וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגמר האולטימטיבי: 5 סיבות לכך שאין גמר ראוי יותר מריאל נגד יובנטוס

הדרך המרשימה, יחס ההימורים הצמוד, ההתקפה של הבלאנקוס מול ההגנה של הזקנה, המסע המוחץ של כריסטיאנו מול השליחות ההיסטורית של בופון. אורן יוסיפוביץ עם חמש סיבות לכך שהגמר בקרדיף הוא הראוי ביותר שיכולנו לקבל העונה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יוסי אלטר

"השנה, שתי הקבוצות הכי טובות הגיעו לגמר", הצהיר זינדין זידאן השבוע, וכשמאמן מצהיר דבר כזה מיד נדלקת סירנת הקלישאות. אבל למען האמת ולהגנתו של זיזו, אכן מדובר בדבר די נדיר. בניגוד ל-NBA, למשל, שם שיטת הסדרות גורמת לכך שהגמר, כמעט תמיד, יציג את שתי הטובות ביותר בענף, בצ'מפיונס ליג הלכו על שיטת נוקאאוט - אמנם בת שני משחקים - אבל עדיין נוקאאוט, והעובדה שהמפעל משוחק לצד הליגות המקומיות השוחקות תרמה לכך שלא תמיד שתי הקבוצות הכי ראויות-על-הנייר מגיעות לגמר. להפך - הדבר די נדיר.

הגמר בשבת ייערך באיצטדיון המילניום ומשחק המילים חסך לנו עבודה. בואו ונראה מה קרה במילניום הנוכחי.

החל משנת 2000, אז נפגשו ריאל מדריד וולנסיה, היו יותר גמרים "הזויים" מאשר גמרים אולטימטיבים. באיירן-ולנסיה (2001), ריאל-לברקוזן (2002), פורטו-מונאקו (2004), מילאן - ליברפול (2005, 2007), צ'לסי-באיירן (2012) ברשימה המופרכת, כשמנגד, הגמר מחר יהיה החמישי בלבד במילניום זה שמפגיש שתי קבוצות שחגגו גם אליפות בארצן באותה העונה.

ברצלונה-יונייטד (2009) היה הגמר האולטימטיבי הראשון להציל את כבודו של האלף השלישי, ואחריו ברציפות הגיעו אינטר-באיירן והמפגש הנוסף בין ברצלונה ליונייטד, הפעם חסרת כריסטיאנו. ב-2015 זה גם היה גמר קלאסי, בין שתי אלופות, ברצלונה ליובנטוס, אבל אז הגברת הזקנה הגיעה על תקן מפתיעה. הפעם זה אחרת.

"הביטחון העצמי שלנו גדול יותר", אמר אלגרי. "אנחנו מרגישים טוב יותר מאז. השתפרנו באיכות ובטכניקה", הוסיף קיילני, שב-2015 היה פצוע. "לפני שנתיים פשוט שמחנו להיות שם", העיד בופון, ואלסנדרו דל פיירו ניתח: "לפני שנתיים ההגעה לגמר היתה מדהימה, והעונה זה היה צפוי. אלו שתי הקבוצות הכי טובות כרגע", סיכם האייקון.

העונה, שתי הקבוצות זכו באליפות בארצן ועדיין הרשימו ובגדול בליגת האלופות. יובנטוס סיימה את שלב הבתים במקום הראשון וללא הפסד, והפרש שערים 2:11. בשמינית היא התגברה בקלות על פורטו, ברבע פירקה את ברצלונה עם 0:3 בבית וללא ספיגה בחוץ, ובחצי הגמר הראתה גם למונאקו שיש הבדל בין גברים לילדים (1:4 בסיכום). ריאל אמנם החלה קצת לאט יותר, סיימה במקום השני בבית (אחרי דורטמונד) וספגה 10 שערים בשלב הבתים, אבל פתחה מבערים בשלב הנוקאאוט עם 2:6 משוקלל על נאפולי, הדחה של באיירן הנוצצת (3:6 בסיכום אחרי הארכה דמיונית) ופירוק של אתלטיקו מדריד (0:3 בבית). אז הנה, לפי עדויות המעורבים, הדרך לגמר ואפילו סוכנויות ההימורים מסכימות - לא זכור גמר כל כך צמוד מבחינת יחסים; ריאל פייבוריטית על קיצו של סנט - זהו גמר אולטימטיבי על הנייר. להלן חמש סיבות.

עקבו אחרי יוסיפון בפייסבוק

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו בועט פנדל מול יובנטוס. רויטרס
שתי הקבוצות הטובות בעולם? רונאלדו בועט פנדל מול יובנטוס/רויטרס

1 שני הצדדים של ה-BBC — ההתקפה הכי טובה vs ההגנה הכי טובה

ריאל מדריד כבשה ב-64 משחקים רצופים בכל המסגרות, וכבשה הכי הרבה שערים בצ'מפיונס ליג העונה - 32. היא מאיימת הכי הרבה על שער היריבה במפעל זה - 226 פעמים - וגם בממוצע למשחק (18.83 לערב). היא גם הכי מדויקת עם 89 איומים למסגרת (מקום 2: באיירן ודורטמונד עם 71 כ"א). היא השיגה את כל אלו בלי שליטה מוגזמת בכדור (34 דקות בממוצע למשחק - מקום 6 במפעל העונה) בגלל הסגנון הישיר: פוט דה בול אין דה גול.

יובה ספגה רק 27 שערים בסריה א' העונה, ובליגת האלופות המצב מרשים עוד יותר: שלוש ספיגות ב-12 משחקים - 0.25 גולים למשחק. אם לא תספוג בגמר היא תשווה את השיא של אייאקס מ-1996. גם מול ברצלונה, בקמפ נואו, היא הרשתה לקטלאנים לאיים רק פעם אחת למסגרת - זמן קצר לאחר שבארסה שחטה שם את פריז עם שישייה; והיא גם היתה הראשונה לצאת ממונאקו עם שער נקי לאחר 44 משחקים רצופים בהם הצרפתים כבשו בבית.

אם גארת' בייל יהיה כשיר וישחק בקרדיף הולדתו זה גם יהיה דרבי ה-BBC, ההתקפי של הבלאנקוס מול הדפנסיבי של יובה, ואמנם אין חוד מוחצת יותר משל הבלאנקוס, אבל אין הגנה קלאסית ואפילו כיפית לצפייה כמו של הגברת הזקנה.

גארת' בייל שחקן ריאל מדריד מול לאונרדו בונוצ'י שחקן יובנטוס. GettyImages
ההתקפה נגד ההגנה. בייל מול בונוצ'י/GettyImages

2 הקרב על הבלון - זיכרונות מ-1963

לפני הסוכנויות זה יהיה גם המפגש בין שני המועמדים לזכייה בבלון ד'אור של 2017, כריסטיאנו רונאלדו וג'אנלואיג'י בופון. זה גם מפגש בין השחקן הטוב בעולם כרגע לבין השוער הטוב בעולם כיום. רונאלדו מגיע חם, אחרי שכבש 14 שערים ב-9 המשחקים האחרונים שלו, ואגב, הוא גם הרשית בכל ארבעת המפגשים מול יובנטוס - 5 גולים ב-4 משחקים. כבר נהיה קשה לעקוב אחר השיאים שהמכונה שוברת, אבל הרלוונטי למפעל הנוכחי: אף שחקן לא כבש יותר שערים ממנו. רונאלדו גם יוכל להפוך לשחקן הראשון שכובש בשלושה גמרים שונים - הישג שגם סרחיו ראמוס יכול לרשום אם כדור שלו יפגוש רשת.

ואם כבר מדברים על רשתות: בופון, מנגד, רושם עונה מופרעת וכפי שכבר קראתם לגבי הגנת יובנטוס, הוציא רק שלושה כדורים מהרשת בצ'מפיונס מודל 2016/17 וסטטיסטיקת הליגה שלו פשוט מבריקה. אף שוער לא הניף את הבלון מאז לב יאשין ב-1963, ואלו הרי שנים של שבירת רצפים, לא?

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
יהיה חתום על היסטוריה? רונאלדו/רויטרס

3 ההיסטוריה — איברהימוביץ' ורונאלדו עוקבים בדאגה

מה יותר טוב משכתוב ההיסטוריה? ריאל מדריד יכולה לעשות את זה אם תזכה. זו תהיה הפעם השנייה ברציפות שהיא תניף את הגביע האירופי, לראשונה בתולדות הצ'מפיונס ליג. זו גם תהיה הפעם הראשונה מאז 1958 שהיא תוכתר כאלופת ספרד ואירופה, במקביל. מחפשים היסטוריה זברתית? אנחנו שוב חוזרים לבופון האחד והיחיד. עזבו את זה שהוא יהפוך לכדורגלן המבוגר ביותר שמניף את הגביע היוקרתי - 39 שנים ו-126 ימים מאז שנולד; הוא יעקוף בכך את פאולו מלדיני, שהיה בן 38 ו-331 ימים כשמילאן ניצחה את ליברפול ב-2007 - זו גם תהיה הזכייה הראשונה שלו בתואר הנכסף. בכך הוא סוף סוף יימחק מרשימה מכובדת אך נגועה בלוזריות, של סופרסטארים שלא הניפו: רוברטו באג'יו, פאבל נדבד, זלאטן איברהימוביץ' ורונאלדו המלא.

עוד במדור ההיסטוריה: יובה מעולם לא זכתה בטרבל אירופי. העונה יש לה צ'אנס לעשות כן.

שחקן ברצלונה דני אלבס מול שחקן ריאל מדריד מרסלו. רויטרס
שוב הם נפגשים, והפעם לא תהיה הרבה אהבה/רויטרס

4. המגנים הברזילאים - הקו החם

שני המגנים שהכי כיף לצפות בהם הם גם שני המגנים הלוהטים בעולם כיום - דני אלבס, מרסלו. שניהם באים מברזיל )באהיה, ריו), שניהם כבר לא ילדים (34, 29), שניהם מחזיקים בארון תארים מתפוצץ (33, 14 רק בריאל). אחרי 14 עונות בספרד דני אלבס היגר לטורינו ומפתיע עם העונה הפורה בתולדותיו. הוא פורח בשיטה של אלגרי, ובשלב חצי הגמר מול מונאקו היה אחראי לכל ארבעת השערים שכבשה קבוצתו - שלושה בישולים, וולה אחד. הוא גם השחקן עם הכי הרבה ניצחונות על ריאל בהיסטוריה - 22 מתוך 41 משחקים. הוא גם כבש מולה פעמיים ובישל שבעה שערים.

מרסלו כבר בישל 11 שערים העונה מאגף שמאל של הבלאנקוס, ולמרות שטקטית מסתמן שהוא יצטרך לעסוק יותר בהגנה על חברו מאשר בגיחות משלו, ביום התקשורת לקראת הגמר הוא גיחך ורמז אחרת. רשות הדיבור לקאפו, אחד שיודע: "הם שני השחקנים הכי טובים בעולם בתפקידים שלהם". אמין.

מסימיליאנו אלגרי מאמן יובנטוס. רויטרס
קרב מוחות מרתק עם זידאן. אלגרי/רויטרס

5 המאמנים - תודו שהופתעתם

אלגרי במקום קונטה נראה כמו שנמוך, אבל מאמן יובה עושה עבודה נהדרת ומשכיח את הכאוס שגרמו האוהדים כשרק מונה לתפקיד. זו תהיה הפעם השנייה שלו בשלוש שנים בגמר האלופות, ובאיטליה הוא שולט באופן בלעדי. גם זינדין זידאן לא היה הבחירה האולטימטיבית, על הנייר. העיתונאי הספרדי גיאם בלאגה מספר שעם ההבנה שרפא בניטס יפוטר, ראשי ריאל אפילו גיששו מול ז'וזה מוריניו לגבי חזרה אפשרית. בסופו של דבר רונאלדו וראמוס עזרו לזידאן להיבחר לתפקיד, והוא גמל לריאל מדריד, ובגדול.

אלגרי הצליח לשבץ שיטה של שני מערכים מתחלפים בצורה מצוינת, ולקבוצות שמשחקות מול יובה קשה למצוא את הנוסחה; זידאן הצליח, והוא אולי הראשון בכך, לגרום לרונאלדו לנוח - והוא גם שולט ברוטציה המדרידאית ביד רמה, כש-20 שחקנים שונים שיחקו מעל 1,000 דקות העונה.

אלגרי וזידאן. כי יש גם מעבר לגווארדיולה ומוריניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully