וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן אור בתוך החושך: גאורגה חאג'י חוגג אליפות היסטורית כמאמן בליגה הרומנית

16.5.2017 / 15:00

גדול השחקנים הרומנים בכל הזמנים הקים רק לפני 8 שנים את ויטורול, האקדמיה והמועדון בעיר נעוריו קונסטנצה. אחרי שהתגבר על השחיתות והכאוס וזכה באליפות ראשונה עם סגל צעיר ותוסס, כוכב העבר הוא התקווה היחידה של רומניה להחזיר את המוניטין האבוד בזירה האירופית

גאורגה חאג'י שחקן עבר. AP
הקים קבוצה, לקח אליפות. חאג'י/AP

"אני רוצה לזכות בליגת האלופות. יום יבוא, וזה יקרה", הצהיר בסוף השבוע גאורגה חאג'י במסיבת העיתונאים כשהוא חוגג את האליפות ההיסטורית של ויטורול. כהרגלו, הוא מכוון הכי גבוה שאפשר, גם אם זה נשמע מגוחך. גדול שחקני רומניה בכל הזמנים זוכר היטב כיצד שיחק עם סטיאווה בוקרשט בגמר גביע האלופות מול מילאן של אריגו סאקי ב-1989, כיצד הצעיד את נבחרתו להישגים מרשימים במונדיאלים, ואין לו כוונה להיכנע למצבו העגום של הכדורגל במדינה בעידן הנוכחי. חאג'י תמיד חולם בגדול. "לברצלונה לקח עשורים כדי להפוך לקבוצה גדולה. אנחנו קיימים רק שמונה שנים. נלך בדרכו של יוהאן קרויף, איאקס היא המודל שלנו", הוא קבע.

אתם יכולים לחייך, אך התואר שהושג אתמול כבר מהווה פרס מדהים עבור הפרויקט שחאג'י מתפעל לבדו כנגד כל הסיכויים. הוא מאס מזמן בשחיתות בכדורגל הרומני, בהרס שזורעים הבעלים החמדנים ותעבי הבצע במועדונים ברחבי המדינה, באינספור פשיטות רגל. הוא התריע על כך עוד בהיותו שחקן. אחרי שחזר מגביע העולם ב-1998, טען הגאון: "אם הכדורגל הרומני ימשיך בכיוון הנוכחי, הוא ימות תוך עשור. עוד מעט לא יישאר ממנו כלום. אתם לא יכולים לצפות מהדור שלנו להוביל אותו לנצח". אף אחד לא הקשיב לו, ונבואתו התגשמה. הליגה הרומנית הפכה לבדיחה, הנבחרת התרסקה. חאג'י ניסה לתקן את הנזקים מבפנים, ולא הצליח. הוא נכשל כמאמן הלאומי, וכאשר מונה למאמן סטיאווה סבל מהתנהלות לא שפויה של הבעלים הידוע לשמצה ג'יג'י בקאלי. אז הוא בחר לעשות הכל בכוחות עצמו.

seperator

השקיע 10 מיליון יורו מהונו

ב-2009, הקים חאג'י אקדמיה לכדורגל בעיר נעוריו קונסטנצה. הוא קרא לה ויטורול – פירוש המילה ברומנית הוא "עתיד". הוא ביקש לכתוב על האוטובוס הראשון של הקבוצה "האלופים לעתיד", והתכוון לכך. הוא השקיע 10 מיליון יורו מהונו כדי לבנות מתקנים מפוארים, ברמה האירפית הגבוהה ביותר, שלא מזכירים את התנאים בהם נאלצים להתאמן כל יתר הילדים במדינה. יש שם מגורים פנומנליים, שמונה מגרשי אימון, וצוות המאמנים האיכותי ביותר מקבל שכר נאות. הוא בחר אישית את הסקאוטים המצטיינים שעובדים עבורו בכל רחבי רומניה ומאתרים את הנערים המוכשרים ביותר. במונחים של רומניה, זה לא פחות מנס.

מובן מאליו שכל ילד רומני שמתחיל לשחק כדורגל חולם להיות כמו חאג'י. האפשרות להצטרף לאקדמיה של אליל ההמונים היא הצ'אנס הקסום ביותר שאפשר לדמיין, ולכן איש לא מסרב כאשר חאג'י קורא לו. המודל העסקי הראשוני היה לטפח את הכשרונות על מנת למכור אותם ביוקר למועדונים במערב אירופה, ולשם כך היה צורך גם להריץ אותם בליגה המקומית. לכן נוסדה לא רק האקדמיה אלא גם הקבוצה הבוגרת, אליה צורפו במידת הצורך שחקנים ותיקים ומנוסים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ג'יג'י בקאלי הבעלים של סטיאווה בוקרשט באיצטדיון קרית אליעזר. אדריאן הרבשטיין
סבל מבקאלי, החליט לעשות זאת לבד/אדריאן הרבשטיין

גם בעלים, גם נשיא, גם מאמן

ב-2010 כבר עלתה ויטורול לליגה השניה, ב-2012 טיפסה לליגה הבכירה. באוקטובר 2014, כאשר נשבר לחאג'י מקרבות התחתית, הוא הבין שאינו רוצה לסמוך על אנשי מקצוע אחרים ומינה את עצמו למאמן בשכר של 500 יורו לשנה. "זה הכסף שלו, אז אין סיבה להעביר אותו מכיס לכיס", הסביר גאורגה פופסקו, חברו הטוב מימי הנבחרת. העונה המלאה הראשונה שלו אשתקד החלה בכותרות שקשורות לכאורה לנפוטיזם כאשר בנו, יאניס חאג'י, אז רק בן 17, מונה לקפטן הקבוצה. ואולם, הוא גילה יכולת נהדרת, בעוד ויטורול דהרה בצמרת הגבוהה. הצעירים הרבים שקודמו מהאקדמיה הציגו כדורגל נאה ושובה עין, ואוהדים רבים במדינה החלו לתמוך בויטורול נגד "כוחות הרשע" של סטיאווה ודינאמו.

העונה שעברה דווקא נגמרה באופן מאכזב – החבורה הצעירה של חאג'י נחלשה מאוד בפלייאוף העליון, הפסידה את רוב המשחקים, ובתקשורת דווח כי הבוס שקל לפטר את עצמו. ואולם, זה לא קרה, ובקיץ האחרון אפילו סירב חאג'י להצעה מפתה במיוחד של רובין קאזאן. הרוסים שמו על השולחן חוזה עם שכר שנתי של 4 מיליון יורו, ואף הבטיחו לתמוך רבות באקדמיה. מראדונה של הקרפאטים היסס מעט, אך העדיף לא לעזוב את הפרויקט. הוא חשש שרובין לא תעמוד בהבטחותיה כלפי האקדמיה, ולא היה משוכנע לגבי הבטחון התעסוקתי שלו עצמו. הוא נשאר עם ויטורול, וכעת ברור לכולם שהיתה זו הבחירה הטובה ביותר. חאג'י חוגג אליפות, ואילו רובין התבזתה בליגה הרוסית עם המאמן הספרדי חאבי גראסיה שקיבל את המיליונים.

seperator

"הכוכב שלנו לא פחות טוב מאמבפה"

ויטורול לקחה את כל הקופה למרות השחקנים הרבים שעזבו אותה, כולל יאניס חאג'י שנמכר לפני שנה לפיורנטינה. היא עדיין בנויה, כמובן, על שלד איתן של בוגרי האקדמיה הצעירים, והגיל הממוצע של השחקנים עומד על 22. הקפטן, רומאריו בנזאר בן ה-25, הוא אחד הבוגרים הראשונים, ואוהד את ריאל מדריד על אף שנקרא על שמו של חלוץ ברצלונה לשעבר. לצידו פורח בוגדן צירו בן ה-23. במרכז ההגנה מככב דראגוס נדלקו בן ה-20, יליד קונסטנצה. בקישור ההתקפי בולט קרלו קאסאפ בן ה-18, ובחוד זוהר היהלום שבכתר, פלורינל קומאן בן ה-19.

קומאן הבקיע רק שישה שערים העונה, אבל העיתונאים רואים בו פוטנציאל גדול, וחאג'י הגדיל לעשות כאשר הישווה לפני שבוע את חניכו לקיליאן אמבפה, הסופרסטאר העולה של מונאקו. "הם דומים מאוד, ויש להם אותן תכונות. אלא שאמבפה מוערך ב-80 מיליון יורו כי הוא צרפתי. קומאן רומני, ואין לו יחסי ציבור. הכדורגל שלנו איבד את היוקרה. פעם הזכירו אותי בנשימה אחת עם מראדונה, והיום הרומנים לא שווים כלום בעיני. יקח לנו זמן עד שנרוויח את המוניטין שלנו בחזרה", אמר הבעלים, הנשיא והמאמן של הקבוצה המצליחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אליפות מדהימה. שחקני ויטורול חוגגים/מערכת וואלה!, צילום מסך

שובר שוויון בגרסה הרומנית

הפרויקט של חאג'י נועד להחזיר עטרה ליושנה, והקרב שלו על התואר מול סטיאווה של בקאלי המושחת גרם להתלהבות גדולה במדינה. למחזור האחרון שנערך אמש הגיעו השתיים בשיוויון נקודות, כאשר שובר השיוויון נקבע לפי המפגשים הישירים. בפלייאוף העליון, היתרון שייך ל-ויטורול שהשיגה ניצחון ותיקו דרמטי מול היריבה, אבל בעונה הסדירה רשמה סטיאווה שני נצחונות על חאג'י, ולכן היא עדיפה בסיכום ארבעת המשחקים. באופן כלל לא מפתיע כשמדובר ברומניה, התקנון לא היה חד משמעי, ונדרשו הבהרות. לקראת ההכרעה, הוציאה ההתאחדות הודעה רשמית וקבעה כי רק שני המפגשים הישירים האחרונים נלקחים בחשבון, ולכן ויטורול תהיה אלופה אם שיוויון הנקודות יישמר, אבל בקאלי סירב להשלים עם כך ואיים להגיש תביעה בבית הדין לבוררות בלוזאן.

כעת הוא נחוש לממש את הבטחתו, כי התסריט אכן התממש. סטיאווה הביסה את קראיובה 0:3, אבל ויטורול עשתה את שלה עם 0:1 קשה על קלוז' והוכתרה לאלופה השישית בלבד בתולדות הכדורגל הרומני מחוץ לבוקרשט. בעוד בקאלי מכין את הטיעונים המשפטיים, המדינה צהלה עם חאג'י, שרוצה כעת לארח את המשחקים בליגת האלופות באיצטדיון המודרני הקטנטן שנפתח רק לפני שנתיים. סביר להניח שאופ"א לא תאשר זאת, ולכן הוא ייאלץ לנדוד לבירה, אך זה לא ימתן את שאיפותיו. אולי התוכניות האופטימיות שלו לא כוללות זכיה בצ'מפיונס ליג כבר ב-2018, אך הוא בהחלט רוצה לבסס את האקדמיה והקבוצה שלו ככוח באירופה, והעפלה לשלב הבתים תהווה מטרה.

גדול עליו? אף פעם אל תזלזלו בחאג'י. אחרי הכל, הוא התקווה היחידה בכאוס העלוב בו שרוי הכדורגל הרומני. הוא קרן האור בתוך החושך. הוא לא רק העבר – הוא גם העתיד. הוא ויטורול.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully