וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואה את האור: אדין דז'קו משכיח את האכזבה והולך בדרכו של באטיסטוטה

27.10.2016 / 14:00

בעונת הבכורה המסויטת שלו במדי רומא קראו לו "העיוור", אבל העונה החלוץ הבוסני פורח עם 10 שערים ב-10 משחקים. הבלוג של מיכאל יוכין תוהה האם הוא מסוגל לשמור על הקצב המסחרר ולהפוך לאגדה אמיתית באולימפיקו

אדין דז'קו שחקן רומא חוגג. GettyImages
סוף סוף מצדיק את ההבטחה. אדין דז'קו/GettyImages

הסטטיסטיקה היבשה מרשימה ביותר. בכל העונה שעברה הבקיע אדין דז'קו שמונה שערים בלבד. העונה עוד לא הגענו לסוף אוקטובר, ולחלוץ הבוסני של רומא יש כבר 10 כיבושים ב-10 משחקים. קשה לדמיין שינוי קיצוני יותר, והאוהדים בעיר הנצח מתחילים להתלהב מחדש. האם התקוות שתלו בו בקיץ שעבר לא היו לשווא? אולי הוא בכל זאת מסוגל להיות סוג של גבריאל באטיסטוטה החדש באולימפיקו ולהצעיד את הג'אלורוסי לאליפות?

כי הרי אלה בדיוק היו הציפיות כאשר רומא סגרה את עסקת ההשאלה של דז'קו ממנצ'סטר סיטי. אלפי אוהדים הגיעו לפגוש את הסקורר בשדה התעופה וצהלו באופטימיות בלתי מרוסנת. במשחק הליגה הביתי הראשון הרשית הבוסני בניצחון 1:2 על יובנטוס, והרף עלה גבוה הרבה יותר. "הוא חלוץ אדיר שיעזור לנו להשיג את המטרות", הצהיר פרנצ'סקו טוטי. כבר בתחילת אוקטובר הוחלט במועדון לממש את אופציית הרכישה, ו-11 מיליון יורו שולמו בשמחה, בעוד הקבוצה דוהרת בפסגה. אלא שאז התברר לפתע שהחגיגה היתה מוקדמת. דז'קו הגיע למצבים לא מעטים ברוב המשחקים, אך התקשה מאוד לתרגם אותם לשערים. מספר ההחמצות הלך והאמיר, וביציעים החלו לאבד את הסבלנות.

אדין דז'קו שחקן רומא מול יוסיפ ברזובץ' שחקן ספציה. GettyImages
הכינוי לא תרם לביטחון. אדין דז'קו/GettyImages

"עדיף תשע מדומה מתשע כושל"

לרוע מזלו של החלוץ, שם משפחתו דומה מאוד למילה האיטלקית cieco (צ'קו), אשר פירושה עיוור. הכינוי הודבק בטבעיות, והוא לא תרם לבטחונו העצמי של הבוסני בלשון המעטה. אין דבר חשוב יותר לשחקן התקפה שאמור לשים את הכדור ברשת. ככל שהלחץ גדל, כך הסיכוי להחטאות עולה, ואת כדור השלג הזה לא תמיד פשוט לעצור. וכך קרה שמאז השער ההוא מול הגברת הזקנה, לא הבקיע דז'קו שער ממשחק פתוח במשך כמעט חצי שנה, עד פברואר. בשלב מסוים עמד שיעור ניצול ההזדמנויות שלו על שני אחוזים בלבד, וזהו נתון מטורף בכל קנה מידה. כאשר כבש בסופו של דבר, כבר ישב על הספסל מאמן חדש – לוצ'אנו ספאלטי שהחליף את רודי גרסיה המפוטר.

הבוס החדש השתדל מאוד להעלות את המורל של הבוסני. במסיבת העיתונאים הראשונה הוא הכריז ללא היסוס: "אם הייתם שואלים אותי איזה חלוץ מרכזי הייתי רוצה לראות בקבוצה, הייתי אומר לכם – אדין דז'קו. אנחנו רק צריכים לעזור לו". ואולם, במהרה החליט ספאלטי שהדרך הנכונה לעזור לדז'קו תהיה לספסל אותו. באופן אירוני למדי, זה קרה דווקא אחרי 0:5 על פאלרמו, במהלכו הוא כבש צמד ובישל פעמיים. לכאורה היה זה משחק מושלם, אבל מבחינת האוהדים הוא ייזכר בעיקר בגלל ההחמצה המזעזעת. כשהתוצאה עוד היתה מאופסת, קיבל דז'קו כדור כשהוא ניצב במרחק מטר מול שער ריק, ואיכשהו הצליח לגלגל אותו החוצה.

ייתכן שזה היה הקש ששבר את גב הגמל. ספאלטי, שהיה נתון בכל מקרה ללחץ בשל יחסיו המעורערים עם טוטי שעשו כותרות על בסיס יומי, העדיף לעבור לשיטה ללא חלוץ טבעי, שהזכירה את ה-0-6-4 המפורסם שלו מהקדנציה הקודמת באוליפמיקו, ושילב את דייגו פרוטי הארגטינאי, קיצוני בהכשרתו המקורית, כתשע מדומה. התוצאות היו נהדרות, ורומא ניצחה ברוב המשחקים, גם אם נזקקה לעתים לעזרתו של טוטי שהוזעק מהספסל. לכן, כאשר נעשו הסיכומים, הוכתר דז'קו כפלופ העונה בגאזטה דלו ספורט. "עדיף תשע מדומה מתשע כושל", נכתב בעיתון הוורוד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
לוצ'יאנו ספאלטי מאמן רומא. AP
לא ויתר על דז'קו. לוצ'יאנו ספאלטי/AP

מעורב במחצית מהשערים של רומא

לאור זאת, נשמעו בקיץ קולות על כך שהבוסני פשוט מיותר. הוא לא הצדיק שכר של 4.5 מיליון יורו, וכוכב העבר הצרפתי וינסאן קאנדלה, שהיה אהוד בזמנו ברומא, הכריז על תקן פרשן: "צריך למכור את דז'קו ולהחתים חלוץ אמיתי שיודע להיות קטלני ליד השער. לא צריך לתת לו צ'אנסים נוספים, זה לוקסוס גדול מדי. הגיע הזמן לנצח". אלא שלספאלטי היו תוכניות אחרות. הוא עמל במחנה האימונים על שיפור התיאום בין שחקני הקישור לחלוץ המרכזי, והבהיר לו עד כמה תפקידו יהיה חשוב בעונה הנוכחית. זה לא אומר שמקומו בהרכב היה מובטח, וכבר במחזור השני סופסל דז'קו שוב לטובת פרוטי, אבל הכוונות היו ברורות. "אני רוצה שהוא יהיה רעב ויתחנן להיות על הדשא", אמר ספאלטי. ובכן, אין רעב מדז'קו בחודשיים האחרונים.

זה התחיל עם שערים במשחקים ביתיים נוחים יחסית מול אודינזה, סמפדוריה וקרוטונה, אבל באוקטובר היה הבוסני חיוני גם בקרבות גדולים. הוא הבקיע בניצחון על אינטר, הצטיין עם צמד ב-1:3 בנאפולי, ואחרי החגיגה הקלילה על פאלרמו ביום ראשון כבש פעמיים נוספות גם אתמול כאשר הרומאים חזרו מפיגור במגרשה של ססואולו בדרך ל-1:3. ל-10 הכיבושים צריך להוסיף גם שני בישולים, ובסך הכל מעורב הבוסני בכמחצית מהשערים של רומא העונה. הוא מוביל בבטחה את טבלת הכובשים, ובטבלה החשובה מכולן מפגרת רומא בשתי נקודות בלבד אחרי יובנטוס.

אדין דז'קו במדי וולפסבורג עם גראפיטה ועם זבייזדאן מיסימוביץ'. AP
הצצה לפוטנציאל. דז'קו עם מיסימוביץ' וגראפטה בוולפסבורג/AP

למד להבין את ההגנות באיטליה

ברור שלא הכל מושלם, ואחוז ניצול ההזדמנויות של דז'קו עדיין נמוך מהרצוי, אבל בקצב הנוכחי הוא החזיר לעצמו את האמונה, ואפשר לצפות לשיפור נוסף. הרי נתוני הפתיחה שלו פנומנליים – הוא לא סתם חלוץ פיזי עם נוכחות עצומה ברחבה, אלא גם בעל טכניקה גבוהה, עם שליטה בכדור בשתי הרגליים אשר נדירה יחסית לשחקנים מסוגו. לדז'קו חוש התמצאות מצוין, והוא גם שחקן לא אנוכי שאוהב למסור ויודע לפנות שטחים עבור קיצונים וקשרים שנכנסים לרחבה. די להיזכר בשיתוף הפעולה הקסום שלו עם גראפיטה וזבייזדאן מיסימוביץ' בעונת האליפות הסנסציונית של וולפסבורג בעונת 2008/09 כדי להבין את הפוטנציאל. אולי הוא לא מומש במלואו בפרמיירליג, אבל בשלוש העונות המלאות הראשונות במנצ'סטר הבקיע דז'קו 60 שערים בכל המסגרות והיה שותף לשתי אליפויות, כולל תרומה מכרעת במשחקים גורליים.

והנה השאלה הגדולה – האם יש סיכוי שגם ברומא זה יסתיים בסקודטו? באטיסטוטה הבקיע 20 שערים בעונת האליפות ב-2000/01, ודז'קו נמצא בדרך הנכונה לסיים את 2016/17 עם מאזן טוב יותר. השחקן עצמו לא ייצא בהצהרות, אבל הוא מדבר בחופשיות על החזרה לכושר. "בעונה הראשונה באיטליה לא הבנתי עד הסוף כיצד ההגנות עובדות כאן. עכשיו אני מבין. השמירה הדוקה יותר בהשוואה לאנגליה, וצריך לדעת להתגבר עליה", הוא אמר.

בחדר ההלבשה נהנה דז'קו מיחסים מעולים עם חבריו. לא לחינם הגנו עליו כולם גם אשתקד, ודניאלה דה רוסי עשה מאמצים לגרום לקהל לאהוב אותו ולעודד אותו. הבוסני מעולם לא סבל מבעיית אגו, ולא עשה כותרות שליליות מבחינת התנהגות בשום מקום לאורך הקריירה. יש הסבורים כי הוא אפילו קצת "טוב מדי". אולי חסר לו קילר אינסטינקט גם תוך כדי המשחק. כפי שאומר ספאלטי, "אדין לא תמיד מגלה נחישות מספקת". אם יהיה מרוכז יותר ו"רע" יותר, הוא עשוי לשמור על הממוצע המצוין, ולוח המשחקים בחודש הקרוב יאפשר לבסס את הבטחון, כאשר רומא נפגוש את אמפולי, בולוניה, אטאלנטה ופסקארה. לקראת הדרבי מול לאציו בדצמבר, היא בהחלט מסוגלת להיות בפסגת הטבלה.

אדין דז'קו שחקן רומא. AP
בעקבותיו של באטיסטוטה. אדין דז'קו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully