וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסא דמבלה השני. או הראשון? הפריחה של הכוכב החדש של סלטיק

29.9.2016 / 6:30

הצמד מול מנצ'סטר סיטי העלה לכותרות את מוסא דמבלה הצרפתי, שהחליף את מוסא דמבלה הבלגי בפולהאם וכמעט שיתף איתו פעולה בטוטנהאם. בקרוב יהיה ילד הפלא בן ה-20 של סלטיק לא פחות מפורסם מהמקור. והכל ב"אשמת" זלאטן

עריכת וידאו: מרום שפיצר

טוטנהאם תארח את מנצ'סטר סיטי למשחק גדול בפרמיירליג ביום ראשון ולפי הדיווחים בלונדון, עשוי מוסא דמבלה להחלים מהפציעה ולהיות כשיר. העובדה הזו תדאיג מעט את פפ גווארדיולה, כי מוסא דמבלה הרס לו בליל אמש (רביעי) את הפתיחה המושלמת לקדנציה באנגליה. סיטי ניצחה ב-10 המשחקים הראשונים של הקטלאני בכל המסגרות ולא ספגה יותר משער אחד באף התמודדות. אתמול הבקיע דמבלה לבדו צמד לזכות סלטיק ב-3:3 המטורף בגלאזגו בליגת האלופות ואם מישהו עדיין לא ידע שיש שני מוסא דמבלה, הרי שעכשיו כולם לומדים את ההבדלים. בטוטנהאם משחק קשר בלגי, בסלטיק מככב חלוץ צרפתי בן 20.

באופן משעשע, הם היו קרובים מאוד לשתף פעולה יחדיו במדי התרנגולים. טוטנהאם היתה קרובה מאוד להחתים את דמבלה הצרפתי מפולהאם בינואר כאשר חיפשה גיבוי להארי קיין. סכום ההעברה בגובה 6 מיליון ליש"ט כבר סוכם, והחלוץ עבר את הבדיקות הרפואיות בווייט הארט ליין, אבל אז נפלה העסקה כי פולהאם דרשה לקבל את הסקורר בהשאלה עד לסיום העונה. הקבוצה של סלבישה יוקאנוביץ' נלחמה בתחתית ליגת המשנה, והחליטה שאסור לה לוותר על התרומה העצומה של דמבלה – בלעדיו היא היתה עלולה לרדת לליגה השלישית.

טוטנהאם לא התלהבה מהאולטימטום בלשון המעטה. ראשית, היא היתה זקוקה לחלוץ טוב על הספסל באופן מיידי. שנית, חוזהו של דמבלה בפולהאם היה אמור להסתיים ביוני 2016. מה ההגיון לשלם הרבה כסף ולא לקבל בכל מקרה את השחקן עד הקיץ, אם אפשר להמתין להחתימו בהעברה חופשית? מאוריסיו פוצ'טינו סבר שיהיה זה מהלך מטופש מצידו, והמגעים התפוצצו. בדיעבד, התברר שדווקא היה כדאי לתרנגולים לבצע את העסקה שנראתה אבסורדית ממבט ראשון, כי כשחקן חופשי העדיף דמבלה אופציה אחרת לגמרי.

בחירתו לא היתה שגרתית בשום אופן. הרי קבוצות פאר רבות עמדו בתור כדי לזכות בשירותיו, וזה לא מפתיע. לעתים רחוקות מאוד יש הזדמנות לקבל כמעט חינם כשרון-על צעיר מאוד. בנוסף לטוטנהאם הוזכרו גם ליברפול, יובנטוס, גלאטסראי ואפילו באיירן מינכן. במצב כזה, מעבר לליגה הסקוטית החלשה אינו טבעי, אבל לדמבלה היו שיקולים ברורים. הוא רצה מקום בטוח בהרכב בקבוצה שיכולה לשחק בליגת האלופות, במקום להתייבש על הספסל במועדון גדול יותר. "זה כבוד גדול להיות הרכש הראשון של המנג'ר ברנדן רוג'רס. הוא הסביר לי שסלטיק תהיה המקום הנכון בשבילי כי אקבל דקות משחק", הצהיר הצרפתי.

עוד בנושא:

צמד לדמבלה, 3:3 משוגע בין סלטיק לסיטי

שחקן סלטיק מוסא דמבלה. רויטרס
סלטיק במקום טוטנהאם. דמבלה/רויטרס

עזב את פריז בגיל 16 בגלל זלאטן

חייבים לומר שהוא עקבי מאוד בבחירת מסלול הקריירה. עוד בגיל 16 עזב דמבלה את האקדמיה של פריז סן ז'רמן ועבר פולהאם, בצעד שנתפס הזוי לחלוטין על ידי פרשנים רבים בצרפת. הוא היה אחד הכוכבים הבולטים בשכבת הגיל שלו, תוך שיתוף פעולה פנטסטי עם חברו הטוב קינגסלי קומאן. הוא גם אהד את פ.ס.ז' מגיל אפס וחלם לשחק במדיה מאז שהוא זוכר את עצמו. ובכל זאת, כאשר ראה שמדיניות המועדון משנה כיוון הוא ארז מיד את חפציו וחצה את התעלה כדי להצטרף לקבוצה הרבה יותר צנועה.

"סן ז'רמן נרכשה על ידי הקטארים, ובקיץ 2012 הגיעו לקבוצה זלאטן איברהימוביץ' ואסקיאל לאבצי. הבנתי שאין לי סיכוי להתקדם כי הם לא בונים עלי, ואני ממש לא מצטער על ההחלטה", סיפר דמבלה בדיעבד. תחשבו על זה לרגע – ילד בן 16 סבר שמעמדו נפגע כי סגל הקבוצה הראשונה התחזק בכוכבי על. לאחרים לקח זמן להכיר במציאות הזו. קומאן, למשל, חיכה עד 2014 לפני שעזב ליובנטוס. היו גם כאלה שנשארו, ושלושה התברגו כיום בסגל הראשון של סן ז'רמן – אדריאן ראביו, פרסנל קימפמבה וז'אן-קווין אוגוסטין. ואולם, בגדול היתה התחזית של דמבלה נכונה. הפריזאים לא ששים לקדם בוגרי אקדמיה ומעדיפים רכש זר. הוא ראה זאת לפני כולם.

דבר אחד הוא לא יכול היה לחזות. כאשר חתם לפני ארבע שנים בפולהאם, היה ברור כשמש שזו קבוצת פרמיירליג לגיטימית עם שאיפות גדולות. דמבלה זכה לכותרות מצחיקות כי החליף את מוסא דמבלה הבלגי אשר עזב לטוטנהאם כמעט במקביל, וסבר כי תוך זמן קצר יוכל להתקדם לסגל הראשון. בכך אכן צדק, אולם לרוע מזלו עד אז כבר ירדו קוטג'רס לליגת המשנה. הצרפתי הספיק לשחק פעמיים בליגה הבכירה בעונת 2013/14, וזה היה הכל. מצד שני, היו לכך גם יתרונות, כי בליגת המשנה היה קל הרבה יותר לקבל את הבמה בגיל צעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מוסא דמבלה שחקן סלטיק (למעלה) מול דודו גורש שוער הפועל באר שבע. רויטרס
גם באר שבע חטפה/רויטרס

תרומה גדולה לניצחון על באר שבע

אחרי עונת התאקלמות, דמבלה פרח אשתקד. ההגנה העלובה איימה להוריד את הקבוצה לליגה השלישית, אבל ההתקפה תיפקדה טוב מאוד, ושיתוף הפעולה של דמבלה עם רוס מקורמק הוכיח את עצמו. הסקוטי כבש 21 שערים, דמבלה תרם 15, והיו לו גם שישה בישולים. בזכותו השיגה פולהאם נקודות קריטיות בחודשי האביב ושרדה. המועדון, שהתעקש במשא ומתן עם טוטנהאם, אמנם הפסיד סכום העברה ואיבד אותו לסלטיק תמורת דמי השבחה בסכום מגוחך של חצי מיליון ליש"ט, אבל זה השתלם לו. הירידה היתה הרסנית הרבה יותר מבחינה כלכלית.

כדי שההימור על סלטיק יצדיק את עצמו מבחינת דמבלה, הוא היה חייב לעלות לשלב הבתים בליגת האלופות, וזה לא הלך פשוט – הרי הבכורה שלו ושל רוג'רס הניבה הפסד משפיל לאלופת גיברלטר. ואולם, הסוף היה טוב מבחינתם. דמבלה היה זה שכבש בפנדל את השער המכריע מול אסטנה הקזחית בזמן הפציעות במשחק הגומלין. לאחר מכן, הצרפתי הרשית גם שער קריטי מול הפועל באר שבע בגלאזגו. אלופת ישראל, שפיגרה כזכור 3:0 במחצית, ביצעה קאמבק מרשים עם שני שערים של לוסיו ומאור מליקסון, והסקוטים נכנסו להלם. אז רוג'רס שלף מהספסל את דמבלה, ותוך שלוש דקות הבקיע הצרפתי את השער הרביעי של קבוצתו בדרך ל-2:5. גם בגומלין באצטדיון טרנר הוא נכנס כמחליף במצב של 0:2 לבאר שבע ותרם קצת לשינוי המומנטום כדי למנוע את השער השלישי.

יחזור לסן ז'רמן מהדלת הראשית?

מאז הבטחון העצמי שלו בשמיים. השערים הראשונים בליגה הסקוטית הגיעו בדרבי הגדול מול ריינג'רס ששבה למקומה הטבעי מגלות, ועוד איזה שערים – הצרפתי השלים שלושער חלומי בניצחון 1:5. לקראת המפגש מול סיטי הוא מצא את הרשת שלוש פעמים נוספות בזירה המקומית בסקוטלנד, ואז הגיע גם תורו של גווארדיולה להכיר אותו מקרוב. השער הראשון אולי היה קצת מקרי, כי הכדור פגע בו בדרך אל השער, אבל גם זו תכונה חשובה של חלוץ טוב – הוא צריך לדעת היכן להיות ברגע הנכון. השער השני כבר היה מעשה אמנות במספרת. הכשרון של דמבלה זוהר, וזו רק ההתחלה. אם הכל ילך כשורה, הוא יצבור נסיון חיוני בסלטיק, ואז יעבור לקבוצה גדולה יותר על תקן כוכב אמיתי. שם המשחק הוא התקדמות הדרגתית, וחייבים להעריך שחקן צעיר שמבין זאת לעומק.

מי יודע, אולי התחנה הבאה תהיה סן ז'רמן. דמבלה לא מסתיר את רצונו לשוב הביתה, אבל רק בתנאים שלו – כשחקן הרכב. הרי גם בקיץ האחרון היו גישושים מצד אונאי אמרי, אך הצרפתי פסל את האפשרות. זה מוקדם מדי מבחינתו. הוא לא עשה את הדרך הארוכה רק כדי לראות את אדינסון קבאני מהספסל. בפ.ס.ז' כבר יש אנשים שמבינים את גודל הפספוס.

"מוסא רצה לקבל חוזה מקצועני ב-2012", אומר לורן בונדאי, שהיה בצוות האימון של סן ז'רמן בתקופה הרלוונטית ועובד כיום בניס, "אני מניח שהיום שחקן מסוגו היה מקבל את מבוקשו, אבל אז היינו זהירים מאוד ולא רצינו לזרז את התהליכים. אז הוא פשוט הלך. זה חבל, כי בנוסף לכשרונו העצום הוא גם אוהד שרוף שמחובר מאוד למועדון. הוא ילד פריזאי אמיתי. הוא יכול היה להיות ראול של פ.ס.ז'".

ההקבלה הזו קצת בעייתית, כי ראול בכלל אהד את אתלטיקו בילדות, אבל זה כבר סיפור אחר. בשורה התחתונה, הפספוס של סן ז'רמן הוא הרווח של סלטיק בימים אלה, והיא צפויה לעשות קופה נאה על שחקן שחתם עד 2020, ולא צפוי להישאר בסקוטלנד זמן כה רב. ייתכן כי מוסא דמבלה השני יעבור את הבלגי ויהיה מוסא דמבלה הראשון. בינתיים, האוהדים בירוק-לבן כבר מאוהבים בו, והם יהנו ממנו כל עוד הם יכולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully