וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאור רפאלוב בראיון: "גורמים במכבי תל אביב הכשילו את עסקת בן חיים בכוונה"

11.6.2017 / 9:30

"לא בטוח שלברוז' יהיה חשק לעשות עסקים עם מכבי, כואב לי על היחס שנתנו לטל". ליאור רפאלוב חושף את חלקו בעסקה ("שיניתי את דו"ח הסקאוטים לגביו"), מעמדו הייחודי בבלגיה, השיחות עם מכבי חיפה, הצעת הענק מסין ומדוע יהיה מרוצה מתיקו מול אלבניה. ראיון מיוחד

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בווידאו: מסיבת העיתונאים של נבחרת ישראל לקראת אלבניה

seperator

לליאור רפאלוב היו לפחות שתי הזדמנויות להיפרד קלאב ברוז' במהלך השנים האחרונות. פעם אחת הגיעה הצעת עתק מסין, בפעם השנייה ממכבי חיפה, אבל הוא הרגיש שזה עדיין לא הזמן לעזוב את בלגיה. אוהדי מכבי חיפה מצפים שרפאלוב יסיים את הקריירה בכרמל, אבל בינתיים הוא לוקח את הזמן, מנצל את המעמד שלו באחד המועדונים הגדולים בבלגיה כדי לטפל בעסק המקומי ובמותג שבנה במהלך השנים האחרונות.

"עשו קמפיין כדי שאחזור למכבי חיפה", הוא אומר בראיון מיוחד לוואלה! ספורט. "הייתה לי שיחה עם עוזי מור ויענקל'ה שחר, הסברתי להם את עמדתי ומה קורה בברוז'. במהלך השיחה גם הם הביעו את עמדתם".

מה אמרו לך?

"שיש להם רצון מאוד גדול להחזיר אותי. אבל אחרי שהסברתי את הסיטואציה, הם הבינו מיד שטוב לי שם. אף פעם לא שללתי חזרה למכבי חיפה, גם לא אשלול. אם אחזור פעם לארץ זה יהיה רק למכבי חיפה. הם רצו, אבל לא הייתה לי באמת מחשבה לחזור. יש לי עוד שתי עונות כאן".

עוד בנושא:

ישראל מארחת את אלבניה במוקדמות המונדיאל (21:45, ערוץ כאן11)
כוכב בלאציו עם סיפור חיים מרתק: הכירו את השוער האלבני תומאס סטראקושה

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן נבחרת ישראל, ליאור רפאלוב. יוסי ציפקיס
"אם אחזור פעם לארץ זה יהיה רק למכבי חיפה". ליאור רפאלוב/יוסי ציפקיס
"אני שותף מלא בעניין שחקני מפתח שמגיעים, בעניין עמדות חיזוק שאנחנו צריכים בקבוצה, וגם לגבי שחקנים שמשחקים ומתלבטים אם להשאיר או להשאיל אותם" לקבוצה אחרת"

זאת הפעם השנייה שיש לך הזדמנות לעזוב את בלגיה. בפעם הראשונה, רק לפני שנתיים, הייתה הצעה מסין.

"אני יכול לומר לך שזה עבר לי בראש. לא מקצועית, אלא היה כאן שיקול כלכלי, לעשות קפיצה משמעותית בשכר. היום יש קצת יותר חשיפה לליגה הסינית, אבל שנתיים אחורה אף אחד לא הכיר אותה. פתאום, אחרי שזהבי עבר יש יותר עניין בגלל מי שהוא, וגם הסיקור השתנה. מבחינתי, מעבר כזה היה כלכלי בלבד. הסינים פגשו אותי בברוז'. הם כתבו לי הצעה, פי שלושה ממה שאני מרוויח, אז זה מספיק לקחת את זה ברצינות. באמת, בסופו של דבר לא היו לי הרבה לבטים כי בפנים הרגשתי שאני לא צריך לעשות את המעבר הזה. נפגשתי איתם כי נתתי כבוד. היום אני יכול לספר שההצעה הייתה מהקבוצה הבכירה בשנגחאי".

אתה שם כבר שש שנים, מקיץ 2011. שילמו עליך הרבה כסף. הנקודה היא, שהמעמד שלך במועדון שונה משל כל שחקן ישראלי אחר ששיחק בחו"ל. סיפרו לי שאתה מעורב בענייני רכש.

"אפשר להגיד שאני שותף מלא בעניין שחקני מפתח שמגיעים, בעניין עמדות חיזוק שאנחנו צריכים בקבוצה, וגם לגבי שחקנים שמשחקים ומתלבטים אם להשאיר אותם או להשאיל אותם לקבוצה אחרת. אני מרגיש מאוד מוערך, לפחות אצל הצוות המקצועי שעזב עכשיו, גם על ידי נשיא המועדון. מערכת היחסים נבנתה במשך השנים. אני השחקן הכי ותיק מבין שחקני הרכש במועדון, הקפטן השני אחרי טימי סימונס, שהוא אגדה בפני עצמה. שחקן בן 40 שממשיך לתפקד במבדקים הפיזיים בטופ חמש או עשר בקבוצה. אני לומד ממנו המון, שחקן שגדל במועדון וכבר שיחק מעל 1,000 משחקים רשמיים, דבר שלא כל שחקן זוכה לו. הוא דמות להערצה. תומאס פינה הגיע מוויאריאל, אבל לא הצליח לגבור עליו".

שחקן קלאב ברוז' ליאור רפאלוב. GettyImages
"אני מאוד מוערך בברוז', גם על ידי נשיא המועדון". ליאור רפאלוב/GettyImages
"במכבי השתמשו בכל מני תירוצים כדי להפיל את העסקה, הם לא האמינו שברוז' יסכימו לשלם כל כך הרבה כסף. ככה לא עושים עסקים, ככה לא מנהלים עסקים. כואב לי על טל, כי בסוף הוא זה שנפגע"

כדי להמחיש את המעמד שלך במועדון, אני מניח שיש דוגמה ישראלית טובה לספר עליה.

"כן, האמת שברוז' רצתה מאוד את טל בן חיים בינואר. הם ראו אותו כבר לפני שנתיים. לגבי היכולות המקצועיות שלו לא היה ספק, כולם התלהבו מאוד בברוז', אבל היה ספק גדול מאוד לגבי האישיות".

אז למה לא ירדו ממנו?

"בוא נגיד ששיניתי מעט את הדו"ח של הסקאוטים, בזה שהתחייבתי שלא תהיה איתו שום בעיה ושהוא שלא יתעסק בשטויות".

מה היה כתוב בדו"ח?

"בוא נגיד שדיברו על זה שטל מתעסק עם הקהל. אתה רואה בטלוויזיה שהוא מדבר עם קהל או שופט, ואנשים קיבלו אינדיקציה אחרת. אני מצטער מאוד שההעברה הזאת לא יצאה לפועל, אני רק מקווה שזה עוד יקרה בשבילו. למרות שאני פסימי, אחרי שזה לא צלח בינואר והגיע לסכומים גדולים, זה כנראה לא יקרה. לא בטוח שלקלאב ברוז' יהיה חשק לעשות עסקים עם מכבי תל אביב בגלל המקרה הזה".

מה בדיוק קרה?

"כשברוז' הגישה הצעה, מכבי הגישה הצעה נגדית. ברוז' אישרה, אבל מכבי שוב הגדילה את הסכומים. הם השתמשו בכל מני תירוצים כדי להפיל את העסקה, הם לא האמינו שברוז' יסכימו לשלם כל כך הרבה כסף. ככה לא עושים עסקים, ככה לא מנהלים עסקים. כואב לי על טל, כי בסוף הוא זה שנפגע. אף אחד לא ידע מה באמת קרה שם עד היום, כואב לי שזה היחס שהוא קיבל ממכבי. לא כל יום שחקן ישראלי מקבל כזאת הצעה, ועוד ממועדון כזה. בוא נגיד שהיו גורמים במכבי שהכשילו את העסקה בכוונה. אני מקווה שהוא יקבל מהם פיצוי השנה, אם הוא יישאר שם כמובן".

שחקן מכבי תל אביב טל בן חיים. יוסי ציפקיס
"שיניתי את הדו"ח של הסקאוטים, התחייבתי שלא תהיה איתו שום בעיה". טל בן חיים/יוסי ציפקיס
"ביום חמישי, ניצחנו את בשיקטאש בשמינית הגמר והעפלנו לרבע. שלושה ימים אחר כך, הגול הזה נגד אנדרלכט. סוף שבוע מטורף שהכול הסתדר לי. אפילו הבמאי הכי טוב בהוליווד לא יכול היה להפיק סרט כזה"

בנובמבר 2014 רגע השיא של רפאלוב הגיע ונמשך כמה חודשים. שלושער נגד קופנהאגן בליגה האירופית, וכעבור ארבעה חודשים בישול ושער ניצחון בגמר הגביע, בתוספת הזמן, מול אנדרלכט. 18 שערים בכל המסגרות, 10 בליגה. רפאלוב נבחר לכדורגלן העונה. הירידה עליה מדברים מאז, קשורה בעיקר לפציעות וגם טבעית ביחס להישגים שצבר.

"אם זאת העונה הגדולה בקריירה שלי? אני חושב שכן, יחד עם העונה האחרונה שלי במכבי חיפה. בעצם, בברוז' זאת הייתה עונה גדולה יותר כי הגענו עד רבע גמר הליגה האירופית. אלה היו ימים מטורפים מבחינתי. שלושה ימים לפני הגמר, ביום חמישי, ניצחנו את בשיקטאש בשמינית הגמר והעפלנו לרבע. שלושה ימים אחר כך, הגול הזה נגד אנדרלכט. סוף שבוע מטורף שהכול הסתדר לי. אפילו הבמאי הכי טוב בהוליווד לא יכול היה להפיק סרט כזה".

הרגשת את זה מגיע?

"אחרי טורקיה, כמעט נפלנו מהרגליים באותו משחק, אז הרגשתי את זה מתפספס. לאנדרלכט היו שמונה ימי הכנה, אנחנו רק נחתנו בבריסל בשישי בלילה. היה מאוד צפוף, היו לנו שחקנים פצועים. בסוף העונה, הגיעה ההצעה מסין. והשאר היסטוריה".

מאז, תקופה לא כל כך טובה. בעיקר מבחינה אישית. הרבה חוסר מזל.

"אחרי שסירבתי להצעה ההיא מסין לפני שנתיים, שברתי את כף הרגל מתיקול מאוד מלוכלך של מגן סנט טרוידן. זה חוסר מזל שקשה לצפות מראש. אתה מפספס הצעת עתק, נפצע, פתאום התחילו השאלות. מקצועית, רציתי להישאר במועדון ולהוביל אותו לאליפות בגלל עונה קודם לכן שבה פספסנו את התואר הזה בפלייאוף. ואז הגיעה הבשורה. הודיעו לי שאהיה בחוץ בין ארבעה לחמישה חודשים. למזלי חזרתי טוב, אחרי תקופה ארוכה בחוץ היה לנו משחקים מאוד טובים. זכינו באליפות, הבאנו את הסופר קאפ".

העונה התסריט חזר על עצמו. שוב נפצעת.

"בתחילת העונה עשיתי ניתוח בשרירי הבטן והפסדתי חצי עונה. עונה אחר עונה אני יושב בחוץ כמה חודשים. זה היה ממש מצער. אני חשוב שהיינו פחות טובים העונה. שחקני הרכש לא התאקלמו מספיק טוב. אף אחד מהם לא מצא את עצמו בתמונת ההרכב. סבלנו גם מלא מעט פציעות של שחקנים דומיננטיים, שלושה מהם כולל אותי בחלק ההתקפי. עם כל זה, סיימנו במקום שני והגענו למוקדמות הצ'מפיונס. המשחק האחרון מול גנט (של גרשון וסייף, א"י) היה מאוד חשוב. לאנדרלכט הגיע לזכות. הם הביאו שחקנים מאוד איכותיים, הבנתי שכמה מהם יימכרו הקיץ, עם תג מחיר של 15-20 מיליון יורו. אחרי קמפיין טוב באירופה, אין סיבה שזה לא יקרה. עכשיו הראש שלי באלבניה, בעיקר באלבניה. אחר כך הראש בברוז'".

שאלה אחרונה בעניין מקצועי בברוז'. איבן לקו החליף את מישל פרודום, איך זה אמור להשפיע עליך?

"לקו הוא שחקן עבר, שיחקתי נגדו בשנה הראשונה שלי כאן כשהוא במדי לוקרן. הוא הגיע לבלגיה בשלהי הקריירה, שחקן איכותי ששיחק בעמדה שלי, מתחת לחלוץ, פליימייקר אמיתי. אני חושב שיהיה קליק טוב בינינו. לשאלה שלך, כן, הצטערתי שפרודום עזב. האמת שכבר עונה לפני כן הוא שקל לקחת שנה חופש, אבל שכנענו אותו".

גם בהישארות מאמנים אתה מעורב?

"אנחנו השחקנים פנינו אליו וביקשנו שיישאר. כשהוא החליט, הוא שלח הודעה לבעלים שהוא נשאר בשביל השחקנים. אנחנו יחד הרבה שנים, הוא היה משתף אותנו כמעט בהכול, כולל שיקולים טקטיים, מתייעץ בלוח זמנים, באימונים וטיפולים, שואל באיזו טקטיקה לעלות במשחק מסוים. אני וכמה שחקנים פתחנו איתו קבוצת וואטסאפ. כשהוא נשאר וכתב לנו, היה מאוד מרגש לראות כמה רוצים שיישאר. הוא לימד אותי הרבה כדורגל, שיפר אותי. בעבר הייתי רוצה את הכדור כל הזמן לרגל. הוא שינה לי את סגנון המשחק, הרבה תנועות לעומק. שדרגתי את עצמי בזכותו. הוא ביקש ממני להנהיג את הקבוצה, בחדר ההלבשה ותוך כדי משחק. ככה הפכתי בעצם למי שאני כרגע. כשיש עליך כל כך הרבה אחריות, כשסומכים עליך, אתה לא יכול לאכזב. ברגע שאנחנו מפסידים, אני מרגיש קצת אשם".

ליאור רפאלוב שחקן ברוז' עם מאמנו מישל פרודום. GettyImages
"אני וכמה שחקנים פתחנו איתו קבוצת וואטסאפ, למדתי ממנו המון". ליאור רפאלוב עם מישל פרודום/GettyImages
"אנחנו לא פייבוריטים. אם ננצח את אלבניה זה כנראה יבטיח את המקום השלישי וזה טוב לקראת הקמפיין הבא. זו מטרת הקמפיין בעצם. לכן, גם מתיקו אהיה מאוד מרוצה"

בוא נחזור למכבי חיפה. אתה מסוגל לערוך השוואה בין המועדונים?

"בתקופתי הרגשתי כמו בברוז' – מועדון שכל הזמן רוצה לזכות בתארים, שהפסד לא בא בחשבון. אני עוקב אחרי הקבוצה, אבל מכבי מאוד השתנתה בשנים האחרונות. יענקל'ה ועוזי עושים מה שהם יכולים כדי להחזיר את המועדון למה שהיה בתקופתי. חסר לכל הכדורגל הישראלי שחיפה לא במשחק. אם היא תהיה שם צלע שלישית במאבק האליפות, הליגה תהיה הרבה יותר מעניינת. שמעתי שלאחרונה פירקו את שני חדרי ההלבשה במתחם. הם יהפכו אותו לחדר אחד, לא מפוצל. זה היה מאוד תמוה שיש שני חדרי הלבשה. שחקנים לא ראו אחד את השני. יש מצב שלא החלפת מילה עם חלק מהחברים שלך כל היום, זה לא נורמלי. עכשיו גיא יישב שם. לא יכול להיות שלא יהיה קשר בין המאמן לשחקנים. טוב שעצרו את זה".

ומה לגבי הנבחרת? בקמפיין שעבר, למרות ההצלחה עם הקבוצה באותה עונה, גוטמן לא ממש ספר אותך. פתחת נגד ויילס, היית מצוין, אבל בשאר המשחקים עלית כמחליף או שלא שיחקת.

"אני לא מחפש אשמים, אבל לכל מאמן יש את השחקנים המועדפים שלו. היום אני מבין שזה חלק מהכדורגל. חלק מההתבגרות שלי כשחקן היא לא לחשוב על מה שהיה. אני מעסיק את עצמי בלמה לא הצלחתי לעשות דבר מסוים כדי להתקדם. לגוטמן היו שחקנים שהעדיף על פניי וזה בסדר. לברוז' הגיעו שחקנים מקולומביה, מצ'ילה, מאיטליה וספרד. חלק מהם שאלו 'מי זה מישראל שמשחק לפנינו?'. בכל זאת, ישראלי שמועדף. היום בנבחרת יש שחקנים טובים בחלק ההתקפי, אלישע בוחר את המועדפים שלו. יש בינינו מערכת יחסים טובה, אנחנו מבינים אחד את השני ואני לא צריך לשמוע יותר מדי ממנו כדי להבין מה הוא רוצה. היינו שלוש שנים ביחד, פעמיים זכינו באליפות ופעם אחת הפסדנו אותה בגלל קיזוז מעצבן. צריך להבין שבנבחרת אין לך זמן להתכנסויות והרצאות טקטיות. יותר נוח לעבוד עם שחקנים שאתה מכיר".

איך קורא שנבחרת ישראל מתבטלת בצורה כזאת מול יריבה נחותה ממנה? אני מדבר כמובן על מולדובה.

"אני מאוד שמח שהיה לנו משחק אימון לפני אלבניה. כל האוהדים ציפו שנדרוס אותם ואני מסכים עם הטענות נגדנו. אנחנו נבחרת הרבה יותר חזקה עם שחקנים יותר איכותיים, אבל אחרי חודש שלם ששחקנים יוצאים לחופשות קצת קשה. אם היינו מפרקים אותם, לא היינו יוצאים מפרופורציות. גם אלבניה הפסידה ללוקסמבורג. חשוב שנשלוט בקצב המשחק, כי זו תהיה אופרה אחרת לגמרי. זה משחק שצריך לשחק באגרסיביות. נצטרך להיות סבלניים, גם אם שולטים במשחק צריך לדעת לקבל את זה שיש תקופות שצריך ללכת אחורה. כשאנחנו תוקפים, צריך לדעת לנצל את המומנטום. אלבניה איכותית מאוד, נבחרת עם שחקנים מאיטליה וגרמניה. אנחנו לא פייבוריטים. אם ננצח זה כנראה יבטיח את המקום השלישי וזה טוב לקראת הקמפיין הבא. זו מטרת הקמפיין בעצם. לכן, גם מתיקו אהיה מאוד מרוצה".

איך היה לשחק מול יציעים די ריקים ביום רביעי? נראה שהנבחרת פחות מעניינת את הקהל.

"די מאכזב, אבל אני לא יכול לבוא בטענות. הבנתי שלקחו 50 שקל ויותר לכרטיס, אני חושב שזה יקר מדי עבור משחק אימון. בברוז' ,הסבא והסבתא וההורים מגיעים. אם כל אחד ישלם מחיר מלא במשחק אימון נגד מולדובה זה עסק לא כלכלי לאוהדים. דווקא במשחקים כאלה, הייתי מצפה שיזמינו כמה בתי ספר שיכנסו חינם למשחק. חייבים לעבוד על קהל חדש לנבחרת. אף אחד לא אוהב לשחק מול יציעים ריקים".

ליאור רפאלוב שחקן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
"יש בינינו מערכת יחסים טובה, אנחנו מבינים אחד את השני". ליאור רפאלוב עם אלישע לוי מאחור/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully