וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת סלעים: בעיית הכרטיסים האדומים של גרניט ג'אקה

23.1.2017 / 14:30

הכוכב השווייצרי של ארסנל הוא מנהיג מוערך ואדם אינטליגנטי וידידותי מחוץ למגרש, אבל בשלוש השנים האחרונות הוא ספג 9 כרטיסים אדומים, ורגעים של אי שפיות מאיימים לפגוע בקריירה שלו

one

"הוא צריך לשלוט בעצמו, ולא להעניש את הקבוצה שלו עם תיקולים מהסוג הזה", אמר אתמול ארסן ונגר, אחרי שגרניט ג'אקה הורחק באמצע המחצית השניה במשחקה של ארסנל נגד ברנלי. התותחנים ניצחו אמנם בסיומת דרמטית, אבל לעבירה הגסה של הקשר השווייצרי על סטיבן דפור היתה השפעה משמעותית על ההתמודדות, והתותחנים היו קרובים לאבד שתי נקודות חשובות אחרי שהתגוננו בדקות הסיום בנחיתות מספרית. לכרטיס האדום של ג'אקה יש השלכות גם על העתיד – הוא יושעה כעת מארבעה משחקים, ויחמיץ בין היתר את קרב הצמרת הגדול נגד צ'לסי בסטמפורד ברידג' בעוד שבועיים, בו חייבת ארסנל לנצח על מנת לשמור על סיכוי סביר לזכות באליפות.

אוהדי ארסנל יכולים להתלונן על השיפוט ולטעון כי מרקוס רוחו ממנצ'סטר יונייטד לא הורחק בגין עבירות מסוכנות יותר, אבל ג'אקה יכול להאשים אך ורק את עצמו, וקשה לומר שהתנהגותו הפתיעה מישהו. אחרי הכל, זהו הכרטיס האדום התשיעי שלו תוך פחות משלוש שנים. מדובר בקצב צבירת ההרחקות הגבוה ביותר באירופה, ואפילו סרחיו ראמוס מביט מהצד בקנאה. ברור שהכוכב בן ה-24 צריך לפתור את הבעיה, והוא מודע אליה יותר טוב מכולם, אך מתקבל הרושם שקל יותר לדבר בנושא מאשר לעשות.

עוד בנושא:

ארסנל השיגה 1:2 דרמטי על ברנלי, ג'אקה הורחק
ארסן ונגר: "הייתי צריך לשתוק, אני מתנצל, איבדתי שליטה"

שחקן ארסנל גרניט ג'אקה. GettyImages
אדום תשיעי בפחות משלוש שנים. ג'אקה/GettyImages

"איינשטיין הקטן"

אז ממה נובע חוסר האחריות של ג'אקה שמתפרץ על בסיס קבוע? יש שימהרו להגדירו כשחקן לא חכם במיוחד, אך תהיה זו טעות גדולה. בפועל, השווייצרי הוא אחד שחקן משכיל ואינטליגנטי, והעניין הרב שגילה במדע אף זיכה אותו פעם, עוד בימיו בקבוצת נעוריו באזל, בכינוי "איינשטיין הקטן". הוא גם אדם נעים הליכות וצנוע מחוץ למגרש. העיתונאי הגרמני דויד נינהאוס, שסיקר אותו בקדנציה בבורוסיה מנשנגלדבאך, מגדיר את ג'אקה כבחור מנומס עם חוש הומור נפלא, והוא גם תמיד היה מקובל בכל חדרי ההלבשה. כולם מגדירים אותו כמנהיג שאוהב לקחת אחריות.

למעשה, אמו של ג'אקה זיהתה את התכונה הזו כבר מזמן. גרניט צעיר בשנה וחצי מאחיו טאולנט, שמייצג את נבחרת אלבניה ושיחק במדיה מול שווייץ ביורו 2016, אבל המפתחות תמיד היו אצל האח הקטן כאשר השניים יצאו מהבית, כי עליו אפשר היה לסמוך. ג'אקה נחשב לדמות דומיננטית מאוד בנבחרות הצעירות בכל הגילאים, וכל המאמנים שיבחו את אופיו. אוטמר היצפלד, שקידם אותו מאוד בנבחרת הבוגרת, היה אחד מהם, והבוס הגרמני המפורסם צפה לו עתיד מזהיר בזכות חוכמתו וראיית המשחק הנהדרת שלו.

העדות החשובה ביותר להערכה כלפי ג'אקה היא מינויו לקפטן מנשנגלדבאך בספטמבר 2015. אנדרה שוברט מונה אז למאמן הקבוצה במקומו של לוסיאן פאברה שהתפטר במפתיע, והוא היה זקוק לקפטן חדש בשל הפציעה של טוני יאנטשקה. הסרט הוענק זמנית לג'אקה, וזו היתה בחירה מעוררת השראה. גלדבאך הובילה 0:4 תוך 22 דקות נגד אאוגסבורג במשחקו הראשון בתפקיד החדש, וג'אקה היה בין הכובשים. "בחרנו בגרניט כי הוא שחקן חשוב מאוד מבחינתנו, והוא צריך לקחת את המושכות", הסביר שוברט. המינוי הזמני הפך לקבוע, אבל באופן פרדוקסלי למדי דווקא אז הופנה הזרקות לבעיות המשמעת על הדשא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שחקן ארסנל גרניט ג'אקה. GettyImages
צבר אדומים גם בבונדסליגה/GettyImages

שבר שיאי בונדסליגה באדומים

כי הרי בימיו בבאזל היה ג'אקה שחקן הוגן להפליא שכמעט ולא ספג כרטיסים צהובים. גם בבונדסליגה הוא נחשב תחילה לשחקן הוגן, וההרחקה הראשונה התרחשה לקראת סוף עונתו השניה במדי מנשנגלדבאך, בגלל צבירת שני צהובים אפריל 2014. התוצאה במשחק בפרייבורג היתה אז 1:1, אך מיד אחרי שירד ג'אקה מהמגרש התפרקה קבוצתו וספגה שלושה שערים. בחלוף חצי שנה, הורחק ג'אנקה שוב כאשר הצליח לספוג שני צהובים בזמן פציעות – בגלל ויכוחים עם השופט על שער שנפסל ומיד לאחר מכן בשל עבירה גסה. בפברואר 2015 נמשכה המגמה כאשר הורחק ג'אקה גם במשחק הליגה האירופית נגד סביליה, וכך חרץ את גורל ההתמודדות בדרך להדחה.

ואולם, זה עדיין לא הדליק נורה אדומה, על אף שגם קצב צבירת הצהובים שלו היה גבוה. לעומת זאת, שלוש הרחקות תוך ארבעה חודשים זה סיפור אחר לגמרי, וג'אקה היה הגיבור הראשי בכותרות בשלהי 2015. את האדום הראשון הוא ספג באוגוסט עוד לפני שקיבל את סרט הקפטן, כאשר כרטיס צהוב שני גם גרם לפנדל בהפסד בברמן. בנובמבר הוא הורחק נגד אינגולשטאדט על עבירה שמנעה התקפה מתפרצת, והמאמן שוברט יצא אז להגנתו: "אפשר לומר שגרניט הקריב את עצמו למען הקבוצה, ולא צריך לעשות מזה דרמה". בדצמבר הוא כבר לא יכול היה להצדיק את ג'אקה אחרי האדום הישיר הראשון בקריירה שלו, על בעיטה פראית בקשר דרמשטאדט פטר נימאייר.

בכך הפך ג'אקה לשחקן הצעיר ביותר בתולדות גרמניה שצובר חמישה אדומים בבונדסליגה, וזו היתה שיחת היום. "הוא צריך לדעת לשלוט בעצמו ולא להיגרר לפרובוקציות", אמר המנהל הספורטיבי מקס אברל. "גרניט הוא בחור רגיש ואמוציונלי מאוד, ולכן יריבים מנסים להוציא אותו משיווי משקל. הוא ילמד מזה, ואנחנו צריכים לגבות אותו. הוא הקפטן שלנו, ובצדק רב", אמר השוער יאן זומר, שווייצרי אף הוא. שיחות הבהרה ארוכות נעשו עם שוברט והנהלת המועדון, וג'אקה ידע טוב מכולם שהוא חייב לטפל בבעיה אשר פגעה בו ובקבוצתו.

שחקן ארסנל גרניט ג'אקה. GettyImages
למרות האדומים התאקלם היטב באנגליה/GettyImages

השיפור בתחילת 2016 היה זמני

וכך הוא עשה. "אני הולך לקחת את עצמי בידיים", הוא הצהיר, והסיבוב השני בעונה שעברה היה מצוין עבורו מכל הבחינות. ג'אקה לא רק נמנע מאדומים, אלא לא ספג אפילו צהובים. הוא התגאה בכך בראיון באפריל, וגם שוברט ציין: "גרניט הרבה יותר רגע ומאוזן".בשורה התחתונה, עדיין דורג הכוכב השווייצרי במקום שלישי ברשימת מבצעי העבירות בבונדסליגה, עם 73 ב-28 משחקים, אבל גליון ההתנהגות שלו במחצית הראשונה של 2016 היה כמעט מופתי. השיפור הזה שימח את ונגר כאשר הוא החתים את הקשר תמורת 45 מיליון יורו בקיץ.

לזכותו של ג'אקה יש לומר שהוא התאקלם היטב בכדורגל האנגלי, והנתונים הסטטיסטיים שלו חיוביים. הוא אחד המצטיינים בפרמיירליג עם 2.7 תיקולים למשחק, ולא מרבה לבצע עבירות. ובכל זאת, תדמיתו היתה בעייתית בעיני השופטים עוד לפני שדרך בממלכה, ורגעים של אי שפיות פוגמים בה עוד יותר. העונה החדשה נפתחה עם הרחקה ראשונה בקריירה במדי הנבחרת, בגלל תיקול חריף ומיותר בזמן פציעות בניצחון על פורטוגל במוקדמות המונדיאל. באוקטובר הגיע האדום הראשון במדי ארסנל, בגללו היתה ארסנל קרובה לאבד ניצחון ביתי על סוונסי.

"זו היתה עבירה גבולית, אפשר היה גם להסתפק בכרטיס צהוב", אמר אז ונגר, "לא היתה לו כוונה לפצוע את היריב, אבל ג'אקה בחור אינטליגנטי, ויודע לנתח את המצב ולהסיק מסקנות בעצמו. זו ההרחקה הראשונה שלו בארסנל, ואנחנו לא אחראים לאדומים שקיבל במקומות אחרים". כעת, אחרי ההרחקה השניה, כבר הביע המנג'ר הצרפתי דאגה גדולה יותר. אם השופטים יסמנו את ג'אקה כעבריין כרוני, עלול מצבו להחמיר עוד יותר, גם אם ברוב המשחקים הוא שומר על איפוק.

וזו בדיוק הנקודה – ג'אקה מודה בבעיה ומנסה לטפל בה, אבל עבודה מצוינת במשך שבועות ארוכים יורדת לטמיון ברגע אחד של אובדן שליטה. את הרגעים האלה, כך מסתבר, מתקשה מאוד השווייצרי למנוע, והמועדון צריך לקחת זאת בחשבון מראש. אם השווייצרי ימשיך להתפתח בכיוון הנכון, לארסנל יהיה קל יותר להשלים עם חסרונותיו, אך ברור שהוא יהיה שחקן טוב ויציב יותר אם יצליח לחזור לגליון ההתנהגות מלפני שלוש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully