וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה צריך אהבה חדשה: נובאק דג'וקוביץ' מחפש שינוי בקריירה

27.5.2017 / 6:40

השלמת גרנד סלאם של קריירה הייתה נקודת שיא ממנה הוא לא התאושש. שנה לאחר מכן אפשר לומר בפה מלא שהוא לא חזר להיות אותו שחקן ועבר משבר. עכשיו נולה מקווה שהשידוך עם אגאסי והשינויים הרבים שביצע יוציאו אותו לדרך חדשה

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. רויטרס
שנה חלפה ואיזה הבדל. דג'וקוביץ'/רויטרס

בדיוק לפני שנה, למען האמת קצת פחות, ב-5 ביוני 2016, רשם נובאק דג'וקוביץ' הישג ענק. אחרי שזכה ב-11 תארי גרנד סלאם (שש פעמים באוסטרליה, שלוש בווימבלדון ופעמיים בארצות הברית), הצליח המדורג ראשון דאז להשלים גרנד סלאם של קריירה עם זכייה ברולאן גארוס. זה קרה עם 6:3, 1:6, 2:6, 4:6 מול אנדי מארי ואחרי שזכה לפני הטורניר בחמישה תארים ב-2016, שלושה מהם תארי מאסטרס ואחד גרנד סלאם באוסטרליה כמובן. שנה חלפה, הילד כבר בן 30 (חגג ביום שני) ומאז הוא זכה רק בשני תארים: טורניר המאסטרס בטורונטו ממנו נעדרו מרבית הכוכבים בשל הסמיכות למשחקים האולימפיים וטורניר דוחא בתחילת השנה, גם הוא מסבב ה-250 של ה-ATP. לא בדיוק הייבול שהתרגלנו אליו ממנו.

"אני לא זוכר מה קרה בנקודה האחרונה, זה מהרגעים האלה בהם אתה רק מנסה להיות שם. זה כאילו הנשמה שלי עזבה את הגוף ורק התבוננתי בגוף שלי (...) זה היה רגע מרגש כל כך. אחד הרגעים היפים ביותר שהיו לי בקריירה". זה מה שאמר דג'וקוביץ' אחרי אותה זכייה באליפות צרפת הפתוחה. בדיעבד, עם הרגע הגדול הזה של השלמת גרנד סלאם של קריירה החל גם המשבר, שיש שיאמרו שהגיע לשיאו דווקא בתחילת מאי השנה. נולה, במהלך חריג מאוד, נפרד מכל הצוות המקצועי שליווה אותו במשך שנים. מריאן ויידה, שאימן אותו מאז יוני 2006, פוטר ואיתו גם מאמן הכושר גבהארד פיל גריטש והפיזיותרפיסט מיליאן אמאנוביץ'. כל זה קרה חמישה חודשים בלבד אחרי שהחליט להיפרד גם מבוריס בקר, ששימש כמאמן הראשי שלו במשך שלוש שנים.

טניסאי עבר בוריס בקר בבכורת סרטו של יוסאין בולט. רויטרס
לא זיהה את הקליינט לשעבר. בקר/רויטרס

"זו הייתה החלטה לא קלה, אבל כולנו הרגשנו שאנחנו צריכים שינוי", כתב נולה בהודעה הרשמית שהוציא באתר שלו, "אני אסיר תודה ומודה להם על שנים משותפות של אהבה הדדית, כבוד והבנה. הם המשפחה שלי וזה לא ישתנה. אני רוצה להמשיך לשפר את הרמה של המשחק שלי ואת הכושר הגופני וזה תהליך מתמשך. אני נהנה מהמסע הזה, זה מרגיש כאילו אני מתחיל משהו חדש ואני אוהב את האתגר הזה. אני צייד והמטרה הגדולה שלי היא למצוא שוב את הניצוץ של הניצחון על המגרש. בשבילי המהלך הזה הוא ממש טיפול בהלם".

חשוב לציין כי המהלך הזה היה מפתיע מאוד ואף חריג ביותר בנוף הטניס, בטח כשמדובר במישהו מהפסגה של המשחק. נראה שדג'וקוביץ' פשוט חיפש ועדיין מחפש להתחיל הכול מההתחלה, לפתוח דף חלק בקריירה שלו. בוריס בקר התייחס עוד בינואר ליכולת שלו אחרי ההדחה מאליפות אוסטרליה ואמר אז לניו יורק טיימס: "לא זיהיתי אותו, את המנטאליות שלו. הוא תמיד היה נונשלאנט מאוד וזה לא היה הנובאק שאני מכיר. חיכיתי לראות אותו שובר מחבט או קורע את החולצה בעצבים או משהו, שייצא ממנו רגש. לא ראיתי את הרצון האדיר שלו לניצחון, לא ראיתי את המנטאליות הזו של הטירוף לנצח".

בראיון מלא כנות לאתר הרשמי של רולאן גארוס בתחילת החודש הודה דג'וקוביץ' בכך שלא חזר לעצמו אחרי הזכייה בתואר בשנה שעברה: "לא ניהלתי נכון את הצד המנטאלי והפיזי שלי אחרי רולאן גארוס ואני מנסה לחזור לזה עכשיו. להתרחק מהמצב הזה ולקחת מבט כללי יותר מפרספקטיבה אחרת של מה שקרה. אני חושב שעד לאחרונה לא ממש עיכלתי את התקופה של חמש, שש או שבע השנים האחרונות וכל מה שהשגתי בהן, כמו גם כמויות האנרגיה שהוצאתי כדי להגיע לנקודת השיא בקריירה שלי, שהייתה לזכות בגרנד סלאם היחיד שהיה חסר לי. אם להיות כן, לא ממש הקשבתי לגוף שלי ולנשמה שלי. אחרי רולאן גארוס, הייתי צריך לעשות הפסקה, אבל באותו רגע לא יכולתי לעשות את זה כי הגיע ווימבלדון מיד לאחר מכן ואז המשחקים האולימפיים. אלה שני אירועים גדולים וקשה היה לא להופיע שם". הג'וקר המשיך והתייחס למשבר אליו נקלע אחרי רולאן גארוס אשתקד: "בכל שנה עד עכשיו, הייתי מסוגל להפוך את הדף ולהתחיל מחדש, יום אחרי יום, בלי שום בעיה. אבל בשנה שעברה, בפעם הראשונה, לא הייתי מסוגל לעשות את זה. להתאושש מהזכייה ברולאן גארוס לקח לי הרבה זמן".

נובאק דג'וקוביץ', טניסאי סרבי. AP
"לא ניהלתי נכון את הצד המנטאלי והפיזי שלי". דג'וקוביץ'/AP

גם בקר סימן את רולאן גארוס אשתקד כקו פרשת המים כשאמר בראיון לסקיי: "אתה לא יכול לאבד את הפורהנד או הסרב שלך בן לילה, אבל אני חושב שזה הלך הרוח הכללי שלו. אני חושב שהרבה השתנה אצלו אחרי שהוא זכה ברולאן גארוס בשנה שעברה, זה היה חלום חייו ואז אתה מפוצץ את הבלון וכל האוויר יוצא. הוא לא הצליח להחזיר את האוויר לבלון. חדר ההלבשה לא ישן. השחקנים רואים שכוכב כזה נחלש קצת והם רוצים את הגולגלת שלו. הם קוראים את שפת הגוף שלו וגם נהיים חכמים יותר בצורה שבה הם משחקים נגדו. הוא שלט בסבב כל כך הרבה זמן ושיחק כל כך טוב, ובסוף הדברים מתהפכים. הוא עדיין רק בן 29 וזה הזמן לייצב את הספינה ולצאת לדרך הנכונה, אבל הוא חייב לעשות את זה מהר".

ועכשיו, כשדג'וקוביץ' בפרשת דרכים הוא רוצה להתחיל מאפס ולשנות כל דבר שניתן לשינוי. פרט לפרידה מכל הצוות שלו, הוא גם עבר חברת ביגוד, התחיל להביא את בנו סטפן ואחיו מרקו לטורנירים וכמובן הודיע שאנדרה אגאסי ילווה אותו ברולאן גארוס כמאמן ולאחר מכן ייתכן שיישאר בתפקיד. אותו אנדרה אגאסי שכתב באוטוביוגרפיה שלו שהתפרסמה ב-2009: "אני משחק טניס למחייתי למרות שאני שונא טניס, שונא את זה עם תשוקה אפלה וסודית שתמיד היו שם". על פניו, נראה שההחלטה הזו קצת פשטנית ואולי פופוליסטית. אחרי הכול, המאמן שלך הרי לא יכול לשחק במקומך והעובדה שהיה שחקן גדול לא בהכרח תסייע לך. נראה אפילו שדג'וקוביץ' מחפש מישהו שיעביר אליו את כל האחריות. מאז הפרישה של אגאסי ב-2006 הוא לא עסק בשום דבר שקשור לטניס ועבר להתגורר בלאס וגאס עם אשתו שטפי גראף, שם השניים מנהלים מוסד חינוכי לילדים נזקקים.

פיט בודו מ-ESPN ו-TENNIS.COM ציטט בטורו את טניסאית העבר טרייסי אוסטין, שאמרה: "נדמה שנובאק צריך מאמן חיים, מישהו שהיה במצב שבו הוא נמצא". צריך לזכור שדג'וקוביץ' מסתובב עם טניסאי העבר פפה אימאז, שלמרות ההכחשות כנראה משמש כסוג של מאמן מנטאלי עבורו. בודו עצמו כתב: "הסיבה הכי ברורה מאליה לשידוך הזה היא התשוקה. מענה לזעקה של דג'וקוביץ' לעזרה ואם זה יצליח, יהיה משהו מאוד אגאסי לעשות. זה גם ייתן לאגאסי מקום זמני וראוי בטניס שוב. אגאסי ידוע כמי שבנה לעצמו קריירה אדירה למרות שנאבק בטבע של עצמו ובדרישות של המקצוע. הוא זכה בשמונה תארי גרנד סלאם, בכל אחד מתארי הגרנד סלאם שיש ובמדליית זהב אולימפית. הוא גם בילה 101 שבועות במקום הראשון בעולם עד שפתאום ב-1997 הדירוג שלו ירד ל-141. לכולם היה נדמה שאגאסי גמור, אבל הוא הלך וזכה בחמישה משמונת תארי הגרנד סלאם שלו לאחר התקופה הקשה הזו. אם דג'וקוביץ' רואה קווים מקבילים בינו לבין אגאסי הוא מחמיא לעצמו בהרבה דרכים וגם מקטין את עצמו בהרבה דרכים".

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי (שמאל) עם אנדרה אגאסי, אנדי מארי. GettyImages
אגאסי עם דג'וקוביץ' ומארי/GettyImages

טניסאית העבר ופרשנית סקיי אנאבל קרופט התייחסה גם למינוי ואמרה: "זו החלטה מעוררת השארה, זה קצת כמו שאיבן לנדל הופיע פתאום אחרי שלא ראינו אותו מאמן והשידוך שלו עם מארי היה מרגש בשביל התקשורת, האוהדים והשחקנים האחרים. אנדרה אגאסי הוא אחד מהטניסאים המלהיבים ביותר שהיו, הוא יודע לדבר כמו שצריך והייתה לו התקשורת והמעריצים שממש אכלו מהיד שלו. הוא דמות מעניינת מאוד ואלוף נהדר. מה שנובאק מחפש לא קשור רק לטניס, אלא גם עוד שכבה מעבר לכך. אגאסי עשה הרבה לעזור לילדים, הוא עשה הרבה עבודת צדקה ותרם לחינוך ילדים בארצות הברית. זה מימד נוסף שכנראה היה חשוב לדג'וקוביץ'

"קשה לי להאמין שהוא לא יעניק השראה לדג'וקוביץ' כי כולם זוכרים את התקופה הקשה בקריירה של אגאסי כשהוא ירד בדירוג. הוא היה צריך לעבור דרך מוקדמות ודרך צ'לנג'רים כדי לחזור למקום הראשון בעולם והוא עשה את זה. אני בטוחה שהעובדה שאגאסי יישב בתא של דג'וקוביץ' תשפיע גם על היריבים שיהיו במגרש".

יש לומר שבשבועות האחרונים דג'וקוביץ' כבר נראה טוב בהרבה מאשר נראה עד כה. הוא הגיע עד לחצי הגמר בטורניר המאסטרס במדריד והפסיד בגמר המאסטרס ברומא לסשה זברב. האם זו תחילת החזרה לשיא שלו, נוכל להתחיל לראות אולי ברולאן גארוס. מה שבטוח שיהיה מעניין מאוד עם אגאסי בסביבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully