וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי רחוק מברצלונה: על עונת הבלהות של קבוצת הכדורסל של ברצלונה

27.3.2017 / 15:30

מכת פציעות שלא נראתה באירופה, מבול של שחקנים בינוניים שנוחתים ועוזבים, אוהדים במחאה ומאמן שלא מתכוון לוותר על חוזהו. ברצלונה, ולא מכבי תל אביב, קרובה לשבור את שיאי הביזיון

one

במחזור השישי העונה ביורוליג אירחה ברצלונה את ז'לגיריס קובנה למשחק שעל פניו לא נראה משמעותי מדי. הקבוצה של יורגוס ברצוקאס כבר הייתה בעיצומה של מכת פציעות מוזרה, פאו ריבאס גמר את העונה, ג'סטין דולמן נפצע לחודש וחצי, וחואן קרלוס נבארו נפצע ונעדר למעלה מחודשיים. רק שבוע קודם לכן ניצחו הקטלאנים את מכבי תל אביב בחוץ, וקינחו באמצע השבוע בניצחון ביתי על ריאל מדריד. במהלך בזק הוחתם ג'ונתן הולמס על חוזה זמני, וברסה הצליחה לצאת עם ניצחון חשוב 86:92, שהעלה אותה למאזן 2:4. "זה ניצחון גדול, גם בגלל שז'לגיריס קבוצה טובה, וגם בגלל שקשה לבוא עם אותה מחויבות ותשוקה אחרי ניצחונות גדולים כמו שעשינו", אמר ברצוקאס אחרי הניצחון.

בדיעבד, אותו שבוע לפני חמישה חודשים היה השבוע הגדול האחרון של ברצלונה העונה עד השבוע החולף. עד המשחק נגד הכוכב האדום בלגרד בבית שנערך ביום שישי ברצלונה ניצחה שישה משחקים והפסידה 15. ניצחון חוץ אחד על מילאנו וניצחונות בית על קאזאן, אפס אנדולו, דרושפאקה ופנאתינייקוס. הקבוצה איבדה סיכוי ריאלי לעלות שלב שמונה מחזורים לסיום העונה, ויותר ממחצית האולם נשאר ריק במשחקי הבית שלה במפעל הבכיר ביבשת. "מי אשם? מההנהלה, דרך המאמן ועד השחקנים, כולם", אומר העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס ואומר שהמשחק הקרוב ביום חמישי נגד מכבי תל אביב יפגיש את שתי המאכזבות הגדולות של העונה ביורוליג, ללא שום תחרות עם האחרות.

עוד בנושא

קזלאוסקאס: "לחתום במכבי תל אביב זה להכניס ראש בריא למיטה חולה"
ברצלונה קירבה את דרושאפקה ודיוויד בלאט לשלב הבא
גורמים ביורוליג: "לא שוללים את הצטרפות הפועל ירושלים"

חואן קרלוס נבארו שחקן ברצלונה. GettyImages
ברצלונה טעתה כשבנתה את הקבוצה סביבו. חואן קרלוס נבארו/GettyImages

לפני שננסה לגעת במה לא עבד העונה בברצלונה, חובה להסביר עד כמה המשבר של הקבוצה הקטלאנית היה גדול. התבוסה הביתית 102:63 מול ריאל מדריד, בשבוע שאחרי אותו ניצחון על ז'לגיריס, סימן את תחילת הנפילה. בארסה רשמה שני רצפים של שישה הפסדים בשבעה משחקים, הובסה בחוץ על ידי גלאטסראיי ובאמברג, הפסידה בבית לבאסקוניה בקלות והשיא היה הפסד ביתי לאותה גלאטסראיי כשלאחריה נקנסו כל השחקנים והמאמן ברצוקאס ב-5,000 יורו על ידי ההנהלה. לפני כמה שבועות הגיעה הקבוצה למשחק עם הרבה יוקרה נגד צסק"א מוסקבה בבית ופיגרה 29:4 בפתיחה.

19 שחקנים שונים שיחקו העונה במדי הקבוצה ביורוליג, חלקם במקרה הטוב יכולים להתאים לקצה הסגל, אבל הפכו בשל העונה הזוועתית לשחקני רוטציה. אנטה טומיץ', אולי הסנטר הכי טוב ביבשת עד לפני שנתיים, שחתום עד העונה הבאה בקבוצה, צפוי לקבל הודעת שחרור בקיץ, ונראה שכמוהו גם רוב השחקנים המשמעותיים בסגל. ג'ואי דורסי נזרק מהקבוצה אחרי שורה של תקריות שעל רובן לא דווח, ויטור פבראני, הוקפץ כמושיע ממורסיה, וכרגע מושבת, ובמשחק הביתי האחרון נגד הכוכב האדום בלגרד, אליו הגיעה ברצלונה כאנדרדוג לפי סוכנויות ההימורים השונות, שיחק הסנטר הסנגלי מוסא דיאגנה דקות נכבדות. וההתקפה? היא הגרועה ביותר שהציגה ברצלונה מאז הוקם היורוליג, ומדורגת במקום האחרון מבין קבוצות היורוליג השונות העונה.

ועוד לפני שניגע בטעויות נעבור על מכת הפציעות שתשים את מה שעבר על מכבי תל אביב העונה בכיס הקטן. חואן קרלוס נבארו נפצע מיד בסיום הניצחון במחזור הפתיחה נגד קאזאן והושבת עד המחזור ה-12. פאו ריבאס, מי שהיה אמור להיכנס לנעליו, נפצע במחזור השלישי, קרע את גיד אכילס וגמר את העונה. ג'סטין דולמן, הפורוורד שהצטיין בעונה שעברה, נפצע גם הוא בפתיחת העונה, במחזור השני, נעדר עד המחזור התשיעי, ונפצע שוב במחזור ה-21, כשלא ברור האם ישוב לשחק. פטרי קופונן עבר תאונת דרכים ממנה בקושי יצא חי, אך חזר מהר מהצפוי לעונה מאכזבת מבחינתו. בראד אולסון, שמחזיק באזרחות ספרדית, נפצע לחודש בדיוק בניסיון הקאמבק של ברצלונה לעונה הזאת בתחילת הסיבוב השני, והחליף במסדר הפצועים את סטרטוס פרפרוגלו שנעדר לחודש וחצי. בסך הכל שני שחקנים מתוך ה-19 ששותפו שיחקו בכל המשחקים העונה, טייריס רייס, ואלכסנדר וזנקוב הבולגרי. עוד שלושה שיחקו מעל 20 משחקים, ויקטור קלאבר, קופונן וטומיץ', שכאמור הושעה מהמשחק האחרון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שחקן ברצלונה טייריס רייס. ברני ארדוב
היחיד שמתפקד ולא נפצע. טייריס רייס/ברני ארדוב

בספרד מצביעים על כמה נקודות שגרמו לברצלונה ליפול מלבד אותו גל פציעות בלתי מוסבר - הראשונה היא החולשה של ברצלונה בקו האחורי. זה נשמע מעט מוזר כיצד קבוצה שמחזיקה בידיה את טייריס רייס, אחד הגארדים הטובים ביבשת, יכולה להיות חלשה בקו האחורי, אבל העובדה היא שמלבד רייס, ומעט מקופונן, "שלא בנוי לסחוב קבוצה כמו ברצלונה לכל כך הרבה דקות", לפי קוסטנס, אף אחד מהגארדים של ברצלונה לא מתקרב לממוצע נקודות דו ספרתי, "הטעות הראשונה הייתה לבנות על נבארו כשחקן משמעותי, שכבר שנתיים הוא יושב בחוץ לתקופות ארוכות", ממשיך העיתונאי הספרדי, "ואחרי זה כל הנסיונות לתקן, מג'ונתן הולמס דרך אלכס רנפרו עכשיו, אלה שחקנים שלא מתקרבים לרמה של ברצלונה. עם כל הכבוד לקופונן ובראד אולסון, שהוא אכזבה גדולה, הקו האחורי הוא טייריס רייס ורק הוא. לא ידעו למצוא פתרונות לפציעות בעמדות הללו".

אלא שרייס נשאר אופטימי גם כשהכל לא הלך, בראיון שנתן לאביעד סגל לפני מספר שבועות, כשברצלונה עוד הייתה בעלת סיכוי תיאורטי, הוא נשמע מאמין, על גבול הייאוש, "כשהייתי במכבי היה לנו מצב כמעט דומה. התחלנו עם מה שנראה כמו העונה הכי גרועה בתולדות המועדון וסיימנו עם אחת הקבוצות הגדולות בתולדותיו. אני ממש רואה גם אותנו עושים את השינוי הזה. כל השחקנים מבינים שאנחנו עם הגב לקיר וזה אומר שאפשר רק ללכת קדימה. אני אישית אוהב את המצב הזה, הוא גורם לי לפעול טוב יותר כי פשוט אין ברירה אחרת".

ואם עוד שם אפשר לסמן את הפציעות כגורם משמעותי שהוביל לבעיה בעמדות הגארד, בכל הנוגע לשחקנים המובילים בעמדות האחרות, התירוץ הזה כבר לא תופס. עמדות מספר 3 ו-4 מאוישות העונה בברצלונה בארבעה שחקנים - סטרטוס פרפורגלו היווני וויקטור קלאבר, שכן היו שם לאורך רוב הזמן מבחינת כשירות, ג'סטין דולמן שחווה ירידה והילד מרכוס אריקסון שהפך בתקופה האחרונה לשחקן רוטציה מהמניין. השם שחסר ברשימה לא סובל מפציעה, אלא בכלל לא נמצא בברצלונה - אדם האנגה, שמוביל את באסקוניה בקלות אל רבע הגמר. כבר בסוף העונה שעברה סומן האנגה כשחקן שאמור לאייש את עמדה מספר 3 בברצלונה, ובתחילת אוגוסט אף יצאו דיווחים על עסקה שנרקמה, האנגה יעבור לברצלונה ובתמורה ישלחו שני שחקני כדורגל אל אלאבס, שהבעלים שלה הוא גם הבעלים של באסקוניה.

אדם האנגה, לבוראל קוצ'ה. GettyImages
העסקה להחתמתו נחלה כישלון חרוץ. אדם האנגה/GettyImages

"אנחנו לא מרוצים מהתמורה שאנחנו מקבלים בעסקה הזאת", אמר כשלושה ימים לאחר פרסום פרטי העסקה הדירקטור הספורטיבי של באסקוניה אלפרדו סלאזר, "אנחנו מאבדים פה את אחד משחקני המפתח שלנו ובתמורה לא מקבלים כלום. לא חושב שזה ייצא אל הפועל". בשבועות הבאים ניהלו באסקוניה וברצלונה מגעים כדי לנסות לסגור את עסקת העברתו של האנגה אך ללא הצלחה, "לקראת סוף אוגוסט קיבלו בברצלונה החלטה, לתת את המפתחות שוב לפרפורגלו, וכבר אז סומנה העמדה הזאת כבעייתית ביותר, כשגם קלאבר וגם דולמן לא מסוגלים לתת תפוקה משמעותית בעמדה הזאת", מוסיף קוסטנס.

אבל לעומת אנטה טומיץ', הפורוורדים המאכזבים נראים כמו סיפורי הצלחה. רק לפני שבועיים התפרסמו נתונים שהראו כי הסנטר הקרואטי, שחתם על חוזה בן 4 שנים בברצלונה בקיץ 2014 לאחר שהרשים במעבר מריאל מדריד, רושם את עונתו הגרועה ביותר, כשהוא חוגג רק 30. "בגיל שסנטרים מגיעים לשיא שלהם, אנטה טומיץ' רק הולך ומתדרדר", נכתב על הסנטר במארקה אחרי שרשם 2 נקודות נגד צסק"א מוסקבה, "זה השחקן שאמרו עליו בברצלונה שהוא היתרון שלהם על פני הרבה קבוצות ביבשת?". הדיווחים על חוסר שביעות הרצון מטומיץ' שרושם 8.6 נקודות ו-5.9 ריבאונדים למשחק ב-21.5 דקות לערב, יוצאים כמעט לאחר כל משחק יורוליג, כשגם המאמן ברצוקאס אמר עליו אחרי אותו הפסד לצסק"א כי, "הוא לא הצליח להסתדר עם מה ששמו מולו". וכשהמחליפים שלך הם ג'ואי דורסי, שכבר נזרק בגלל בעיות משמעת, ויטור פבראני הפציע, ומוסא דיאגנה האלמוני, הישועה לא תבוא מהספסל.

מאמן ברצלונה יורגוס ברצוקאס. ברני ארדוב
נכשל, נקנס אבל לא מתכוון להתפטר. ברצוקאס/ברני ארדוב

הכישלון של ברצלונה הוא כל כך גדול, אבל לא גדול כמו ההפתעה שעמוק בתוך העונה הזוועתית הזאת יורגוס ברצוקאס מאמן את הקבוצה ועוד לא יצאה הודעה רשמית על כך שלא ימשיך בעונה הבאה. אוהדי הקבוצה, שסובלים מהיכולת ובמחאה כה ספרדית שלפו לפני מספר שבועות מטפחות לבנות כדי להביע את יגונם, לא חששו לעשות כך כלפי המאמן גם כן, כשאחד השלטים שהונפו במשחקי הבית הריקים של הקבוצה האשים את ברצוקאס ב"פשעים נגד עולם הכדורסל".

אלא שלמרות שהנושא רק עומד באוויר, לאיש אין ספק כי היווני לא יאמן את ברצלונה בעונה הבאה, וכי רק חוזהו לשנתיים נוספות מונע את שחרורו, "אם ברצלונה יכלה להגיע איתו לסיכום כבר העונה, הוא לא היה מאמן את הקבוצה", מאמין קוסטנס, "אבל החתימו אותו לתקופה ארוכה, ולא ישלמו למאמן כדי לשבת שנתיים בבית". אז מה עשו בברצלונה? ניסו להשפיל את ברצוקאס. במהלך שסחף אחריו ביקורות רבות המאמן נקנס אחרי ההפסד הביתי לגלאטסראיי ב-5,000 יורו, "המאמן והשחקנים אחראיים לבושה הזאת", נמסר מטעם הנהלת הקבוצה. המטרה הברורה הייתה לגרום לברצוקאס להתפטר, אך הוא לא עשה זאת, יתרה מכך, בשבועות הבאים נראה בטוח יותר בעצמו מלפני כן, כשהאוהדים מצידם המשיכו עם הממחטות כשעל פי הדיווחים נוספו להם גם שטרות כסף כאות מחאה על הסחיטה הכספית של המאמן.

ממש כמו במכבי תל אביב אותה תפגוש ברצלונה ביום חמישי, גם בקטלוניה בטוחים שיותר גרוע מהעונה הנוכחית כבר לא יהיה, "כל מה שיכל להשתבש, לא עבד", הודה ברצוקאס בראיון אחרי הגביע הספרדי, "הפציעות, בעיות משמעת, חוסר תפקוד של כמה שחקנים במשחקים חשובים, הכל הלך נגדנו, בטוח שנפיק את הלקחים לקראת העתיד". האם המאמן הוא זה שיעשה אותם? סביר להניח שלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully