וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר גרוש ללירה: סיפור הקריירה של אניס אלושי שמגיע למכבי חיפה

18.1.2017 / 9:00

הוא אליל בקוסובו, אבל אשתו לירה תמיד גנבה לו את ההצגה. הוא מנהיג מוכח, אבל כבר חמש שנים מתקשה להתאושש מפציעה קשה. הבלוג של יוכין עורך לכם היכרות עם אניס אלושי, הרכש החדש של מכבי חיפה, שמעולם לא שולם עבורו אפילו יורו אחד

אניס אלושי שחקן מכבי חיפה. מגד גוזני
התקווה החדשה של מכבי חיפה. אניס אלושי הלילה בנתב"ג/מגד גוזני

חבל מבחינת מכבי חיפה שהיא לא יכולה להחתים את אשתו של אניס אלושי. לירה אלושי היא אחת השחקניות המוכשרות ביותר בדורה בכדורגל נשים, שדורגה במקום השלישי במשאל כדור הזהב ב-2010, הניפה את גביע העולם ב-2010, זכתה בשתי אליפויות אירופה, הוכתרה לשחקנית השנה בגרמניה ב-2011, זכתה פעמיים באליפות גרמניה, ואף שיחקה בגמר ליגת האלופות במדי פריז סן ז'רמן ב-2015 כשהיא בהריון. היא היתה קשרית התקפית נהדרת עם טכניקה מלוטשת, שהגשימה את רוב המטרות שהציבה לעצמה. לעומתה, לא זכה בעלה לממש את השאיפות.

עוד בנושא

אלושי נחת בישראל, יעבור בדיקות ויחתום במכבי חיפה
נירנברג אישרה: אלושי עובר בהשאלה למכבי חיפה

לירה אלושי שחקנית פ.ס.ז'. AP
בעלה לא זכה לממש את השאיפות כמוה. לירה אלושי/AP

בנבחרת הצעירה עם מריו גומז

חלומו הגדול של אלושי היה לשחק בריאל מדריד, בעיקר זינדין זידאן היה אליל נעוריו. הוא ידע שזה לא מציאותי, וגם החלום השני – להגיע לליגה האנגלית – מעולם לא היה מוחשי במיוחד. אלא שגם את החלום השלישי, הטבעי מכולם, לא עלה בידו של אלושי להשיג. הקשר האחורי החדש של הירוקים כבר בן 31, אבל אין לו אפילו משחק אחד בבונדסליגה. בתחילת דרכו הוא השתוקק להתקדם במדי קלן, מועדון נעוריו, אך בילה בקבוצת המילואים כאשר התיישים שיחקו בליגה הבכירה. למעשה, כל הקדנציה שלו בסגל הראשון של קלן הוגבלה ל-20 דקות בליגת המשנה, אותן העניק לו המאמן המפורסם כריסטוף דאום אי שם לפני עשור. הוא נכנס כאשר הקבוצה הובילה 1:2 על קייזרסלאוטרן, ספג כרטיס צהוב, היה עד לספיגת שער השיוויון, ומיד לאחר מכן נדד לליגה השלישית.

מצד שני, בזירה הבינלאומית יש לאלושי יתרון מסוים על אישתו. לירה שיחקה 79 פעמים במדי גרמניה וזהרה על הבמות החשובות ביותר בעולם בכדורגל נשים. אניס לא יכחיש שהיה גאה להשיג עשירית מזה, והוא בהחלט כיוון גבוה כאשר נכלל ב-2004 בסגל גרמניה עד גיל 19 לאליפות אירופה, לצד כוכבי העתיד כמו מריו גומז, מרסל יאנסן ורנה אדלר. אלא שהוא היה רחוק שנות אור מהנבחרת הבוגרת, ולכן הפנה את מבטו לעבר המולדת, קוסובו. תחילה דיבר אלושי על רצונו לייצג את אלבניה, אך היא מעולם לא קראה לו. ואז, אחרי מאבק פוליטי ארוך שנים, אישרה פיפ"א את חברותה של קוסובו, וכך הגיע הרגע המרגש ביותר בחייו של הקשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אניס אלושי שחקן נבחרת קוסובו מול פרנץ ברטין שחקן נבחרת האיטי ב-2014. AP
מפגש סמלי בעיר בה נולד. אניס אלושי מול האיטי/AP

משחק היסטורי של קוסובו בעיירת הולדתו

אפילו לירה, קוסוברית אף היא, קינאה בבעלה כאשר הוא לבש את מדי הנבחרת החדשה במשחקה הרשמי הראשון בהיסטוריה, בתיקו המאופס מול האיטי במרץ 2014. המפגש הזה נערך באופן סמלי במיוחד בעיר מיטרוביצה, בה נולד אלושי ב-1985 כאשר היא עדיין היוותה חלק מיוגוסלביה המאוחדת. אביו היה שוטר וכדורגלן חובב, ואניס זוכר היטב כיצד שיחק בכדור ברחובות העיירה לפני מלחמת האזרחים אשר אילצה את המשפחה להגר לגרמניה. אניס היה בן שמונה אז, והפך מזמן לגרמני לכל דבר, אבל השורשים נותרו בו. הוא עדיין מדבר אלבנית עם הוריו ואחיו, ולעתים תכופות גם עם אישתו. הוא אוהב את המוזיקה האלבנית יותר מכל, ויש לו קרובים רבים בקוסובו. הבית בו נותר אמנם בשליטה הסרבית אחרי החלוקה, אולם הוא בנה לעצמו בית חדש בחלק הקוסוברי של מיטרוביצה, והמשחק ההיסטורי היווה אירוע עצום עבורו ועבור האומה כולה.

"אנחנו מרגישים שלא רק 11 השחקנים יעלו על הדשא, אלא כל הקוסוברים בעולם. לא התלבטתי לרגע כאשר ביקשו ממני להגיע. השבתי מיד בחיוב. זה יהיה איתות לאלה שעדיין מסרבים להכיר בעצמאותנו", אמר אלושי לפני ששיחק מול האיטי, והאוהדים המקומיים העריצו אותו. הפופולריות שלו בקוסובו כה גדולה שהוא נבחר לשחקן השנה ב-2015 והיה מאושר לקבל את הפרס בטקס ממלכתי. לא מפתיע, אם כך, שקוסובו חשובה לו יותר מכל שיקול מקצועי אחר בימים אלה, כשהיא משתתפת לראשונה במוקדמות המונידאל. "אקריב הכל למען הנבחרת, גם אם זה אומר שאצטרך לעזוב את קבוצתי", הצהיר אלושי לקראת המשחק מול טורקיה בנובמבר האחרון.

שחקן נירנברג אניס אלושי. GettyImages
בנירנברג זעמו עליו. אניס אלושי/GettyImages

שני ניתוחים בברך עצרו את התנופה

אלה לא היו מילים ריקות. הקשר החלים מפציעה בברכו ימים ספורים לפני ההתמודדות, לא היה כשיר לחלוטין, ונירנברג סברה שהוא לא צריך ליטול בו חלק. אלושי לא התחשב בדעתה ושיחק 90 דקות. כאשר חזר לגרמניה, גילה שהמועדון והאוהדים זועמים על גישתו, בעוד המאמן אלויס שוורץ לא היה מעוניין יותר בשירותיו וניפה אותו מהסגל. ביציעים נשמו לרווחה, כי נירנברג הפגינה יכולת טובה יותר בלעדיו. אלושי חתם בקבוצה כשחקן חופשי רק בקיץ האחרון, והמנהל הספורטיבי אנדראס בורנמן טען אז: "הוא שחקן מנוסה שמסוגל לעזור לנו. הוא לוקח אחריות ומניע את הקבוצה קדימה". בפועל, נירנברג ספגה צברה שתי נקודות בלבד בחמישה המשחקים בהם שותף והתדרדרה למקום האחרון בליגה השניה. היא השתקמה דווקא אחרי הפציעה של אלושי, מדורגת תשיעית בפגרת החורף ועדיין חולמת על עליה.

יש לומר כי הפגיעה בברכו של אלושי היתה צפויה למדי, כי היא לא חסינה מאז קרע הקשר את הרצועות בספטמבר 2012. באופן אירוני, גם לירה קרעה רצועות בברכה במקביל, אבל תהליך ההחלמה שלה היה טוב, והיא עברה ניתוח אחד בלבד. לעומתה, נזקק אלושי לשני ניתוחים, נעדר מהמגרשים במשך יותר משנה – וזה קרה בעיתוי רע מאוד מבחינתו, כאשר נדמה היה שהוא במסלול נסיקה.

אניס אלושי במדי פדרבורן ב-2012. GettyImages
מנהיג, אבל חסר יציבות. אניס אלושי בפדרבורן/GettyImages

"בועט כדורים נייחים למגרש החניה"

כי הרי אלושי קיבל לא מעט שבחים על יכולתו במדי פדרבורן במשך ארבע שנים. הוא חתם בשורותיה כאשר היתה בליגה השלישית ב-2008, סייע לה לעלות בעונתו הראשונה, ואז הפך לבורג מרכזי בהרכב של המאמן אנדרה שוברט, אשר הגיע לימים למנשנגלדאך. אלושי הוגדר אז על ידי הפרשנים כקשר אחורי שקט ואלגנטי, בעל ביטחון עצמי וראיית משחק טובה, עם אחוזי דיוק גבוהים במסירות. הוא הגיע לשיאו בעונת 2011/12, ואף הוזכר כמועמד רציני להאנובר מהבונדסליגה, אך המהלך לא הבשיל. מינכן 1860 וקייזלרסלאוטרן נלחמו בסופו של דבר על החתמתו כשחקן חופשי אחרי שחוזהו בפדרבורן הסתיים, והוא בחר את האחרונה. לאוטרן, עם גילי ורמוט בסגל, בדיוק ירדה אז מהבונדסליגה, ואלושי קבע: "זה מועדון גדול, וביחד נוכל לעלות חזרה ולהגשים את החלום".

הגורל רצה אחרת, והפציעה הקשה הרסה לחלוטין את התוכניות. מאז, לא חזר אלושי לרמתו המקורית, קייזרסלאוטרן שיחררה אותו ב-2014, והוא חתם בסט. פאולי. "הופתענו כאשר הוא הגיע, כי הוא לא היה במיטבו", אומר לוואלה! ספורט העיתנואי מייק גלידמאייר, אוהד שרוף של הקבוצה, "העונה הראשונה שלו לא היתה טובה והופרעה על ידי פציעות. בעונה שעברה, עם המאמן אבאלד לינן, הוא היה שחקן הרכב קבוע, אבל לא הרשים למרות שהקבוצה נאבקה על העליה. אלושי שיחק בתפקיד הגנתי מדי ולא סייע מספיק להתקפה. הוא גם בעט משום מה את רוב הבעיטות החופשיות והקרנות, למרות שהביצועים היו איומים – הכדורים הלכו בדרך כלל למגרש החניה". מאידך, יש לו גם מילים טובות על הקשר: "אניס ניחן בכושר מנהיגות, והוא יודע לתת הנחיות לחבריו ולדרבן אותם". העיתונאית איילה מאייר טוענת: "אלושי לא שיכנע. הוא חסר יציבות, ובמשחקים רבים נראה עצלן ולא מחויב".

אניס אלושי במדי סט. פאולי. GettyImages
הפציעה הקשה הרסה לחלוטין את התוכניות. אניס אלושי/GettyImages

"מאט את המשחק, מוסר לאחור"

אלושי רצה להעפיל סוף כל סוף לבונדסליגה עם סט. פאולי, אבל הקבוצה קרסה בחודשי האביב וסיימה רק במקום הרביעי. גם היא לא האריכה את חוזהו של הקשר בקיץ האחרון, והוא חתם בנירנברג. זהו הנוהל הקבוע – הוא תמיד מגיע לקבוצות בהעברה חופשית, ומעולם לא שולם תמורתו יורו אחד. "נירנברג לקחה אותו בגלל מגבלות תקציביות, והוא לא התאים לקבוצה. אלושי האט מאוד את הקצב, ותמיד מסר את הכדורים אחורה. אחרי שנפצע, המשחק בקישור השתפר, ולא היתה סיבה להחזירו, מה גם שהתנהלותו בנסיעה למשחק הנבחרת גרמה לבעיות גדולות", אומר העיתונאי סורן צינר.

היה ברור שנירנברג תעזיב את הקשר בחלון ההעברות הנוכחי, ושתי האופציות שעמדו על הפרק היו ארמיניה בילפלד וסט. פאולי, שהידרדרה לתחתית ללא אלושי ורצתה להשיבו. אלא שאז נכנסה לתמונה מכבי חיפה, ואלושי הגיע לישראל בהשאלה עד לסוף העונה, כדי לשחק לראשונה בחייו בליגה בכירה כלשהי. זו לא ריאל מדריד, וגם לא אנגליה, אבל בכל זאת חוויה חדשה ומרעננת לקראת הפרישה המתקרבת, בעוד הירוקים מקווים לנצל את המנהיגות והניסיון של הגרמני-קוסוברי. האם זה ישתלם? כלל לא בטוח. לירה נטלה פסק זמן מכדורגל אחרי לידת בנם של בני הזוג המאושרים, ובשלב זה נראה כי פרשה מהמשחק סופית, אבל היא עדיין הכדורגלנית המוכשרת יותר במשפחת אלושי, ובפער ניכר.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully