וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימור עיוור: החלטה הזויה של דני בלינד מסכנת את בלם העתיד של הולנד

26.3.2017 / 11:00

מתייס דה ליכט בן ה-17, העילוי המבריק של אייאקס, נזרק למים העמוקים במשחק החשוב בבולגריה, היה אחראי לשני השערים שספגה נבחרתו והוחלף במחצית. הבלוג של יוכין תוהה האם יהיה חזק מספיק להתגבר על הטראומה? והאם המאמן ישלם במשרתו על המחדל?

AP

בלם אייאקס מתייס דה ליכט עשה אתמול (שבת) היסטוריה כאשר הפך לשחקן הצעיר ביותר בנבחרת הולנד מאז 1931, בגיל 17 ו-225 ימים. הוא לא הצליח לשבור את השיא של 84 שנה כי מאוק ובר, ששיחק בהמשך במונדיאלים ב-1934 וב-1938, היה צעיר בשלושה ימים בלבד כאשר ערך את הופעת הבכורה במדים הלאומיים. זה עשוי היה להיות מרגש בנסיבות אחרות, אך בהולנד תפסו את הראש כבר כאשר פורסם ההרכב לקראת ההתמודדות מול בולגריה בסופיה במוקדמות המונדיאל, והאירוע הפך לטרגדיה ספורטיבית תוך זמן קצר.

כבר אחרי חמש דקות, פיספס דה ליכט לחלוטין כדור עומק שגרתי ואיפשר לסטאס דלב לכבוש את שער היתרון של הבולגרים. 15 דקות חלפו, והרחקה לא מוצלחת של הנער הפכה לשער שני של דלב, אותו הוא גם לא הספיק לסגור בזמן. הולנד מצאה את עצמה בפיגור 2:0 במשחק אותו היתה חייבת לנצח על מנת לשמור על סיכוי סביר להעפיל לגביע העולם, ולא התאוששה. היא נכנעה כמעט ללא קרב, והמאמן דני בלינד מוצא את עצמו מול כיתת יורים. הוא מעולם לא היה פופולרי, אך בחירתו הביזארית הפעם התעלתה בגדול על כל הטעויות הקודמות. המאמן המושמץ פגע קשות לא רק באפשרות להגיע לרוסיה ב-2018, אלא גם בקריירה של כוכב צעיר, אשר על כישרונו העצום אין עוררין.

עוד בנושא

מתרחקים מהמונדיאל: הולנד הפסידה 2:0 לבולגריה
דני בלינד שוקל את עתידו בנבחרת, רובן: "זה סיוט"
קלייברט נסחט בשל חובות הימורים של יותר ממיליון יורו

מתייס דה ליכט שחקן נבחרת הולנד. AP
בכורה מרגשת שהפכה לטרגדיה. מתייס דה ליכט/AP

ברשימה אחת עם קרויף, ואן באסטן ורייקארד

שלא תהיה טעות – דה ליכט הוא עילוי אמיתי. הילד שהצטרף לאקדמיה של אייאקס בגיל 8 סומן מזמן כבעל פוטנציאל נדיר, והתקדמותו במשך השנים עוצרת נשימה. וים יונק, כוכב העבר שהיה אחראי עד לא מכבר על האקדמיה, הגדיר אותו כ"שחקן המושלם". דה ליכט גילה כושר מנהיגות, הצטיין בדרך כלל במיקום, וכישוריו הטכניים הנהדרים גרמו למאמנים לנסות אותו מפעם לפעם גם בקישור המרכזי. יש לו ראיית משחק טובה, הוא חזק פיזית, התיקולים שלו מתוזמנים היטב. כל התכונות האלה באו לידי ביטוי בקבוצות הצעירות ובקבוצת המילואים, ולכן בקיץ האחרון קודם הנער לקבוצת המילואים שמשחקת בליגה השניה. חודש אחד לאחר מכן, כבר קרא לו פטר בוס לקבוצה הראשונה.

"הבחור מתקדם בצעדים גדולים, ויש לו עתיד מזהיר. הוא הראה באימונים עד כמה הוא בוגר גילו, ולכן החלטנו לצרף אותו לסגל", אמר מאמן מכבי תל אביב לשעבר. בספטמבר ערך דה ליכט את הבכורה באייאקס במשחק הגביע מול וילם טוויי ומצא את הרשת כבר במחצית הראשונה. בכך תפס הבלם את המקום השני בדירוג הכובשים הצעירים של המועדון בכל הזמנים, כאשר רק קלארנס סיידורף המיתולוגי מקדים אותו. הוא גם הצטרף לרשימת השחקנים המכובדת שהבקיעו בבכורה, שכוללת בין היתר את יוהאן קרויף, פרנק רייקארד, מרקו ואן באסטן ופטריק קלייברט. העיתונאים יצאו מגדרם מרוב שמחה. דה ליכט הוגדר כהבטחה הגדולה ביותר של השנים האחרונות.

הרעש התקשורתי העצום לא גרם לדה ליכט לאבד את הקשר עם המציאות. אביו ביקש כבר לפני שנה מבלם העבר בארי הולסהוף, שהיה חלק אינטגרלי מאייאקס הגדולה של שנות ה-70', לקחת את מתייס תחת חסותו. הולסהוף לא רק מעניק עצות טובות לגבי המשחק עצמו, אלא גם מלמד את הילד להתמודד עם הציפיות ולשמור על פרופורציות. הבלם המשיך להשתפר בקבוצת המילואים, ובתחילת 2017 החל לקבל הזדמנויות רבות יותר אצל בוס. הוא השלים 90 דקות בארבעה משחקים בליגה האירופית, ובתחילת החודש אף פתח לראשונה בליגה ההולנדית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פטר בוס מאמן אייאקס. AP
"הוא הראה באימונים עד כמה הוא בוגר לגילו". פטר בוס/AP

"בלינד משדר פאניקה"

ההתקדמות ההדרגתית הזו קיבלה תפנית חדה במיוחד כאשר בלינד זימן אותו לפני שבוע לסגל הנבחרת, כרעם ביום בהיר. המאמן הלאומי הסביר את הבחירה בפציעותיהם של וירג'יל ואן דייק וג'פרי ברומה. "לו הם היו כשירים, סביר להניח שדה ליכט היה נוסע לנבחרת הצעירה, אך זה לא המצב. הוא שחקן טוב מאוד, ויש לי ביטחון מלא בו. בוס אמר לי שדה ליכט יהיה מוכן לשחק בנבחרת תוך שנה".

"תוך שנה" – אלה מילות המפתח שבלינד פיספס לחלוטין. ההולנדים נתנו תמיד הזדמנות לצעירים, אבל זה לא מקרי שהשיא של ובר עדיין מחזיק מעמד. עובדה היא שאפילו גאון כמו סיידורף, ששיחק באייאקס מגיל 16 ברמות הגבוהות ביותר, המתין עד גיל 18 כדי לקבל צ'אנס בנבחרת. הזימון של דה ליכט התקבל בתדהמה וגרר ביקורת נוקבת מצד המומחים. מאמן הנבחרת לשעבר ברט ואן מרווייק אמנם טען שהיה שוקל לקרוא לבלם הצעיר, אך לא דיבר על אפשרות שילובו בהרכב. אחרים התבטאו באופן נחרץ הרבה יותר.

יאפ סטאם, בלם העבר המהולל שמאמן כיום את רדינג, קבע: "עבדתי עם מתייס בנוער של אייאקס, והוא באמת מצוין, אבל זימונו בשלב זה מראה על חולשה של הנבחרת, וזה לא דבר טוב". ג'ון דה וולף, שנכלל בסגל הולנד למונדיאל 1994 לפני שהגיע לקדנציה חטופה בהפועל אשקלון, הצהיר: "המאמן משדר פאניקה. אסור לעשות דברים כאלה. שחקן צעיר צריך קודם כל להוכיח את עצמו בקבוצתו, ורק לאחר מכן להשתלב בנבחרת. דה ליכט חסר נסיון לחלוטין, אי אפשר להפיל עליו אחריות במשחק בינלאומי חשוב". חלוץ העבר פייר ואן הוידונק הזהיר: "זה טירוף במשחק כה קריטי. דה ליכט כבר ביצע טעויות לאחרונה, צריך לתת לו להתפתח בשקט".

דני בלינד מאמן נבחרת הולנד. AP
נקרע לגזרים בעקבות הזריקה למים. דני בלינד/AP

"תשאירו את ההימורים לקלייברט"

ואכן, יום אחד אחרי הזימון לנבחרת, הבלם הצעיר הן הראה את כשרונו העצום והן את חוסר נסיונו. בתחילת משחקה של אייאקס מול אקסלסיור, הוא ביצע גלישה מדהימה ומושלמת לרגליו של החלוץ מייק ואן דיינן, חילץ את הכדור ברחבה באופן נקי להפליא ומנע ספיגה. ואולם, דקות ספורות לאחר מכן הוא שגה במסירה פשוטה, העניק את הכדור במתנה לאותו ואן דיינן וסידר שער קל ליריבה. הילד אדיר, אבל יש לו עוד הרבה מה ללמוד, והיה ברור כשמש שהוא לא בשל לבכורה בנבחרת.

הבכורה הזו לא היתה מתקיימת לו סטפן דה פריי היה כשיר אתמול, אבל בלם לאציו לא החלים בזמן מהפציעה. בהיעדרו, היו בטוחים הפרשנים כי יש לתת את המושכות לחברו לקבוצה וסלי הודט, בלם בן 23 שמצטיין העונה בליגה האיטלקית וראוי מזמן להזדמנות בנבחרת. בלינד החליט אחרת, וזרק את דה ליכט למים העמוקים. אחרי שהנער האומלל שגה פעמיים, הוסיף המאמן חטא על פשע והחליף אותו במחצית, תוך שהוא רומס לחלוטין את בטחונו העצמי. הודט ערך אף הוא בכורה, אבל זה היה מאוחר מדי. הולנד הפסידה.

זעם האוהדים והפרשנים היה עצום. בלינד נקרע לגזרים באינספור ציוצים בטוויטר שהאשימו אותו בציניות ב"התעללות בילדים". ואן הוידונק פתח שוב את הפה וטען: "המאמן הימר, ואת ההימורים עדיף להשאיר לפטריק קלייברט", תוך שהוא מתייחס לשערוריה החדשה בה מעורב המנהל הספורטיבי של פ.ס.ז'. לבסוף, גם בלינד עצמו הודה כי שגה קשות. "אני מאשים את עצמי. לא היה טוב לפתוח עם דה ליכט, ואני צריך לחשוב על עתידי".

מתייס דה ליכט שחקן אייאקס מול אורלנדו סה שחקן סטנדרד ליאז'. AP
מעז ייצא מתוק? דה ליכט במדי אייאקס/AP

העתיד עדיין צריך להיות ורוד

האמירה הזו הביאה מעט נחת להולנדים, שמחכים בקוצר רוח לסיום הקדנציה הקטסטרופלית של המאמן. אם הבחירה ההזויה בדה ליכט תזרז את התהליך, ייתכן שמעז ייצא מתוק, אבל זה לא מנחם את הבלם עצמו בשלב זה. על אף שדייק בכל המסירות פרט לאחת (זו שהובילה לשער השני) וניצח ברוב המאבקים האוויריים, הבכורה שלו הוגדרה כסיוט, ואת הכתם הזה לא יהיה פשוט למחוק מקורות החיים. לאורך זמן רב, זו תהיה האסוציאציה הראשונה עם שמו, ולא קל להתגבר על כך בגיל 17.

יש לקוות, אם כך, שהכשרון המבריק הזה חזק מספיק מנטלית על מנת להתגבר על הטראומה, לשים את הכל בצד ולהמשיך להתקדם בצעדים גדולים לעבר העתיד המזהיר שכולם ניבאו לו. הוא עדיין יכול להיות כוכב העל של הולנד בעתיד, ואולי אף אחד הבלמים הטובים בדורו. חבל שחוסר האחריות של בלינד סיכן אותו, אבל הכל עדיין לפניו. תחזיקו לו אצבעות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully