וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש המידע בספורט: הסכמי ניגוד העניינים באיגוד הכדורסל

28.3.2017 / 16:15

וואלה! ספורט, בעזרת עמותת הצלחה, ממשיכה לחשוף את מסמכי איגוד הספורט. והפעם: הסכמי ניגוד העניינים. מי התחמק, מי היתמם ועל מה חתם שמעון מזרחי, היו"ר הנצחי של מכבי תל אביב, מול איגוד הכדורסל. רמז: זה קצת שונה מיו"ר הפועל תל אביב. המסמכים בפנים

one

"ניגוד עניינים - מצב שבו אדם ממלא תפקיד, כאשר יש לו אינטרס נוסף, סותר, אשר עלול להשפיע על החלטותיו ולהוות שיקול זר. כאשר עובד ציבור פועל במצב של ניגוד עניינים (הקרוי גם 'ניגוד אינטרסים'), הדבר עלול לקיים את יסודות עבירת הפרת אמונים, או עבירת שוחד".

ההגדרה המילונית הזו טומנת בחובה תחום אפור ונרחב. עובדי ציבור ונבחרי ציבור נדרשים לסוגיה הזו לא מעט, והתופעה אינה מדלגת גם על איגודי הספורט הממסדיים. לפיכך הוחלט על קיום הסדרי ניגוד עניינים, שבהם יבהירו מראש בעלי המשרות באילו תנאים הם עלולים להיתקל בניגוד אינטרסים ויחתמו על כך.

"הרעיון הכללי מאחורי קיומם של הסדרי ניגודי עניינים הוא פשוט למדי", מסביר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" - התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת. "הוא בא להדגיש את הצורך במניעת החשש לניגוד עניינים בין עבודתו או כהונתו הציבורית של נושא משרה כלשהי, כאשר עניין עליו הוא מופקד בתפקידו הציבורי עלול להתנגש עם עניין אחר שלו או עם תפקיד אחר שהוא ממלא. העיקרון המחייב מניעת ניגודי עניינים בזירה הציבורית כל כך יסודי וחשוב, שגם היועץ המשפטי לממשלה וגם בתי המשפט ראו לנכון להדגיש אותו שוב ושוב ולקבוע כללים ברורים במסגרתם צריך להתנהל איש הציבור במילוי תפקידיו השונים כשקיים חשש שיש לו אינטרסים אחרים שיכולים להתנגש איתם".

ואיך זה עובד בספורט? כאשר בוחנים את תפקודם הציבורי של ממלאי התפקידים בגופים הציבוריים, באגודות, בהתאחדויות ובאיגודים השונים, צריך להקדיש תשומת לב להסדרת נושא ניגוד העניינים ולמניעת "התנגשויות" שונות בין התפקידים השונים שממלא אותו אדם. לדברי מן, "ההסדר מצייר, למעשה, את גבולות הגזרה בין האסור למותר, ומגדיר לבעל התפקיד את התחומים והעניינים שבהם הוא מוגבל או מנוע מלעסוק משום שיש לו מחויבויות או נאמנויות אחרות שאולי מתנגשות עם תפקידו הציבורי".


עוד בנושא:

הכתבה הראשונה בסדרה – שכר המאמנים הלאומיים
הכתבה השנייה בסדרה - שכר המנכ"לים נחשף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שרוב רובם של האיגודים, אשר התבקשו על ידי "הצלחה" להעביר באוגוסט 2016 מידע ומסמכים בנושא, לא הקדישו לו תשומת לב מעמיקה כפי שמעידות התשובות:

* איגוד האתלטיקה ציין בתשובתו במפורש כי אין אצלו הסדרים למניעת ניגודי עניינים.

* איגוד השיט השיב בהתייחס לפניה לקבל את ההסדרים כי הנושא "לא רלוונטי".

* ההתאחדות הישראלית לספורט נכים ענתה כי "עובדי ההתאחדות אינם עובדים בשירות המדינה והכללים אליהם אתה מכוון (אם כך הדבר) לא חלים על עובדי ההתאחדות. במסגרת הסכמי העבודה עם העובדים קיים סעיף הנוגע לניגוד עניינים".

* איגוד הג'ודו אישר כי קיימים אצלו הסדרים כאלה, אך לא מסר אותם. בתשובת האיגוד נאמר כי "האיגוד שוקל לאפשר קבלת המידע. יחד עם זאת, בכוונת האיגוד להודיע לצדדים השלישיים, החתומים על הסדר ניגוד העניינים, על דבר הגשת הבקשה ועל זכותם להתנגד למסירת המידע ולפעול בהתאם להוראות הקבועות בחוק בעניין זה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפחות יש צדיק אחד בסדום. איגוד הכדורסל היה היחיד שהעביר שורה של 42 הסדרים חתומים של חברי הנהלה ובעלי תפקידים אחרים. בקרוב למחצית מההסדרים לא צוינו מגבלות כלשהן או עניינים שבהם קיים לבעלי התפקיד באיגוד חשש לניגוד עניינים, גם אם הם פועלים מטעם קבוצות מסוימות או שיש להם אינטרסים עסקיים ואישיים אחרים שיכולים לעמוד בסתירה למחויבויותיהם מתוקף תפקידם בארגון.

טפסי ההסדר שהועברו ל"הצלחה" נערכו רק לאחר הגשת הבקשה (כאמור, באוגוסט אשתקד) - ונחתמו בנובמבר ובדצמבר 2016 על ידי הגורמים הבכירים ביותר בענף.
יו"ר האיגוד עמירם הלוי, יו"ר האגף המקצועי פיני גרשון וסגנו עמוס פרישמן ורכז הליגות נפתלי גושן חתמו על טופס "ריק" - כלומר, הצהירו שאין באפשרותם לקיים ניגוד עניינים כלשהו מלכתחילה. בהקשר זה בולטים דווקא אלו שמחזיקים בתפקידים נוספים ולא מצאו לנכון להזכירם, ובראשם יו"ר מכבי תל אביב, עו"ד שמעון מזרחי, ובעלי גלבוע/גליל, חיים אוחיון.

מנגד, רמי כהן (יו"ר הפועל תל אביב), אלדד אקוניס (יו"ר בני הרצליה), גיא הראל (מנכ"ל הפועל ירושלים) וכפיר סויסה (מנכ"ל מכבי קריית גת), לדוגמה, דיווחו על התפקידים בהם הם מכהנים בקבוצות השונות. יו"ר מכבי ראשון לציון, יצחק פרי, הזכיר רק כי הוא דירקטור במנהלת הליגה.

הטופס המפורט ביותר שייך ליו"ר ועדת הארגון, ניסים רון, שהצהיר כי הוא גם מנהל מחלקת הספורט בעיריית רמלה, בא כוחה של אליצור רמלה, חבר הנהלת איגוד מנהלי מחלקות ספורט וחבר הנהלת מרכז אליצור. חברת ההנהלה כנרת גנצרסקי ציינה כי במקביל לתפקידה היא גם מנהלת אגף הספורט של הפועל וחברת הנהלה באיגודי הכדורעף וההתעמלות.

היו גם שני טפסים מעניינים ומעט שונים: יו"ר ועדת הנשים, אירית מלכה, הצהירה כי "אין סיכוי שיווצר ניגוד עניינים מאחר ואני בעלת מסעדת בורגרים בחדרה", בעוד ערן עטיה, רכז האגף המקצועי לגברים, לא השאיר אבן הפוכה וחתם על כך שבמקביל הוא משחק באליצור רמלה מהליגה הארצית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully