וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטה ארבלדזה: "מכבי תל אביב מועדון גדול. לא מועדון ענק"

13.1.2017 / 16:00

התביישתי לראות איך השארנו את חדר ההלבשה, אני וג'ורדי ניקינו. בניון אמר לי לפני דונדאלק שצריך שינוי. הקהל עצר את המומנטום של איגייבור. סקאריונה היה צריך לתת יותר. חלק ב' בראיון עם שוטה ארבלדזה: מאשליית מדוניאנין ועד האוהדים שקיללו בגיאורגית. בלעדי

יוסי ציפקיס

בווידאו: ג'ורדי קרויף מסביר במסע"ת את הסיבות לפיטורי ארבלדזה

ג'ורדי קרויף איבד במהלך השנה האחרונה את אביו. שוטה ארבלדזה איבד חבר קרוב. יוהאן קרויף וארבלדזה היו קרובים מאוד. ג'ורדי התוודע לגיאורגי דרך אביו. "יוהאן אהב אותי מאוד", משחזר ארבלדזה בפתיחת החלק השני של הראיון הבלעדי והמקיף שהעניק לוואלה! ספורט. "הכרתי את יוהאן הרבה לפני ג'ורדי. הכרנו כששיחקתי באייאקס והוא הגיע הרבה לפעילויות של המועדון. שיחקתי עם החולצה מספר 14 של יוהאן באייאקס וזה היה מחייב. פעם גם שיחקנו יחד באיזה משחק ראווה של אייאקס".

עוד בנושא

הראיון הבלעדי של ארבלדזה, חלק א'
ג'ורדי קרויף בחר מאמן, הכדור עבר למיטש גולדהאר
ג'ק אנגלידיס נחת כדי לנהל את המשא ומתן להחתמת המאמן הבא של מכבי תל אביב

שוטה ארבלדזה עם יוהאן קרויף. באדיבות המצולמים
הוא היה פילוסוף. ארבלדזה עם יוהאן קרויף/באדיבות המצולמים
"ג'ורדי רצה אותי בעבר פעמיים. פעם אחת הוא היה מאוד קרוב ופנה אלי יום אחרי שחתמתי בטרבזונספור. בקיץ האחרון זה הסתדר לשנינו ובאתי"

קיבלת את הג'וב במכבי תל אביב בגלל הקשר שלך ליוהאן קרויף?

"אני לא חושב וזה לא יהיה הוגן לומר זאת. זה ביזנס. ג'ורדי רצה אותי בעבר פעמיים. פעם אחת הוא היה מאוד קרוב ופנה אלי יום אחרי שחתמתי בטרבזונספור. בקיץ האחרון זה הסתדר לשנינו ובאתי".

אם יוהאן קרויף היה בחיים, אני מניח שהיית עושה לו טלפון ומבקש עצה טובה למצב אליו נקלעת עם הקבוצה.

"כשפגשתי את יוהאן בפעם האחרונה, ישבתי אצלו שבע שעות במשרד שלו בברצלונה. הקמתי קרן בגיאורגיה ורציתי ללמוד ממנו מה זה לנהל קרן צדקה כזו. באתי אליו לשעה ונשארתי לשבע שעות. יצאתי מהפגישה וצלצלתי לאבי. אמרתי לו: 'אבא, תהיה גאה בבן שלך'. הרגשתי שאם אני יושב עם יוהאן קרויף לשיחה של שבע שעות, זה מעיד משהו גם על עצמי. יוהאן לא היה שחקן כדורגל. הוא היה פילוסוף. כמו ניטשה, כמו אריסטו. הלוואי שיכולתי לדבר איתו, אבל אני לא יודע מה הייתי שואל. בטוח שלא הייתי מבקש איזו עצה קטנה על כדורגל. הוא היה יותר מדי גדול בשביל עצה כזו או אחרת על כדורגל".

שוטה ארבלדזה לשעבר מאמן מכבי תל אביב. יניב טוכמן, מערכת וואלה!
"לא אשנה שיטה של קבוצה בגלל שחקן אחד". ארבלדזה/מערכת וואלה!, יניב טוכמן
"היה לי קשה מאוד. אמיתי. אתה חושב שזה קל להגיע ליום שבת ולא לתת לבניון לפתוח? אבל מה לעשות שיש עוד שחקנים טובים? מה שלא יהיה, תמיד כיבדתי את יוסי ותמיד אכבד כל שחקן"

ארבלדזה אולי לא זכה להערכה מקצועית הדומה לזו שרחשו שחקני מכבי תל אביב לפאולו סוזה, אבל בעיני מרבית השחקנים מדובר אולי באיש הכי נחמד שאימן אותם בעידן ג'ורדי קרויף. כזה שאפשר להיכנס אליו למשרד ולהגיד לו הכל בארבע עיניים. "יום אחד ביקש אבי ריקן שיחה איתי", מספר ארבלדזה. "אבי אמר לי: 'שוטה, למה אני תמיד בחוץ?'. אמרתי לו: 'אבי, אתה בחור חכם ואינטליגנטי. בוא נדפיס את העובדות על דף מהמחשב. בוא נראה מה הסטטיסטיקה'. באותו שבוע שיחקנו את המשחק ה-32 שלנו העונה בכל המסגרות והראיתי לו שהוא פתח ב-16. ב-50 אחוז הוא פתח. אבל הוא חשב שהוא כל הזמן בחוץ. אתה מבין? הסיפור הזה ממחיש רגשות של שחקנים שהם מסתובבים איתם ולא תמיד בצדק".

בעיניי הסגל לא נבנה נכון. יותר מדי שחקנים שחושבים שהם צריכים לפתוח ישבו על הספסל או מצאו עצמם כל משחק ביציע. איך התמודדת עם המרמור של יוסי בניון על כך שהוא לא פותח?

"היה לי קשה מאוד. אמיתי. אתה חושב שזה קל להגיע ליום שבת ולא לתת לבניון לפתוח? אבל מה לעשות שיש עוד שחקנים טובים? מה שלא יהיה, תמיד כיבדתי את יוסי ותמיד אכבד כל שחקן גם בעוד מאה שנה אם אחיה. יוסי לא שיחק בדרבי כשניצחנו 0:5 ואז יצאנו לשחק באירלנד והוא בא אלי ואמר: 'שוטה, אנחנו לא ננצח באירלנד עם ההרכב שאתה מתכנן'. שאלתי אותו למה והוא אמר: "בישראל, כשאנחנו נותנים משחק שיא, תמיד אחריו אנחנו נופלים'. אמרתי לו "יוסי תחשוב חיובי. ואז הוא בא אלי אחרי שהפסדנו ואמר לי: 'אמרתי לך'".

שחקני מכבי תל אביב ברק יצחקי, יוסי בניון, אליאל פרץ. ניב אהרונסון
"אחרי שהפסדנו הוא אמר לי 'אמרתי לך'". בניון עם אליאל פרץ וברק יצחקי/ניב אהרונסון
"וידאר התחיל טוב בששת המשחקים הראשונים שלו ואז הוא נכנס לתקופה בה הוא הגיע למצבים ולא הבקיע ואז הוא עבר למצב בו הוא בכלל לא הגיע למצבים"

בניון ציפה שתעשה שינויים באירלנד.

"עשיתי שינוי אחד כי דסה לא יכול היה לשחק אחרי שהורחק מול זניט. אבל אני שאלתי את עצמי למה אני צריך לעשות שינוי אחרי ניצחון בדרבי בו נראינו כל כך טוב. אבל האירים הפתיעו אותנו ולימדו גם אותי פרק על הכדורגל. יוסי הוא בחור חכם והוא ידע שזה מה שיקרה. אתם התלהבתם כאן מהפסד 3:1 לאיטליה. אני לא הצטרפתי לזה כי אי אפשר להיות שמחים אחרי הפסד. אני הייתי בטוח שמהדרבי והניצחון המדהים הזה, נבוא לאירלנד עם הרבה תנופה. אם הייתי עושה שינויים ומפסיד במשחק, מה היו אומרים לי? ניצחת בדרבי והלכת לעשות שינויים".

אבל זה לא רק בניון. ברק יצחקי ציפה לדקות, עדן בן בסט, פיליפנקה שבא מספרד. אולי זה מה שהכריע בסופו של דבר את עתידך.

"אני שיניתי את הפוזיציה של ברק יצחקי במכבי תל אביב? מה, הוא שיחק בכל משחק בעונה שעברה?".

אבל אולי ישבו ברק יצחקי ועדן בן בסט בחוץ כשהם רואים שווידאר קיארטנסון ממשיך לקבל קרדיט ולא מבקיע.

"וידאר התחיל טוב בששת המשחקים הראשונים שלו ואז הוא נכנס לתקופה בה הוא הגיע למצבים ולא הבקיע ואז הוא עבר למצב בו הוא בכלל לא הגיע למצבים. ניסיתי פה ושם לעשות שינויים. אפילו שמתי את סקאריונה חלוץ. חיפשתי פתרונות לזה שלא הבקענו".

נוסא איגייבור מכבי תל אביב מאוכזב. ברני ארדוב
"עד שהקהל התהפך עליו, הוא היה מהטובים בקבוצה". נוסא איגייבור/ברני ארדוב
"אם ימכרו את ראיקו בשמונה מיליון יורו, תגידו שזה היה נכון לצרף אותו וכשהפסידו את האליפות בעונה שעברה, אמרתם שהיה צריך שוער יותר מנוסה. ראיקו הגיע צעיר. הוא הגיע לפני שאני באתי. זו לא היתה החלטה שלי"

אחת הסיבות שהביאה את הקהל להיות נגדך זה הקרדיט הבלתי מוגבל שנתת לנוסא איגייבור.

"עד שהקהל התהפך על נוסא ונהיה חסר סבלנות כלפיו, הוא היה מהטובים ביותר בקבוצה. להזכיר לך כמה שערים חשובים הוא כבש במוקדמות הליגה האירופית?".

למה לא ויתרת עליו ועברת לשחק רק עם שני קשרים באמצע?

"אל תשאל אותי את השאלה הזו. בניתי את המערך מהאימון הראשון, כך שאנחנו משחקים עם שלושה באמצע. אני לא יכול לשנות בכל שבוע את המערך. אני לא אשנה שיטה של קבוצה בגלל שחקן אחד. מחר החלוץ לא יהיה טוב ונשחק בלי חלוצים? אני לא מסכים עם זה".

זו היתה טעות מבחינת מכבי תל אביב להמר על שוער כל כך צעיר?

"כל מועדון מחוייב לשינויים. אם ימכרו את ראיקו בשמונה מיליון יורו, תגידו שזה היה נכון לצרף אותו וכשהפסידו את האליפות בעונה שעברה, אמרתם שהיה צריך שוער יותר מנוסה. ראיקו הגיע צעיר. הוא הגיע לפני שאני באתי. זו לא היתה החלטה שלי. יש לו פוטנציאל גדול. יש למכבי כמה שוערים והבחירה בראיקו כשוער ראשון היתה נכונה כי הוא יותר טוב מהיתר".

היית לוקח אותו לקבוצה הבאה שלך?

"תלוי מי השוער שם. לראיקו היתה עונה מצויינת בשנה שעברה. היו המון משחקים שהוא לא ספג שער. אני חושב שהוא עוד יכול להתקדם".

שוטה ארבלדזה עם יוהאן קרויף. באדיבות המצולמים
יוהאן קרויף עם ארבלדזה/באדיבות המצולמים
"חצי השנה האחרונה של האריס היתה הטובה ביותר בקריירה שלו. אני מכיר אותו מגיל 19. שיחקנו יחד באלקמאר ואני אומר לך שהעונה הוא היה הכי טוב בקריירה שלו"

בוא נדבר על האריס מדוניאנין. עוד שחקן שנתת לו קרדיט עצום ואולי אפילו מוגזם.

"חצי השנה האחרונה של האריס היתה הטובה ביותר בקריירה שלו. אני מכיר אותו מגיל 19. שיחקנו יחד באלקמאר ואני אומר לך שהעונה הוא היה הכי טוב בקריירה שלו".

הוא לא כבש בליגה ולא סידר מספיק שערים.

"כשאתה מביא את האריס אל תצפה לגול בכל משחק".

אתה רציני?

"כשמכבי הביאה את האריס או כאשר הוא הגיע למקום אחר זה לא היה כדי שהוא יבקיע".

זה כדורגל ועם הרגל השמאלית שלו הוא צריך להבקיע יותר.

"הזהות שלו לא תשתנה. אתם עושים מזה שהוא לא עשה כאן דבר. זה לא הוגן. הוא מסר הרבה אסיסטים, הוא כבש שערים נגד זניט. יש לו קרנות נהדרות, בעיטות נייחות מצויינות ובכל משחק הוא רץ יותר מ-12 קילומטר".

אתה ביקשת להביא את אוסקר סקאריונה ולא קיבלתם ממנו הרבה.

"אוסקר שחקן טוב".

במכבי חשבו שהוא ייתן את השערים של ערן זהבי.

"הוא היה פעמיים פצוע ולא שיחק כמעט חודשיים בסך הכל. הוא יכול לתת יותר, זה בטוח".

היה לך קל בכל מחזור להחליט על השמונה עשר שיתלבשו?

"על השמונה עשר היה לי קשה. על האחד עשר היה לי קל. לצערי השחקנים לא נתנו לי מספיק סיבות כדי שאכניס אותם להרכב".

היית חלוץ גדול אבל לא ידעת לפתור את הבעיות בהתקפה ולא ידעת ללמד את השחקנים התקפה.

"אתה חושב שמסי יכול ללמד מישהו לכדרר? להבקיע שער זה עניין של שנייה אחת".

ג'ורדי קרויף מנהל ספורטיבי מכבי תל אביב (ימין) עם מיטש גולדהאר. ברני ארדוב
"מועדון גדול, אבל אפשר להפוך אותו לענק". גולדהאר עם קרויף/ברני ארדוב
"התביישתי לראות איך אנחנו משאירים כך את חדר ההלבשה עם כזה לכלוך ובלגאן. אמרו לי שזה כך בישראל ואני לא הייתי מוכן לקבל את זה"

מה תאמר למיטש גולדהאר אם תהיה לך שיחה איתו?

"שמכבי תל אביב שלו זה מועדון גדול, אבל אפשר להפוך אותו למועדון ענק. יש הרבה קבוצות באוסטריה, שוויץ, צ'כיה ופולין שהן קבוצות טובות אבל לא קבוצות ענק ולמכבי יש את הפוטנציאל".

למה אתה מתכוון?

"מכבי צריכה לבנות אמון, צריכה לבנות מועדון ולא רק קבוצה. לטעמי חסר משהו למכבי כדי להפוך למועדון ענק. נסענו לאשדוד במחזור השני. ניצחנו את המשחק. בסוף הערב ראיתי איך השארנו את חדר ההלבשה ואמרתי: 'זה לא יתכן'. זה היה השבוע השני של הליגה והתביישתי לראות איך אנחנו משאירים כך את חדר ההלבשה עם כזה לכלוך ובלגאן. אמרו לי שזה כך בישראל ואני לא הייתי מוכן לקבל את זה. ואז נסענו לאירלנד אחרי כמה שבועות ושוב השארנו כזה חדר הלבשה מלוכלך ומטונף. הלכנו ג'ורדי, בני טבק ואני לנקות בידיים שלנו כי התביישנו. זה מקרה שמלמד על מה אני מדבר".

זה עניין של תרבות.

"זה עניין של קלות. הכל בא בקלות. לא יכולתי להגיד לשחקנים לנקות, אז הלכנו אנחנו וניקינו. אני לא מאשים מישהו, אבל צריך לתקן. כדי להיות מועדון ענק ולא רק מועדון גדול, צריך להתחיל מהדברים האלה".

שוטה ארבלדזה מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"מכבי תל אביב יכולה לקחת אליפות העונה". שוטה ארבלדזה/ברני ארדוב
"באופן אישי, אני חושב שיש כאן מאמנים טובים מאוד. ראיתי בחצי השנה כאן שיש מאמנים ישראלים שראויים לאמן את מכבי תל אביב, אבל זו החלטה של בעלי הקבוצה והיא לגיטימית"

למה מכבי תל אביב לא מביאה מאמן ישראלי?

"כי היא הצליחה עם מאמנים זרים. גם בעונה שעברה בה אתם מזלזלים, מכבי היתה בתמונה של האליפות והגביע עד היום האחרון וזה אחרי הצלחה גדולה בכך שהעפילה לליגת האלופות. באופן אישי, אני חושב שיש כאן מאמנים טובים מאוד. ראיתי בחצי השנה כאן שיש מאמנים ישראלים שראויים לאמן את מכבי תל אביב, אבל זו החלטה של בעלי הקבוצה והיא לגיטימית".

עד אליך?

"אוקיי, אבל עד אלי כולם הצליחו. באר שבע לקחה רק אליפות אחת".

השנה תהיה האליפות השנייה ברציפות.

"למה אתה קובע את זה? מאיפה אתה יודע את זה? מכבי תל אביב יכולה לקחת אליפות העונה. זה לא מקצועי לקבוע בינואר מי יהיה אלוף בחודש מאי. זה לא רציני".

אתה עוזב עם הרבה אהבה, עם הרבה חברים שרכשת כאן וגם עם הרבה מלים שלמדת.

"אתה יודע מה הכי מצחיק? היו עומדים מאחוריי אנשים במשחקים וצועקים: 'שוטה הביתה'. בגיאורגית. 'בייתי' זה בית. בסלנג גיאורגי 'בייתי' זה בית. הייתי בטוח שאוהדי מכבי למדו גיאורגית ובאים לצעוק לי ללכת הביתה".

היו שחקנים שצילצלו אליך אחרי הפיטורים?

"נפגשתי איתם בקרית שלום. אחרי זה אף אחד לא צילצל".

אוסקר סקאריונה שחקן מכבי תל אביב עם שוטה ארבלדזה, ג'ורדי קרויף. מכבי תל אביב, אתר רשמי
"ג'ורדי עצלן? אז אומרים". ארבלדזה עם קרויף וסקאריונה/אתר רשמי, מכבי תל אביב
"לא שמעתם אותי מדבר אפילו פעם אחת על זה שקיבלתי דווקא בעונה הזו את נתניה כאצטדיון ביתי. כל המאמנים שיחקו בבלומפילד עם האווירה והמשטח הביתי ואני הייתי צריך להוביל את מכבי בלי אצטדיון ביתי"

השתדלת לא להתלונן, אבל אני יודע שהרבה דברים ישבו לך על הלב.

"לא הרבה, אבל זה נכון שלא שמעתם אותי מדבר אפילו פעם אחת על זה שקיבלתי דווקא בעונה הזו את נתניה כאצטדיון ביתי. כל המאמנים שיחקו בבלומפילד עם האווירה והמשטח הביתי ואני הייתי צריך להוביל את מכבי בלי אצטדיון ביתי. אגב, תעבור משחק משחק לאורך כל התקופה ותראה שלא ניצחתי פעם אחת בזכות מזל. הפסדתי הרבה פעמים כי לא היה לי מזל, אבל לא ניצחתי פעם אחת בזכות המזל".

מה אתה אומר על זה שאומרים על ג'ורדי שהוא עצלן.

"עוד פעם אנשים אומרים. אנשים אומרים שמוכרים כאן אמהות ונשים. זה נכון?".

תראה כמה זמן לוקח לו למנות לך מחליף.

"כי הוא ישר והגון. זה מראה לך כמה הוא היה בעדי עד הרגע האחרון. עד הרגע האחרון הוא לא פלרטט עם שום מאמן מאחורי גבי. רק אחרי שהוא פיטר אותי, הוא התחיל לחפש. זו לא עצלנות, זה יושר של בן אדם. איש שתמך בי עד הרגע האחרון והיה מאחוריי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully