וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורש: ג'וסטין קלייברט בן ה-17 מקסים את אייאקס ומרגש את אביו

20.3.2017 / 11:00

ג'וסטין קלייברט, שכבש את שערו הראשון בליגה ההולנדית, ערך הופעת בכורה בשלב מוקדם יותר מפטריק ולא מפחד מהשוואות, אבל הוא משחק בתפקיד שונה באגף. האם פטר בוס יידע לקדם אותו לגדולה?

ג'וסטין קלייברט שחקן אייאקס. GettyImages
מחפש את ההשוואות לאביו. ג'וסטין קלייברט/GettyImages

ג'וסטין קלייברט לא מפחד מהשוואות לאבא. בדיוק להיפך – הוא מחפש אותן בכוח. כאשר קודם לסגל הראשון של אייאקס בינואר, ביקש הנער בן ה-17 את החולצה מספר 45, ופירסם אותה באינסטגרם תוך שהוא מוסיף פלוס קטן בין שתי הספרות. איבן סמוראנו עשה את זה פעם באינטר, כאשר חשק בחולצה מספר 9 שהיתה תפוסה על ידי רונאלדו. הסקורר הצ'יליאני לקח את מספר 18 ושיחק עם הפלוס במשך כל העונה. גם ג'וסטין ג'וניור רמז למספר 9, שהיה שייך בזמנו באמסטרדם לפטריק קלייברט, והמסר היה ברור.

עם זאת, התפקידים של השניים שונים בתכלית. פטריק באמת היה מספר 9 קלאסי והמתין לכדורים ברחבה, ג'וסטין הוא הקיצוני האולטימטיבי שאמור בעיקר לספק את מסירות הרוחב. הוא נמוך יותר מאביו – רק 175 סנטימטרים לעומת 188, הרבה יותר מהיר וזריז ממנו, ולדעתו האישית אף בעל שליטה מלוטשת יותר בכדור. הוא תחבולן שמתמחה בפריצות סוחפות ותרגילים מבריקים, ומעולם לא קרע רשתות על בסיס קבוע. שערים הם לא המטרה מבחינתו אלא רק בונוס, ואתמול קיבל הכוכב הצעיר את הבונוס הזה לראשונה על הבמה הגדולה. הוא מצא את עצמו לבד מול שער ריק במשחק הליגה מול אקסלסיור וגילגל בקלילות פנימה. כל הולנד התרגשה – היורש כבש לראשונה!

פטריק קלייברט במדי אייאקס ב-1995. GettyImages
הולנד מתרגשת מהיורש. פטריק קלייברט במדי אייאקס/GettyImages

עשור ויום אחרי השער האחרון של פטריק

לרוע מזלו של קלייברט הצעיר, זה דווקא היה יום מאכזב מאוד עבור אייאקס בכל המובנים האחרים. השער שלו הספיק לתיקו 1:1 בלבד ברוטרדאם, מול הקבוצה השלישית של העיר שאוהדיה תומכים בלב שלם גם בפיינורד. מוקדם יותר, חזרה המובילה מפיגור מול הירנביין, ניצחה 1:2, והמעידה של אייאקס איפשרה לה להגדיל את הפער בצמרת לשש נקודות. אליפות ראשונה מאז 1999 קרובה מתמיד, בעוד החבורה מאמסטרדם עלולה להישאר בידיים ריקות בפעם השלישית ברציפות. לפני משחק העונה בין השתיים במחזור הקרוב יהיה קריטי, ואייאקס תהיה חייבת לנצח. האם קלייברט ראוי ליטול בו חלק? זו השאלה שתעסיק את פטר בוס בשבועיים הקרובים, והכיבוש לא יזיק לסיכוייו של הכוכב הצעיר.

היה בשער הזה המון סמליות, כי הוא נכבש בדיוק עשור יום אחרי הפעם האחרונה בה מצא פטריק קלייברט את הרשת בליגה ההולנדית. האב עשה זאת ב-18 במרץ 2007 במדי איינדהובן, דווקא נגד אייאקס. הבן חגג ב-19 במרץ 2017, והאוהדים מקווים שיש כאן מסר לגבי העתיד. הרי קצב ההתפתחות של ג'וסטין גבוה יותר מזה של פטריק שערך את הבכורה במדי הקבוצה הבוגרת "רק" בגיל 18. ג'וסטין, שיחגוג 18 במאי, הציב לעצמו יעד להקדים את אבא ולהצטרף לסגל הבכיר במהלך העונה. "זו תהיה השנה שלי. עבדתי קשה לשם כך, ואני מאמן שאקצור את הפירות. אני רוצה לערוך את הבכורה", הוא הצהיר בקיץ. אמר – וקיים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פטר בוס מאמן אייאקס. AP
ייתן צ'אנס לילד במשחק העונה? פטר בוס/AP

פ.ס.ז' הרסה את הרומן המשפחתי

לעומת זאת, תוכניות אחרות השתבשו כאשר האב "הבריז" לבנו. במאי 2016 מונה פטריק למאמן הקבוצה הצעירה של אייאקס, ועזב לשם את כך תפקידו כמאמן נבחרת קורסאו. עבור ג'וסטין, היה זה חלום שהתגשם, והוא פינטז על שיתוף הפעולה. "אני אוהב את הרעיון הזה. השבועות הראשונים יהיו מוזרים, אבל אני חושב שאצליח להתייחס אליו כאל מאמן", אמר הבן. אלא שאז קיבל קלייברט הצעה מפתיעה מאוד שאי אפשר לסרב לה – משרת המנהל הספורטיבי של פריז סן ז'רמן, התנצל בפני אייאקס ועזב. כעת הוא מגיע למולדתו רק על תקן צופה, ומשתדל לראות כמה שיותר משחקים בהשתתפות בנו. זה לא פשוט, כי ג'וסטין משחק בשתי חזיתות.

מצד אחד, הוא עדיין משחק בקבוצה הצעירה, אותה מדריך בימים אלה ארון וינטר, אגדה בפני עצמו. אייאקס עלתה לרבע גמר ליגת האלופות לנוער, התמודדה לפני פחות שבועיים מול ריאל מדריד, והפסידה 2:1 למרות שקלייברט הבן בישל באמנות לזכות האורחת. מצד שני, במועדון כבר רואים בו חלק אינטגרלי מהסגל הראשון. בוס שלח אותו לראשונה למערכה ב-15 בינואר במשחק החוץ מול זוולה, והקיצוני סיפק את הסחורה, כולל מסירת עומק מצוינת לאנואר אל גאזי שהוכשל ברחבה וסחט פנדל. השבחים לא איחרו להגיע. "ג'וסטין היה מצוין, אבל לא כדאי לצאת מפרופורציות", קבע אז בוס.

פטריק קלייברט לא הופתע. "ג'וסטין יודע בדיוק מה הוא רוצה, והוא מרוכז בכדורגל. הוא משחק בדיוק בתפקיד שהוא אוהב", אמר האב הגאה, "אני מנסה להכין אותו למה שמצפה לו, כי אני מכיר את זה מבפנים טוב יותר מאחרים". במסגרת ההכנה המנטלית, הסביר חלוץ העבר שלא כל המשחקים ילכו כמתוכנן, וג'וסטין למד זאת על בשרו כאשר ערך את הבכורה בליגה האירופית בפברואר – הוא היה הגיבור המרכזי בפארסה ביזארית במיוחד.

פטריק קלייברט. GettyImages
קיבל הצעה שאי אפשר לסרב לה. פטריק קלייברט/GettyImages

בוס קילקל את הבכורה האירופית

אייאקס שיחקה בפולין מול לגיה וארשה, ובדקה ה-73, כאשר התוצאה היתה מאופסת, החליט בוס לרענן את ההתקפה ושלח את קלייברט המהיר לדשא. ואולם, שש דקות לסיום ספג המגן קני טטה כרטיס אדום, והיה צורך לבצע חילוף הגנתי על מנת לשמור על השיוויון – הייקו וסטרמן הגרמני מילא את מקומו של המורחק. המאמן הדהים את כולם כאשר בחר להחליף דווקא את קלייברט – במקום לשחק 17 דקות קיבל ילד הפלא רק 13. "אני יודע שזה כאב לו, אבל היינו צריכים להשיג את התוצאה הנכונה", הסביר בוס אחרי שריקת הסיום. כאשר נשאל מדוע לא החליף שחקן אחר, השיב: "כי ג'וסטין... היו לנו שיקולים לכך, ואני לא רוצה לשתף בהם את התקשורת".

צעירים מסוימים עלולים לקחת מכה מסוג זה ללב ולהיעלב, אבל קלייברט לא התרגש יתר על המידה. הוא מכיר בערכו, וגם אבא יודע לשמור עליו במידת הצורך. הוא המשיך כרגיל, הרשים במשחקי הליגה בהם שולב כמחליף, ואתמול פתח לראשונה אחרי התקרית בפולין. זו היתה ההופעה השלישית שלו בהרכב, והאוהדים קיבלו אותו בהתלהבות. הם אוהבים את הסגנון הראוותני שלו, ואת היכולת לשחק בשני האגפים. קלייברט ימני באופן מובהק, אך יש לו גם רגל שמאל לא רעה, והוא מסוגל לחתוך למרכז משני הכיוונים. נגד אקסלסיור הוא תופקד בעיקר מימין, וכך גם הבקיע את השער ההיסטורי.

חרי מיורן (יושב ראשון מימין) עם ארנולד מיורן (עומד שלישי מימין) במדי אייאקס ב-1973. GettyImages
"קלייברט מוכן לאתגר". שיאק סבארט/GettyImages

"פוטנציאל אדיר יחסית לגילו"

כעת הציפיות רק יאמירו, והן היו גבוהות מלכתחילה. "ג'וסטין תכליתי, הוא שחקן אייאקס אמיתי", שיבח אותו בוס לפני מספר שבועות. שיאק סבארט, שיאן ההופעות של אייאקס בכל הזמנים ואולי הדמות המיתולוגית ביותר במועדון שנותרה בחיים אחרי מותם של יוהאן קרויף ופיט קייזר, עוקב אחרי הכשרון הצעיר מזמן וטוען: "הוא מתפתח במהירות ומוכן לאתגר. לשחקני ההגנה קשה מאוד לעצור אותו, הוא מהיר ואמיץ, ויש לו גם מסירה טובה. עדיין צריך לשפר אספקטים רבים של המשחק, אך אין ספק שיש כאן פוטנציאל אדיר יחסית לגילו".

עם מחמאות כאלה, לא קשה לאבד את הקשר עם המציאות, ופטריק יצטרך להקפיד ולהזכיר לבנו שהוא טרם השיג דבר. אם לא יסתחרר, וימשיך להנות מהמשחק כמו עכשיו, העתיד עשוי להיות כתום, ונבחרת הולנד תזכה לקלייברט חדש. מי יודע, אולי הוא עוד יגיע יום אחד גם לברצלונה, כמו אבא. אבל לא נקדים את המאוחר – בינתיים צריך רק לעקוב אחריו, כי לא כל נער מוכשר הופך מצליח לממש את ההבטחה, וזה נכון במיוחד לגבי "הבנים של".

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully