וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקולד בלגי, לוחם ספרדי: הפריחה של יאניק קראסקו באתלטיקו מדריד

19.11.2016 / 7:30

ליאניק קראסקו מעולם לא היו ספקות לגבי יכולתו, והוא התגלה כשחקן מושלם עבור דייגו סימאונה. המומנטום אחרי השער מול ריאל בגמר ליגת האלופות לא נעצר לרגע, וכעת הוא פוגש את היריבה לדרבי חם נוסף

one

כאשר כבש את שער השוויון מול ריאל מדריד בגמר ליגת האלופות בסן סירו, רץ יאניק קראסקו לעבר יציע אוהדי אתלטיקו מדריד. כולם צהלו סביבו, והוא חיפש רק את חברתו נעמי, מיס בלגיה 2013, והשניים התנשקו בלהט. זה היה הרגע בו זכה הקשר לחשיפה האולטימטיבית, הוכתר לבלגי הראשון בהיסטוריה שמבקיע במעמד הרם, ומאז מעמדו השתנה.

אתלטיקו נכנעה לבסוף בפנדלים, אבל קראסקו הפך משחקן רוטציה לכוכב משמעותי ולא הסתכל לאחור. הרי גם בגמר עצמו הוא נכנס כמחליף בהפסקה כאשר הקבוצה הייתה בפיגור, אולם כעת מתקשה דייגו סימאונה לדמיין את ההרכב הפותח בלעדיו במשחקים החשובים. חוזהו הוארך בחודש שעבר עד 2022 עם שיפור ניכר בשכרו, וסעיף השחרור נקבע על 100 מיליון יורו. לאור ההתקדמות המרשימה והאינפלציה במחירי השחקנים, יש שיטענו כי הוא היה צריך להיות גבוה יותר. אם יובנטוס הפעילה את הסעיף של גונסאלו היגוואין בן ה-29 בנאפולי שעמד על 90 מיליון, אולי כוכב בן 23 שנוסק במהירות מסחררת שווה אף יותר.

יאניק קראסקו אתלטיקו מדריד. AP
רגע החשיפה האולטימטיבית. קראסקו בגמר ליגת האלופות/AP

הכל בזכות אמא

בגיל 10 קראסקו קיבל במתנה חולצה של אתלטיקו מדריד. הוא לא ידע שהיא מבשרת על העתיד, אבל היה משוכנע שעתידו חייב להיות בכדורגל

נעמי חיכתה לשער ההוא בכיליון עיניים ונסעה למילאנו בטוחה שאהוב ליבה יעלה לכותרות. לעומת זאת, האישה החשובה ביותר בחייו בקושי הייתה מסוגלת לצפות בו בטלוויזיה. "אני מפחדת להביא לו מזל רע", טוענת כרמן, אמו של יאניק, "לפני הופעת הבכורה שלו בהרכב הנבחרת, במשחק ידידות מול איטליה ב-2015, הוא ממש התחנן שאצפה, אבל אז האיטלקים עלו ליתרון, וזה היה יותר מדי. הלכתי למטבח והקשבתי לדיווחים ברדיו. אני לא מבינה איך יתר בני המשפחה יכולים לעמוד בלחץ".

מזל רע? מבחינת קראסקו, כרמן היא הבסיס לכל דבר טוב שקרה לו אי פעם. אביו הפורטוגלי נטש את המשפחה זמן קצר אחרי שיאניק נולד, ולכן הוא מתעלם בהפגנתיות משם המשפחה הראשון שלו, פריירה. הוא לא רשום על החולצות, ואין כל צורך אמיתי להזכירו. אמו, ספרדיה מאנדלוסיה, גידלה את ילדיה לבדה בשכונה עניה בבריסל, בה מתגוררים בעיקר מהגרים דוברי ספרדית. בסביבה זו גם קיבל קראסקו בגיל 10 במתנה חולצה של אתלטיקו. הוא לא ידע אז שהיא מבשרת על העתיד, אבל היה משוכנע שעתידו חייב להיות בכדורגל – ואמא נתנה לו גיבוי ותמכה בו בכל דרך אפשרית.

בקבוצת הילדים הזעירה אברואה ידע המאמן ברנאר ואסר כי קראסקו עשוי להתפתח לכדורגלן מקצועני. "יאניק שיחק כחלוץ, אבל תמיד ירד להגנה כדי לזכות בכדורים. לצד הטכניקה המצוינת, אפיינה אותו הנחישות. גם אחיו מילאן היה מוכשר, אבל לא היה לו דחף כזה. יאניק שנא להפסיד, ותמיד רצה לשחק. אחרי האימונים הוא כדרר בחצר או בפארק". כך לוטשה השליטה הנהדרת בכדור, וכאשר היה בן 12 שיחק המזל לקראסקו – הסקאוטים של גנק זיהו אותו והציעו לו להתקבל לאקדמיה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן נבחרת בלגיה יאניק קראסקו חוגג. רויטרס
אמא תמכה לכל אורך הדרך. קראסקו במדי נבחרת בלגיה/רויטרס

ראניירי נתן את הבמה

קלאודיו ראניירי לא היסס לתת לבלגי התחבולן את הבמה, וקיבל מספר הצגות מעולות, כולל שער מול אנז'ה שהובקע בסלאלום מרהיב

זה לא טריוויאלי לעזוב את המשפחה בגיל כזה, אך עבור יאניק ההחלטה הייתה קלה, וכרמן אישרה לו ללכת בעקבות החלום. ארבע שנים בלבד מאוחר יותר, עוד לפני שזכה להתאמן עם הקבוצה הבוגרת של גנק, הגיעה ההצעה ממונאקו – וקראסקו שוב לקח אותה בשתי הידיים. הוא כבר התרגל לגור מחוץ לבית, אז אפשר היה גם לעבור למדינה אחרת. מעולם לא היה לו ספק שהוא מסוגל להצליח. "יאניק היה בוגר מאוד לגילו. מעולם לא ראיתי שחקן צעיר עם בטחון עצמי כה גבוה", אמר פרדריק ברילארו, מאמן הנוער של מונאקו. גם כאשר שיחק בקבוצת המילואים בליגת החובבים, ידע קראסקו שהוא בדרך למעלה.

ירידתה של הקבוצה מהנסיכות לליגה השניה ב-2012 סייעה לו מאוד. קלאודיו ראניירי האיטלקי, שהוחתם כמאמן על ידי הבעלים הרוסי דמיטרי ריבולובלב, לא היסס לתת לבלגי התחבולן את הבמה, וקיבל מספר הצגות מעולות, כולל שער מול אנז'ה שהובקע בסלאלום מרהיב. השליטה בכדור בשתי הרגליים, היכולת לשחק בשני האגפים ובמרכז והנכונות להשקיע בהגנה בלטו כבר אז. היו שהישוו את קראסקו לאדן הזאר, הבלגי שעזב באותה שנה את ליל לצ'לסי אחרי שכבש את הליגה הצרפתית בסערה.

ההקבלה הזו היתה מוקדמת, והחתמת הכוכבים הגדולים אחרי העלייה של מונאקו ב-2013 האטה מעט את התקדמותו של קראסקו. השאיפה המוצהרת לשחק במונדיאל בברזיל לא התממשה, אבל אחרי מכירת חאמס רודריגס לריאל מדריד בקיץ 2014 הבמה שוב הייתה שלו. אף אחד לא חשב שגם הוא יעשה את הדרך לבירת ספרד שנה בלבד מאוחר יותר, אבל זה בדיוק מה שקרה. למעשה, הוא לא היה האופציה הראשונה של דייגו סימאונה שסימן את ניקולאס גאיטאן, הכוכב הארגנטיני של בנפיקה, כמחליפו המועדף של ארדה טוראן שעשה את דרכו לברצלונה. אלא שהעסקה לא יצאה לפועל, ואתלטיקו שילמה כ-20 מיליון יורו תמורת הבלגי. מונאקו, שהפכה לספקית כוכבים במסגרת המדיניות החדשה של המועדון, הבטיחה לעצמה רבע מהסכום שיקבלו הספרדים מכל מכירה עתידית.

יאניק קראסקו במדי מונאקו. GettyImages
הירידה של מונאקו עשתה לו טוב. קראסקו/GettyImages

נהנה עם מרטינס בנבחרת

ממבט ראשון, קראסקו הוא שחקן שמאוהב בכדרורים. אבל הניתוחים הסטטיסטיים מגלים שהוא מצטיין בתיקולים ובחילוצי כדורים אפילו יותר.

בקרב העיתונאים הספרדים, אשר בקושי הכירו את הרכש החדש, נתפס קראסקו כהימור קצת תמוה, וגם נדרשו לו מספר חודשים על מנת להתאקלם, אך במהרה התברר שהוא בהחלט מתאים לקבוצה מנטלית. אין הרבה שחקנים שמשלבים באופן מושלם יצירתיות עם נכונות להשקיע בעבודה השחורה, כוכבים עם בטחון עצמי גבוה מאוד שלא בא לידי ביטוי באגו מנופח. אלה בדיוק השחקנים עבור סימאונה – הוא מחפש לוחמים מבריקים. ממבט ראשון, קראסקו הוא שחקן שמאוהב בכדרורים. הניתוחים הסטטיסטיים מגלים שהוא מצטיין בתיקולים ובחילוצי כדורים אפילו יותר. עצות יומיומית מסימאונה סייעו לו להשתפר אף יותר, וכעת – גם אחרי שגאיטאן בכל זאת הוחתם מבנפיקה באיחור אופנתי – מקומו של הבלגי כלל לא מוטל בספק.

וגם בנבחרת הכל הולך לו. השער בגמר ליגת האלופות סלל את דרכו הישר להרכב ביורו, אם כי המאמן הקודם מארק וילמוטס לא ממש ידע כיצד לבנות מערך טקטי שישלב את כל הכוכבים היצירתיים. הטעות האומללה ביותר שלו הייתה להחליף את קראסקו במחצית ברבע הגמר מול ויילס ולשלב במקומו את מרואן פלאיני. בלגיה שהייתה עדיפה בדקות הראשונות וירדה להפסקה ביוויון 1:1, התפרקה כתוצאה מהשינוי הטקטי והפסידה 3:1.

הפיאסקו הזה רק חידד את תרומתו האפשרית של כוכב אתלטיקו, שהבקיע את שער הבכורה במדים הלאומיים בשמינית הגמר נגד הונגריה. עם המאמן החדש, כבר יש לו שלושה שערים נוספים מאז תחילת העונה. רוברטו מרטינס, שנבחר באופן סנסציוני למדי כמחליפו של וילמוטס, סומך על קראסקו הרבה יותר, והעובדה שהקשר מדבר ספרדית כשפת אם כלל לא מזיקה. השילוב עם הזאר וקווין דה בראונה מתחיל להיראות טוב הרבה יותר, וקראסקו הרשית בניצחונות הקלילים על קפריסין ואסטוניה במוקדמות, לפני שהציל את בלגיה מהפסד במפגש הידידות מול הולנד בשבוע שעבר.

מאמן אתלטיקו מדריד, דייגו סימאונה, עם יאניק קראסקו. GettyImages
כימיה מצוינת. סימאונה וקראסקו/GettyImages

סימאונה לא מפסיק להלל

זה לא מפתיע, כי גם בשורות אתלטיקו הפך קראסקו לשחקן פורה במיוחד. אחרי שסיים את כל 2015/16 עם חמישה שערים בכל המסגרות, הוא כבר עלה לשבעה כיבושים ב-15 משחקים בלבד העונה, כולל שערי הניצחון על באיירן מינכן ורוסטוב בליגת האלופות. וזו רק ההתחלה. אחרי השלושער לרשת גרנאדה, הצהיר סימאונה: "אני מאושר בשביל יאניק. הוא שחקן מושלם עם עתיד גדול, והוא עשוי להשתפר עוד ועוד. אנחנו עובדים איתו כל יום על מנת שישדרג את משחקו".

אחרי הצמד ב-2:4 על מלאגה, המחמאות היו גדולות אף יותר. "התכונה החזקה ביותר של יאניק היא שאפתנות. אני מקווה שימשיך כך, כי העבודה הקשה והנכונות לעבוד למען הקבוצה תורמות לנו המון. הוא רק מתחיל למצות את הפוטנציאל שלו", הצהיר צ'ולו. בשבת, בדרבי מול הביתי מול ריאל, הפוטנציאל הזה עשוי לבוא שוב לידי ביטוי, כאשר סימאונה ינסה להנחיל ליריבה הגדולה הפסד ליגה ראשון העונה. אמא אולי לא תראה את המשחק, אבל היא תתעדכן ברדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully