וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק לנסיקה: פיטים עזמי הוא רכש מבטיח יחסית עבור מכבי חיפה

22.1.2017 / 12:00

פיטים עזמי הוא חלוץ צעיר ורב גוני, חזק פיזית ומנטלית, שמגיע למכבי חיפה אחרי השנה הטובה בחייו, ובמחיר נמוך. מאידך, הוא חסר ניסיון ברמה הגבוהה, ושלוש הנבחרות בהן הוא רשאי לשחק טרם זימנו אותו. מיכאל יוכין עם פרופיל של סקורר שמכור לאימונים בחדר כושר

צילום: אדריאן הרבשטיין עריכה: שמרית גולדשטיין

המשחק המרגש ביותר בקריירה של פיטים עזמי, חלוץ הרכש המיועד של מכבי חיפה, התרחש לפני יותר חמש שנים, באוגוסט 2011. ליברפול הגיעה אז לאוסלו למפגש ידידות עם וולרנגה שנקבע, באופן תמוה למדי, יומיים בלבד אחרי משחק הליגה החשוב בנורבגיה. לכן החליטה המארחת להתייצב עם מחליפים, וכדי למלא את השורות אף קראה לדגל ארבעה שחקנים מקבוצת פולו מהליגה השלישית. עבורם היה זה יום חג של ממש. "חיכינו לצפות במשחק הזה בטלוויזיה, ולפתע התברר שאנחנו נוטלים בו חלק", אמר אחד מהם.

מבחינת עזמי, אז רק בן 19 בעונת הבכורה בבוגרים של פולו, היתה זו הזדמנות מדהימה, הן כאוהד וולרנגה שרוף והן כחובב הליגה האנגלית. הוא שיחק 45 דקות במחצית השניה והיה על אותו מגרש עם ג'יימי קראגר, דירק קויט, דניאל אגר ואנדי קארול. עזמי ניסה, ללא הצלחה, להכניע את פפה ריינה, וירד מחויך מאוזן לאוזן, מה גם שההתמודדות הסתיימה בתיקו 3:3 מרתק. היתה לו תקווה שההופעה תגרום לוולרנגה להחתימו, אך הוא התבדה – רק שחקן אחד מהרביעיה חתם במדיה בסופו של דבר. הסקורר הצעיר נותר בפולו, ומאז לא היו לו משחקים משמעותיים מול יריבות מחוץ למדינתו.

עוד בנושא

שחקן הרכש הרביעי של מכבי חיפה: פיטים עזמי יחתום אצל הירוקים
שובל גוזלן פותח פה: "כולם קיבלו הזדמנויות חוץ ממני"
ביקורת קשה במכבי חיפה על מולנסטיין, שנשאר בתפקידו

פיטים עזמי חלוץ בודו גלימט. טוויטר, צילום מסך
עובד קשה על המגרש. פיטים עזמי/צילום מסך, טוויטר

מוכשר גם בקטרגל

החודש, אחרי שכבש 11 שערים בעונה החולפת במדי בודו גלימט בליגה הנורבגית הראשונה, ההצעה של וולרנגה הגיעה לבסוף, אך היא היתה נמוכה מדי. המועדון מאוסלו היה מוכן לשלם רק כ-100 אלף יורו תמורת החלוץ, ובודו סירבה. היא הרי שילמה סכום דומה לפולו לפני שנתיים, והיתה נחושה למכור את השחקן שהשביחה ברווח נאה. מכבי חיפה סיפקה את הסחורה. הירוקים צפויים לשלם לפי ההערכות כחצי מיליון יורו, וכך ניתנה לעזמי האפשרות להימלט מהקבוצה שירדה לליגה השניה. הוא לקח אותה בשמחה, במטרה לעשות צעד משמעותי בקריירה. האם מדובר בשידוך נכון מבחינת שני הצדדים? על השאלה הזו ממש לא פשוט לענות מראש.

בפולו, קבוצה צנועה מאוד מהעיירה סקי, הפרבר הדרומי של אוסלו, זוכרים אותו לטובה. "פיטים הוא שחקן שאוהב לעבוד קשה על המגרש. הוא לא נותן להגנה מנוחה, רודף אחרי כדורים ומשקיע את כולו. יש לו עוצמה, נוכחות ברחבה, מהירות ונחישות", אומר העיתונאי המקומי אנדרה לובק. יש לו גם שליטה לא רעה בכדור, אותה ליטש במשחקי קטרגל. בחורף, כאשר כל האיצטדיונים מושלגים, יש הגיון לשמור על כושר באולמות, ועזמי היה אחד הכוכבים המצטיינים בליגה. הוא לא יכול לדמיין את חייו ללא כדור.

האימונים הרבים השתלמו. למעשה, עזמי הוא אחד הכוכבים הגדולים בתולדות המועדון. ב-2013, אחרי שסייע לו לעלות לליגה השניה, הוא הבקיע בה 10 שערים, גם אם לא מנע ירידה. ב-2014 נהנה החלוץ מעונה מזהירה בליגה השלישית, סיים אותה עם 31 כיבושים ב-24 משחקים בדרך לעליה מחודשת, והפך לשחקן הראשון בהיסטוריה של פולו שהבקיע רביעיה במשחק אחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

מילא שני תפקידים ב-3-3-4

לכן היה ברור לפני שנתיים שעזמי ראוי לעבור לקבוצה גדולה יותר, אבל זה לא היה טריוויאלי. המגעים עם סטאבק נכשלו בגלל פערים כספיים בין המועדונים, וולרנגה כלל לא התעניינה לאכזבתו הרבה, והאופציה היחידה שעמדה על הפרק היתה בודו גלימט מצפון המדינה – מרחק של יותר מאלף קילומטרים מאוסלו. ביום בהיר אחד קיבל עזמי עדכון מהנהלת פולו שהעסקה סגורה, והתבקש לתת אישור. הוא טס לבודו עם אביו, אהב מתקן האימונים ואת העיר, והשיב בחיוב. בגיל 22, הוא היה, סוף כל סוף, שחקן בליגה הראשונה. "זו הפעם הראשונה שעזבתי את הבית. אני כבר לא ילד", הוא אמר.

תהליך ההסתגלות היה הדרגתי. עזמי היה צריך להתרגל לא רק לקצב מהיר הרבה יותר בהשוואה לליגה השלישית, אלא גם למיקום חדש על המגרש ולשיטה טקטית חדשה. "בפולו התבססנו על בניה סבלנית של התקפות והחזקת כדור, בעוד בבודו גלימט אנחנו משחקים על מתפרצות דרך האגפים. בפולו שיחקנו 1-3-2-4, ובבודו אני לומד את 3-3-4, וזה שונה בתכלית", הסביר עזמי באמצע העונה ב-2015. בנוסף, המאמן יאן האלבורסן השתמש בו פעמים רבות כקיצוני ימני, כי המועדון החתים בהשאלה את החלוץ המרכזי הגבוה אלכסנדר סורלוט מרוזנבורג, שיודע לשחק בעמדה אחת בלבד, בעוד עזמי מסוגל למלא מגוון תפקידים.

טור כריסטיאן קרלסן מנהל מקצועי מכבי חיפה. סוכנות ג'יני
מצא את החלוץ שחיפש? טור כריסטיאן קרלסן/סוכנות ג'יני

בנבחרת המצטיינים למרות ירידת ליגה

לפיכך, לא צריך לייחס חשיבות רבה מדי למאזן ההבקעה הצנוע של עזמי בעונת 2015. הוא אמנם מצא את הרשת ארבע פעמים בלבד בליגה, אך היה שחקן הרכב קבוע בקבוצה פוריה מאוד. בודו גלימט כולה כבשה 53 שערים, מתוכם 13 של סורלוט ו-13 של הקיצוני השמאלי הוותיק טרונד אולסן. "לא היה קל לפיטים כי הוא הוזז מעמדה לעמדה בתדירות גבוהה, אבל הוא השתדל מאוד", אומר העיתונאי המקומי סטיאן הוגלנד, "מצד שני, ברור שנוח יותר לעזמי לשחק במרכז הרחבה מאשר באגף, ולכן עונת 2016 היתה טובה יותר מבחינתו".

ואכן, תקופת ההשאלה של סורלוט הסתיימה לפני שנה, והוא עשה את דרכו הישר לכרונינגן ההולנדית. בלעדיו, תפס עזמי את עמדת החלוץ המרכזי, ורק לעתים רחוקות הוחזר על ידי המאמן החדש אוסמונד ביורקן לאגף. הנטיה שלו להטריד הגנות באה לידי ביטוי כבר במחזור השלישי, כאשר חילץ כדור מבלם סטאבק בגלישה נהדרת, מסר לחברו, פרץ לשטח פנוי, קיבל אסיסט בחזרה והבקיע. זה היה השער הראשון מתוך ה-11. הוא הוסיף גם ארבעה בישולים, ובמשך כל השנה היללו את עזמי בתקשורת הנורבגית – עד כדי כך שהוא נכלל בנבחרת המצטיינים מטעם עיתון נטאוויסן.

זה לא דבר של מה בכך עבור שחקן בקבוצה שסיימה במקום הלפני האחרון וירדה לליגה השניה. מעניין כי הנסיקה של עזמי השתלבה עם קריסת קבוצתו שכבשה 36 שערים בלבד – הרבה פחות בהשוואה ל-2015. "מאזן הכיבושים של פיטים נפלא עבור קבוצת תחתית. יש לו סיומת מצוינת, בעיטה טובה בשתי הרגליים ומשחק ראש משובח. הוא משקיע באימונים, תמיד רוצה ללמוד, והמנטליות שלו נהדרת. כדאי לו להמשיך לעבוד על מיקום ברחבה, כי יש מקום לשיפור בתחום", אומר העיתונאי המקומי פרדי טורסן.

פיטים עזמי. טוויטר, צילום מסך
בקו עלייה. פיטים עזמי/צילום מסך, טוויטר

לא ספג כרטיס במשך שנתיים

באופן כללי, אופיו של עזמי זוכה לשבחים מכל מי שמכיר אותו. כבן להורים שהיגרו מקוסובו, הוא אמוציונלי יותר בהשוואה לשחקן נורבגי טיפוסי, אך הוא לא מוציא את העצבים על יריביו. לראיה, לא ספג החלוץ אפילו כרטיס צהוב אחד ב-59 משחקיו בליגה הבכירה. "פיטים הוא בחור נפלא ומקצוען אמיתי. הוא מתאמן יותר מאחרים, משקיע שעות נוספות בחדר הכושר גם במהלך חופשות, ולכן הוא חזק מאוד פיזית – אין שני לו בהרמת משקולות. הוא עשה התקדמות מרשימה בשנתיים בבודו, ומוכן לעבור לקבוצה גדולה יותר", אומר הוגלנד.

מאידך, חשוב לקחת בחשבון שהליגה הנורבגית אינה איכותית במיוחד, ועזמי התנסה אך ורק בה. הוא יכול לייצג שלוש נבחרות – נורבגיה, אלבניה וקוסובו – והצהיר בשנה שעברה כי ההתאחדות הראשונה שתפנה אליו תזכה בשירותיו. אוהדי בודו אף פצחו בקמפיין תקשורתי ודרשו לזמנו לסגל הנורבגי על מנת לא לפספס את הכשרון, אך המאמן פר-מטיאס הוגמו לא הקשיב להם. לדבריה עיתונאים המקומיים, סקאוטים של ההתאחדות האלבנית צפו במספר משחקים של עזמי, אך הזימון מהם לא הגיע. גם קוסובו, נבחרת חדשה בה נחשב אניס אלושי לכוכב שאף נבחר לשחקן השנה ב-2015, לא קראה לו משום מה. האם זה אומר משהו על הפוטנציאל של עזמי? לא בהכרח, אבל מדובר בנקודה מעניינת.

בשורה התחתונה, מכבי חיפה מקבלת חלוץ שנמצא בקו עליה, אחרי השנה הטובה בחייו. הוא שיחק בשנתיים האחרונות במערך 3-3-4, אותו מיישם רנה מולנסטיין, וזה בהחלט עשוי להועיל. הוא מעדיף לשחק כחלוץ מרכזי, אך מנוסה מאוד גם בעמדת קיצוני ימני. רוב השערים שלו מובקעים בנגיעה אחת, חלקם המשמעותי בנגיחות. הוא לא אוהב לכדרר ברחבה, וממש לא מתמחה במסירות עומק, אבל יודע להגביה כדורים לא רעים מהאגף. הוא חזק, נחוש, הוגן, עובד למען חבריו, אוהד בחדר ההלבשה ופתוח ללמידה, אך מעולם לא שיחק בקבוצה שדומה ברמתה אפילו לחיפה בגרסתה הנוכחית. בהשקעה כספית לא גבוהה, מדובר בהימור מושכל וטוב של טור כריסטיאן קרלסן, כי בגיל 24 עזמי יכול להמשיך ולהשתפר. עם זאת, לא מדובר בכוכב, ולא מומלץ לצפות ממנו לתפוקה מיידית בסביבה לא מוכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully