וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש הגדול: הברקזיט יעלה לנו את מחירי הטיסות

1.4.2017 / 0:02

על פי הסכם "השמיים הפתוחים", ברגע שבריטניה תתנתק מהאיחוד, החברות הממוקמות בה לא יוכלו לטוס לנמלי תעופה בערי האיחוד האירופי. בעוד באיזיג'ט נינוחים, בריינאייר כבר הביעו דאגה גלויה. בלי הסכם תעופה חדש, המחירים ב-2019 עלולים לנסוק, גם בישראל

חברות תעופה ריינאייר איזיג'ט. ShutterStock
עמודי התווך של טיסות הלואו קוסט. איזיג'ט וריינאייר/ShutterStock

השבוע יצא לדרך תהליך ההתנתקות של בריטניה מהאיחוד האירופי. תשעה חודשים לאחר ההצבעה בעד הברקזיט, חתמה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי על "סעיף 50" באמנת ליסבון, והחלה בהליך ההתנתקות המעשי. בעוד כשנתיים, ב-2019, תיכנס ההתנתקות לתוקף, ומפת העסקים העולמית כבר לא תהא כבעבר.

אחד הענפים שהמהלך ישפיע עליהם במיוחד הוא ענף התעופה. בשנים האחרונות התבססה התעשייה על טיסות לואו קוסט בהתאם למדיניות "השמיים הפתוחים". על פי מדיניות זו, כל חברת תעופה שבסיסה באירופה או בארצות הברית, רשאית לטוס לכל מקום בשתי היבשות. מסיבה זו, יכלו חברות כמו איזיג'ט וריינאייר לטוס מנקודה לנקודה ללא הפרעה ברחבי אירופה.

אלא שעל פי ההסכם הנוכחי, כל זה עלול בעוד שנתיים להשתנות.

הפגנה מחוץ לבניין הפרלמנט הבריטי בעקבות כוונתה של ראש הממשלה תרזה מיי לצאת מהאיחוד האירופי, לונדון, 29 במרץ 2017. רויטרס
ניסיון אחרון לשנות את רוע הגזירה. תומכי ההישארות באיחוד האירופי בהפגנה בלונדון בשבוע שעבר/רויטרס

המשמעות של פרישה בריטית היא שטיסה מהאי כבר לא תיכלל במסגרת השמיים הפתוחים. ריינאייר היא חברה אירית, וכל עוד אירלנד חברה באיחוד (בימים אלה מתרבים החששות כי היא תהיה הבאה שתודיעה על פרישה), לכאורה אין לה בעיות להמשיך תחת ההסכם. הצרה היא שאחד מבסיסיה הראשיים של החברה היא קרדיף, עיר וולשית שכן נכללת בתוכנית הברקזיט. לכן, תאורטית מחירי טיסות מוויילס יאמירו, שכן הוצאות החברה יהיו גבוהות יותר.

מריינאייר נמסר במהלך השבוע: "עם העזיבה הצפויה של בריטניה את האיחוד, יהיה צורך במציאת פיתרון כמו הסכם תעופה חדש. האפשרות השנייה היא שתהיה חזרה לחוקים הישנים של ארגון הסחר העולמי, ומכיוון שבחוקים אלה אין כל התייחסות לתעופה, כרגע קיים חשש שלא יהיו בכלל טיסות מבריטניה לאירופה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ריינאייר. Hermann J. Knippertz, AP
תאורטית, החל ממרץ 2019 לא יוכלו נוסעי ריינאייר לטוס לאירופה/AP, Hermann J. Knippertz

בחברה הסבירו כי הזמן דוחק. מאחר שכל חברת תעופה מתכננת את טיסותיה שנה מראש, שעון החול אינו מתקתק לשנתיים, כי אם ל-12 חודשים בלבד. "תשעה חודשים חלפו מההודעה על הברקזיט, ואנחנו אפילו לא קרובים לדעת מה תהיה ההשפעה על תעשיית התעופה. מטרידה אותנו העובדה שלממשלה אין תוכנית חלופית".

באיזיג'ט קצת יותר אופטימיים. החברה רשומה בלוטון שבפאתי לונדון, אבל יש לה משרדים גם בז'נבה, מה שאומר שחברת "איזיג'ט שוויץ" תוכל בכל מקרה להמשיך לפעול כרגיל. בחברה האם בטוחים שישיגו את כל האישורים הנחוצים, מאחר ש-49 אחוז מבעלי המניות הם חברי האיחוד האירופי.

מטוסי לופטהנזה. רויטרס
אם נחזור לשוק שבו חברות הדגל שבות לשלוט, המחירים יעלו בהתאם/רויטרס

ואיך צפוי כל זה להשפיע עלינו? קודם כל, בואו נפגין את הפסימיות הרגילה ונניח שכרגיל, כל שינוי לרעה בעולם לא ייטיב גם איתנו. בתסריט הגרוע שבו לא מושג הסכם חדש, ריינאייר ואיזיג'ט אולי יוכלו לקחת אותנו לבריטניה, אבל לא לאיטליה, פולין, גרמניה, צרפת ושאר יעדים פופולריים שהורגלנו לטוס אליהם בזול. צריך לזכור - נחיתות של החברות הללו, כל עוד הן רשומות בבריטניה, בנמל תעופה של האיחוד האירופי יהיו יקרות מאוד. אם נחזור לשוק שבו חברות הדגל שבות לשלוט, המחירים יעלו בהתאם. אל תשכחו שבעבר איזיג'ט כבר ביטלה את הקו לרומא, בשל סגירת בסיסה בעיר.

בצד האופטימי, לצד איזיג'ט וריינאייר, חברות כמו בריטיש איירווייז או מונארך, שטסות רק מבריטניה ואליה, ימשיכו לטוס כרגיל, כך שהתחרות לאי הבריטי לפחות לא צפויה להיפגע.

כרגע הכול ספקולטיבי ואיש אינו יודע מה יהיה. ההנחה המרכזית היא שמאחר שבריטניה, כמו כל מדינה בעולם, רואה בתחבורה האווירית חשיבות עליונה, היא תחתור להסכם מהיר עם האיחוד האירופי ושום דבר לא באמת ישתנה. עם זאת, אף אחד לא באמת חשב שיצביעו שם בעד הברקזיט, וכעת הוא הופך לעובדה קיימת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully