וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה טורקי: אנס קאנטר ויתר על משפחתו כדי להילחם ב"היטלר של דורנו"

3.6.2017 / 14:00

אנס קאנטר עבר קיץ מטורף, שכלל התחמקות ממרגליו של נשיא טורקיה ומעצר דרמטי בנמל התעופה. בזמן שהת'אנדר מתאוששים מפלייאוף כושל, האיש שהתייצב לצד יריבו הגדול של ארדואן ואיבד את יקיריו חולם על הצלת עמו מידיו של הסולטאן

שחקנה של אוקלהומה אנס קאנטר עם חזרתו לארה"ב אחרי שטורקיה ביטלה את דרכונו, 22 במאי 2017. רויטרס
נלחם בכל הכוח. קאנטר/רויטרס

אחרי עונה סדירה לא רעה במדי אוקלהומה סיטי, עם ממוצעים של 14.3 נקודות ו-6.7 ריבאונדים מהספסל, הסנטר הטורקי אנס קאנטר רשם פלייאוף מאכזב במיוחד וראה את קבוצתו חוטפת 4:1 מול יוסטון בסיבוב הראשון של הפלייאוף, למרות העונה ההיסטורית של ראסל ווסטברוק. לאחר הכישלון הזה, ה-GM של הת'אנדר, סם פרסטי, אמר כי קאנטר עשוי לעבור לקבוצה אחרת במסגרת טרייד שיחזק את הקו הקדמי של OKC. הדברים הללו שלחו את את הסנטר הטורקי לקיץ של אי-ודאות, אבל מהר מאוד התברר כי זהו החלק השולי בפגרה המטלטלת שעוברת עליו.

עוד בנושא:

באים איתו חשבון: כך אנס קאנטר הפך לאויב האומה הטורקית
אנס קאנטר: "אבי נעצר על ידי הממשלה הטורקית והיטלר של זמננו"
טורקיה הוציאה צו מעצר נגד אנס קאנטר: מואשם בהשתייכות לארגון טרור

אנס קאנטר שחקן אוקלהומה סיטי ת'אנדר. AP
הפלייאוף המאכזב היה רק ההתחלה. קאנטר/AP

הבחירה מספר 3 בדראפט 2011 העביר את החופשה באינדונזיה, באימון ילדים כחלק מפעילות קרן הצדקה שהוא מנהל. ביום שבת, 20 במאי, בשעה 2:30 בלילה, מנהלו האישי מבלוט קינאר דפק על חדרו במלון בבהילות ואמר לו לבוא לחדרו. קאנטר, שלא הבין במה מדובר, ראה בחדר מחשב נייד פתוח ובו אתר עם רשימת טיסות יוצאות. קינאר סיפר כי מישהו אמר לקאנטר שהשירות החשאי והצבא של אינדונזיה מחפשים אחריו ו"רוצים לדבר עמו". טורקיה הכריזה עליו כאדם מסוכן. קאנטר ידע שעליו לברוח. מיד, ולא משנה לאן.

seperator

קאנטר נולד בכלל בציריך, שווייץ, שם השלים אביו מהמט את לימודי הרפואה שלו. הוא שיחק בנוער של פנרבחצ'ה וכמה משחקים בקבוצה הבוגרת בעונת 2008/09, בסיומה עבר לארצות הברית. שם, החל הקרע בינו לבין ארצו, שהלכה והתרחקה מהדמוקרטיה והמערב שאותו אימץ לחיקו הסנטר. בעונת 2010/11 הוא נרשם למכללת קנטאקי, אך מעולם לא שיחק בשורות הוויילדקאטס מאחר שהתגלה כי הוא קיבל כ-30 אלף דולר מפנרבחצ'ה, בניגוד לתקנות.

זה לא הפריע לסנטר הצעיר להירשם לדראפט ה-NBA בסיום אותה עונה ולהיבחר במקום השלישי והמכובד על ידי יוטה, אחרי קיירי אירווינג ודרק וויליאמס, אך לפני הסופרסטארים והאולסטארים לעתיד קמבה ווקר, קליי תומפסון, קוואי לאונרד, ג'ימי באטלר ואייזאה תומאס. בין הופעותיו החביבות על הפרקט בסולט לייק סיטי החל קאנטר גם לפתח מודעות פוליטית למתרחש בטורקיה.

אינס קאנטר שחקן נבחרת טורקיה. Rick Bowmer, AP
הפך למוקצה בנבחרת. קאנטר במדים הלאומיים של טורקיה, 2011/AP, Rick Bowmer

הסנטר נמנה על תומכיו של פתהוללה גולן, איש דת שהקים רשת חינוך המטיפה לאסלאם מתון והיה בתחילת דרכו שותף של ראש הממשלה ומנהיג מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמית רג'פ טייפ ארדואן. השניים פעלו לצמצום כוחו של הצבא והחלשת המנגנון שאכף באדיקות אורח חיים חילוני ברפובליקה, וניהלו משפטי ענק נגד בכירים בצבא שהואשמו בתכנון הפיכה.

ב-2013 הכל השתנה. ארדואן וגולן נקלעו למאבקי כוח, וראש הממשלה דאז והנשיא לעתיד החליט לסגור בדצמבר של אותה שנה בתי ספר של הרשת בניהולו של גולן, הגולה מאז 1999 בפנסילבניה. כמה ימים לאחר מכן, נחשפה פרשת שחיתות ענקית שבה היה מעורבים מקורביו של ארדואן, שהאשים כי תומכיו של גולן במערכת המשפט אחראים למסע נקמה נגדו.

מאז, עשתה הממשלה כל שביכולתה כדי לטהר את מוסדות השלטון והביטחון מתומכיו של גולן, או ממתנגדיו של ארדואן, שפשוט הואשמו בתמיכה במטיף שהפך לפתע ל"טרוריסט מסוכן". קאנטר, שמעולם לא הסתיר את תמיכתו בגולן, הושאר מחוץ לסגל נבחרת טורקיה ליורבאקסט ב-2015. הוא טען אז כי ההחלטה התקבלה בשל עמדותיו הפוליטיות, אך המאמן אמר כי היו אלו שיקולים מקצועיים בלבד. תעבור עוד כשנה עד שטורקיה לא תתחבא יותר במהלך המרדף אחרי מתנגדי השלטון.

משפט חיילי צבא טורקיה שנאשמים בניסיון התנקשות בארדואן, מולה, טורקיה, 20 בפברואר 2017. רויטרס
ארדואן פתח בגלי טיהורים אדירים. נאשמים בניסיון ההפיכה בדרכם לבית המשפט/רויטרס

קאנטר לא חדל מלתקוף את ארדואן, גם אחרי שזה עלה לו בקריירה הבינלאומית שלו בנבחרת. בעוד נשיא טורקיה מהדק את השליטה שלו התחולל גל של פיגועי התאבדות קטלניים בערים הגדולות במדינה. ארדואן האשים את כולם - הכורדים שעמם הפר את הפסקת האש, את דאעש וכמובן את תומכי גולן - באחריות לטרור וניצל זאת כדי להטיל הגבלות דרקוניות על התקשורת ועל הרשתות החברתיות, שלמעשה החשיכו אותם אחרי כל אירוע ביטחוני.

"אתה תמות בקרוב"

במרץ שעבר, לאחר ש-37 בני אדם נהרגו ועוד מאה נפצעו בפיגוע התאבדות בבירה אנקרה, תקף קאנטר את הנשיא על כך שהוא מכבה את אמצעי התקשורת - רק כדי לגלות כעבור ארבעה חודשים שזה רק קצה הקרחון. ב-15 ביולי השתלטו מורדים בצבא על מוקדי השלטון באנקרה ובאיסטנבול, בניסיון להדיח את הממשלה ואת הנשיא ארדואן, ששחקו את יסודותיה החילוניים של טורקיה ואת הדמוקרטיה שלה.

הפוטש הקצר לא צלח, בין היתר לאחר שהקושרים נכשלו בלכידת ארדואן שנפש אז במרמריס, והצליח לקרוא לתומכיו לצאת לרחובות דרך שיחת וידאו בלתי נשכחת עם מגישת CNN בטורקית. ההמון בלם את המורדים, ונאמני הנשיא דיכאו את ההפיכה בתוך כמה שעות. מבחינת ארדואן, הייתה זאת הזדמנות פז לשחרר את כל הרסנים האחרונים שנותרו ולפתוח בגלי טיהורים בהיקפים חסרי-תקדים.

גולן הואשם מידית בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל, אך הוא דחה זאת נחרצות. בטורקיה לחצו על ממשלו של ברק אובמה להסגיר את המטיף, אך בוושינגטון דרשו הוכחות וראיות לכך שהוא אכן זמם את המרד מאחוזתו בפנסילבניה. עד היום, גם תחת הממשל של דונלד טראמפ, לא הוצגו כאלו. גולן ניצל לעת עתה, אך רבים מתומכיו הואשמו רק כדי לסלקם מעמדות כוח.

כ-150 אלף חיילים, שוטרים, שופטים, תובעים, מורים, מרצים ועובדי ציבור אחרים הודחו ועוד כ-50 אלף נעצרו בחשד לחברות בתנועתו של גולן, שהרשויות מגדירות אותה ארגון טרור (FETO). משפטי ראווה המוניים מתנהלים ברחבי המדינה, כשהתקשורת החופשית נעלמת. כ-150 עיתונאים נעצרו בטורקיה מאז ניסיון ההפיכה, והיד עוד נטויה.

נשיא טורקיה טאיפ ארדואן ושר החוץ מכוחות האווסוגלו צוהלים לאחר הניצחון של נבחרת טורקיה על פינלנד. רויטרס
הכדורגלן הפך לצייד ספורטאים. ארדואן במשחק של הנבחרת/רויטרס

קאנטר לא המתין זמן רב כדי להבהיר לצד מי הוא עומד, ונשבע אמונים לגולן לאחר דיכוי הפוטש. ארדואן, שלא בוחל במרדף גם אחרי ספורטאים על אף שהיה כדורגלן בעברו - האקן שוקור, הכדורגלן הגדול ביותר בתולדות טורקיה מבוקש אף הוא לדין בגין העלבת הנשיא - זעם. הסנטר התחיל לקבל איומים יומיומיים וחשבון הטוויטר שלו נחסם למעקב בטורקיה. "אתה הולך למות בקרוב", כתבו לו תומכי ארדואן, שפרסמו תמונות של חבלי תלייה.

משפחתו של הכדורסלן נאלצה להתנער ממנו, וכיאה למשטרים אפלים אחד משופריו של הסולטאן - דיילי סבאח - פרסם מכתב בשם האב, שבו כתב כי המשפחה מתנערת מאנס וכי היא לא רואה בו יותר חלק ממנה. "אני מתנצל בפני העם הטורקי והנשיא שיש לי כזה בן", נכתב במכתב, שלושה שבועות אחרי ניסיון ההפיכה. קאנטר הפך לאויב האומה, אך הבהיר לאחר דברי אביו כי "היה מקריב את חייו ואת חיי משפחתו למען אהבתו לגולן" וכינה את עצמו אנס גולן.

הקרע המשפחתי, בין אם היה מדומה למען ביטחון של משפחת קאנטר בטורקיה או אמיתי, יתפוגג כעבור פחות משנה בשל שיגעונו של ארדואן.

גם הסנאטורים נחלצו לעזרה

ובחזרה לאינדונזיה, לפני שבועיים. אחרי שהבין כי סוכניו של ארדואן דולקים אחריו, החליט קאנטר שעליו להימלט במהירות הבזק. הוא ידע מה עלה בגורלם של אחרים שנתפסו ברשת של שירות הביון הטורקי (MIT) והשתוקק להימנע מגורל דומה. ב-3:30, שעה לאחר שמנהלו העיר אותו מהשינה, הוא ויתר אנשיו הסתלקו מהמלון ולקחו מונית לנמל כדי להספיק לטיסה שעתיים מאוחר יותר.

אחרי נחיתה בסינגפור, טיסה נוספת לפרנקפורט ואז אחת נוספת לבוקרשט, סבר קאנטר שמסע האימים שלו בדרך לסיומו עם הטיסה האחרונה לניו יורק. אלא שהטורקים שלפו קלף משלהם, וביטלו את הדרכון שלו. קאנטר נבלם בבידוק הגבולות הרומני, ונותר אובד עצות. החשש היה שיגורש בחזרה לטורקיה, שם ימתינו לו בזרועות פתוחות רשויות אכיפת החוק.

במשך ארבע השעות שהוחזק בנמל התעופה בבוקרשט, הספיק קאנטר לפרסם את סיפורו בחשבון הטוויטר שלו, מה שהדהד גם בארצות הברית. בין תמונות מחויכות עם השוטרים המקומיים לבין החשש של קאנטר שמא הגיע למבוי סתום, שיחות קדחתניות שניהל הצוות שלו עם כל מי שרק אפשר - הנהלת אוקלהומה סיטי, הנהלת ה-NBA, המשרד לביטחון הפנים והסנאטורים שמייצגים את אוקלהומה בסנאט - הביאו לסיום הסאגה. הסנטר המריא ללונדון, ומשם סוף סוף לארצות הברית, ביתו האמיתי.

קאנטר בנמל התעופה בבוקרשט

כשהוא עדיין בסערת רגשות, החליט קאנטר לכנס ביום שלמחרת מסיבת עיתונאים במטה ה-NBA בניו יורק. ענייני כדורסל לא נידונו שם, אלא סיפורו של הסנטר, שלולא קשריו והיותו דמות ציבורית, ככל הנראה כבר היה בידי שלטונות ארדואן. "זה היה מפחיד כמובן, מאחר שהם עלולים היו לשלוח אותי בחזרה לטורקיה. ואם זה היה קורה, ככל הנראה לא הייתם שומעים ממני יותר. זה בוודאי היה הופך למשהו מכוער", סיפר.

משפחתו, לדבריו, הפכה למוקצה. על אביו יורקים בכל פעם שהוא יוצא מהבית. למרות ההתנערות הכפויה של המשפחה ממנו, קאנטר לא שכח אותם. "ארדואן הוא ההיטלר של המאה הנוכחית", השתלח בנשיא הכל יכול של טורקיה. הוא הכיר בכך שההשוואה תיצור הדים, אבל אמר כי הוא אינו יכול לשתוק. "אני מנסה להיות קולם של החפים מפשע".

ללא יכולת לשוב לטורקיה בעתיד הנראה לעין - אלא אם הוא מעוניין במעצר מתוקשר ובמאסר ממושך אחרי שהוצא נגדו צו מעצר בגין חברות בארגון טרור - קאנטר מנסה להשיג אזרחות אמריקנית. ואולם, הקריירה שלו תמשיך לחסות בצל ההתפתחויות הפוליטיות בארצו, שלא נותנות לו מנוחה.

ארדואן אמנם לא הצליח לעצור אותו, אבל אביו שילם את המחיר. אתמול (שישי) נעצר מהמט קאנטר באיסטנבול באשמת תמיכה בגולן. ההוקעה הפומבית של הבן לא עזרה, ועתה צפוי האב להצטרף לעשרות האלפים הנמקים בבתי המעצר ובבתי הכלא, ממתינים למשפטי ראווה שבמהלכם יביעו את הערצתם לסולטאן המודרני.

"שלום עולם, אבא שלי נעצר על ידי הממשלה הטורקית ועל ידי ההיטלר של המאה הנוכחית", כתב אנס קאנטר לאחר שנודע על מעצרו של אביו, שאליו עשויים בקרוב להצטרף בני משפחה נוספים. אם ארדואן לא יכול להביא את קאנטר מארצות הברית, הוא לפחות יכול להתעמר במשפחתו בטורקיה, שחווה את מה שחוות עשרות אלפי משפחות בפרק האפל הזה של ארצם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully