וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על כנפי נשרים: תומאס סטראקושה פורח בלאציו ובנבחרת אלבניה

10.6.2017 / 10:30

באלבניה היו בטוחים שתומאס סטראקושה הגיע ללאציו בזכות חברות בין אביו למנהל הספורטיבי, אבל היכולת הטובה הוכיחה אחרת וגם בופון ודינו זוף כבר פרגנו. האם יעביר את ההצלחה מהנשרים האיטלקים לנשרים של נבחרת אלבניה, שם זכה למקום בשער בעזרתו המפתיעה של ערן זהבי?

תומאס סטראקושה שוער נבחרת אלבניה. GettyImages
האיש שיצטרך לעצור את ישראל. תומאס סטראקושה/GettyImages

ביום הולדתו הרביעי, במרץ 1999, קיבל תומאס סטראקושה מתנה מבירת איטליה. אביו, פוטו סטראקושה, חזר אז ממשחק הגומלין ברבע גמר גביע המחזיקות מול לאציו. פניוניוס היוונית הובסה 7:0 בסיכום המפגש הכפול מול אחת הקבוצות הטובות באירופה, כאשר פאבל נדבד, איבן דה לה פניה ודיאן סטנקוביץ' מצאו את הרשת של השוער האלבני, אבל סטראקושה ממש לא התאכזב. "אני זוכר כיצד אבא דיבר על הכבוד הגדול להתמודד מול מועדון כה מפואר", אמר בדיעבד תומאס, "בזכותו תמיד רציתי להיות שוער. מגיל ארבע עמדתי בין הקורות". הוא לא ידע אז, כאשר צפה כזאטוט קטן בטלוויזיה במשחק באולימפיקו שהוא עשוי להפוך לכוכב לאציו בעצמו בחלוף 18 שנה.

הרבה מעגלים נסגרים בסיפור הזה. פוטו סטראקושה היה ועדיין נשאר גדול השוערים בתולדות אלבניה. לזכותו 73 הופעות במדי הנבחרת, והוא הראשון שעזב את הליגה המקומית אחרי נפילת מסך הברזל ב-1991. סטראקושה נסע ליוון ועשה קריירה נהדרת במגוון קבוצות כולל ארבע שנים באולימפיאקוס. לכן נולד תומאס באתונה, ויש לו מנטליות מערבית על אף היותו אלבני גאה. לכן הוא גם החל להתאמן במחלקת הנוער של פניוניוס. הוא שאב השראה מדרכו של פוטו, וניסה לחקות אותו בדרך לפסגה. בטחון עצמי מעולם לא חסר לו, אבל באלבניה לא תמיד סברו שהוא מוכשר מספיק.

עוד בנושא:

אלישע לוי תרגל את אייל גולסה, הזהיר באסיפה מצמד חלוצי אלבניה
שבת במוקדמות המונדיאל: סקוטלנד נגד אנגליה בקרב על בריטניה
ניצחון דרמטי לשבדיה על צרפת עם שער מחצי מגרש, אנדורה הדהימה

פוטו סטראקושה שוער פאניוניוס (למטה) מול איבן דה לה פניה שחקן לאציו, 1999. GettyImages
האבא ספג שביעייה מול לאציו, הבן הגיע אליה. פוטו סטראקושה ב-1999 מול איבן דה לה פניה/GettyImages

משחקי הבכורה – תמיד נגד איטליה

עובדה היא כי בנבחרת עד גיל 17 ישב סטראקושה ג'וניור על הספסל. לכן רבים במדינה הרימו גבה כאשר לאציו הציעה לו להצטרף לשורותיה ב-2012 ושילמה למועדון היווני 75 אלף יורו תמורת כרטיסו של הנער. הנחת העבודה של העיתונאים האלבנים היתה כי מדובר בקשרים של אביו. איגלי טארה, המנהל הספורטיבי של הנשרים מרומא, הוא חבר קרוב מאוד של פוטו סטראקושה. השניים שיתפו פעולה בנבחרת במשך שנים ארוכות, והחלוץ ירש בזמנו מהשוער את סרט הקפטן הלאומי. סטראקושה הבן לא היה האלבני הראשון שהוחתם בלאציו על ידי טארה – קדם לו ב-2011 הקשר לוריק צאנה. לכן היה זה ההסבר ההגיוני למעבר המפתיע.

האם מדובר בסוג של נפוטיזם? השמועות על כך התחזקו מיד לאחר מכן כאשר פוטו סטראקושה קידם, בתפקידו כמאמן הנבחרת עד גיל 19, את בנו להרכב הפותח. משחק הבכורה שלו נערך באוקטובר 2012 דווקא מול איטליה, במוקדמות אליפות אירופה, ואלבניה הובסה 3:0 על ידי הכחולים בשורותיהם שיחקו אלסיו רומאניולי ודניאלה רוגאני. אם מישהו היה טוען אז כי סטראקושה יהפוך תוך ארבע שנים לאליל בנבחרת הבוגרת, איש לא היה מאמין לו. ואולם, ב-24 במרץ 2017 הוא ערך את הופעת הבכורה במוקדמות המונדיאל. רצה הגורל, והיריבה שוב היתה איטליה. עבור ג'יג'י בופון האגדי היה זה המשחק מספר 1,000 בקריירה, והוא ניצח 0:2, אבל דאג להחמיא לעמיתו אחרי שריקת הסיום: "לסטראקושה היה משחק מצוין, והוא הראה כשרון גדול. לא לחינם הוא מצטיין בליגה האיטלקית עם לאציו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ג'אנלואיג'י בופון שוער יובנטוס. רויטרס
מחמאה מבופון היא תמיד מיוחדת/רויטרס

מהספסל בליגה השניה לכוכב באולימפיקו

ואכן, סטראקושה פרח עם הנשרים – וזה הרי הכינוי הן של קבוצתו והן של נבחרתו, כאשר הכל הלך לפתע לטובתו אחרי שנים של המתנה. הוא השתייך לסגל הבוגר של לאציו מאז 2013, אבל לא שיחק דקה עד העונה. אפילו כאשר נדד בהשאלה לסלרניטאנה מהליגה השניה, כמעט ולא קיבל האלבני הזדמנויות, ולעתים הצטער על כך שדחה לפני שנתיים את ההצעה שקיבל מקארדיף סיטי. אבא פוטו היה האיש שהמליץ לו להתמיד באיטליה, בין היתר כי הוא מעריך מאוד את מאמן השוערים של לאציו, אדלברטו גריג'וני. אלא שדרכו היתה נראתה חסומה על ידי פדריקו מארקטי ואטריט ברישה, השוער הראשון של נבחרת אלבניה, אשר אותר והובא אף הוא על ידי טארה.

המזל השתנה כאשר ברישה הושאל בקיץ 2016 לאטאלנטה בה הובטח לו מקום קבוע בהרכב, ובהמשך נפצע מארקטי ופינה את מקומו. כך הזדמן לסטראקושה לערוך את הבכורה מול מילאן בסן סירו בסוף ספטמבר, והוא לקח את הצ'אנס בשתי הידיים למרות שהפסיד 2:0. האלבני הרשים ונהנה מגיבוי מוחלט של המאמן סימונה אינזאגי, אשר הדריך אותו עוד בקבוצה הצעירה. כאשר שב מארקטי לכשירות, התחרו השניים על המקום בין הקורות, ובסופו של דבר היתה ידו של סטראקושה על העליונה. הוא סיים את העונה כשוער הראשון ללא עוררין, נתן הצגות גדולות בדרך לגמר הגביע האיטלקי כולל צמד המשחקים בחצי הגמר מול רומא, והמחמאות לא הפסיקו לזרום. דינו זוף, מגדולי השוערים בכל הזמנים ומאמן לאציו לשער, טען בחודש שעבר: "אני לא רואה בליגה שוערים רבים טובים יותר מסטראקושה".

הצעיר בן ה-22 הפליא במיוחד בקור הרוח שלו. הוא לא התרגש מהמעמד מול אף יריבה, הנהיג את ההגנה, ולא איבד שקט נפשי גם כאשר שגה מפעם לפעם. בכך הוא שונה מאוד מאביו. "פוטו היה שוער משוגע וראוותני, תומאס הרבה יותר רגוע ממנו", אומר העיתונאי האלבני ארמל קוקה. מאידך, הוא שאפתן לא פחות, ואולי אף יותר. "תמיד חלמתי לשחק בנבחרת והאמנתי שהיום הזה יגיע", הוא אמר לפני הבכורה מול איטליה, וגם אז המזל שיחק לידיו.

איגלי טארה המנהל הספורטיבי של לאציו. GettyImages
היה חבר טוב של האבא, בונה על הבן. איגלי טארה/GettyImages

יגיד תודה לזהבי?

את זר הפרחים צריך סטראקושה לשלוח לערן זהבי שעשה מטעמים מהעימות עם ברישה במשחק באלבניה בנובמבר וגרם להרחקתו של השוער. ברישה הושעה משני משחקים, ומחליפו קיבל את האפודה נגד האיטלקים. האב, שעובד כיום כמאמן השוערים בקבוצה הצעירה של אולימפיאקוס, הגיע לצפות בבכורה של הבן ואמר: "אני לא יודע אם תומאס יהיה טוב ממני, אבל הוא עשה העונה מעל ומעבר למה שהצלחתי להשיג בגילו. לא יכולתי אפילו לחלום על כך, ואני מאושר בשבילו. אמרתי לו לא להתרגש, אבל זה מיותר בכל מקרה, כי הוא תמיד כזה".

העובדה כי מאמן אלבניה הוא איטלקי תורמת אף היא. ג'אני דה ביאזי אולי למד אלבנית, אבל נוח לו יותר לדבר עם סטראקושה באיטלקית, והם מבינים זה את זה מצוין. "מבחינת שוערים, מצבנו מעולם לא היה טוב יותר. מי היה מאמין שיהיו לנו שני שוערים מובילים בסרייה א'?" מתפעל קוקה. ואכן, ברישה עבר עונה נהדרת במדי אטאלטה אשר אפילו עקפה את לאציו במחזור האחרון בדרך למקום הרביעי בטבלה הסופית. כעת רוצה הקבוצה מברגאמו לרכוש את כרטיסו באופן קבוע והחלה במשא ומתן עם לאציו. טארה, שבונה על סטראקושה, נוטה להשיב בחיוב, אך המחיר טרם סוכם, ועדיין ייתכן כי יהיו שני אלבנים באולימפיקו ב-2017/18.

סטראקושה מקווה להימנע מהתחרות עם חברו בעונה הבאה, אך בנבחרת המאבק צפוי להיות פתוח ומרתק. מהמשחק מול ישראל ייעדר ברישה בשל ההשעיה, ולכן סטראקושה יעמוד בין הקורות במשחק הרשמי השני בחייו. הפעם, בניגוד לקרב מול סקואדרה אזורה, יש לו סיכוי טוב הרבה יותר לשמור על רשת נקיה ולנצח. הוא זקוק לכך על מנת לבסס את מעמדו ככוכב, במיוחד אחרי ההפסד המביך 2:1 בלוקסמבורג במשחק ידידות, שלא תרם למצב הרוח למרות שהשוער לא היה אשם בשערים שספג. כושרו במהלך החודשים האחרונים מלמד כי לחניכיו של אלישע לוי צפוי אתגר משמעותי בנסיונם להכניעו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

תומאס סטראקושה שוער לאציו. GettyImages
בלאציו הוא כבר תפס את מקומו. תומאס סטראקושה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully