וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצת סדר בבלגן: מה מצפה מעתה והלאה להפועל תל אביב?

24.12.2016 / 9:00

אילו נושים אמורים להיפגע הכי הרבה. כמה כסף מובטח לשחקנים הקיימים. האם פירוק אומר שאנשים לא יראו את מה שחייבים להם. מי במועדון עלול לספוג יותר מכל. ומה הסוף האידיאלי לימים החשוכים בהפועל ת"א. קורנפיין מבית"ר, סגל מנתניה ומומחים אחרים מסבירים מה מצפה להפועל

יוסי ציפקיס

20 צ'קים בגובה של 25 אלף שקל כל אחד שייפרסו על פני שנה ושמונה חודשים - זה היה הסכם המכירה של עופר ורטה ממ.ס. אשדוד להפועל תל אביב בקיץ שלפני שנה וחצי. באשדוד הופתעו אז מהפריסה שביקש אמיר כבירי, אבל זרמו עם התנאים שהציב הבעלים הטרי של הפועל תל אביב עבור רכישת המגן הימני. במהלך העונה שעברה חלק מהצ'קים הוחזרו מאשדוד להפועל תל אביב כנגד העברתו של משה אוחיון שסייע לאשדוד לעלות לליגה הלאומית.

בקיץ האחרון החוב התקזז בסכום נוסף, הפעם 75 אלף שקל. לאשדוד נודע כי היא יכולה לצרף את שוער נבחרת הנערים ששיחק בהפועל תל אביב רוי בייגל בסכום של 75 אלף שקל בלבד. בו במקום הוחלט להחזיר לכבירי שלושה צ'קים לשנת 2017 על סכום של 25 אלף שקל כל אחד. בשבוע שעבר, כשהיה ברור כי הפועל תל אביב נכנסת להקפאת הליכים מיהרו באשדוד לבדוק את המצב בין המועדונים על אותה עסקת ורטה. ארבעה צ'קים של הפועל תל אביב נותרו לאשדוד לפדות בסכום כולל של 100 אלף שקל ואם ימונה להפועל תל אביב מפרק, אשדוד תגיש תביעה על הסכום ותהפוך להיות אחד הנושים. "אף אחד מהנושים שאינם בדין קדימה לא יראה כסף", משוכנע אייל סגל באשר לאשדוד ולנושים רבים אחרים שאינם מובטחים. "כל הנושים שאינם עובדי המועדון לא יראו כסף בתהליך הפירוק".

עוד בנושא:

חשיפה: דולי מנגה מהפועל תל אביב מוגדר כשוהה בלתי חוקי

שחקן הפועל תל אביב, עופר ורטה. קובי אליהו
אשדוד תהפוך לאחת הנושים? ורטה/קובי אליהו

סגל הוא היום הבעלים של מכבי נתניה. במשך שנים סייע מהצד והביא לא מעט תרומות, אבל לפני חצי שנה קנה את מכבי נתניה מבית המשפט. סכום של 1.5 מיליון שקל הספיק לו כדי לקבל את הקבוצה. לסגל כמעט ולא היתה תחרות. איש העסקים אבי גרוס שהתעניין, משך ברגע האחרון את ההצעה שלו למכרז וצביקה ליבר המקומי הציע פחות.

הרבה מועדונים הגיעו בכדורגל הישראלי לחדלות פירעון. חלקם הצליחו לעבור מהקפאת הליכים להליך של הבראה ורכישה. אחרים הגיעו לידי פירוק. מכבי נתניה היא הדוגמה האחרונה. ממש לא מזמן. כמה שמצבה היה נראה בעונה שעברה נורא, הוא החלום הרטוב של נאמני הפועל תל אביב בעונה הנוכחית. מעבר לעובדה שהחובות היו נמוכים בהרבה ושהמשכורות שהיה צריך לשלם לשחקנים ולעובדים היו קטנים בהשוואה לתקציב המפלצתי של הפועל תל אביב, למכבי נתניה גם נכנס קצת כסף. עוד לפני שסגל רכש את הקבוצה, הוא הילווה לה סכום של חצי מיליון שקל וגם עיריית נתניה העבירה מיליון שקל, כך שלמפרקת עורכת הדין ליזה חדש היו בקופה 1.5 מיליון שקל לפעילות השוטפת עוד בטרם מכרה את הזכויות לסגל בסכום של 1.5 מיליון שקל נוספים.

"הבעיה הגדולה היום של נאמני הפועל תל אביב היא שאין להם כסף לפעילות השוטפת", קובע סגל. "במכבי נתניה זה היה שונה ובמכבי נתניה החובות היו בעיקר לספקים גדולים ובראשם עיריית נתניה. יש ספקים גדולים שאם החוב כלפיהם הוא אפילו כמה מאות אלפים זה לא משהו שמציק להם. היכן הבעיה כפי שאני רואה אותה? בספקים הקטנים שחוב של 50 אלף שקל הוא כל עולמם. כאלה לא היו כמעט בנתניה, כי הייתי כבר יודע עליהם. אני מניח שהם היו באים אלי העונה בכדי שאעזור להם לכסות בפעילות מולם על ההפסדים שלהם אבל אף אחד לא פנה אלי אז כנראה לא היה מישהו שזה באמת הציק לו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עו"ד רועי רוזן עם עו"ד שאול קוטלר נאמן הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
"הבעיה הגדולה היום של נאמני הפועל תל אביב היא שאין להם כסף לפעילות השוטפת"/יוסי ציפקיס

ברמה העקרונית, חברה או קבוצת כדורגל שנכנסת לפירוק מחלקת את מה שהיא יכולה לשלם באמצעות המפרק שמפעיל אותה על פי מספר מדרגים. "הנושים מקבלים את החובות שלהם על פי דיני הנשייה", מסביר עורך דין מוטי נבון שהיה הנאמן בהסדר הנושים של אחי נצרת. "יש נושים בדין קדימה, יש נושים רגילים. מה שמשנה זה הסכום בו תימכר הקבוצה". עורך דין המצוי בפרטים טוען כי יש גם דוגמאות בהן הנושים קיבלו חלק יפה מהחובות כלפיהם: "יש דוגמא של חברת אייס שנמכרה בפירוק והספקים הרגילים שאינם בדין קדימה קיבלו 50 אחוז מהחוב שלהם כי התמורה היתה מאוד גבוהה באופן יחסי. פירוק לא אומר בהכרח שלא ישלמו והקפאת הליכים לא אומר בהכרח שיהיה הסדר נושים".

כשמכבי נתניה נמכרה לסגל תמורת 1.5 מיליון שקל, התייצבה עורכת הדין חדש מול בית המשפט וקבעה נחרצות שהסכום לא יספיק כדי לשלם את חובות הספקים. "החובות של מכבי נתניה נאמדים בעשרים מיליון שקל", אמרה אז עורכת הדין חדש. "רק חמישה מיליון מהם הינם בדין קדימה, כך שלספקים לא ישאר דבר".

רק אחרי שהמפרק מסיים לטפל בחובות בדין קדימה שהם כאמור לעובדי המועדון, הוא יכול לעבור לחובות בשעבוד שוטף ורק אחרי שהוא מסיים לשלם את החובות בשעבוד הוא יכולה לעבור לחובות בדין רגיל. במכבי נתניה היו חמישה מיליון שקל בדין קדימה, שבעה מיליון שקל בשעבוד שוטף ושמונה מיליון בדין רגיל.

בדין קדימה נמצאים כאמור קודם העובדים כאשר אין הבדל בין השחקנים לבין העובדים האחרים במועדון. כאן נכנס עניין הביטוח הלאומי. המפרק יכול להוציא עד סכום של 112 אלף שקל לכל שחקן או עובד מביטוח לאומי. מעבר לכך הוא מחוייב לשלם סכום נוסף של עד 37 אלף שקל מקופתו שלו.

בסך הכל, וזה אולי הנתון המעודד לשחקני הפועל תל אביב, כל אחד מהם יקבל כמעט בוודאות 149 אלף שקל מביטוח לאומי ומקופת המפרק. במכבי נתניה השחקנים מהעונה שעברה עדיין לא קיבלו את הסכום הזה, אבל הוא די מובטח להם. מי שסוחב את החוב הכי גדול הוא הבלם ירין חסן שבינתיים עבר, באיחור רב, להפועל פתח תקווה.

"החובות של מכבי נתניה כלפיי הסתכמו ב-340 אלף שקל", מספר חסן. "סחבתי מענקים שהיו חייבים לי עוד מהעלייה לליגת העל. נקודות שלא קיבלתי, משכורות שלא שולמו. משכתי ומשכתי כי לא היה איך לשלם ובסוף החוב כלפיי הצטבר ל-340 אלף שקל. 100 אלף שקל נטו ו-240 אלף שקל ברוטו. מזה אני מבין שאקבל רק 149 אלף שקל כשהרוב הוא מביטוח לאומי. בוא נגיד שלמדתי על הבשר שלי שכאשר קבוצה הולכת לפירוק, עדיף לא להיות השחקן שחייבים לו הכי הרבה. תמיד עדיף שהחוב כלפיך יהיה הכי קטן כי אז רוב הסיכויים שתקבל את הכל ולא תלך עם צריבה וכאב לב שאני מרגיש כבר חצי שנה. אני הייתי הנושה הכי גדול מבחינת השחקנים, אחריי היה שמעון הרוש. הפסדתי יותר מחצי מהכסף בגלל הפירוק, אבל ברוך השם אלוהים גדול ואני מסתדר".

ירין חסן שחקן מכבי נתניה. קובי אליהו
היו חייבים לו הרבה כסף. חסן/קובי אליהו

החובות כלפי שחקני הפועל תל אביב נמוכים מזה שסוחב חסן מכיוון שלרובם חייבים רק משכורת ואולי שניים, אבל הבעיה אצלם היא העתיד, מכיוון שכרגע אין כסף ולא ברור מי ימצא קבוצה אחרת. באופן עקרוני, מי שסוחב כספים שחייבים לו על שנים של עבודה, הוא בדרך כלל הנפגע הראשון. "הפסדתי הרבה כסף מהפיצויים שהגיעו לי כשבית"ר ירושלים הלכה לפירוק", נזכר השבוע אברם לוי. המנהל המיתולוגי של בית"ר ירושלים היה שם בתקופות שונות ואחרי הפירוק בתקופת גד זאבי, הוא לא הצליח לשים את היד על כל הפיצויים שהגיעו לו בגין שנים של עבודה.

"כולם נפגעו אז", נזכר לוי. "כולל שחקנים שהיו חתומים על חוזים גבוהים. אבל אתה יודע איך זה, מי שהיה שחקן טוב מצא את דרכו הלאה והצליח לצמצם נזקים. גם בהפועל תל אביב מי שיהיה לו ביקוש ויתקדם, ימצא שהפירוק הוא לא הדבר הכי נורא שיכול להיות. דווקא העובדים שמגיעים להם פיצויים על שנים של עבודה, עלולים למצוא את עצמם ללא הכסף".

בית"ר ירושלים התקשתה להתאושש מהפירוק בתקופת זאבי. מאיר לוי, מאיר פניג'ל, ארקדי גאידמק. קבוצת המנורה היתה בסחרור ואחרי הנפילה של גאידמק היא היתה קרובה לפנייה נוספת להקפאת הליכים עם אופציה לפירוק. "לפני הסיפור עם גומא אגייאר, כבר הכנו את הפנייה לבית המשפט", נזכר איציק קורנפיין. "כבר כתבנו את מסמכי ההקפאה ואז ארקדי התקשר ואמר לי: 'תבוא אלי לרוסיה מצאתי מישהו'. ואז נסעתי אליו וכשגומא אגייאר שמע שיש לארקדי מישהו, אז הוא נכנס לאטרף ונתן ארבעה מיליון דולר שהצילו אותנו מבית המשפט".

קורנפיין ניסה להימנע בכל מחיר מהקפאת הליכים: "יש כאן עניין מוסרי. אנשים שנתנו שירותים, עבדו בשביל המועדון, לא יכולים לקבל ביום בהיר הודעה שלא מגיע להם כלום. בהקפאת הליכים כמו שנמצאת כרגע הפועל תל אביב יכול להיות מצב בו מישהו יקנה אותם עם הסדר נושים ומינוס תשע נקודות והכל טוב ויפה. אבל מה קורה אם אתה לא מגיע להסדר נושים? או שאין קונה? אז המועדון מתפרק וזה הפחד הגדול. תקום הפועל תל אביב בליגה ג' וזו הסכנה בהליכה להקפאת הליכים ומזה אני חששתי כל הזמן. אני חושב שהיום בדיעבד אפשר לומר שההישג האישי הכי גדול שלי בבית"ר ירושלים היה שלא הגענו להקפאת הליכים ולפירוק. בכל עונה אחרי שארקדי הפסיק לתקצב את המועדון, היינו קרובים לזה, אבל הצלחנו להעביר בסופו של דבר את הקבוצה לאלי טביב עם גרעון של 12 מיליון שקל אבל עם נכס של 13 מיליון שקל זכות במס הכנסה.

"אני חושב שצריך להגדיל את הסנקציה על מועדון שמגיע להליך של הקפאת הליכים או פירוק", ממשיך קורנפיין. "תראה את מכבי נתניה. ניקו את העניינים שלהם והמינוס תשע כבר נמחק. יש מקום לעונש יותר כבד למי שמגיע למצב הזה. זו לא שיטה ללכת להקפאת הליכים. בן אדם שלוקח התחייבויות צריך לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלו ואני לא רואה הבדל בין זה לבין התספורות שעושים לטייקונים".

seperator

אייל סגל מנתניה כבר נמצא כאמור אחרי תהליך ההבראה והוא בדרך הבטוחה חזרה לליגת העל. מי שייקח את הפועל תל אביב יכול להקשיב לו ונראה שיש לו כמה עצות טובות: "כולם ואני אומר, החל מהאוהדים בשער 5 המיתולוגי בבלומפילד ועד אחרון עובדי המועדון, צריכים להפנים שמה שהיה לא יכול להיות בטווח המיידי. צריכים להתחיל משהו חדש לגמרי. מההתחלה. הפועל תל אביב צריכה לחיות ממה שיש לה והבעיה הגדולה של הפועל תל אביב בשנים האחרונות שהיא חיה ממה שאין לה. היא חיה מהחלום עד שהיא התעוררה והבינה שזה לא היה חלום, אלא סיוט. הפועל תל אביב מסוגלת לייצר היום הכנסות בגובה של 25 מיליון שקל וזה צריך להיות התקציב שלה. לא שקל אחד יותר. עדיף אפילו פחות כי אם יהיו גירעונות, לא יהיה מי שישלם והתהליך הרע הזה יתחיל שוב. 25 מיליון שקל זה אחלה תקציב, אלא אם אתה מביא פתאום את חן עזרא ב-250 אלף יורו נטו או את אלי גוטמן באני לא יודע כמה מאות אלפים ואז 25 מיליון זה כבר לא תקציב מצוין. כדי להבריא את הפועל תל אביב צריך מישהו עם שפיות ואני חושב שעדיף לו להתחיל בליגה הלאומית בדיוק כמו מכבי נתניה. זה הכי נכון להפועל תל אביב והיא לא צריכה לפחד מזה. אני אפילו הייתי מציע לעמותת האוהדים לקחת את זה בליגה הלאומית. זו הדרך הכי נכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully