוך את המותג "סיטי" למותג הכי פופולארי בעולם הכדורגל. על מנת לספק כישרונות לכל קבוצות המותג, הקימה הקבוצה מטה סקאוטינג ענק, שמשרת את כל המועדונים ברשת - ומנתב שחקנים למועדונים השונים בהתאם לאיכות והפוטנציאל של כל שחקן.

עוד בנושא:

להיתקע באמצע הלילה ברחוב בלב גאנה - מבוא לכדורגל האפריקאי
אנדרלכט, כורת היהלומים של הכדורגל
סקורר - היכנסו לאתר הרשמי

כוחות הביטחון מחלצים בני ערובה מבית המלון "רדיסון בלו" שבבמאקו, בירת מאלי. 20 בנובמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
באפריקה כמו באפריקה - המלחמות עוצרות את הכדורגל/צילום מסך, טוויטר

לקבוצת רדבול יש מערכת לא פחות מרשימה. היא מחזיקה ב-5 מועדונים רשמיים - רד בול לייפציג, רד בול זלצבורג, לייפרינג, רד בול ברזיל ורד בול גאנה - ועוד עשרות מועדונים ברחבי העולם בשיתופי פעולה כאלה ואחרים. כך היא הצליחה לבנות את אחד המודלים המרשימים בעולם לפיתוח שחקנים.

המודל של רדבול עובד פחות או יותר ככה: השחקנים הדרום אמריקאים/אפריקאים שמגיעים וצריכים שפשוף אירופאי ראשון, מחולקים בהתאם לגילם; שחקני גיל נוער מצטרפים לקבוצת הנוער של זלצבורג, והבוגרים יותר מצטרפים לליפרינג בליגה האוסטרית השנייה. לאחר טבילת האש, הטובים ביותר מקודמים לזלצבורג, ומשם הסופר טאלנטים מגיעים ללייפציג (בדומה להסכם הרכישה של דמארי). ההדרגתיות מאפשרת ללייפציג להפיק את המקסימום ממאגר השחקנים שלה, כאשר השנה 7 מתוך 18 שחקני הסגל הקבוע שלה עברו לפחות באחד ממועדוני הבת שלה - כולל ברנרדו (22), המגן הברזילאי הנפלא, שעשה את הדרך הארוכה מרדבול ברזיל, דרך זלצבורג ועד ללייפציג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רדבול פוטבול גרופ מול סיטי פוטבול גרופ. אתר רשמי
ככה זה נראה/אתר רשמי

מבחינות רבות, קבוצת רדבול וקבוצת סיטי הן שתי מעצמות הכדורגל הגדולות בעולם - והתחרות ביניהן עזה. לכן, כל שחקן שקבוצה אחת מפסידה לאחרת, נהיה הרבה יותר כואב. הרי ג'רמי כבר זיהה לא מעט כישרונות אפריקאים לאורך השנים, וכמו כולם - הוא גם פספס אחרים. אבל הסיפור של סאקו קויטה, שחקן הכנף של נבחרת מאלי עד גיל 20, מרגיז אותו במיוחד. "לא רק שהפסדנו אותו, רדבול שמה דחיסת רגל כ"כ חזקה במאלי אחריו, שהיא שותה את כל הכישרונות הכי גדולים במדינה, ואנחנו כבר לא מצליחים להילחם. אולי אני מגזים, אבל בשבילי הוא אחד משחקני שנתון 99 הכי טובים לא באפריקה, אלא בעולם". האמת? מבאס מאוד - גם כי כואב להפסיד ליריב הכי גדול שלך, אבל בעיקר בגלל הפוטנציאל הענק של מאלי.

בסוף העשור הקודם, מאלי התהדרה בשחקנים מהשורה הראשונה בעולם – סיידו קייטה (ברצלונה), ממאדו דיארה (ריאל מדריד), פרדריק קאנוטה (סביליה) ומוחמד סיסוקו (יובנטוס) הובילו את דור הזהב של המדינה, שאומנם לא הגיע להישגים ברמת הנבחרות - אבל בהחלט סיפק הרבה כבוד וחשיפה לכדורגלנים מאליים. אבל אפריקה היא אפריקה - ובשנת 2012 פרצה מלחמת אזרחים שהפכה את המדינה לאזור קרבות, ודרדרה את המדינה שנחשבה לאחת המתקדמות באפריקה לתהומות אדירים.

לאחר שנתיים חזר שקט יחסי לאזור, ובעקבותיו גם הכדורגל. הדור הנוכחי של מאלי (שנתוני 98-00) נחשב לאחד הטובים ביבשת, והנבחרת עד גיל 17 עשתה קמפיינים אדירים בשנת 2015. הם זכו באליפות אפריקה, סיימו במקום השני במונדיאל, ומשכו את העיניים של כל אירופה למדינה שאף סקאוט מערבי לא הסכים לדרוך בה כמה שנים טובות.

רק כדי להבין עד כמה הדור הזה איכותי, הנה אותו הסגל שנתיים קדימה, באליפות אפריקה עד גיל 20, אשר התרחשה השנה.

סגל מאלי באליפות אפריקה עד גיל 20. צילום מסך
תשעה מ-11 שחקני הרכב עד גיל 20 כבר משחקים באירופה/צילום מסך

לראות ולא להאמין. נבחרת עד גיל 20, אשר תשעה מתוך אחד עשר שחקני ההרכב - ועוד שני שחקני ספסל - כבר משחקים באירופה, כשהשניים האחרונים צפויים לעבור לאירופה הקיץ הזה. וזה עוד ללא עלי מאלה, שכבר בגיל 18 משחק בקבוצה הבוגרת של גרנאדה והקיץ יעבור לאודינזה, וסירב להצטרף לאליפות עד גיל 20 בשביל לא לפגוע במעמדו בקבוצה. טירוף.

ורדבול? היא בשנה האחרונה החתימה 4 מכוכבי נבחרת מאלי, והמשיכה ליעד הבא עם החתמת פטסון דאקה, הכוכב העולה של זמביה, עימם זכתה זלצבורג בליגת האלופות לנוער. לייפרינג סיימה במקום השני עם 6 אפריקאים/ברזילאים מתחת לגיל 20 בהרכב, מתוכם שלושה ישחקו בזלצבורג בעונה הקרובה, לאחר שזו השלימה אליפות רביעית ברציפות. והקיץ, כאשר לקויטה ימלאו 18, הוא ישלים את המעבר לזלצבורג ונזכה סוף סוף לראות אותו מלהטט על מגרשי אירופה. עם כזו עתודה, העתיד נראה ורוד במיוחד ללייפציג.

"תאמין לי אחי, זה אותו דבר בכל מקום", ניסיתי לנחם את ג'רמי, "וחוץ מזה, אני בטוח שתמצא השבוע מה שאתה מחפש". והוא מצא. אבל זה כבר סיפור ליום אחר.

אוהד כהן הוא סקאוט וסוכן שחקנים העובד בסוכנות הגרמנית "SPOCS", אשר מתמחה בשווקי אפריקה והמזרח התיכון. הלקוחות הבולטים של הסוכנות הם באבא רחמן (צ'לסי ונבחרת גאנה) ומוחמד אלנני (ארסנל ונבחרת מצרים), בנוסף לתיווך עסקאות רבות, שהבולטות ביניהן הן שבירת שיא ההעברות הבלגי (ניקולה סטנצ'יו לאנדרלכט) והשוויצרי (מוחמד סלאח לצ'לסי).

מוחמד סיסוקו שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
עוד אחד מתור הזהב של מאלי. מי יהיה סיסוקו הבא?/רויטרס
סקורר undefined
  • עוד באותו נושא:
  • מאלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully