וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיכובים בפרויקט הלביא: מה עצר את הפריצה של נטע לביא במכבי חיפה?

30.1.2017 / 14:00

הקמפיין האגרסיבי למיצובו כסמל, אשליית פתיחת העונה והבנת התפקיד ("הוא חייב לשחק פשוט", מייעץ אלון חרזי). אחרי הפריצה המטאורית, נטע לביא ראה את מכבי חיפה פותחת את התחרות על העמדה שלו. האם מדיניות המועדון שוב תשתנה ומעמדו ייפגע? הבלוג של יצחקי עם התשובות

אתר רשמי

בווידאו: פיטים עזמי מוצג כשחקן מכבי חיפה

במהלך אחד מאימוני הנוער, שוחח המאמן דאז אברהם אבוקרט עם נטע לביא והסביר לו מה עליו לעשות, או נכון יותר מה לא לעשות, כדי להפוך לשחקן גדול. "לעולם אל תעשה דברים שאתה לא מסוגל להם. כשחקן, לא הייתי עושה הרבה 'ספרינטים' כי לא הייתי יכול. החוכמה שלך תהיה בכך שאסור לך לאבד כדורים", הסביר לו אבוקרט. "תראה, אתה לא תיתן הרבה גולים בקריירה שלך. תחלץ, תעביר את כובד המשחק. אתה יותר 70:30 מאשר 50:50".

במחלקת הנוער של מכבי חיפה ציינו השבוע את השיחה ההיא בין השניים, כאילו חזתה מה יקרה אחרי כמה שנים. אותה שיחה, מספרים שם, מסמלת את התנודות ביכולת של השחקן הכי מסקרן שצמח בכרמל בשנים האחרונות. כבר שנים שהמאמנים מבקשים מלביא, הילד הטוב של מכבי חיפה, לא לכדרר, לגעת כמה שפחות בכדור ולהתמקד בדברים שהובילו אותו להיות שחקן הרכב: הבנת משחק, השקעה גדולה במגרש וחילוצי כדור. אם מולנסטיין יפנים את המעלות שלו, הם אומרים, לביא יוכל להפוך משחקן אמצע סביר, לסמל במכבי חיפה.

עוד בנושא:

שבעה שינויים צפויים בהרכב מכבי חיפה מול מכבי תל אביב (21:00, ספורט 5)
במכבי חיפה טוענים: "המהפכה הושלמה. מעכשיו, חובת ההוכחה על מולנסטיין
אניס אלושי מוכן לבכורה: "חייבים את התמיכה של האוהדים בכל יום ובכל משחק"

seperator

בכלל, עושה רושם כי הנסיקה המטאורית של לביא בשנה האחרונה מסמלת את חוסר היציבות של המועדון בחמש השנים האחרונות: שנה אחת הוא מנסה להרוס ולבנות הכול מחדש, שנה אחת הוא מצהיר כי הוא בונה על שחקני הבית שלו ושנה אחרת מחליף אותם בישראלים בינוניים. אולי הנתון הזה מפתיע, אבל דווקא הניסיון לקחת מלביא את המושכות ולפתוח את התחרות על עמדת הקשר האחורי מחדש, הוא נתון שחלק גדול מהשחקנים במכבי חיפה דווקא די מעריכים.

בשבועות האחרונים שמענו לא מעט תלונות על היעדר קשר אחורי נוסף שיחלק את העומס ויפתח את התחרות על העמדה מחדש. שלא תטעו, לביא שחקן מוערך מאוד במכבי חיפה, אבל כפי שתבינו מיד, הגעת אניס אלושי מנירנברג איננה מקרית ומעלה כמה סימני שאלה לגבי ההמשך: האם מעמדו של לביא ייפגע וכמה? האם התחרות באמת נפתחה מחדש? ויותר מכל, האם זה פוגע בהכרזה של המועדון לטפח בשנים הקרובות את השחקנים הצעירים שלו, או שהמדיניות עליה הכריזו לא תשתנה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם דווקא קמפיין חידוש החוזה גרם לנסיגה? נטע לביא/מערכת וואלה!, צילום מסך
רוני לוי החליט שערן ביטון יישאר בקבוצת הנוער ונתן את הבמה ללביא. "כאן יש פוטנציאל אמיתי, ביטון שחקן טוב אבל לביא חייב להתקדם", הסביר המאמן לשחר

השאלה החשובה ביותר, כמובן, היא איך הפך לביא בתוך שנה אחת מבלם בהרכב של קבוצת הנוער לקשר אחורי שבמשך שנה שלמה הוחלף פעם אחת בהרכב של אחד המועדונים הכי גדולים בישראל? כמו במקרים רבים אחרים, ההגעה של לביא לעמדת מפתח במכבי חיפה קשורה בעיקר ליכולת הטובה שהפגין, אבל גם לסגל הקצר בתקופת רוני לוי. בתקופה הזו, ראוי לציין, במכבי חיפה לא בנו על לביא כשחקן מפתח. השם המרכזי עליו דיברו היה בכלל אחר, ערן ביטון, שאמור היה לקבל באותה עונה הזדמנות להפוך לקשר אחורי מוביל בהרכב של לוי.

בגלל הסגל הקצר ועזיבת ניקולה דרינצ'יץ', המאמן העלה מספר שחקנים לאימוני הבוגרים. אחרי האימונים הראשונים, קיבל המאמן לידיו את נתוני ה-GPS. לביא היה בין השחקנים המובילים בקבוצה והמאמן החליט לזרוק אותו למים במשחק גביע הטוטו מול עירוני קרית שמונה יחד עם עוד שני שחקנים נוספים, המגן הימני יובל יוסיפוביץ' והשמאלי שי בן דוד. אחרי המשחק הזה, לוי החליט שביטון, היום במכבי שעריים, יישאר בקבוצת הנוער ונתן את הבמה ללביא. "כאן יש פוטנציאל אמיתי, ביטון שחקן טוב אבל לביא חייב להתקדם", הסביר המאמן לשחר.

המסע שעבר לביא מחודש דצמבר 2015, לפני קצת יותר משנה, הוא מדהים. הוא חגג את הופעת הבכורה שלו בליגה בדרבי ומאז המשחק ההוא ועד הזכייה בגביע המדינה, הוא לא איבד את המקום בהרכב ולא נכנס אפילו פעם אחת כמחליף. כל כך בטוח ב-11, שמאז הופעת הבכורה ועד היום, כלומר העונה, הוא נכנס פעמיים בלבד כמחליף בליגה ויותר מכך - בכל פעם שהיה כשיר, הוא פתח בהרכב.

נטע לביא שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
תוך פחות משנה הפך משחקן לנוער לגאוות המועדון והקהל. נטע לביא/יוסי ציפקיס
"אני לא חושב שיש קשר בין העובדה שנטע חתם על הארכת חוזה לנסיגה ביכולת. להפך, הוא העריך את זה מאוד. הנפילה הייתה של כל הקבוצה ונטע, באופן טבעי, היה רק חלק ממנה", הסביר גורם בכיר בחיפה

בחודש נובמבר האחרון, פחות משנה בהרכב של מכבי חיפה, לביא קיבל חוזה חדש לחמש שנים. הוא הוצג באמצעות קמפיין אגרסיבי, אבל שבוע אחרי חלה הידרדרות בקבוצה שלביא לא התאושש ממנה עד היום. אחת השאלות שנשאלו בתקופה האחרונה, היא כמה, אם בכלל, הירידה ביכולת של השחקן קשורה להארכת החוזה. "הוא חתם בזמן הכי טוב מבחינתו. הקבוצה רצה חזק בצמרת, נתנה חמישייה לאשקלון, הייתה כאן אשליה שאפשר לרוץ לאליפות. אופוריה", סיפר גורם במועדון. "בהתחלה רצינו להביא בלם וחלוץ, אף אחד לא היה בטוח שרוצים קשר אחורי. אבל שבוע אחר כך החלה ההתרסקות. ואז הדבר הראשון שחשבנו עליו היה גרזן, מישהו שנטע יצטרך להתמודד איתו".

פתאום, הנתונים של לביא כבר לא היו מושלמים. לצד השקעה גדולה במגרש, במועדון דיברו על איבודי כדור, על חוסר ריכוז והחלו לעלות סימני שאלה בנוגע לשאלת הניסיון. המנהל הספורטיבי טור כריסטיאן קרלסן, שמעריך את השחקן מאוד, החליט להביא קשר מנוסה למרכז השדה כדי לתת מענה. לביא עדיין זוכה להערכה, אבל אחרי החתמת אלושי, לא בטוח שגם בתקופה הקרובה תראו אותו נע בין ההרכב לספסל

"אני לא חושב שיש קשר בין העובדה שנטע חתם על הארכת חוזה לנסיגה ביכולת. להפך, הוא העריך את זה מאוד. הנפילה הייתה של כל הקבוצה ונטע, באופן טבעי, היה רק חלק ממנה", הסביר גורם בכיר בחיפה, והוסיף: "ברור ששחקן שחותם על חוזה הוא הרבה יותר רגוע. אבל מי שמכיר את נטע באמת, מבין שהוא לא יכול לוותר לעצמו, לא מבחינת האופי ולא בשלב כזה של הקריירה". אבל גם אם אין קשר בין השניים, העובדות מדברות בעד עצמן: בצוות המקצועי זיהו "בור" במרכז השדה, החליטו להביא קשר אחורי זר ומאז ההחלטה ההיא – לביא כבר לא באנקר: בשלושת המשחקים האחרונים בהם שותף הוא נכנס פעמיים כמחליף, הוחלף פעם אחת, ובמשחק האחרון שלו ספג כרטיס אדום ראשון העונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בצוות המקצועי הרגישו את חוסר הניסיון במרכז השדה וקרלסן נתן מענה. אניס אלושי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"נטע לביא יכול למקם את עצמו ולהביע את חותמו אם ישחק פשוט ויפסיק עם המשחק המסובך", מסביר אלון חרזי. "אם הוא היה מחלץ כדור ונותן את הפס הנכון הכול היה בסדר. כשהתחיל לבנות את המשחק, כאן התחילה הבעיה"

לביא, שהתגורר בילדותו בארצות הברית, הגיע לקיבוץ רמת השופט אחרי שמשפחתו סיימה שליחות באזור. באמצעות המאמן יוסי צרפתי, שזיהה את הפוטנציאל ותפקד אותו כבלם, הוא החל את דרכו במכבי חיפה בגיל נערים ג'. מאוחר יותר הוא הוסב לעמדת הקשר, ומשם הדרך למסע המטלטל שעבר בשנה האחרונה הייתה קצרה יחסית.

אז מה הסיבה לתנודות ביכולת, בין העונה הנוכחית לעונה שעברה, אתם שואלים? ובכן, במכבי חיפה מעידים בעיקר על נתון אחד שיכול להפוך את לביא לשחקן יעיל יותר: לשחק פשוט. "נטע הוא לא טאלנט, לא שחקן מבריק או וירטואוז עם הכדור, הוא שחקן אפור שצריך לעשות עבודה פשוטה: לחלץ כדורים ולתת את הפס הנכון קדימה. את זה הוא יודע לעשות, אבל נדמה לי שלא ממש מכוונים אותו לשם ולכן הוא נפגע", הסביר אחד מחבריו.

מי שעוקב אחרי לביא כבר תקופה ארוכה, הוא הסקאוט לשעבר, אלון חרזי. גם חרזי מבין שהבעיה היא בעיקר בציפיות הגבוהות שיש מהשחקן הזה, בשלב מוקדם כל כך של הקריירה, לצד חוסר הבנה לגבי התפקוד האמיתי שלו. "נטע לביא יכול למקם את עצמו ולהביע את חותמו אם ישחק פשוט ויפסיק עם המשחק המסובך", מסכים שחקן העבר. "אם הוא היה מחלץ כדור ונותן את הפס הנכון הכול היה בסדר. כשהתחיל לבנות את המשחק, כאן התחילה הבעיה".

וכן, לא מעט דעות במכבי חיפה מצטרפות לדעתו המלומדת של חרזי. שם טוענים כי לביא עושה עם הכדור דברים שהוא לא ממש בנוי להם: יציאה קדימה, ספרינטים, או ניסיון לחטוף את הכדור בחלק הקדמי. "כשנטע התחיל לבנות את המשחק ולצאת קדימה, כאן הייתה הטעות שלו ושל מי שנתן לו לשחק בצורה הזאת. אנשים חושבים ששחקן צעיר לא מתעייף. אני לא מאמין בזה. נטע התעייף", אומר חרזי, שמסביר כי העובדה שמכבי חיפה השתמשה בשחקנים כמו לביא, קמיל ואצק ודקל קינן בגביע הטוטו, הפריעה להם להגיע יותר רעננים לליגה.

שחקני נבחרת ישראל דוד קלטינס, נטע לביא. יוסי ציפקיס
הדוגמה הקלאסית לתפקיד שלביא צריך לעשות. דוד לקטינס, משמאל, באימון נבחרת ישראל לצד נטע לביא/יוסי ציפקיס
האופי הזה חייב להוביל אותו להיות מנהיג שקט. הוא מזכיר לי מאוד את שרן ייני. בחור אינטליגנט, שחקן אפור, שיודע שהתרומה שלו לחדר ההלבשה של מכבי חיפה היא משמעותית", סיפר אחד מחבריו

אנשי מקצוע שמכירים את לביא מקרוב ואיתם שוחחנו לצורך הכתבה, חזרו ונתנו לנו דוגמה לתפקוד של לביא במגרש. "האופי שלו מזכיר את קינן. ילד מהקיבוץ, ממושמע, שאתה יודע שאם לא היה כדורגל הוא היה היום ביחידות הטובות ביותר של צה"ל", הסבירו. אבל על המגרש, שמענו שוב ושוב את הדוגמה הקלאסית לשחקן בתפקיד שלו. "דוד קלטינס", הסבירו לנו. "הוא שחקן שיודע לחלץ כדור ולתת את הפס קדימה, זה מה שנטע צריך לעשות – לשחק פשוט. אסור לו לעשות ספרינטים, לחתוך לקו כמו שהוא עושה לפעמים. הוא לא מספיק מהיר כדי לרדוף אחרי השחקן שהוא מאבד. פשוט מעייפים אותו בתפקיד הזה. אם הוא יידע לנצל את הבנת המשחק שלו, לא לכדרר ולא לרוץ לעומק, להיות המטאטא שנותן את הפס הצדה ונעזר בשחקנים מצוינים מסביבו, אין ספק שהוא יצליח".

גם הקליטה של לביא בחדר ההלבשה הייתה מהירה. בחיפה סיפרו שלביא "מוריד את הראש כשהמאמן מדבר איתו", מה שמעיד עוד יותר על האופי הנוח שלו, שמתאים יותר ל"כדורגל של פעם". לביא נוהג להתייעץ לא מעט עם גילי ורמוט ואלירן עטר. הוא רואה בהם כמנהיגים של הקבוצה ולא מבטל דעות של אנשי מקצוע. "הרבה אנשים יגידו לו מה לעשות, איך להתנהל. נטע יקשיב ויכבד את כולם ובסופו של דבר יבחר מה טוב בשבילו. גם אם לא מדובר בכוכב, האופי הזה חייב להוביל אותו להיות מנהיג שקט. הוא מזכיר לי מאוד את שרן ייני. בחור אינטליגנט, שחקן אפור, שיודע שהתרומה שלו לחדר ההלבשה של מכבי חיפה היא משמעותית", סיפר אחד מחבריו.

חרזי מסכים ש"לביא הוא לא 'ספרינטר'. הוא אירובי, לא אנאירובי. יש אנשים שבנויים לספרינטים ויש כאלה שלא. זה מסוכן מאוד ויכול לגרום לפציעות. מעבר לכך, היציאות לצדדים גורמות לבעיות. הוא חסר באמצע, וכשהוא לא שם מתחילת 'טיילת'. כמה פעמים העונה ראינו את היריבה מגיעה עם הפנים? אנשים נטפלים לדקל, לוואליינטה. אז כמובן שיש להם חלק, אבל אם יידעו להשתמש בנטע נכון, אין ספק שהוא יוכל לעשות את התפקיד הזה על הצד הטוב ביותר ואז יבואו פחות בטענות לבלמים. כמו שלא תראה את ג'ון אוגו מנסה לעקוף את המגן, לצאת קדימה ולהגביה כדור לרחבה, גם לנטע אסור. אין חיה כזו, ששחקן בתפקיד שלו יעשה עוד תפקידים".

"הנקודות שהביאו אותו לאן שהוא היום הן משחק פשוט, אגרסיביות בלתי מתפשרת, לחץ מטורף על שחקנים שמקבלים כדור עם הגב והקרבה", מסכם חרזי. "בזה הוא צריך להתמקד, ואז מכבי חיפה תרוויח".

טל בן חיים שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול נטע לביא שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
לחזור לאגרסיביות הבלתי מתפשרת. נטע לביא מול טל בן חיים בעונה שעברה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully