וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת שברים: העימות המתמשך בין סרחיו ראמוס לג'רארד פיקה מפלג את ספרד

23.3.2017 / 15:00

ראמוס חובב קרבות השוורים מכנה את פיקה "הפר הכנוע", פיקה שבר את הטלוויזיה כשראמוס השווה בגמר ליגת האלופות ב-2014. ריאל וברצלונה, קטלוניה וספרד, יום ולילה. על המשבר הנוכחי בין שני בלמי לה רוחה ותולדות הסכסוך

אימג'בנק GettyImages

זו הייתה מסיבת עיתונאים שגרתית בסלמנקה. נבחרת ספרד, אלופת העולם הטרייה, התכוננה למשחק הביתי מול ליטא במוקדמות היורו, ויום קודם לכן, ב-7 באוקטובר 2010, התייצבו סרחיו ראמוס וג'רארד פיקה בני ה-23 מול אנשי התקשורת. כאשר אחד העיתונאים ביקש מפיקה לענות לאחת השאלות גם בקטלאנית, ראמוס התערב והתריס: "אנדלוסית, עכשיו תענה לו באנדלוסית". פיקה צחק, כמו כולם, ורק ראמוס מיד הרצין ונותר בפנים חתומות.

ברבות השנים, האירוע הנשכח הזה סומן כקדימון למה שמוגדר בספרד כ"מלחמה הקרה". למעשה, זו המלחמה הכי חמה שיש. החל ממרתון משחקי הקלאסיקו של אפריל 2011 ועד החלפות הציוצים האחרונות. העימות הזה ליווה את "לה רוחה" ברגעי האושר של הזכיות בגביע העולמי ובאליפות אירופה, וגם בזמנים פחות מהנים שהגיעו ב-2014 ו-2016. מסמל יותר מכל את האיבה בין ברצלונה לריאל מדריד, את ההתנגשות בין קטלוניה לספרד.

ועכשיו, אחרי העקיצות ההדדיות שבישרו על שובה של המלחמה הקרה, פיקה וראמוס צריכים להציג חזית אחידה במדי נבחרת מפולגת. בשנים עברו היה להם את קרלס פויול, צ'אבי ואיקר קסיאס שדאגו להשכין שלום. האחרון עוד שימש כמתווך ביורו האחרון, אבל כעת הוא בחוץ ושני הילדים מאותה מסיבת עיתונאים בסלמנקה צריכים להתנהג כמבוגרים האחראים. לפחות עד הציוץ הבא.

סרחיו ראמוס שחקן ריאל מדריד (ימין) מול ג'ראר פיקה שחקן ברצלונה. paul white, AP
מרתון משחקי הקלאסיקו הצית את האש. סרחיו ראמוס מול ג'רארד פיקה באפריל 2011/AP, paul white

פיקה וראמוס הם יין ויאנג. יום ולילה. אחד הוא פרו-קטלאני ווקאלי שמשתתף באופן קבוע בהפגנות בברצלונה למען עצמאות החבל, ואילו השני הוא הספרדי הקלאסי שהפך לסמל אמיתי בריאל מדריד למרות שגדל בסביליה. פיקה מגיע מבית אליטיסטי, מככב ברשתות החברתיות, חובב ריקודים, מטפס על הרים ומשוגע על טניס. ראמוס יותר ארצי, משתעשע כקאובוי, אוהב לרכוב על סוסים ומחכה לרגע בו יוכל לנסות את כוחו שוב גם במלחמות שוורים.

מזירת השוורים גם שלף ראמוס את הדימוי המתאים לנמסיס שלו. "הפר הכנוע" - כך הוא מכנה את פיקה. מדוע? כי לגישתו, בלם ברצלונה מפגין אומץ רב ברשתות החברתיות, אבל "משתפן" בסיטואציה של פנים אל פנים.

ההשפעה הראשונה של הפיוד הזה על נבחרת ספרד הייתה לקראת יורו 2012. דם רע זרם בין שחקני ברצלונה לריאל בעקבות עימותי הקלאסיקו וההקצנה אותה עודד ז'וזה מוריניו. באותה סטואציה, ראמוס ופיקה כלל לא דיברו. הנתק היה מוחלט.

צ'אבי וקסיאס היו אלה שהרגיעו את הרוחות מאחורי הקלעים וגם חייבו את שני הבלמים העקשנים לפתור את המחלוקות למען הצלחת הנבחרת. זה הסתיים עם שמירה על התואר האירופי. "הייתה מתיחות גדולה, היו בינינו הרבה חילוקים דעות, אבל דיברנו על זה וסיכמנו להפסיק להתנהג כמו ילדים קטנים", הסביר ראמוס בראיון ב-2013. "הבנו שאולי לא נשב לכוס בירה יחד, אבל יש לנו מחויבות מקצועית משותפת וזה מה שחשוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קפטן נבחרת ספרד איקר קסיאס עם צ'אבי. GettyImages
כבר לא נמצאים כדי לפשר ולהרגיע. צ'אבי עם איקר קסיאס/GettyImages

פרק חם לא פחות ליווה את המסע ליורו 2016. פיקה גיחך במהלך העונה בטוויטר על הדחתה של ריאל מגביע המלך בגלל שיתופו הלא חוקי של צ'רישב. באחד המקרים הסביר את העקיצות התכופות: "תמיד ארצה שריאל מדריד תפסיד - זו המהות של היריבות בין הקבוצות. אני לא מתכוון להתנצל על כך, אבל זה לא אומר שיש לי בעיה עם שחקני מדריד בנבחרת. אפשר לשרוק נגדי כשאני מגיע עם ברצלונה לברנבאו, אבל אין הגיון במעשה כזה כשאני מייצג את ספרד". פיקה אף סיפר כי שבר את הטלוויזיה בשער השוויון הדרמטי של ראמוס בגמר ליגת האלופות מול אתלטיקו מדריד ב-2014.

המלחמה הקבוצתית התערבבה עם פוליטיקה, כאשר פיקה התבטא לא אחת בעד עצמאות לקטלוניה וגרם לרבים, בעיקר לתקשורת במדריד, לתהות האם הוא ראוי בכלל להיכלל בנבחרת ספרד. בלמה של ברצלונה שמע כאמור קריאות בוז במשחקי הנבחרת במשך תקופה ארוכה, וראמוס הוסיף אש למדורה כשטען לאחר המשחק נגד מקדוניה כי הבוז והקללות נבעו גם כתוצאה מהתנהגותו של פיקה. "לא נצליח לשנות אותו, בטח לא עכשיו", זרק. ב"אל מונדו דפורטיבו" יצאו להגנתו של פיקה והגיבו עם כותרת סנסציונית: "ראמוס, למה אתה לא סותם את הפה".

אף אחד מהם לא סתם. לפני היורו בצרפת, שוב כשהאווירה לוהטת, ראמוס אמר בייאוש: "כקפטן הנבחרת, אני רק יכול לבקש ממנו שיתייחס בכבוד לריאל מדריד ולחבריו למקצוע. חוסר הכבוד משפיע על האווירה בנבחרת ולא תורם לאף אחד. יש לו מספיק מודלים לחיקוי כדי להימנע משטויות כאלה". במשחק הפתיחה של ספרד ביורו, הקטלאני כבש את שער הניצחון הדרמטי לרשת צ'כיה וראמוס הקפטן היה הראשון שקפץ עליו. "תודה פיקה", קראה הכותרת של העיתון המדרידאי "אס", כהודעת התנצלות וקבלה. אלא שמאז נראה כאילו עבר נצח. הכול חזר לקדמותו.

סרחיו ראמוס מעל ג'רארד פיקה שחקני נבחרת ספרד. AP
עוד לא עברה שנה. סרחיו ראמוס חוגג עם ג'רארד פיקה את השער לרשת צ'כיה ביורו/AP

והנה, פרק חדש נפתח רק לאחרונה. בסוף פברואר, מיד לאחר הקאמבק המרשים של ריאל מדריד ב-2:3 על ויאריאל, מנה פיקה בטוויטר את טעויות השיפוט שנעשו לרעת ברצלונה ולטובת ריאל, וסיכם: "נגד אותן קבוצות, 8 נקודות". ראמוס היה כמובן הראשון להגיב לההאשמות: "הייתי מופתע אם מסי היה כותב את זה, אבל כולנו כבר מכירים את העולם של פיקה, שחושב שהכל קנוניה נגדו".

כמה ימים לאחר מכן, ראמוס התייחס להרחקתו של גארת' בייל, עליה כעסו אנשי ריאל לאחר ה-3:3 מול לאס פלמאס, ועקץ את יריבו מברצלונה: "בניגוד לאחרים, אנחנו לא מתכוונים לתלות את האשמה בשופטים ולא נצייץ נגדם בטוויטר".

גם ה-1:6 ההיסטורי של ברצלונה מול פריס סן ז'רמן בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות, לא עבר בשקט. ראמוס כינה את המהפך "היסטורי בכל מובן", כשהוא מכוון לסיוע שקיבלו הקטלאנים מהשופט הגרמני דניז אייטקין. פיקה כמובן התבקש להגיב וצחק: "מה שראמוס אמר לא מטריד אותי. הוא צודק, זה היה היסטורי. נהניתי מהרגע הזה כמו ילד, זה היה לילה חלומי".

המשחק המשותף האחרון של הצ'ילבות היה לפני כחצי שנה, נגד אלבניה. גם המפגש הזה הוליד פרשייה, כשפיקה קיצר את חולצתו עם חיתוך שולי השרוולים עליהם פסים באדום וצהוב (צבעי הדגל הספרדי) והואשם כמי ש"גזר את סמלי המדינה". לאחר מכן הצהיר פעם נוספת כי יפרוש מהנבחרת אחרי המונדיאל ב-2018. עד אז, פיקה צריך להמשיך לשתף פעולה עם ראמוס.

הם שניים מהבלמים הטובים בעולם, גם שני סקוררים מדופלמים. מאז הפרישה של פויול, הם כמעט תמיד יחד במרכז ההגנה. יש להם 55 ניצחונות משותפים, חמש תוצאות תיקו ורק 11 הפסדים. לקראת ההופעה ה-72, מול ישראל באל מולינון בחיחון, כמעט כל אנשי הנבחרת התגייסו להשכין שלום. ראמוס עצמו התייצב ראשון מול המיקרופונים, כבר בתחילת ההתכנסות והנמיך להבות: "פיקה ואני אוהבים לזרוק אחד על השני אבנים קטנות, אבל אני הולך לתת לו חיבוק כשאראה אותו".

"צחקנו איתם, אמרנו שעכשיו הם יכולים לצייץ עם אותה חולצה", השתעשע המאמן ג'ולן לופטגי, ואילו סרחיו בוסקטס הבטיח ש"האווירה טובה, הם הרבה שנים יחד. סרחיו הוא הקפטן ויש כאן היררכיה ברורה, בעוד בברצלונה ג'רארד אחד המנהיגים". ובכל זאת, אסייר יראמנדי, אקס ריאל מדריד ושחקן קצת פחות מנוסה במצבים הללו בנבחרת ספרד, הודה שחש במתיחות כשהנבחרת התכנסה וכך שמר את הסיפור בכותרות. בכמה מעיתוני מדריד ציינו כי השניים בקושי מתקשרים, ראמוס זוכה לתמיכה רחבה יותר מעצם היותו קפטן והמאמן לופטגי אפילו שקל לפתוח רק עם אחד מהם.

ריב אמיתי או עוד דרך לספק את ההמונים? עם כל הכבוד לנבחרת שלנו, מבחינת התקשורת והאוהדים במדריד וברצלונה, המפגש המחודש בין ראמוס לפיקה מעניין יותר מאשר משחק המוקדמות בין ספרד לישראל.

ג'רארד פיקה (מימין) עם סרחיו ראמוס שחקני נבחרת ספרד. GettyImages
לפעמים זורקים אבנים, לפעמים מתחבקים. ג'רארד פיקה עם סרחיו ראמוס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully