וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורש של מילה ואטו: וינסאן אבובקאר הפך לגיבור לאומי בקמרון

6.2.2017 / 14:30

הוא סומן כממשיך דרכם של הכוכבים הגדולים עוד בנעוריו, אבל נאלץ להתגבר על ספקנות רבה מצד התקשורת. עכשיו, אחרי שזכה באליפות אפריקה עם שער מרהיב בדקה ה-89 בגמר מול מצרים, וינסאן אבובקאר יגיע לוהט למפגש מול באר שבע

וינסאן אבובקאר, נבחרת קמרון, אליפות אפריקה. רויטרס
פול לה גואן כלל את אבובקאר בן ה-18 לסגל למונדיאל 2010 בדרום אפריקה, הוא היה הנציג היחיד לליגה המקומית, הסקורר של האלופה בשם קוטון. עכשיו הוא סגר מעגל, ובסטייל/רויטרס

הזכיה של קמרון באליפות אפריקה מרגשת במיוחד כי היא הושגה עם סגל שחקנים שנולדו במדינה. בשנים האחרונות ניסתה ההתאחדות ללכת בעקבות נבחרות אחרות ביבשת ולשכנע כוכבים מאירופה עם שורשים קמרונים לייצג את האריות הבלתי ניתנים להכנעה. כך גויסו, בין היתר, ז'ואל מאטיפ ואריק מקסים שופו-מוטינג, אך האווירה בחדר ההלבשה במונדיאל האחרון לא היתה מושלמת בלשון המעטה. בטורניר הנוכחי סירבו השניים, ילידי גרמניה, להצטרף לסגל, ושחקנים נוספים, כמו אלן ניום שנולד בצרפת, עשו כמוהם. המאמן הבלגי הוגו ברוס הסתפק בחבורה נוצצת קצת פחות, אך מגובשת הרבה יותר. המתייצבים לא היו שכירי חרב, אלא ייצגו את מדינתם בגאווה – ואין שחקן גאה ומאושר יותר מאשר כובש שער הניצחון וינסאן אבובקאר.

כי אבובקאר גדל בצפון קמרון במשפחה עם שמונה אחים ואחיות כאשר היתה זו הנבחרת המצליחה ביבשת. מגיל צעיר מאוד הוא שמע אינספור אגדות על רוז'ה מילה והופעותיו המיתולוגיות במונדיאל. כאשר עשה את צעדיו הראשונים על המגרש, כיכב סמואל אטו במיורקה ובברצלונה, והנער חלם ללכת בדרכם של שני האלילים. זו היתה מטרת חייו. כשרונו זוהה מזמן, והוא אכן סומן כיורשם הפוטנציאלי של כוכבי העל הגדולים של אפריקה. עד כדי כך היה הפוטנציאל גבוה, שהמאמן הצרפתי פול לה גואן כלל את אבובקאר בן ה-18 לסגל למונדיאל 2010 בדרום אפריקה. הוא היה הנציג היחיד לליגה המקומית, הסקורר של האלופה בשם קוטון – כי העיר גרואה ידועה בעיקר בתעשיית הכותנה.

עוד בנושא

נבחרת קמרון זכתה באליפות אפריקה 2017 עם ניצחון 1:2 על מצרים
מאמן קמרון חגג ועקץ: "היו כמה שחקנים שלא הצטרפו אלינו, עכשיו אולי הם מתחרטים"

וינסאן אבובקאר, נבחרת קמרון, אליפות אפריקה. רויטרס
ככה נכנסים לנעליים של הגדולים מכולם. עם הגביע הקדוש/רויטרס

בחר ללכת בעקבות האליל

החלוץ הצעיר עצמו לא נרתע מהשוואות. נהפוך הוא – מבין כל הקבוצות הצרפתיות שחשקו בו, הוא בחר בוולנסיין כי זה היה גם המועדון האירופי הראשון של מילה. 33 שנה אחרי ששחקן השנה באפריקה דאז עשה את המעבר, הצהיר הנער: "אני רוצה לשחזר את הישגיו של רוז'ה". והוא אכן עשה זאת, אבל לא במובן אליו התכוון. מילה בילה שנתיים עלובות על ספסל ולנסיין בשלהי שנות ה-70', וגם אבובקאר לא הצליח למצוא את עצמו בקבוצה. מות אביו חודשים ספורים אחרי ההגעה לצרפת היווה מכה מנטלית קשה מנשוא. המאמן פיליפ מונטאנייה, שוער בעברו, אפילו לבש מחדש כפפות ועמד בין הקורות על מנת לתרגל את הנער ולאפשר לו לחזור לעצמו. עם עזיבתו לריאל סוסיאדד בקיץ 2011, גם התמיכה הזו נעלמה.

בחלוף שנתיים שוחרר הקמרוני ללא תמורה ללוריין, ושם, בהדרכת המאמן המצוין כריסטיאן גורקוף, קיבל את הבטחון העצמי הנדרש. "אבובקאר זקוק לטיפוח הבטחון העצמי", קבע גורקוף, והפך את חניכו לסגל מלך שערי הליגה עם 16 כיבושים. רק זלאטן איברהימוביץ' הבקיע יותר ממנו בעונת 2013/14, אך חשיבות רבה יותר היתה בהשוואה לכוכבים ממדינתו. השיא של מילה בעונה בודדת בליגה הצרפתית הבכירה עמד על 13 שערים. פרנסואה אומאם-ביאיק, חלוץ אגדי נוסף ממונדיאל 90', כבש בשיאו 14 שערים במדי לאנס. אבובקאר התעלה על שניהם, בעיתוי מושלם לקראת פרישתו של אטו מהנבחרת.

שחקן מכבי תל אביב קרלוס גרסיה, ליד שחקן פורטו, ונסן אבובקאר. רויטרס
אכזב בפורטו, אבל לא נרתע. אבובקאר בישראל/רויטרס

הנעליים של אטו היו גדולות מדי

ואולם, בנבחרת זה לא ממש הלך, והחלוץ הצעיר ספג לא פעם ביקורות נוקבות מהפרשנים והאוהדים. היו אפילו שמועות על כך שאטו עצמו לא מרוצה ממנו, ואבובקאר לא מצא את הרשת במוקדמות המונדיאל בברזיל. גם בטורניר עצמו, כאשר נדרש למלא את מקומו של הכוכב הענק אשר נעדר משני משחקים בשל פציעה בברכו, איכזב היורש. קמרון ספגה רביעיות מקרואטיה וברזיל, והודחה ללא נקודה על רקע דיווחים על מתיחות קשה בחדר ההלבשה. הספקות לגבי יכולתו של אבובקאר רק התעצמו באליפות אפריקה לפני שנתיים. הוא שוב כשל מול השער, החמיץ מספר הזדמנויות קורצות, והאריות הודחו בשלב הבתים.

מאז, הוא נדרש להוכיח את עצמו יותר מאחרים, גם אם הקריירה האירופית שלו התפתחה לא רע בכלל. אחרי השנה החלומית בלוריין, שילמה תמורתו פורטו 3 מיליון יורו בקיץ 2014, ואחרי עונת הרצה היה אמור אבובקאר להיכנס רשמית לנעליו של ג'קסון מרטינס שנמכר לאתלטיקו מדריד. הפתיחה היתה לוהטת, במיוחד בזכות צמד באוקראינה מול דינאמו קייב בתיקו 2:2 קריטי בליגת האלופות. בהמשך, חגג הקמרוני גם על חשבון מכבי תל אביב, עם שער ובישול ב-0:2 נגד הקבוצה של סלבישה יוקאנוביץ' באיצטדיון דרגאו. אבובקאר גילה השקעה עצומה, וגם היה הכובש המצטיין של הקבוצה בליגה הפורטוגלית, עם 13 כיבושים, כולל שער ניצחון על בנפיקה בליסבון.

למרות זאת, בתום העונה הוא תוייג כאכזבה יחסית – פשוט כי פורטו סיימה שלישית אחרי שתי היריבות, ז'ונאס כבש 32 שערים בבנפיקה ואיסלם סלימאני הפציץ 27 פעמים בספורטינג. אחוז ניצול המצבים של הקמרוני לא היה טוב מספיק, והפריצה המטאורית של אנדרה סילבה גרמה לראשי המועדון להעביר אותו בהשאלה לבשיקטש בקיץ האחרון, על מנת לפנות את הבמה בבלעדיות לכשרון הצעיר.

וינסאן אבובקאר, נבחרת קמרון, אליפות אפריקה. רויטרס
מי היה מאמין שהוא יעשה זאת גם בגמר אליפות אפריקה? לא התקשורת הקמרונית/רויטרס

מילה תמיד האמין בו – וצדק

קשה לומר שבקמרון ראו בכך סימן חיובי, אך המעבר סידר דרבי מרתק במיוחד מול אנטליהספור של אטו, ואבובקאר יצא ממנו עם ידו על העליונה. למעשה, הוא חיכה למפגש המסקרן כדי לכבוש את שער הליגה הראשון עבור הנשרים, והוסיף אסיסט בניצחון 0:3 מוחץ ב"דרבי הפרטי". בבשיקטש יודעים להעריך את היכולת הטכנית של אבובאקר, והאוהדים התאהבו בו עוד קודם לכן כאשר הבקיע צמד בנאפולי בליגת האלופות והעניק לנשרים 2:3 סנסציוני. השער השני הגיע בדקה ה-86, והקמרוני היכה באופן דרמטי אפילו יותר, בדקה ה-89, כאשר אלופת טורקיה חזרה מפיגור 3:0 לתיקו 3:3 מול בנפיקה ששימח מאוד גם את אוהדי פורטו.

מי היה מאמין שהוא יעשה זאת גם בגמר אליפות אפריקה? לא התקשורת הקמרונית, שאפילו דיווחה בעילום שם ציטוטים של שחקני סגל על כך שאבובקאר "שקט מדי, יושב בפינה ולא מדבר עם אף אחד". מהמשחק הראשון הוא היה מושעה, במשחק השני גילה יכולת חלשה והוחלף, והמאמן החליט להורידו לספסל באופן קבוע. בתוך כל הגל השלילי הזה, היה קול אחד ברור שתמך נחרצות בחלוץ. היה זה מילה, שלא הפסיק לשבח אותו לאורך השנים, ובאמת ראה בו יורש אמיתי. "אבובקאר מסוגל לעשות המון, יש לו פוטנציאל אדיר. הוא צריך להמשיך לעבוד, ואז הוא יתפרץ", אמר העילוי בן ה-64 בתום שלב הבתים.

ונסן אבובקאר שחקן נבחרת קמרון חוגג. רויטרס
לא בטוח שאלה בשורות משמחות עבור הפועל באר שבע, אבל לפחות הקמרוני מושעה מהמשחק הראשון בליגה האירופית/רויטרס

מעריץ את רפאל נדאל

המינוח היה סמלי, כי אבובקאר אמר עוד בצעירותו שהוא מעריץ את הטניסאי רפאל נדאל בזכות יכולתו להתפרץ ברגע הנכון. ומילה אכן צדק. גם אם ברוס המשיך לספסל את אבובקאר, תרומתו היתה חשובה בכל משחק בשלבי הנוקאאוט. ברבע הגמר, הוא הבקיע את הפנדל האחרון והמכריע מול סנגל. בחצי הגמר, הוא בישל את השער השני שהבטיח ניצחון על גאנה של אברהם גרנט. ואתמול, כאשר הכל היה מוכן להארכה בגמר מול מצרים, הוא הבקיע במבצע אישי עוצר נשימה את שערו הראשון אי פעם בטורניר בינלאומי גדול.

וכך, ברגע אחד של אמנות, הוא נכנס לרשימה לנצח לרשימה אחת עם שני הגדולים. מילה זכה באליפות אפריקה פעמיים, ב-1984 ו-1988. גם אטו עשה זאת פעמיים ב-2000 וב-2002. הזכיה החמישית של קמרון רשומה על שמו של אבובקאר בן ה-25, וכעת איש לא יעז לומר עליו מילה רעה. הוא הפך מפלופ לגיבור לאומי.

לא בטוח שאלה בשורות משמחות עבור הפועל באר שבע, אבל לפחות הקמרוני מושעה מהמשחק הראשון בליגה האירופית, באיצטדיון טרנר בשבוע הבא, בגלל הכרטיס האדום שספג בתבוסה 6:0 בקייב במחזור הנעילה בליגת האלופות. מצד שני, הוא יהיה רענן יותר לקראת הגומלין, ובמומנטום הנוכחי לא יהיה פשוט לעצור אותו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully