וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפורים אחד על השני: הרומן בין דן שמיר והפועל חולון ממשיך ללבלב

13.2.2017 / 9:30

אכפתי יותר, נהנה יותר, שקול יותר: אחרי התקופה הקשה באילת, בבית ועם מיקי דורסמן, דן שמיר החדש פורח בהפועל חולון וכלל לא ממהר לקפוץ למכבי תל אביב: "רואה את עצמי כאן לעוד כמה שנים"

יוסי ציפקיס

קיץ 2013. דן שמיר מפתיע את הפועל חולון. קצת אחרי שכבר החליט להמשיך במדים הסגולים לעונה שלישית, הוא עוזב להיות עוזר המאמן של אטורה מסינה בצסק"א מוסקבה.

קיץ 2015. דן שמיר יושב בבית, ארבעה חודשים אחרי שפוטר מהפועל אילת. לראשונה מאז שהשתלב בקבוצות בוגרים, בעונת 2002/3, פותח עונה ללא קבוצה.

קיץ 2016. דן שמיר מחזיק בחוזה בהפועל חולון, בסיטואציה מוזרה כשהוא ביחסים רעים מאוד עם מי שעשוי להמשיך ולהחזיק בקבוצה, מיקי דורסמן. שמיר לא מתפטר ונשאר בתפקידו.

חורף 2017. דן שמיר מוביל את הפועל חולון למקום השני בטבלה, למועמדת לגיטימית לתואר, ושני משחקים בלבד מזכייה בגביע המדינה.

תסריט הפכפך כזה לא יכול היה אחד ממאמני העתיד של הכדורסל הישראלי לכתוב לעצמו. מגג העולם, בכיסא שליד אחד מגדולי מאמני אירופה, לאבטלה, לאימון בקבוצה בה אין עתיד, ומשם שוב לצמרת הכדורסל הישראלי ולמחמאות ללא סוף. "אני בהחלט מרגיש שלומדים מדברים כאלה ומשתנים. זו לא בושה", סיפר השבוע שמיר לוואלה! ספורט על התהליך שעבר בשנתיים הלא קלות הללו. "ניסיון זה חוויות טובות ולא טובות. אתה הרבה יותר לומד להעריך דברים טובים". אלא שבשביל שמיר, מה שעשה עד עכשיו יכולה להיות רק תחילת הדרך – בטח ובטח כשברקע דיבורים על כך שתפקיד מאמן מכבי תל אביב יוצע לו, אולי כבר בעונה הבאה.

עוד בנושא:

דן שמיר זעם במסע"ת: "הובר לא יבריז לחיל האוויר, אבל זו חלמאות וביזיון לכולם"
ליאור אליהו: "במשחק אחד אין עדיפות", נמצא פתרון לסוגיית רועי הובר

מאמן הפועל חולון דן שמיר. נועם מושקוביץ
"ניסיון זה חוויות טובות ולא טובות". שמיר/נועם מושקוביץ
עד שריינולדס הגיע, וסחף את חולון להישארות, הקבוצה שיחקה משחקים רבים עם שני זרים כשירים, ושהתה במקום האחרון בטבלה. בין שמיר לדורסמן לא התקיימה מערכת יחסים של ממש, והיה נראה כי הכל יוביל לפיצוץ. "החוויה של השנה שעברה בחולון גם הייתה מבגרת", מספר שמיר

בקיץ 2014 התפנו מספר תפקידי מפתח בכדורסל הישראלי - דני פרנקו תפס את משרת מאמן הפועל ירושלים, עודד קטש עשה את הדרך להפועל תל אביב, גיא גודס עלה מעמדת עוזר המאמן במכבי תל אביב לעמדת המאמן הראשי, ודן שמיר, אחרי שצסק"א שוב אכלה אותה, חזר מהבירה הרוסית ישר לחום האילתי. המטרה הייתה להמשיך את ההצלחה של עודד קטש בשנתיים הראשונות של הפרויקט השאפתני בדרום הארץ. בפועל, העונה של אילת הייתה די בינונית, כששמיר, שנחשב למאמן דעתן שאוהב לקבוע הרבה מאוד דברים ועל פי שמועות נקלע לוויכוחים מקצועיים בנושא זה גם בימיו בבני השרון עם היו"ר אלדד אקוניס, לא שידר תמיד בצורה שאילת בכלל והיו"ר מוטי אמסלם בפרט אהבו. אחרי הפסד להפועל חולון, שבוע לפני חצי גמר גביע המדינה נגד הפועל ירושלים, הדברים הובילו לעימות שכמעט וגלש לפסים פיזיים, כשאמסלם האשים את המאמן בהפסד וזה עונה לו. שבוע לאחר מכן הובסה אילת בחצי הגמר, ושמיר שילם בתפקידו, אחרי מאזן של 10:9 בליגה. "למה זה לא עבד? דן לא שידר על אותו גל כמו שרצו שהוא ישדר. צריך לדעת איך לעבוד באילת", אמר גורם במועדון. אריק שיבק, שהחליפו בתפקיד, לקח את הסגל ששמיר בנה עד גמר הפלייאוף.
בקיץ, למרות הביטחון העצמי הגבוה, שמיר לא מצא קבוצה. למעשה, רק משרה אחת השתנתה בליגת העל, ואחד המאמנים המבוקשים בשוק קיץ קודם לכן, נשאר בבית. מקורביו מספרים כי לקח את התקופה בבית בצורה לא פשוטה: "זה שינה אותו קצת. חישל אותו בוודאות". ההמתנה לא הייתה ארוכה. חודשיים אל תוך העונה הוא החליף את אלעד חסין, עוזרו בחולון, אחרי פתיחת עונה רעה שכללה שני ניצחונות בשבעה מחזורים. מרגע המינוי, המנהל המקצועי מיקי דורסמן ושמיר ניהלו מאבקים על כל מהלך. "הסיטואציה של דן הייתה קשה מהיום שחתמנו. יומיים אחרי שחתם הייתה פה עוינות בעיניים", מספר יו"ר הקבוצה איתן לנציאנו. "הצלחנו להשיג דברים, אבל בדרך מאוד קשה, כל דבר היה צריך מלחמה, ההיפך ממה שקורה היום".

הכל הלך הפוך: דיונטה כריסמס התגלה כפלופ; ראמל בראדלי הוחתם וסחב פציעה שמנעה ממנו להציג את היכולת הרגילה שלו; מייק מוסר גמר את העונה; לאיבן רדנוביץ' לקח יותר מדי זמן להיכנס לעניינים. בסופו של דבר, שתי החתמות חדשות - שלומי הרוש וסקוטי ריינולדס – השאירו את הקבוצה בליגה. עד שריינולדס הגיע, וסחף את חולון להישארות, הקבוצה שיחקה משחקים רבים עם שני זרים כשירים, ושהתה במקום האחרון בטבלה. בין שמיר לדורסמן לא התקיימה מערכת יחסים של ממש, והיה נראה כי הכל יוביל לפיצוץ. "החוויה של השנה שעברה בחולון גם הייתה מבגרת", מספר שמיר.

בקיץ האחרון לנציאנו ושלמה אייזיק החליטו לקחת את השליטה על המועדון בחזרה ידי דורסמן, שלא התכוון לוותר. באמצע היה שמיר, שהחזיק בחוזה ולא הסתדר עם דורסמן, אך התכוון להישאר בכל מקרה. "הייתה סיטואציה כזאת שהמעשה שלי היה חשוב. נורא טוב לי בחולון, והתחברתי למקום", הוא מסביר. "אני אוהב את האנשים, את הפשטות, זה לא סתם מקום שטוב לי בו ואני מצליח בו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מאמן הפועל חולון דן שמיר עם הבעלים מיקי דורסמן. דף הפייסבוק של הפועל חולון, צילום מסך
קשר לא פשוט. שמיר ודורסמן/צילום מסך, דף הפייסבוק של הפועל חולון
"היה אפשר להרגיש עליו בעונה שעברה שהוא לא נהנה לבוא לעבוד בסיטואציה שנוצרה", מספר אחד מאנשי המועדון. "הוא בא לעבודה, ממש ככה. השנה הוא בא למשהו אחר, משהו מהלב"

כל החוויות הללו שינו את שמיר, כך מעידים הרבה מאוד אנשים בחולון ובסביבת המאמן. "דן שאני מכיר היום הוא קצת יותר אכפתי מדן שהכרתי בעבר", מעיד שלמה אייזיק, בעלי הקבוצה. "לצד מוטיבציית האימון שלו, אכפת לו מאוד מהמערכת. הוא אחד הגורמים המשמעותיים שהחזירו אותי למועדון, ממקום של אכפתיות. זאת תכונה שבדרך כלל אני לא מכיר אצל מאמנים, כי הם נותנים את שלהם, וממשיכים הלאה. מערכת היחסים בינינו היא כזאת שכל עוד אני במועדון, אני רוצה שיישאר מאמן".

בקבוצה מספרים על שינוי טוטאלי לעומת מה שקרה בעונה שעברה גם בכל הנוגע לשמחת החיים של שמיר. "היה אפשר להרגיש עליו בעונה שעברה שהוא לא נהנה לבוא לעבוד בסיטואציה שנוצרה", מספר אחד מאנשי המועדון. "הוא בא לעבודה, ממש ככה. השנה הוא בא למשהו אחר, משהו מהלב". לנציאנו מוסיף: "דן מאוד מחובר למועדון. מאמנים מגיעים למקום עם קהל ואומרים ומלקקים, אצלו זה אמיתי, הוא אוהב את המועדון, הוא שותף למהלכים שלא תמיד מאמן צריך להיות שותף אליהם, אבל מרגישים אותו חלק מהמערכת. הוא אומר שמצידו הוא יחתום ל-10 שנים".

ולשינוי הזה מצרפים את היכולת המקצועית של שמיר, שנראית כאילו עברה שדרוג, אולי גם כן בגלל החוויות הלא חיוביות שעברו עליו באילת ובעונה שעברה. הקיץ הייתה עליו ביקורת לא קטנה לאחר משחקי ההכנה המאכזבים (לנציאנו: "זה היה נראה מביך בהוד השרון ובמשחקים אחרים, אבל הוא ביקש סבלנות"), אולם ככל שהתקדמה העונה היו נראים ג'יימס בל ודריון אטקינס, שני החשודים המיידיים, כפגיעות בינגו של שמיר, ועזרו להוביל את הקבוצה לפתיחה נהדרת ולמקום השני במאזן 5:13. כשהסיפור הסתבך, ופול דילייני נפצע בפעם הראשונה, טרה קלי הונחת במיידי לחודש. כשדילייני גמר את העונה, ג'ורדן טיילור הגיע תוך שבוע. קאליף וואייט קורע את הרצועה הצולבת? תוך יומיים מונחת בארץ טו הולוואי.

"אתה יכול לראות מה קורה בשוק השחקנים ולראות שמה שדן שמיר עושה העונה זה לא דבר מובן מאליו", מספר אחד מסוכני השחקנים. "מכבי תל אביב, עם הרבה יותר כסף, לא מצליחה להביא שחקן אחד כמו דריל מונרו. שמיר הנחית בינגו כמו ג'ורדן טיילור, שחקן טוב ומעניין כמו טו הולוואי, וזה הרבה מהידע שלו, זה מה שהוא תמיד היה מביא לשולחן".

דן שמיר מאמן הפועל חולון עם שחקני הקבוצה. לירון מולדובן
"דן אומר שמצידו הוא יחתום ל-10 שנים"/לירון מולדובן
אייזיק: "אנחנו מדברים. אני רואה את דן ממשיך בהפועל חולון. יכול להיות שהוא יהיה מועמד למכבי תל אביב, אני מניח שלא יילך לשם. אתה לא עוזב בית עם ילדים אם אתה פוגש את הכוסית הכי יפה בעיר"

העונה הנוכחית של חולון מגיעה לשיא מסוים הערב (שני) כשהסגולים יפגשו את הפועל ירושלים בחצי גמר גביע המדינה, כשהם בסגל חסר ובהרגשה שבסיטואציה אחרת, זכיה בגביע היתה יכולה להיות הרבה יותר ריאלית. בקבוצה כבר מדברים עם שמיר על הארכת חוזה לפחות לעונה הבאה, וייתכן שזה יקרה כבר בקרוב, למרות שהמאמן יודע שהמשרה הגדולה של הכדורסל הישראלי, אימון מכבי תל אביב, עשויה להיות מוצעת לו. "אני מאמין שבזמן הקרוב שדן שמיר יהיה חתום פה, לפחות לעונה הבאה, מקווה שליותר", אומר לנציאנו. "המערכת מתאימה לו פה, במכבי לא בטוח שהוא יכול לעשות את מה שהוא עושה פה. יש לו פה יד חופשית, זה חשוב לו. דן תפור לחולון וחולון תפורה עליו, אני לא רואה שהוא לא ימשיך פה בעונה הבאה". אייזיק מאשר: "אנחנו מדברים. אני רואה את דן ממשיך בהפועל חולון. יכול להיות שהוא יהיה מועמד למכבי תל אביב, אני מניח שלא יילך לשם. אתה לא עוזב בית עם ילדים אם אתה פוגש את הכוסית הכי יפה בעיר".

כשהוא שומע את השם מכבי תל אביב שמיר נותן כבוד, אבל לא קופץ גבוה. במקום זה הוא מדבר על מאמנים שנמצאים באותו מקום במשך שנים רבות, אולי גם בגלל שהסיטואציה במכבי תל אביב כיום לא תאפשר לו להביא את מה שהוא יודע, את יכולת בניית הקבוצה הנהדרת, את האוטונומיה שהוא מחפש, לידי ביטוי. "לא בוער לי בכלל להגיע לשום מקום, ולא יודע אם אני אגיע. אם אני אגיע ותהיה סיטואציה טובה, אני אשמח. יכול להיות שזה יקרה, ובאמת יכול להיות שזה לא יקרה", הוא מודה. "אם הייתי במקום שהוא השיא שלי, האם הייתי רוצה לאמן באותו מקום 15 שנה? התשובה היא כן. הייתי רוצה שתהיה כזאת מציאות בכדורסל הישראלי, שאם מועדון מסוים אומר שזה הבן אדם שלנו, הוא מתאים לנו ואנחנו מתאימים לו, אז למה צריך שאחרי שלושה או ארבעה הפסדים מרגישים תחושת מיצוי?

"אני מחפש מקום שאני ארגיש בו בבית, שאני מאוד אוהב לבוא לעבודה. אתה רואה איך המערכת עובדת ויש לי הרבה בדבר הזה. כשהתחלנו לשבת ולתכנן את הפועל חולון, התחלנו לבנות את המערכת מההתחלה - מה נעשה בצוות הרפואי ובצוות הניהולי. זה מקום מאוד טוב וזה התחבר מאוד טוב, עם 5:13, אחת הפתיחות הכי טובות של הפועל חולון. אני שמח שזה הצליח ומקווה שזה יהיה ככה גם בימים פחות טובים ובהחלטות פחות טובות. בנינו משהו מאוד טוב מבחינה אנושית, ולכן אני רואה את עצמי כאן לעוד כמה שנים. לא בוער לי ללכת לשום מקום אחר".

מאמן הפועל חולון דן שמיר. אדריאן הרבשטיין
הקשר הזה רק התחיל. שמיר/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully