וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצור בטרם תעבור: האם מרואן קבהא מתאים לקבוצה בכירה בליגת העל?

25.4.2017 / 14:00

שינוי התפקוד שהוביל לפריחה ("אחד הקשרים המובילים בסלובניה"), המחיר שהרתיע את באר שבע ("מאריבור תרצה תמורה הולמת") והפציעה ששוב הפריעה. אחרי שנתיים כליגיונר ובחסות היצע השחקנים הדל, מרואן קבהא הפך למלפפון מבוקש. מספיק כדי לעבור לקבוצה בכירה בליגת העל?

צילום מסך

בווידאו: שער הליגה הראשון של מרואן קבהא בסלובניה בעונה שעברה

"מרואן קבהא הגיע למאריבור כהבטחה, והעונה הפך לאחד הקשרים הטובים בליגה הסלובנית", מבהיר העיתונאי מרקו קובאצ'ביץ' כבר בתחילת השיחה. אחד מעמיתיו מוסיף: "רוצים אותו בישראל? אני יכול להזכיר שיש לו חוזה לעונה נוספת וזלטקו זחוביץ' אוהב אותו מאוד. כל שלושת המאמנים האמינו בו וסמכו עליו, מאריבור לא תוותר עליו בלי לקבל תמורה הולמת".

כן, שנתיים בסלובניה זיכו את קבהא בהערכה לה קרוב לוודאי לא היה זוכה לו היה ממשיך במכבי פתח תקוה. דווקא שם, הרחק מאור הזרקורים, בליגה נידחת עבור חובב הכדורגל הישראלי וללא זימון לנבחרת, מצליחים להבין מדוע הפועל באר שבע כבר ביצעה פנייה רשמית (ונרתעה מהמחיר) ומכבי חיפה עוקבת בעניין. אך האם השיפור בשנתיים האחרונות מספיק כדי לחזור לתפקיד מפתח בקבוצה בכירה בליגת העל?

עוד בנושא:

הפועל באר שבע בדקה אפשרות לרכוש את מרואן קבהא ממאריבור
מונס דאבור ממשיך לככב בגראסהופרס, דרמת גביע לאופיר מרציאנו
צפו בתקציר: ערן זהבי כבש צמד והשאיר את גוואנגז'ו בפסגה בסין

מרואן קבהא שחקן מאריבור. האתר הרשמי של מאריבור, אתר רשמי
"כל שלושת המאמנים סמכו עליו". מרואן קבהא/אתר רשמי, האתר הרשמי של מאריבור

זו שנה שלישית שהרגעים המשמעותיים בקריירה של קבהא מגיעים בחודש מרץ:

מרץ 2015 - סקאוט של גנט הגיע לצפות בו במשחק של מכבי פתח תקוה מול הפועל תל אביב, ההתעניינות הבלגית עוררה גם את מאריבור וכך נסללה הדרך לאירופה.

מרץ 2016 - הדרבי הביתי מול אולימפיה. קבהא נפצע בשריר הירך האחורי ונעדר לתקופה בת חודש ימים, כשחסרונו השפיע על איבוד האליפות.

מרץ 2017 - שוב משחק ביתי, הפעם מול אלומיני. קבהא נפגע בדקה ה-27 ונאלץ לנטוש את המשחק. במאריבור לא האמינו שהתסריט חוזר על עצמו. שוב זהו שריר הירך האחורי, שוב היעדרות משוערת של חודש-חודש וחצי.

אלא שבניגוד לעונה שעברה, אז קבהא אכן חזר אחרי כחודש וגם סייע למאריבור לזכות בגביע כשכבש בנגיחה בגמר מול צלייה וגם בדו קרב מהנקודה הלבנה, הפעם הקאמבק נדחה. הקשר הישראלי הפתיע עם חזרה מהירה לאימוני כושר והצהיר כי יעלה על כר הדשא תוך שלושה שבועות, אך נראה שהרצון לשוב בהקדם רק עיכב את תהליך השיקום. "הוא עדיין רחוק מחזרה למגרשים", אמר השבוע המאמן דרקו מילאניץ'. "הפציעות שלו... הייתה לנו הרגשה טובה, גם לו הייתה הרגשה טובה, אבל אני לא יודע מתי בדיוק נראה אותו על המגרש. אני מניח שבחודש הבא".

אחד הבישולים של מרואן קבהא למיליבוייה נובאקוביץ'

עד הפציעה, קבהא היה בכושר מצוין. אחרי עונת הקליטה בה כבש שער ליגה אחד והוסיף עוד שניים בגביע, כולל כאמור במשחק הגמר, הקשר הישראלי החל את העונה השנייה בצליעה, כמו מאריבור כולה. אלא שאז הגיע המפנה. "בסוף הקיץ, אחרי שני הפסדי ליגה, המאמן שינה את השיטה מ-4-4-2 ל-4-1-2-1-2", מסביר העיתונאי קובאצ'ביץ', "ומאותו רגע קבהא ממש פרח. הוא היה הקשר האחורי היחיד, עשה עבודה מצוינת מבחינה הגנתית, היה אגרסיבי ועצר התקפות מתפרצות של היריבות. בנוסף, הוא הראה יכולות של פליימייקר ובישל חמישה שערים ב-20 משחקי ליגה. בעונה הראשונה הוא הפך לשחקן חשוב בסגל, העונה כבר הפך לאחד הדומיננטיים בליגה".

דווקא ההסטה לתפקיד אחורי יותר, אחרי שבעונה הקודמת שיחק בעיקר כקשר מרכזי ולפעמים אפילו בצד שמאל, הביאה לידי ביטוי את יכולות המסירה של קבהא. הוא הוביל את הליגה במסירות מדויקות ובעזרתו דהרה מאריבור לפסגה, עם רצף של 18 משחקים ללא הפסד. התלונות היו שלא בעט מספיק לשער, למרות יכולת בעיטה טובה שכבר הוכחה. כשהחמיץ משחק אחד בדצמבר, הרצף נעצר עם הפסד 3:2 לדומז'אלה, אבל אחרי פגרת החורף היה שותף לשלושה ניצחונות רצופים ושווי השוק שלו עמד על 1.2 מיליון יורו - שני בסלובניה רק ללוקה זחוביץ', הבן של המנהל הספורטיבי האגדי. ואז, כאמור, הגיעה הפציעה.

"אזכור את היום הזה עוד זמן רב", אמר קבהא לאחר שנפצע. "הייתי בכושר טוב וזה עצר אותי". גם במאריבור התאכזבו, שכן הקבוצה ניצחה רק בשלושה מששת משחקי הליגה מהם נעדר (כולם רק 0:1) ובתווך איבדה את הגביע עם הפסד לאולימפיה בחצי הגמר. "החיסרון שלו מורגש", אומר קובאצ'ביץ', המסקר את מאריבור מקרוב. "הקבוצה לא דומיננטית במרכז השדה כפי שהייתה יחד איתו, וגם הפליימייקר דארה ורשיץ' נפצע. בלעדיהם, המאמן נאלץ לשנות את השיטה בחזרה ל-4-4-2 וזה פחות עובד. במשחק האחרון נבעטה רק בעיטה אחת למסגרת, כבר אחרי שמונה שניות. זה הספיק כדי לנצח, אבל ברור שמילאניץ' היה זקוק לקבהא, בעיקר בגביע".

מרואן קבהא שחקן מאריבור. האתר הרשמי של מאריבור, אתר רשמי
המפנה הגיע כשהוסט לעמדת הקשר האחורי. מרואן קבהא/אתר רשמי, האתר הרשמי של מאריבור

האם הפועל באר שבע באמת זקוקה לו? מאריבור אמנם הייתה בליגת האלופות לפני שלוש שנים ובסגל שלה נמצאים שחקנים מוכרים דוגמת מיליבוייה נובאקוביץ', טבארס, ורשיץ' וזחוביץ' ג'וניור, אבל הרמה של הליגה הסלובנית, שגם כך לא הייתה גבוהה למדי, ירדה עוד יותר בשנתיים האחרונות. "ראיתי את הפועל באר שבע בתקצירים בליגה האירופית, ומאריבור לא קרובה כרגע לרמה שלה", מעיד עיתונאי סלובני. "היא תחזיר העונה את התואר, כנראה כבר במחזור הבא, אבל האמת שלא הייתה ממש תחרות".

קבהא, שבמאזנו שלושה שערים ותשעה בישולים ב-60 משחקי ליגה עד כה בסלובניה, רוצה לחזור הביתה. יש אפשרות גם להצעה מבלגיה שתגיע בקיץ, אבל הכיוון מבחינתו הוא ישראל. ולהבדיל מלא מעט ליגיונרים שחזרו שבעים וחסרי מוטיבציה לליגת העל, לקשר בן ה-26 יש רעב ורצון עז להוכיח שהוא מתאים לקבוצה בכירה. אחרי הכול, הוא יצא בשקט יחסי ממכבי פתח תקוה וגם נבחרת ישראל עדיין מהווה יעד מבחינתו. לאור ההיצע הדל בשוק השחקנים המקומי, כל ליגיונר, בטח אחד ששיחק באופן די קבוע ומיוצג על ידי סוכן בעל השפעה, הופך למצרך מבוקש.

אבל האם יש הבדל בינו לבין וובה בראון למשל? לקבהא יהיה ברזומה גביע ואליפות, לבראון המבוגר ממנו בשנה היו אליפות ושני גביעים (אחד בהפועל רמת גן) כשעשה את המעבר לבירת הנגב מעירוני קרית שמונה. הוורסטיליות שפיתח במאריבור מהווה יתרון, אך הפציעה החוזרת מורידה נקודות, לצד העובדה ששיחק בליגה פחות טובה. "הוא שחקן רציני, משקיען, בחור חיובי", מעידים הסלובנים. "בניגוד לסינטאיהו סלליך שכרגע לא חותם על חוזה חדש ולכן לא משחק, קבהא כבר אמר שאם יעזוב הוא ירצה שהמועדון ירוויח". וקובאצביץ' מוסיף: "עד עכשיו לא שמעתי על אפשרות שיעזוב, אבל זה תלוי גם במשא ומתן שמתנהל עם כמה שחקנים מובילים שמסיימים חוזה במאריבור. במחיר הנכון, זה עשוי לקרות".

ומהו המחיר? במאריבור מדברים על מיליון יורו, אבל קרוב לוודאי שיפחיתו בדרישות ברגע שהנושא יהיה על הפרק. אולי כבר בסוף החודש הבא.

שחקן הפועל באר שבע וובה בראון. רויטרס
יש הבדל? וובה בראון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully