וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: ברק בכר בוחר: 11 הרגעים ששינו את הפועל באר שבע

8.5.2017 / 13:30

ההפסד שסיפק הארה, הניצחון שהחדיר אמונה. העקיצה מאלונה, המחמאה מאוגו. לילות ללא שינה וחגיגה ללא שליטה. ביקשנו מברק בכר לבחור את 11 הרגעים שהפכו את באר שבע מקבוצה לוזרית לאלופה בפעם השנייה ברציפות. התוצאה: ללקק את האצבעות

ברני ארדוב

בווידאו: משדר האליפות החגיגי של הפועל באר שבע

1. החתימה בבאר שבע, היחסים עם אלונה ברקת ואסי רחמים והרכבת הצוות המקצועי

יממה אחרי ההדחה מהליגה האירופאית ישבו שחקני ואנשי הפועל באר שבע בטרקלין מיוחד בנמל התעופה באיסטנבול, שם חיכו למטוס שיחזיר אותם הביתה. במהלך השהות בטרקלין נזרק לחלל האוויר שמהראן ראדי היה מתאים למשחק הזה וחבל שלא השתתף. ברקת שמעה את ההערה ומיהרה לומר בהלצה: "תגידו שוב, תגידו שוב", כשהיא מכוונת לעבר בכר ורומזת שגם היא חשבה כך.

זו דוגמה קטנה לקשר שנבנה בין המאמן שהגיע בהפתעה ("ידעתי שאני מגיע למועדון גדול אבל לא הבנתי עד כמה הוא גדול") לבעלים. בכר לא מתבייש להודות ברמת הדיאלוג. "אני מתייעץ עם אלונה המון", מודה בכר. "היו מלא מקרים, גם מקצועיים, שהיא אמרה לי וזה האיר אותי והיא צדקה. אגב, אני חושב שאנחנו יותר מסתלבטים אחד על השני מאשר שיחות רציניות".

בכר קיבל אפשרות לבחור את הצוות. על גיא ויזינגר, שאף אחד לא הכיר, בכר הימר אחרי שלוש דקות של שיחה בה ראה את הניצוץ בעיניים. "יש אנשים טובים מאוד בבאר שבע, אבל אני החלטתי ללכת עם אנשים שאני מכיר. הכל אצלי מקצועי. אני לא עובד לפי פוליטיקה".

עוד בנושא

20:00: הפועל באר שבע - מכבי פתח תקוה
מהראן ראדי בראיון: "אני לוקח ללב, אז אני תמיד רעב"
כל הכתבות, הניתוחים והסיכומים לאליפות של באר שבע

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"חזרתי הביתה לשישי-שבת, אשתי לחוצה יותר ממני. לא אכלתי מסודר ולא ישנתי מסודר. חששתי לאוהדים בקטע של חיים ומוות. חד משמעית"/ברני ארדוב

2. ההפסד להפועל עכו במחזור החמישי של עונת 2015/16

"שם הבנתי שלפעמים יש דברים מעבר לאימונים. לקחתי את המשחק הזה עליי כי אמרתי שאם השחקנים רצו והשקיעו אז כנראה אני הבעיה"

בתום ההפסד להפועל עכו במחזור החמישי של העונה שעברה, קיבל לידיו בכר את הנתונים הסטטיסטים של המשחק. בכר ראה ששחקניו רצו את הקילומטרז' הגבוה ביותר מאז הגיע לקבוצה, עשו הכי הרבה פעולות לחימה והיו ברמת ההשקעה הכי גבוהה - דבר שלא הסתדר עם הפסד לעכו הקטנה. "שם הבנתי כמה דברים שעזרו לי לשנות משהו בעצמי", הוא מסביר. "עד המשחק הזה הלכתי יותר מדי עם האמת שלי, בצורה מוגזמת".

כשבכר מדבר על האמת שלו הוא מתכוון למשל ואולי יותר מכל להרכבת שחקנים לפי היכולת שלהם באימונים באותו שבוע. כך, לדוגמה, נותר טוני וואקמה מחוץ להרכב בעוד דן ביטון הצעיר קיבל את הקרדיט. "דן ביטון, שהוא שחקן מצוין, היה טוב באימונים, אז הוא שיחק לפני וואקמה, ברדה ומליקסון. אבל שם הבנתי שלפעמים יש דברים מעבר לאימונים. לקחתי את המשחק הזה עליי כי אמרתי שאם השחקנים רצו והשקיעו אז כנראה אני הבעיה. ישבתי עם אלונה ובעלה והצוות שלי והבנתי שצריך לעשות שינויים. שוואקמה צריך לשחק. שצריכים את ברדה. ועוד. משם יצאנו ל-29 משחקים ללא הפסד".

אליניב ברדה שחקן הפועל באר שבע (משמאל) לצד מהראן ראדי. אדריאן הרבשטיין
צשחק שהביא לתפנית. באר שבע בעכו/אדריאן הרבשטיין

3. הניצחון בבלומפילד על מכבי תל אביב

בכר הבין שצריך לפנות אל הרגש והכין סרטון מיוחד. המסר: אם אתה רוצה להיות אלוף, אתה צריך להכות את היריבה אצלה בבית

בשבוע שקדם למפגש מול מכבי תל אביב במסגרת המחזור ה-15 של העונה שעברה הרגיש בכר שהוא נמצא בצומת דרכים. כישלונות העבר מול האלופה דאז עוד ישבו בראש. בכר הבין שצריך לפנות אל הרגש והכין סרטון מיוחד שכלל את הגדולים ביותר - ג'ורדן, מראדונה, מסי ואחרים. המסר באסיפה: אם אתה רוצה להיות אלוף, אתה צריך להכות את היריבה העיקרית שלך אצלה בבית.

כבר במחצית הראשונה היה ברור שהמסר חלחל, כשברדה ומליקסון כבשו והעניקו לבאר שבע ניצחון יקר 1:2, כזה שהעלה אותם לראשונה לראשות הטבלה. "הרגשתי שמשהו השתחרר בביטחון של המועדון אחרי הניצחון. הרגשת בכל העיר שמשהו משתנה. הקהל התחיל להבין שעם כל האכזבות והעמה יעמיק והאמונות, אפשר לעשות הפעם משהו מיוחד".

מאור מליקסון שחקן הפועל באר שבע (שמאל) מול עומרי בן הרוש שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
טראומת מכבי נמחקה, יוצאים לדרך חדשה. מליקסון במשחק ששינה את הדרך/קובי אליהו

4. מחנה אימונים בטבריה

"כל העיר שאלה מה יהיה", הוא נזכר. "היה לחץ אדיר והרגשתי שזה מחלחל אלינו. רציתי ללכת הכי רחוק מבאר שבע"

אחרי שלוש תוצאות תיקו בטרנר, שתיים מהן בתחילת הפלייאוף העליון, החליט בכר שהקבוצה חייבת להתנתק. התיקו מול מכבי תל אביב, שהשאיר את הפער על נקודה אחת בלבד, והיכולת המגומגמת הפכו את העיר למרקחה. "כל העיר שאלה מה יהיה", הוא נזכר. "היה לחץ אדיר והרגשתי שזה מחלחל אלינו. יכולנו ללכת לתל אביב, אבל זה לא כזה רחוק ורציתי ללכת הכי רחוק מבאר שבע".

הקבוצה יצאה למלון בטבריה והתאמנה במגרש בעיר. בבית המלון התכנסו השחקנים לצפות בקטע וידאו, אלא שאז הפתיע בכר ולא עשה אסיפה טקטית או ניתוחי וידאו רגילים, אלא הקרין 20 דקות של קטעים מצחיקים, ביזארים והזויים מהעונה. כמו, למשל, החלקה של שחקן שלו. העיקר לצחוק. להשתחרר. "שחקנים גרים בעיר והיה תמיד את החשש שזה מתפספס", הוא מסביר. "הם היו צריכים את הניתוק הזה. כל רגע אמרו להם 'מה יהיה, מה יהיה'. זו הייתה נקודה מאוד משמעותית בעונה ההיא. במהלך כל השנה שאני עורך משחקים אני שומר קטעים בצד וערכתי את הקליפ. ישבתי בצד, הסתכלתי עליהם, ואני רואה שזה משפיע עליהם. בקטעים של גולים הם היו דרוכים ובקטעים מצחיקים ראית אותם על הרצפה. כשאתה אומר לשחקנים 'מחנה אימון', ישר הם בוכים, ואחרי זה תמיד אומרים 'איזה יופי' ו'היינו צריכים את זה'. הפעם זה היה אפילו מוגבר".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"באולם שמעת רחש שאין סיכוי ושזו רק חוויה, אז אמרתי אנחנו עוברים אותם בקלות. בצחוק. אבל לפעמים כשאתה צוחק זה מחלחל"/ברני ארדוב

5. האליפות ההיסטורית

"המועדון היה נפגע אם לא היינו זוכים. אתה אומר לעצמך - אם הפעם לא ניקח אליפות, מתי כן?"

השבוע שקדם ל-21 במאי היה "הכי קשה בחיים שלי", מספר בכר. "אחרי ההפסד בחיפה ידעתי שאני חייב לנצח את סכנין. במהלך השבוע עשינו מחנה באשדוד, אבל לא יכולתי ליהנות באותם רגעים. חזרתי הביתה לשישי-שבת, אשתי לחוצה יותר ממני, אבל זו לא דוגמה. לא אכלתי מסודר ולא ישנתי מסודר. חששתי לאוהדים בקטע של חיים ומוות. חד משמעית. זה כבר לא היה חשש של ניקח אליפות או לא. ראיתי אנשים לחוצים ואיך הם לוקחים את זה, וחששתי מה יקרה אם לא נזכה, כשאני יודע שהכול על הכתפיים שלי. המועדון היה נפגע מאוד אם לא היינו לוקחים. אתה אומר לעצמך - אם הפעם לא ניקח אליפות, אז מתי כן נצליח?".

מאור בוזגלו שחקן הפועל באר שבע חוגג אליפות. ברני ארדוב
לחץ של 40 שנה השתחרר. האליפות/ברני ארדוב

6. הניצחונות על שריף ואולימפיאקוס

"זה המשחק שהייתי בו הכי באופוריה. נתתי לעצמי להשתחרר, רצתי לקהל ולא התנהגתי באיפוק כמו בדרך כלל"

אחרי שבעונה שעברה הקבוצה נכשלה באופן טוטאלי במפעל האירופאי, בכר רצה לקפוץ מדרגה. במשחק הראשון מול שריף באר שבע ניצחה 2:3 וכבר ספגה ביקורת. בגומלין בכר לשחק על תוצאה וחזר עם 0:0. "המטרה הייתה קודם כל שבאר שבע תעבור שלב וזה הבטיח לפחות עוד ארבעה משחקים. אף אחד לא חשב שנגיע לאן שהגענו אבל המטרה הייתה לעבור שלב", נזכר.

ההגרלה הבאה זימנה את אולימפיאקוס. הקבוצה היתה בברית של שיר צדק וכולם אמרו שזה אבוד, אבל בכר הסתכל על ברקת ואמר לה "אנחנו עוברים אותם". "זה היה בסוג של צחוק", הוא מסביר היום. "באולם שמעת רחש שאין סיכוי ושזו רק חוויה, אז אמרתי 'אנחנו עוברים אותם בקלות'. בצחוק. אבל לפעמים כשאתה צוחק זה מחלחל. ככל שלמדתי אותם יותר, אז הבנתי שזה אפשרי. מה שהיה הכי יפה ששיר צדק, שספג אדום מול ת'ון ואמרו שהוא הרס את המסע האירופאי, חזר באותו משחק וכבש את השער שהעלה אותנו. זה המשחק שהייתי בו הכי באופוריה. נתתי לעצמי להשתחרר, רצתי לקהל ולא התנהגתי באיפוק כמו בדרך כלל".

אנתוני וואקמה שחקן הפועל באר שבע (שמאל) מול דימיטריוס סיובאס שחקן אולימפיאקוס. עדי פרץ, אתר הפועל באר שבע, אתר רשמי
"מה שהיה הכי יפה ששיר צדק, שספג אדום מול ת'ון ואמרו שהוא הרס את המסע האירופאי, חזר באותו משחק וכבש את השער שהעלה אותנו". באר שבע מול אולימפיאקוס/אתר רשמי, עדי פרץ, אתר הפועל באר שבע

7. אלוף האלופים וגביע הטוטו

"זה היה לפני סלטיק והייתה תחושה שהראש בסקוטלנד. הצלחנו לחזור וזה מראה על גישה של מועדון"

"זה תואר שגם אין לי וגם תואר שאני לא בטוח שהיה למועדון", מנמק בכר את הבחירה הלא שגרתית בתואר הזניח כנקודת ציון. "זה גם היה לפני סלטיק והייתה תחושה שהראש בסקוטלנד. הגענו למשחק ובמחצית הראשונה נראינו נורא. הצלחנו לחזור וזה מראה על גישה של מועדון וכמה כל תואר נותן ביטחון".

מי שנכנס אחרי בכר ודיבר עם השחקנים היה אליניב ברדה שהרביץ מוטיבציה בחברים. "אם בא שחקן ואומר משהו מקצועי נכון לא תהיה לי בעיה. במשחק שנה שעברה נגד מכבי תל אביב שיחקנו מעוין וזה דורש מראדי והובאן לרוץ הרבה יותר. הם באו במחצית ואמרו שהם מותשים. שיניתי. אני לא הולך נגד אם אני חושב שהם צודקים", מסביר בכר.

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"הכנסתי את יובל שבתאי והמצאתי מערך: שלושה בלמים, ארבעה קשרים במעוין ושלושה חלוצים. לא היו מגינים. ופתאום יובל עשה גליץ' ובישל לבוזגלו. זה היה מטורף"/ברני ארדוב

8. הניצחונות על אינטר וסאות'המפטון

בפיגור שני שערים אמר בכר לשחקנים: "ממה אתם מפחדים בדיוק? כבר ניצחתם אותם במילאנו. למה אתם משחקים ככה?"

במחצית המשחק נגד אינטר, נכנס ברק בכר לחדר ההלבשה כשהקבוצה שלו בפיגור של שני שערים ובטון שקט אמר. "ממה אתם מפחדים בדיוק? כבר ניצחתם אותם במילאנו. למה אתם משחקים ככה? לכו תיהנו". חצי דקה ארכה אותה אסיפה. והשאר היסטוריה. "גם כשהיינו בתיקו האמנתי מאוד שאפשר לנצח ועשיתי חילוף התקפי".

לפני המשחק המכריע באנגליה, אמר בכר לצוות שלו: נמשוך עד לרבע האחרון של המשחק ואז אפשר יהיה לעקוץ במתפרצת. "זה מדהים, כי יש תקופות שהכל מסתדר. ממש ישבתי וסיפרתי לצוות מה יקרה. בכלל לא היינו טובים במשחק הזה. אבל קשה להיות טוב נגד קבוצה כזו. הכנסתי את יובל שבתאי והמצאתי מערך: שלושה בלמים, ארבעה קשרים במעוין ושלושה חלוצים. לא היו מגינים. ופתאום יובל עשה גליץ' ובישל לבוזגלו. זה היה מטורף. הגיע לנו לעלות".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע (שמאל) עם מאור בוזגלו. רויטרס
"זה היה מטורף". בכר ובוזגלו/רויטרס

9. הניצחון 0:1 על אשדוד

"היינו פחות טובים, אבל לא משבר. היינו במקום הראשון, הדברים עדיין תלויים בנו. בדיעבד, זה אחד השערים היותר משמעותיים. הקהל היה בטירוף"

גם היום, בדיעבד, בכר מסמן את המשחק כאחת הנקודות החשובות של האליפות הנוכחית. "לא היינו במשבר", הוא מתעקש, "היינו פחות טובים, אבל לא משבר. היינו במקום הראשון, הדברים עדיין תלויים בנו. בדיעבד, זה אחד השערים היותר משמעותיים. הקהל היה בטירוף. עליתי עם שלושה שחקני הגנה כי ידעתי איך אשדוד תשחק, אבל לא הלך.
"במחצית שינינו, ואני לא אוהב לעשות חילוף במחצית כי זה כואב לי. הרבה פעמים אני מחליף שחקנים שעשו עבודה טובה ולא נעים לי. אני יודע מה זה להוציא את לואי דקה 30 או את הובאן במחצית. הייתי שחקן וזה קשה לי".

הובאן נכנס במחצית. ומי שהיה אחראי על הגול היה מיכאל אוחנה, שנכנס בדקה ה-67, ובישל בנגיחה למליקסון. "אין הרבה שחקנים כמו מיכאל, שממש אוהבים את המשחק. אם זה היה תלוי בו, אחרי אימון הוא היה הולך לשחק בשכונה עם חברים. הוא עשה שיפור ענק העונה".

שחקני הפועל באר שבע מאור מליקסון, מאור בוזגלו. לירון מולדובן
לא משבר, אבל יצאנו מזה. מליקסון חוגג באשדוד/לירון מולדובן

10. אסיפת מחלת האני

"זו הייתה נקודת המפנה הכי גדולה שלנו העונה. התחושה הייתה שכולם איבדו את זהות הלהקה וזה תפס את כולם. הרגשתי את זה על כולם"

דווקא אחרי אותו משחק מול אשדוד בכר הרגיש עדיין שלא הכל משוחרר. העיתונאי אוריאל דסקל פרסם טור שטען שבאר שבע חזרה לשחק בצורה יחידנית. באותו ערב לפני המשחק מול בית"ר ירושלים שלח בכר את המאמר בעברית ובאנגלית לשחקנים וכתב להם. "האסיפה של מחר מתחילה עכשיו".
האסיפה לא היתה קלה. בכר נתן לשחקנים את רשות הדיבור ובעוד שחלקם הסכימו עם התזה, היו כאלה שהתנגדו לה נחרצות. "זו התקשורת מחפשת אותנו", אמרו חלק מהשחקנים.

בכר לא התרשם. "זו הייתה נקודת המפנה הכי גדולה שלנו העונה. התחושה הייתה שכולם איבדו את זהות הלהקה וזה תפס את כולם. הרגשתי את זה על כולם. לא סתם הייתה יכולת פחות טובה. הרבה דברים גרמו לזה. הייתי צריך להציב להם מראה מול הפנים. אחרי שהם דיברו אני דיברתי ותוך כדי אני מראה להם סרטונים שג'ורדן לקח אליפות מבלי לזרוק לסל וסרטים של פיל ג'קסון. ואז רגע לפני שסיימתי את האסיפה אמרתי להם: 'מה אתם מעדיפים? ששחקן ישחק עוד שלושים דקות או שיהיו לכולכם שתי אליפויות? שהחלוץ הזה ישים עוד גול או אליפות שנייה? מה אתם רוצים להיות, ווינרים או לוזרים?'".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"אמרתי להם: 'מה אתם מעדיפים? ששחקן ישחק עוד שלושים דקות או שיהיו לכולכם שתי אליפויות? שהחלוץ הזה ישים עוד גול או אליפות שנייה? מה אתם רוצים להיות, ווינרים או לוזרים?'"/ברני ארדוב

11. האליפות השנייה מול מכבי תל אביב

"לי זה לא שינה שלקחנו אליפות מול מכבי, אבל לאוהדים זה שינה"

"לי זה לא שינה שלקחנו אליפות מול מכבי", אומר בכר. "אבל אנחנו מחוברים לאוהדים, ולאוהדים זה שינה. אז רצינו אחרי המון שנים שהם סבלו להעניק להם את הרגע הזה. הייתי רגוע גם במחצית, כשהם הובילו. עשיתי בסוף חילוף התקפי כי לפני המשחק אמרתי לשחקנים: 'למה שלא נגמור את זה עכשיו?'. ואם אני אומר את זה אני צריך גם לשדר את זה".

ועוד משהו בקטנה: הטראש טוק עם פטר בוס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההצבה של חיימוב במקום גורש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההשעיות של ברדה ובוזגלו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully