וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: האם באמת כל כך רע לנו פה?

16.3.2017 / 16:08

מקדונלדס עולה יותר מכל מקום אחר כמעט, הכי יקר פה לקנות רכב ומחירי הדירות בתל אביב גבוהים מהמחירים בניו יורק. האם דו"ח הלמ"ס, שיצא בחודש האחרון וטוען כי הישראלים מאושרים ובטוחים יותר, מדויק? בדקנו וגילינו כמה ממצאים מאוד מפתיעים

טויוטה קורולה. קובי ליאני
לא תמצאו בעולם מקום יקר יותר לקנות בו רכב משפחתי/קובי ליאני

בסוף חודש פברואר האחרון הוציא הלמ"ס את הדו"ח השנתי על איכות החיים בישראל. כותרתו של מסמך זה היא "תמונת מצב של אוכלוסיית ישראל על סמך מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי, 2015". כפי שניתן להסיק, ממצאי הדו"ח מבוססים על נתונים של לפני למעלה משנה, ומאחר שהנתונים נמסרו על ידי רשות ממשלתית, אי אפשר שלא לחשוד בתוצאות מוטות, גם אם לא במכוון. כך שלא הייתה לנו ברירה אלא לנסות ולבדוק בעצמנו כמה אמת יש בנתונים הללו.

דו"ח הלמ"ס המלא

עיקרי דו"ח הלמ"ס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האתר "נומבאו" הוא מאגר מידע שאוסף נתונים ממשתמשים שונים ברחבי העולם (אם תרצו, סוג של וויקיפדיה כלכלית-חברתית). בנתוניו משתמשים גדולי האתרים בעולם, בהם פורבס, ניו יורק טיימס ואחרים. גם בישראל שאבו ממנו בעבר לא מעט נתונים בגזרות שונות. הוא נותן מענה להרבה שאלות, ובעיקר יכול לאשש או לסתור את דו"ח הלמ"ס.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מבלים בחוף הים גורדון, תל אביב. 9 במרץ 2017. ראובן קסטרו
עם ישראל אוהב את החיים הטובים. הוא יכול גם לחיות אותם?/ראובן קסטרו

תל אביב ביחס לעולם: יותר יקר, יותר טוב

ביצענו השוואה רנדומלית בין תל אביב ל-16 ערים מרכזיות אחרות בעולם. בחרנו לתת ייצוג לערים מיבשות שונות, ובכוונה שילבנו בין המקומות שנחשבים ליקרים יותר לאלה הזולים.

אפשר לראות שיש קטגוריות שאנחנו רחוקים מלהצטיין בהן. ארוחת מקדונלדס, שנחשבת לפאסט פוד הבסיסי ביותר, היא מדד טוב להבין את היוקר הישראלי בקטגוריה. מלבד ציריך, המחירים בתל אביב גבוהים משמעותית מכל מקום אחר שבדקנו. העיר הישראלית ממש בולטת לרעה, כשהמחירים גבוהים ביותר מ-50 אחוז אפילו מערים כלל לא זולות כמו לונדון, טוקיו וניו יורק.

גם בתחום הרכב לא סוד שאנחנו סובלים. ידוע שבישראל המיסוי על רכבים גבוה, והתוצאות בהתאם. אין בעולם מקום יותר יקר מכאן, ומאוד מכאיב לגלות שטויוטה קורולה בנפח מנוע 1.6 עולה בפולין מחצית הסכום מפה. עם זאת, בקטגוריה של גנים פרטיים (לפני גן חובה) יש לנו נטייה לקונן על כך שמאוד יקר פה, אבל למעשה ישראל נמצאת במקום טוב באמצע, לפני מלבורן, טורונטו, אטלנטה ואפילו ריו דה ז'ניירו, שבה החינוך הפרטי הוא נחלתם של עשירים בלבד.

טבלה זו מדרגת את יוקר המחיה בתל אביב לעומת ערים אחרות בעולם. תוכלו לרפרף בין החצים על מנת לעבור בין הסעיפים. ההבדלים הם באחוזים


ומה לגבי דיור? ובכן, האזרחים פה צודקים. מלבד ניו יורק ולונדון, לא מצאנו מקום יקר יותר מתל אביב להשכרת דירה, כשבקטגוריה של קנייה יותר יקר פה אפילו מניו יורק. הניגוד הבולט ביותר הוא בציריך, שם המחיר הממוצע של דירה במרכז נמוך בכ-6 אחוזים מתל אביב, אבל מחיר ההשכרה גבוה ב-28 אחוז, או בקיצור – מי שבבעלותו נכס מקבל שם תשואה נהדרת.

קטגוריית השורה התחתונה היא כוח הקנייה המקומי – Local purchasing price, וכאן דווקא יש הפתעה נעימה. למרות מקדונלדס, הרכב והדיור, תל אביב מאפשרת לתושביה לרכוש ואפילו לחסוך. רק בשש מ-16 הערים שבדקנו אפשר לעשות יותר עם הכסף שלך. בעוד די ברור שבניו יורק, לונדון וגם טוקיו יקר יותר, מפתיע לגלות שוונקובר, אחת הערים הנחשקות בעולם, היא מקום שפחות נוח כלכלית לחיות בו.

נתניה. ShutterStock
כן, המחירים פה בהחלט לא זולים/ShutterStock

ישראל ביחס לעולם: יותר בטוח, פחות מושחת?

אחד המדדים המשמעותיים עבור תיירים הוא מדד הפשיעה. בדירוג הבטיחות הכללי, ישראל מופיעה במקום ה-23 הגבוה מתוך 125 מדינות בעולם. המדד לא כולל פיגועים ופעולות טרור, אלא מתייחס אך ורק לפעולות כמו שוד ופשעים אלימים (קטאר, סינגפור, טיוואן, אוסטריה ואיחוד האמירויות מובילות את הרשימה). המדידה נעה בין 1 ל-100 וישראל מקבלת ציון גבוה מאוד לבטיחות ביום ובלילה – כמעט 89.

תת קטגוריה מעניינת פה היא השחיתות. יש לנו טענות רבות, לא אחת מוצדקות, כלפי השלטון והרשויות. ציון השחיתות המוענק לישראל לא נמוך כלל – 40.55. זה עדיין נכנס איכשהו לרף התחתון של ההגינות ונמוך אפילו מארצות הברית, אבל גבוה בהרבה מבריטניה, אוסטרליה, שוויץ, יפן ולא מעט מדינות מערביות אחרות. היינו רוצים למצוא את עצמנו במקום הרבה יותר גבוה, אבל הדרך לשם לא צפויה להיסלל, כנראה, בעתיד הקרוב. בסך הכול, דירוג הפשע הכללי אצלנו הוא 29, נמוך מאוד וגם מרגיע.

טבלה זו מדרגת את הפשיעה בישראל ביחס לעולם. תוכלו לרפרף עם החצים כדי לעבור על הסעיפים השונים. הדירוג הוא לפי מד הפשיעה של האתר נומבאו (לא באחוזים) ונע בין 1 ל-100


בתוך ישראל: הבדלים במחיה, לא בבטיחות

ההבדלים ביוקר המחיה בשאר המדינה ידועים, ובאים לידי ביטוי גם בנתונים של נומבאו. עם זאת, מעניין לראות שמדד הבטיחות ביום כמעט לא משתנה. בלילה, לעומת זאת, בולטת במיוחד באר שבע, שסובלת מדעיכה קיצונית ביחס לערים האחרות.

הביקורת המרכזית של אנליסטים על נומבאו היא שהאתר מסתמך על דיווחים של המונים וגורמים לא מוסמכים. הביקורת על הלמ"ס, מאידך, היא שהנתונים אולי מוגשים על ידי מומחים, אבל יותר מדי מוטים. בשורה התחתונה, נראה כי שני הניתוחים מתיישרים. גם אם נדמה לנו הרבה פעמים שכלו כל הקצין, ישראל, תאמינו או לא, היא מקום ממש שלא רע לחיות בו.

טבלה זו מדרגת את הפשיעה והבטיחות בין ערים שונות בישראל. תוכלו לרפרף עם החצים כדי לעבור על הסעיפים השונים. הדירוג הוא לפי מד הפשיעה ויוקר המחיה של האתר נומבאו (לא באחוזים) ונע בין 1 ל-100


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully