וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארק ליונס בראיון: "גם עם שרון דרוקר היינו זוכים באליפות"

21.1.2014 / 6:30

הזיכרונות מהעונה ההיסטורית עם ראשון לציון, החזרה לישראל ("היו הצעות מהיורוליג, אבל רציתי ללכת למקום שמכבדים אותי") והקשיחות של רמי הדר ("עד היום אף מאמן לא ביקש ממני ללחוץ"). מארק ליונס מתכונן לדרבי ומסביר למה הצהיר שהפועל תל אביב רצה לאליפות

one

בווידאו: תקציר המשחק האחרון של הפועל תל אביב

בבוקר חצי גמר גביע המדינה בעונה שעברה פרסמנו ראיון עם גארד מכבי ראשון לציון מארק ליונס. לפני המשחק חששו אנשי ראשון לציון כי הראיון, בו ליונס תהה מדוע הוא לא משחק במכבי תל אביב והפועל ירושלים, יוביל לנאחס ולמשחק לא טוב של השחקן החשוב שלהם. זה נגמר בהפסד אחרי שתי הארכות, כשליונס קולע אמנם 12 נקודות אבל ב-1 מ-10 מחוץ לקשת.

"ברור שאני מאמין בנאחס ודברים כאלה, היה לי משחק רע בחצי הגמר", מספר הגארד החדש של הפועל תל אביב בראיון לוואלה! ספורט ומוסיף למה הוא לא חושב שאותו ראיון השפיע. "אני לא רוצה לייחס את התצוגה שלי במשחק ההוא לראיון הזה. אף אחד משתי הקבוצות לא הצליח לקלוע סל, שולדבראנד היה היחיד שקלע במשחק הזה. דיאנטה גארט, אני, אייזיאה סוואן ושון דאוסון זרקנו והחטאנו. זה היה משחק עם חשיבות גבוהה, שתי הקבוצות רצו את הבונוס הכספי, ואני חושב שזה השפיע בסופו של דבר".

אותה נפילה נגד אשדוד הייתה נקודת שפל בעונה הנהדרת שעברה אשתקד על מכבי ראשון לציון, עונה שהסתיימה עם אליפות היסטורית שליונס הוא אחד מגיבוריה הגדולים. "זה היה הישג נהדר בחיים שלי. יש לנו צ'אט קבוצתי של השחקנים מהעונה שעברה ואנחנו עדיין מדברים על מה שעשינו, ככה שברור שאני חושב על זה".

אלא שהעונה ההיא עברה עם אירוע קצת מעורר מחלוקת, פיטוריו של שרון דרוקר, אותו ליונס וחבריו אהבו מאוד. "הייתי עצוב, החברים שלי לקבוצה היו עצובים. זה עבד בסופו של דבר, אבל האם זאת הייתה החלטה טובה? אי אפשר לומר שלא, כי ניצחנו. כשחקנים היה לנו קשר מצוין עם שרון והוא תמיד נתן לנו גיבוי, אז ברור שאנחנו נתמוך בו. הייתה לנו קבוצה טובה, ונכון שהיינו בתקופה לא טובה, אבל אמרנו כל הזמן לפרי (יצחק, יו"ר הקבוצה, א.ש), אל תדאג, אנחנו נזכה באליפות, אל תדאג. הוא היה צריך לקבל החלטות ומבחינתו הוא הצליח, כי זכינו".

אתה חושב שהייתם זוכים באליפות גם בלי הפיטורים?

"זאת שאלה קשה, אבל לדעתי כן. היינו זוכים עם שרון דרוקר כי אנחנו היינו השחקנים שלו, ולא השתנה כלום מההיבט הזה. שיבק הכניס כמה דברים חדשים ובעיקר העלה את רמת האינטנסיביות בהגנה, אבל לדעתי גם עם שרון זה היה עולה בסופו של דבר, אבל אולי זה היה לוקח עוד משחק. השתפרנו עם אריק בהגנה, ובסופו של דבר זה עזר".

שחקן מכבי ראשון לציון מארק ליונס. ברני ארדוב
זיכרונות מתוקים. ליונס אחרי הזכייה באליפות/ברני ארדוב
"ברור שאושאק זה לא תל אביב, זה מקום שקט, אין יותר מדי מה לעשות, יש רק כדורסל. היה אולם באולינג שהלכתי אליו מדי פעם, אבל חוץ מזה, ממש כלום"

ב-9 ביוני זכתה מכבי ראשון לציון באותה אליפות היסטורית אחרי ניצחון גדול על הפועל ירושלים. סיום העונה הנהדר העלה את ערכו של ליונס בעיני לא מעט אנשים, כולל בעיר היין, שם הציעו לו, כמו גם לדריל מונרו וכריס רייט חוזים משודרגים, שהיו אמורים להפוך אותם למשתכרים הגבוהים ביותר מחוץ למכבי תל אביב והפועל ירושלים. השלושה העדיפו לא להמשיך והלכו למקומות לא מרשימים במיוחד. רייט לליגת הפיתוח, מונרו וליונס לאושאק ספורטיף הטורקית, שמשתתפת כמו ראשון לציון בליגת האלופות של פיב"א.

"קרו הרבה דברים ששינו את התמונה. הלכתי לטורקיה כי חשבתי שהליגה שם יכולה להציע לי יותר, כי היא ברמה גבוהה יותר, יש שם ארבע קבוצות שמשחקות ביורוליג, זאת היתה נראית כמו סיטואציה טובה יותר כדי להתקדם בקריירה שלי. ראשון הציעה לי חוזה וחשבתי לחזור, אבל היו לי הרבה הצעות. הרבה קבוצות מהיורוקאפ, כמה קבוצות מהיורוליג התעניינו, אבל זה אושאק הרגישה לי כמו הקבוצה הנכונה".

היו דיווחים שכמעט החלטת לא להצטרף לאושאק ברגע האחרון בגלל הפיגוע הגדול בשדה התעופה באיסטנבול.

"כשקרה הפיגוע בטורקיה, אמרתי לסוכן שלי שאני לא אגיע לשם, שמסוכן שם. הייתי בישראל במשך שנתיים והכל היה בסדר, אני לא רוצה לנחס, אבל הדברים היו בסדר, לא דאגתי לשום דבר, וגם אם קרה משהו, הרגשתי בטוח. לא רציתי ללכת למקום שאני צריך להסתכל מאחורי הגב שלי, ולדאוג לחברה שלי ולחברים שלי שבאים אליי. חתמתי כבר ואז קשה לצאת מהחוזה, צריך לעשות מה שצריך לעשות, אז הייתי צריך לקחת את הצ'אנס הזה. ברור שאושאק זה לא תל אביב, זה מקום שקט, אין יותר מדי מה לעשות, יש רק כדורסל. היה אולם באולינג שהלכתי אליו מדי פעם, אבל חוץ מזה, ממש כלום".

תחילת העונה של אושאק וליונס הייתה מדהימה. הקבוצה ניצחה את פנרבחצ'ה, סגנית אלופת היורוליג, 70:71, כשליונס מסיים עם 6 נקודות, 7 אסיסטים ו-5 ריבאונדים. אבל מהנקודה הזאת הכל החל להתפורר. "המשחק נגד פנר היה מדהים, שיחקנו ממש חזק נגד אחת הקבוצות הכי טובות באירופה, אם לא הטובה ביותר, וניצחנו. ישר אחרי המשחק התחילו הרבה פציעות. הסנטר הפותח שלנו נפצע לחודשיים, ושאקיל מקיסיק שקלע 30 נקודות על פנרבחצ'ה נפצע לחודש וחצי. אלה שני שחקנים שאנחנו בונים עליהם מאוד. דריל היה הבן אדם היחיד שידעתי איך לשחק איתו, וניסינו לעשות כל מיני דברים כדי שנוכל להפעיל אחד את השני. היה קשה מאוד לשחק ככה, ועדיין הפסדנו הרבה משחקים צמודים - משהו כמו שישה משחקים של עד שלוש נקודות. הפציעות עלו לנו בהרבה משחקים".

היו שמועות על בעיות כספיות באושאק. איך יצאת מהחוזה כל כך מהר?

"אתה יודע איך זה בטורקיה, אני לא רוצה לדבר יותר מדי על החוזה שלי, אבל לא הייתי מרוצה ואמרתי להם את זה. הגענו לסיכום כדי שאני אוכל לעזוב וזה נגמר, לא רוצה להרחיב יותר מדי".

אנשים בראשון לציון מספרים שדיברו איתך שבוע, אולי שבוע וחצי לפני ששוחררת. אמרת להם שאתה לא יכול לצאת מהחוזה, ושייקחו את מאליק ווינס. אתה יכול להבין למה הם מאוכזבים.

"הייתי חייב להציע להם את מאליק ווינס, כי חתמתי על חוזה ולא הצלחתי לצאת ממנו. פנאתינייקוס חיפשה גארד לפני ראשון, צדביטה ישבה על הסוכן שלי כל הזמן ורצתה אותי, אבל לא הצלחנו לצאת מהחוזה. פשוט לא יכולתי, הם לא שחררו אותי, הייתי השחקן הכי טוב בקבוצה והיו לי מספרים נהדרים, ואז ראשון שאלה אותי על מאליק ווינס והוא אחד החברים הכי טובים שלי, אז המלצתי עליו. הוא שחקן נהדר, ראיתם כמה טוב הוא היה נגדנו".

שחקני מכבי ראשון לציון דריל מונרו, מארק ליונס. ברני ארדוב
נאבקו כדי לשרוד. ליונס ומונרו/ברני ארדוב
"אני עושה מה שמבקשים ממני, אף פעם לא הייתי בקבוצה שביקשו ממני ללחוץ, אמרו לי תמיד לשחק הגנה חזקה מקו מחצית המגרש. הוא רוצה שנלחץ על כל המגרש, ואני עושה מה שהמאמן מבקש ממני"

אחרי השחרור מטורקיה, ליונס ישב בבית וחיכה להצעה. צדביטה התעניינה, קובאן בדקה, אולימפיאקוס עלתה כאפשרות, אבל בסופו של יום אחרי כל קבוצות הצמרת, הוא נחת דווקא בהפועל תל אביב, שלא משחקת אפילו באירופה. "שיחקתי בליגת האלופות בתחילת העונה והייתי טוב", מסביר ליונס מה גרם לו לבוא לאדומים, "הוכחתי מה אני יכול לעשות, ועכשיו רציתי לבוא למקום שאני יכול לנצח בו ולהרגיש בנוח. היו לי עוד הצעות, אבל לא רציתי ללכת ממקום שלא נוח לי למקום אחר שלא נוח לי בו. רציתי לסיים את העונה חזק, במקום שאני מכיר ובמקום שמכבדים אותי בו".

ואז, כמה ימים אחרי שאתה חותם, המאמן מפוטר.

"הייתי קצת עצבני מהסיטואציה, כי איך שהגעתי הכל משתנה, אבל זה לא הפריע לי יותר מדי. לא התרגלתי לאף אחד, שרון הביא אותי לכאן והוא רצה אותי, ולא ידעתי מי יהיה המאמן שיבוא. רציתי שיביאו את דרוקר כי הכרתי אותו, אבל הביאו את רמי, שלא הכרתי אותו יותר מדי חוץ מזה שהוא אימן את חיפה והם רצו כמו משוגעים. ואז רמי הגיע, ואני מגלה שהוא בחור נהדר, הוא רציני מאוד. יש לו אמונה בי כי הוא שיחק נגדי כל כך הרבה פעמים והוא יודע מה אני שווה. גם לי יש אמונה בו, כי שיחקתי נגדו ואני יודע איזה קבוצה הוא העמיד על המגרש".

ידענו שרמי הדר מאמן הגנה טוב, אבל אפילו לך הוא גרם ללחוץ על כל המגרש.

"אני עושה מה שמבקשים ממני, אף פעם לא הייתי בקבוצה שביקשו ממני ללחוץ, אמרו לי תמיד לשחק הגנה חזקה מקו מחצית המגרש. הוא רוצה שנלחץ על כל המגרש, ואני עושה מה שהמאמן מבקש ממני".

בשבת יש לך דרבי ראשון בקריירה. מאתגר לפגוש שחקן כמו גאודלוק מולך?

"אני לא מנסה להוריד מחשיבות המשחק, כי אני יודע שזה הולך להיות משחק גדול ואני ממש מצפה לו, אבל אני לא מתרגש מזה שאני הולך לשחק נגד אנדרו גאודלוק וסוני ווימס והאחרים כי שיחקתי כבר נגד שחקנים גדולים במהלך הקריירה שלי. זה עוד משחק בשבילי, עוד שחקן נהדר שאני צריך להיות בפוקוס מולו".

ובכל זאת, מכבי תל אביב אפילו לא ספרה אותך אחרי שהדחת אותה בעונה שעברה, יש לך משהו להוכיח להם?

"אני לא מודאג מזה, מכבי היא לא הקבוצה היחידה שלא ספרה אותי. גם ב-NBA לא ספרו אותי ואני לא שונא אותם. מכבי זה עדיין ארגון נהדר, אבל מול מי שאני משחק, אני תמיד מנסה להוכיח משהו. לא משנה אם זאת מכבי תל אביב, הפועל ירושלים, הרצליה, ראשון או נהריה, זה לא משנה לי, אני תמיד נותן את הכל ומנסה לנצח. זה מהמשחקים שאתה לא רוצה לעשות ממנו יותר מדי, אלא רק להיות בפוקוס. ניתן לאוהדים להתרגש ולהשתולל, להביע את הרגשות, והשחקנים צריכים להישאר בפוקוס ולנצח. אחרי המשחק נוציא את הכל".

שחקן מכבי תל אביב אנדרו גאודלוק. דרור עינב
אין חשש. גאודלוק/דרור עינב

מאז הגעתו של ליונס, בהפועל תל אביב מפנטזים על היום שבו רביב לימונד יחזור והשניים יוכלו לשתף פעולה. ליונס רואה את שיתוף הפעולה הזה כדבר טבעי: "אני יכול לשחק ליד מישהו ובלעדיו. מהרגע שהגעתי לישראל שיחקתי עם אייל שולמן, ככה שהייתי צריך לשחק עם הכדור ובלי הכדור. כשהגעתי לראשון התחלתי כרכז, אבל ברגע שאבי בן שימול נכנס, זזתי לעמדה מספר 2 והוא שלט במשחק. אני יודע שאני לא יכול להתיש את עצמי, ויודע שאני לא יכול לשחק כל המשחק בעמדה מספר 1. כשרביב יחזור בריא, השילוב בינינו יהיה מפחיד. הוא שחקן ממש טוב. כרגע אנחנו טובים מאוד, לשחק עם תמיר בלאט ועודד ברנדווין זה מצוין. תמיד הוא רכז טוב מאוד שרק משתפר, עודד הוא שחקן ותיק שמכיר את הליגה. כשאני ואדריאן על המגרש זה צוות טוב, ויש לנו גם את צוף בן משה הצעיר שיכול להוביל כדור ולקלוע".

בינתיים אתה מרגיש שאתה צריך להוביל את הקבוצה?

"אתם מכירים אותי במשך שנתיים, ויודעים שלא משנה מי או באיזה קבוצה אני משחק, תמיד מצפים ממני להיות השחקן שמוביל. לא אכפת לי אם אני על המגרש עם לברון ג'יימס או מישהו אחר, אני תמיד מוכן לקחת את הקבוצה על הגב כשצריך".

הצלחת כבר להלחיץ כמה אנשים כשדיברת על אליפות.

"בשביל מה אתה משחק ספורט? כדי לסיים במקום השני, שלישי, רביעי, שישי או שביעי? אני לא רוצה לשים משקל על הכתפיים שלנו, אבל אתה חייב לכוון לירח, כי גם אם לא תגיע, עדיין תהיה באזור של הכוכבים. אם אנחנו רוצים להגיע לפיינל פור אנחנו חייבים לכוון גבוה יותר, כי אז אם לא נעשה את ההישג הגדול יותר, נהיה עדיין מסופקים מאיפה שהגענו אליו. אם נכוון לפיינל פור ולא נגיע לשם, אז לא נהיה שמחים, נצטרך לכוון למקום הכי גבוה כי רק ככה נהיה מאושרים".

שחקן הפועל תל אביב מארק ליונס. מגד גוזני
מכוון הכי גבוה שאפשר. ליונס/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully