וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסטנבול מתכוננת ליורוליג: ביקור בעיר למודת הטרור לקראת הפיינל פור

31.1.2017 / 14:00

התושבים מתרכזים בכדורגל, התיירים חוששים מהפיגועים, אבל באיסטנבול כבר מתמרקים לקראת הפיינל פור של היורוליג, ומרוצים מקצב חטיפת הכרטיסים לאירוע היוקרתי

באזר באיסטנבול. ורד כהן, מערכת וואלה!
איפה התיירים? איסטנבול/מערכת וואלה!, ורד כהן

האוטובוס שאמור לאסוף את משתתפי הטיול המאורגן מהמלונות השונים באיסטנבול מגיע למלון שלי בשעה המיועדת, אך ריק לגמרי. "עוד כמה אנשים מגיעים?", שאלתי את הנהג. "זה א?ת ועוד שניים", הוא ענה. המדריך, סאקיר, עולה לאוטובוס לאחר כמה דקות. "בשנה שעברה כל האוטובוס היה מלא, והיו כאלו שלא יכלו להצטרף", הוא נאנח בערגה.

איסטנבול מודל 2017 היא בעיקר עיר שמתאוששת מטרור. הטבח במועדון לילה, הפיגועים בשדה התעופה ובמרכז העיר וניסיון ההפיכה עשו את שלהם, והתיירים הצביעו ברגליים. אך כמו בישראל, למקומיים אסור להתרגש מאזהרות המסע שהוצאו נגד ארצם. האווירה תוססת, השווקים הומים, ורק טלפונים בנוסח "את נורמלית? תיזהרי, תישארי במלון, בשביל מה להסתובב?", מזכירים שבחדשות הכול נראה חסר תקווה. רוב התיירים מצייתים למסר הזה, ומשאירים שוממים את המסגדים בעיר העתיקה ואת ארמון המלך. אין תור, אין המולה.

אולם לעיר הנטושה הזו, שפעם נחשבה גשר הזהב בין מערב למזרח, אמור להגיע רגע של נחת: הפיינל פור של היורוליג צפוי להיערך בבירת טורקיה ב-19-21 במאי, ופרנסי העיר פתחו כבר בהכנות לקראת האירוע המתוקשר, שאמור למשוך חזרה את האירופים הבוגדניים. "אולי גם קר", אומר סאקיר המדריך. "במאי אולי יהיו יותר תיירים, למרות שקודם כל חשוב לי מה שקורה כאן, פחות התיירים", הוא אומר בדאגה.

ג'ורדי ברתומאו מזכ"ל היורוליג. ברני ארדוב
הגיע לעיר כדי להחליק קצוות פרומים. ג'ורדי ברתומיאו/ברני ארדוב

מזכ"ל היורוליג, ג'ורדי ברתומיאו, הגיע לעיר כדי להחליק קצוות פרומים. "יש לי פגישות עם 'טורקיש איירליינס' ועם ראשי קבוצות", הוא מספר ומוסיף: "מכבי עכשיו במצב לא פשוט". טוב, חייבים הרי לשאול אותו... אלכס פרר, נציג היורוליג ואחראי תקשורת במפעל ,הוסיף: "יש לנו מחויבות עמוקה וחזקה עם 'טורקיש איירליינס', ולקיום הפיינל פור. אי אפשר להכחיש שכל התקריות שהתרחשו בטורקיה מאז הקיץ האחרון הדאיגו אותנו. אבל אנחנו עובדים עם הרשויות בטורקיה בכדי להבטיח ביטחון לכל האוהדים שיגיעו לקחת חלק באירוע. אנחנו בטוחים שנזכה לעוד פיינל פור מצוין. למען האמת כל הכרטיסים נחטפו תוך שעה וחצי, וזו אינדיקציה לתמיכה ולציפיות מהאירוע. הביטחון יהיה בראש סדר העדיפויות שלנו, וכך גם ההכנות, יש לנו שיחות רציפות עם כוחות הביטחון ובכוונתו להוציא לפועל פיינל פור נהדר וחוויה בלתי נשכחת עבור האוהדים שלנו".

חברת התעופה 'טורקיש איירליינס' היא הספונסרית של היורוליג. אם הפיינל פור שהיא מממנת באיסטנבול אכן יצליח להתניע מחדש את אהדת התיירים לעיר, מצפה להם חוויה כיפית למדי. אוכל עממי, ערמונים ותירס חמים נמכרים בעגלות מזון, וגם המקומיים מפגינים חמימות. "מאיפה את? וולקאם", נשמע האיחול מכל עבר. זה נשמע כמו תיאור מקטלוג של חברת נסיעות, אבל הוא אמיתי כמו המטפחת המלוכלכת שנתנו לי לכסות בה את השיער בכניסה למסגד הכחול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מסגד באיסטנבול. ורד כהן, מערכת וואלה!
מסגד באיסטנבול/מערכת וואלה!, ורד כהן

בשוק התבלינים הגדול מנסה יאסף, מוכר מטעמים וממתקים שנראה בשנות הארבעים לחייו, לפתות עם מרכולתו. הקורבן (אני) עושה את הטעות: הוא נענה להזמנת הסוחר הממולח לשתות תה לימון שהוצע בחביבות. התוצאה: הצעה לרכוש שקית פיסטוקים מצופים שומשום ב-35 יורו (!).

"מה את עושה כאן?", מנסה יאסף להמתיק את המכה בשיחה. אני עונה שהגעתי בגלל היורוליג. "אה", מתפעל יאסף, "אני מאוד אוהב ספורט, בייחוד כדורגל. הרוב בטורקיה אוהבים כדורגל, לצפות גם בבתי קפה, לעשן נרגילה". נאום מוכר. רוב הטורקים יכריזו על אהבתם לכדורגל. כדורסל הוא בידור מדרג ב'. "הכדורסל כאן דווקא מתפתח .יש הרבה אמריקאים שהגיעו. אוברדוביץ' הוא מאמן גדול. אני עוקב אחריו בטלוויזיה, אבל הולך למשחקי כדורגל בעיקר", הוא מבהיר.

הוא מתעניין מאיפה אני, ואני מחליפה אזרחות בלי למצמץ: "אני אמריקאית", אני עונה מטעמי ביטחון שדה. יאסף מביט בי בחשדנות. איך יכולתי לשכוח שהוא גר בעיר היחידה בעולם שמשתרעת על שתי יבשות, אסיה ואירופה – ולכן החושים שלו בענייני דת, גזע ולאום אמורים להיות חדים כפליים?

seperator

תבוסה כמו זו של מכבי מול גלאטסראיי הטורקית לא זכורה כנראה בכל 3,000 שנות קיומה של איסטנבול. 4,000 אוהדים מקומיים שלהבו את המארחת גם בלי דגלים, אשר הנהלת הקבוצה אסרה להכניסם לאולם. אחרי הפסד גלאט-כואב כזה, יכלו הצהובים רק להתגעגע לתסריט הבלהות שהם חוו העונה פעמים רבות, ובמסגרתו הם שמטו ברגע האחרון יתרון מכובד. אגב, "טורקיה מכו?נה בחיבה 'הגברת החולה', כינוי שנשמע מתאים גם לגברת הצהובה מיד אליהו.

בסיום הפיאסקו של הצהובים, פגשתי באולם של גלאטסראיי את אורחן. "הפיגועים? זה לא נעים בכלל מה שקורה, אבל חוזרים לשגרה. אני מתרכז במה שאני אוהב, שזה כדורסל. אי אפשר לסגור את עצמנו בבית". ברור שהוא כבר קנה כרטיס ליורוליג. "אני אוהד גלאטסראיי, אבל חולה על ספורט. אני שמח שזה כאן. וכמובן, כולם מקווים שיהיה שקט. ומה קרה למכבי העונה, תגידי?", הוא מוסיף בחיוך משועשע.

קרה למכבי עיתונאים טורקים נותרו כשעה לאחר המשחק: "מכבי העונה מוזרה. על היורוליג אמר אחד העיתונאים: "יש המון עניין בליגה הטורקית וזו רק גובר. יותר ויותר זרים מגיעים ויש תחרות של התחמשות בין הקבוצות. זה הולכת להיות חוויה שהפיינל פור כאן, אנחנו מתרגשים ושמחים על זה. טורקיש איירלנייס היא הספונסרית ובצורה עקיפה היא עזרה ככה לכדורסל להתפתח , והוא אפילו נהיה יותר פופולרי".

אפשר לומר שגלאטסראיי גאלה את מכבי מייסוריה. הקבוצה הטורקית סייעה גם לאוהדים הישראלים – שכבר לא יצטרכו להתלבט בין פיינל פור באיסטנבול ובין ללוות את מכבי לאירופה, שהרי מכבי פשוט לא תהיה שם. מי אמר שאין יתרונות גם ברגעי שפל.

* גילוי נאות: הכתבת היתה אורחת של היורוליג באיסטנבול.

  • עוד באותו נושא:
  • איסטנבול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully