וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון שאפקואנסה, דיווח חי: התואר יוענק, גבריאל מתקשה לעכל, רונאלדיניו מתקרב?

ההתאחדות הדרום אמריקאית החליטה כי שאפקואנסה היא הזוכה בסודאמריקנה, בלם ארסנל שלח חיזוקים למשפחות, סוכנו של כוכב העבר רמז על עתידו. המהלך המלוכלך של חברת השיווק, קבאני ייענש?

עריכה: מתן חדד

עולם הכדורגל וברזיל ממשיכים להיות אבלים בעקבות מותם הטרגי של 71 בני אדם בטיסה LMI 2933 מבוליביה לקולומביה. בטיסה נספו 19 כדורגלנים משאפקואנסה הברזילאית, שהייתה בדרכה לגמר גביע סודאמריקנה נגד אתלטיקו נסיונאל. בין ההרוגים היו גם המאמן, חברים בצוות המקצועי, חברי הנהלה, 21 עיתונאים ועוד. בברזיל ממתינים להחזרת הגופות, ובמקביל עוקבים אחר חקירת האסון הנורא שמחק כמעט קבוצת כדורגל שלמה. הסיפורים קורעי הלב ממשיכים להתאסף והדמעות לא מפסיקות להציף את דרום אמריקה כולה.

22:25: החברה שהייתה אחראית על השיווק של חולצות הקבוצה בחרה להכפיל את המחיר בשל הביקוש הגובר ברחבי הרשת.

21:10: על פי דיווח של "גלובו", התאחדות הכדורגל הדרום אמריקאית החליטה כי גביע סודאמריקנה יוענק לשאפקואנסה. הודעה רשמית טרם נמסרה, אך נראה כי הפור נפל. בנוסף, הארגון הודיע על השבתת כל הפעילויות שלו כאות אבל.

20:40: הברזילאי של ארסנל, גבריאל, שלח את תנחומיו למשפחות ההרוגים באסון: "קשה לי לדבר על מה שקרה, אני מאחל לכל המשפחות את הכוחות להמשיך הלאה. יש לי הרבה חברים שם, עבדתי עם המאמן בתקופה שלי בוויטוריה ואני מתקשה לעכל את המצב. אני מאחל למשפחות להמשיך הלאה, זה לא פשוט, אבל אנחנו חייבים לעשות את זה".

20:25: אחיו של רונאלדיניו, רוברטו אסיס המשמש גם כסוכנו התייחס לשמועות: "אני עדיין לא יודע אם הוא ישחק שם משחק אחד או יחתום לפרק זמן ארוך יותר. ננסה לעזור בכול דרך שנוכל".

20:06: מאמן נבחרת ברזיל טיטה ביטל את הנסיעה לאירופה, במהלכה תכנן לעקוב אחרי מספר שחקני נבחרת, כדי לקחת חלק בהלוויה.

19:25: בצרפת מדווחים כי אדינסון קבאני צפוי לעמוד לדין. חלוץ פריס סן ז'רמן כבש מול אנז'ה את שערו ה-100 במדי האלופה וחשף חולצה בה הביע תמיכה במשפחות ההרוגים בקולומביה. כעת, ראשי ההתאחדות הצרפתית עשויים להענישו בצורה קשה, גם אחרי הכרטיס הצהוב שספג. החלוץ סיפר בסיום המשחק: "שוחחתי עם השופט והסברתי לו שמדובר במחווה והרגשתי מחויב אליה. רציתי לשלוח להם מסר וחיבוק".

19:40: מחווה מרשימה מצד ריבר פלייט לשאפקואנסה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחווה מרגשת של ריבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

18:05: בברזיל ממשיכים לחשוף פרטים מזעזעים אודות האסון. אחד הטייסים השייכים לחברת התעופה סיפר כי אחד הנהלים בחברה קובע כי טייס והצוות שלו שמגיעים ליעד ללא דלק סופגים קנס גבוה. גם הודעה על מצב חירום עלולה לעלות לטייס בתשלום כספי גדול. הדברים הללו מעלים דאגות רבות אודות ההכנה של צוות הטיסה לקראת המסע של הקבוצה לגמר הסודאמריקה.

17:00: ביום ראשון הקרוב ייערך המחזור האחרון של העונה בליגה הברזילאית, וגם שאפקואנסה תיקח בו חלק. הקבוצה תפגוש את אתלטיקו מיניירו, ולהתמודדות תעלה כשרוב ההרכב מורכב משחקני הנוער של המועדון, שבשל הנסיבות הכואבות, יקבלו הזדמנות בקבוצה הבוגרת.

12:25: גוסטבו טוקנטין, קפטן אסטוריל הפורטוגלית, התבקש לשלוח לפיפ"א את ה"11 של השנה" שלו. הוא כתב את כל שחקני ההרכב של שאפקואנסה

14:55: הרשויות בקולומביה סיימו לזהות את 71 הגופות של הנספים באסון. ביממה הקרובה הן יוטסו למדינות השונות, מרביתן לברזיל כמובן. בעיר שאפקו מתכננים מסע לוויה ענקי ביום שישי, 12:30 שעון ברזיל. למעלה מ-100 אלף בני אדם אמורים להגיע לאצטדיון המקומי ולחלוף על פני הארונות.

12:14: ההתאחדות לכדורגל של ברזיל ביקשה מראשי שאפקואנסה לקיים את משחק הליגה ב-11 בדצמבר כמתוכנן. נשיא שאפקואנסה, איבן טוצו נפגש אמש עם נשיא ההתאחדות מרקו פולו דל נרו וסיפר: "הוא אמר לי שהם רוצים לקיים את המשחק נגד אתלטיקו מיניירו כמתוכנן, שזה יהיה אירוע מאוד מתוקשר וגדל בשאפקו. אמרתי לו: 'איך? אין לנו אפילו 11 שחקנים'. הוא השיב: 'יש לכם, אתם יכולים לעלות עם שחקנים מקבוצת הנוער, או שחקנים שמחלימים מפציעות. התוצאה לא משנה, הולכת להיות מסיבה גדולה וזה מגיע לקבוצה שלכם. זה מגיע לעיר, למחוז, למדינה כולה'".

אוהדות שאפקואנסה. GettyImages
שאפקו עדיין באבל כבד/GettyImages

11:57: הכשלים שהובילו להתרסקות

על פי מומחי תעופה שהתראיינו ל"אל פאיס" בוונצואלה, הטייס קירוגה ביצע 5 טעויות קריטיות:

1. תכנון הטיסה היה לקוי ביסודו. במטוס מהדגם שנשא את אנשי ושחקני שאפקאונסה יש דלק ל-2,965 קילומטרים והמרחק בין שני שדות התעופה (בבוליביה וקולומביה) עומד על 2,970 קילומטרים. הטייס היה חייב לבצע עצירת ביניים לתדלוק.

2. בתכנון טיסה חייבים להיות שני שדות תעופה נוספים שישמשו אלטרנטיבה לנחיתה במקרה של בעיה. לקירוגה לא היו כאלו.

3. בהקלטות שנחשפו אמש, טייס המשנה נשמע מבקש ממגדל הפיקוח עדיפות לנחיתה בגלל בעיה טכנית. אלא שלא הוא ולא קירוגה מדווחים על הבעיה האמיתית ועל דחיפות העניין, ולכן מטוסים אחרים שהיו קרובים יותר למסלול הנחיתה, קיבלו עדיפות.

4. בהמשך, הפקחים שואלים את הטייסים האם להזעיק כוחות הצלה כגון אמבולנס ומכבי אש שימתינו בנמל התעופה, אך הטייסים משיבים בשלילה ובעצם יוצרים הטעיה. לפיכך במגדל הפיקוח לא היו יכולים לדעת שהמצב במטוס קריטי.

5. רק 9:12 אחרי תחילת ההקלטה נשמע קירוגה כשהוא אומר לפקחית הטיסה: "גברתי, אנחנו בכשל כללי, אין לנו דלק". בשלב הזה בשדה התעופה במדיין כבר לא היו יכולים לעזור. המטוס היה מרוחק באותו זמן כ-13 קילומטרים ממסלול הנחיתה.

10:26: אמו של טיאגיניו, שהיה בן 22 במותו, סיפרה לאחת מתחנות הטלוויזיה בברזיל: "לאורך כל היום הייתי חסרת מנוחה והרגשתי לחץ בחזה. הייתה לי תחושה רעה בנוגע לטיסה הזו. בעלי ניסה להרגיע אותי, אבל לא יכולתי לישון. ואז בשש לפנות בוקר חברים דפקו על הדלת ושאלו: 'שמעתם מה קרה? המטוס שטיאגו היה עליו התרסק'".

10:13: מיגל קירוגה, אחד משני הטייסים הבוליביאנים, היה תינוק כשאביו אדוארדו נהרג בעצמו בתאונת מטוס. אב ובנו, שניהם טייסים, שניהם נהרגו בתאונות אוויריות. מיגל הפך לאבא בפעם השלישית לפני פחות מחודש. הוא חי שנים רבות בברזיל, התחתן והקים משפחה עם אשה מקומית והיה אמור לקבל בקרוב אזרחות ברזילאית.

9:57: ההאשטאג #RonaldinhoNaChape תופס תאוצה ברשתות החברתיות ומשמעותו: רונאלדיניו לשאפקואנסה. אוהדי כדורגל רבים בברזיל חולמים לראות את הקשר בן ה-36 משחק במדים הירוקים בעונה הבאה, ומסייע לשקם את הקבוצה שאיבדה 19 שחקנים.

אבל לא רק רונאלדיניו: גם חואן רומן ריקלמה בן ה-38 הוזכר כמי שעשוי לחזק את שאפקואנסה. הארגנטינאי התראיין ורמז על כך שיסכים לחזור מפרישה כדי ללבוש את מדי הקבוצה.

9:05: כדורגלן העבר המפורסם אדמונדו, התארח באחת מתכניות הבוקר וסיפר שהוא היה אמור לטוס למשחק כפרשן של רשת "פוקס ברזיל". "הייתי צריך להיות שם, על המטוס, אבל ברגע האחרון ביטלתי את הנסיעה בגלל סיבות אישיות", אמר בדמעות. כדורגלן עבר אחר, מריו סרג'יו, שובץ לעמדת הפרשן במקומו ואיבד את חייו.

8:54: ששת הניצולים מההתרסקות ממשיכים להיות מטופלים בבית החולים בקולומביה. המגן אלן רושצ'ל נפגע בצורה קשה בעמוד השדרה וקיים חשש שיישאר נכה. הצוותים הרפואיים נלחמים להשאיר את רגלו השמאלית של השוער ג'קסון פולמן, אחרי שרגלו הימנית כבר נכרתה כדי להציל את חייו. הבלם נטו - ניצול האחרון שנמצא באזור ההתרסקות - סובל מפגיעת ראש והוא נמצא במצב קריטי אך יציב.

8:19: אלמנתו של קלבר סנטנה, רוזאנז'לה סיפרה ש-13 משחקני שאפקואנסה תכננו לצאת לחופשה משותפת ביחד עם משפחותיהם ברפובליקה הדומיניקנית בעוד פחות משבועיים. הם לא הסתפקו בתכנון החופשה וכדי שתמיד יזכרו אותה, חלק מנשות/ארוסות הכדורגלנים עשו קעקוע של לב עם מטוס. בדיעבד קעקוע מצמרר.

"אמרנו שזה יהיה הסמל של החופשה שלנו, שכשנהיה זקנים, נזכור איך נסענו ביחד", סיפרה רוזאנז'לה בדמעות. עוד הוסיפה שהיא והנשים האחרות שאיבדו את בעליהן, החליטו לא לבטל את החופשה המשותפת, אלא לדחות אותה לאמצע השנה הבאה - טיול עם הילדים שיוקדש לזכר אהוביהן שנספו.

8:01: ז'וזה מוריניו אחרי ה-1:4 של מנצ'סטר יונייטד על ווסטהאם אמש בגביע הליגה: "לצד התוצאה הערב, אני לא יכול לשכוח את הטרגדיה של מאמן שאפקואנסה קאיו ג'וניור. הוא שיחק הרבה שנים בפורטוגל והוא יחסר לכולנו. הוא השאיר הרבה חברים מאחור במדינה שלי".

7:45: כ-150 אלף איש בטקס זיכרון מרגש בקולומביה ועוד אלפים בטקס בברזיל

בשעה 1:45 שעון ישראל, השעה בה אמור היה לצאת לדרך המשחק הראשון בגמר הסודאמריקנה בין שאפקואנסה לאתלטיקו נסיונאל הקולומביאנית, נפתח באצטדיון של נסיונאל במדיין טקס זיכרון מרגש לכבוד שאפקואנסה. "לא הספקנו להיות יריבים, עכשיו נהיה אחים לנצח", נכתב על שלט פריסה ענק שהכינו אוהדי הקבוצה המארחת, כאשר 45 אלף מתוכם נכנסו לאצטדיון ועוד למעלה מ-100 אלף נותרו בחוץ. בשלט אחר נכתב: "קבוצה נצחית, אלופים לתמיד". גם באצטדיון של שאפקואנסה בברזיל נערך טקס מרגש, בנוכחות אלפים מאוהדי הקבוצה וגם השחקנים שנותרו בבית ולא עלו לטיסה, כאשר כולם לא מצליחים לעצור את הדמעות. ככה זה נראה.

הטקס בקולומביה

שחקני שאפקואנסה שנשארו בבית ולא עלו על הטיסה

האוהדים בשאפקו

בשעה בה אמור היה להיפתח המשחק, "פוקס ברזיל" עברה ל-90 דקות של מסך חשוך

אוהדי שאפקואנסה בטקס באצטדיון הביתי

עשרות אלפים גדשו את אזור האצטדיון בקולומביה

התמונות מהאירועים בקולומביה וברזיל

AP

6:00: אדינסון קבאני כבש את השער השני של פריס סן ז'רמן בניצחון 0:2 על אנז'ה אמש (רביעי). מיד אחרי שהבקיע מהנקודה הלבנה, הוא הוריד את חולצת המשחק וחשף חולצה לזכר ההרוגים באסון. השופט פרנק שניידר החליט להוציא לו צהוב על הורדת חולצה.

שחקן פריס סן ז'רמן אדינסון קבאני עם חולצה לזכר הרוגי שאפקואנסה. רויטרס
צהוב חסר רגישות. קבאני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully