וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד טוב חיפה: לקמיל ואצק יש פוטנציאל להצליח ככוכב הירוקים

19.9.2016 / 14:00

ביישן, מנומס מדי ולא יודע להילחם על מקומו, אבל כוכב אלגנטי ומבריק כשסומכים עליו. מיכאל יוכין חוזר לרגעי המפתח בקריירה של הקשר הצ'כי המוכשר, ומסביר איך רנה מולנסטיין יכול ללמוד מהטעויות של קודמיו, כולל ב"לסטר הפולנית"

עריכת וידאו: מרום שפיצר

"אני זוכר מצוין את קמיל ואצק. הוא שחקן מעולה שמסוגל להכריע משחקים. נצטרך להיזהר ממנו מאוד", אמר בדיוק לפני שנה תומאס פון הזן, מאמנה הגרמני דאז של לכיה גדנסק לפני המפגש מול פיאסט גליביצה. ההכנות לא עזרו – ואצק הנהיג את הקישור של גליביצה בדרך לניצחון 1:2, והקבוצה עשתה צעד נוסף קדימה בעונה הסנסציונית, שלא היתה רחוקה מלהסתיים באליפות בלתי נתפסת.

גליביצה היא קבוצה קטנה שבילתה את רוב שנותיה בליגות הנמוכות, ואיש לא העלה בדעתו כי תדהר בפסגה בעונה שעברה. הצלחתה המסחררת הושוותה במדינה לשועלים מאנגליה, והיא זכתה לכינוי כמעט רשמי "לסטר הפולנית". פיאסט פתחה פער מבטיח מאוד במהלך החלק הראשון של העונה, והקשר הצ'כי שלה היה הכוכב הבלתי מעורער. רבים ראו בו השחקן המצטיין בליגה, וההתלהבות מהכשרון שהושאל מספרטה פראג היתה עצומה.

עוד בנושא

20:45, ספורט 5: מכבי חיפה מארחת את הפועל באר שבע
בבאר שבע לא חוששים מהנאחס החיפאי שלהם
שחקני מכבי חיפה הופתעו מכך שפלט לא תורגל בהרכב

קמיל ואצק. מתוך טוויטר, אתר רשמי
הנהיג את לסטר הפולנית. קמיל ואצק במדי פיאסט גליביצה/אתר רשמי, מתוך טוויטר

"רוקד אפילו בבוץ"

הפרשן הבכיר מיכל זכודני התפייט: "קמיל אלגנטי ביותר. הוא רוקד אפילו בבוץ. על המשטח המזעזע במשחק מול לגיה, הוא היה היחיד שהצליח להשתלט על הכדור. השפעתו על פיאסט עצומה, הוא שחקן המפתח האולטימטיבי". פיוטר ז'לזני כתב: "ואצק הוא אחד השחקנים החכמים ביותר שהיו בליגה הפולנית בעשורים האחרונים. הוא לא תורם שערים ובישולים רבים, אבל הוא שחקן העונה עד כה בזכות הדרך בה הוא שולט בקצב המשחק ומוצא מרווחים פנויים ומנווט את חבריו". יאצק סטאצ'ק קבע: "ואצק הוא קשר מרכזי נהדר שלוקח את המשחק על עצמו וגם זוכה בכדורים רבים. אין לי ספק שהוא יהיה השם החם בשוק ההעברות, וכל הקבוצות הגדולות בפולין שמו עליו עין".

בסופו של דבר, אגדת לסטר לא שוחזרה. פיאסט הובסה 4:0 במשחק העונה הקריטי מול לגיה וסיימה רק במקום השני, אבל זה לא גרע דבר מההישג של ואצק. בגיל 28 הוא חווה את עונתו הטובה ביותר בקריירה, פילס את דרכו לסגל הנבחרת ממנו נעדר במשך יותר מארבע שנים, וסגר מעגל אישי מרתק על אדמת פולין – כי הרי שם בדיוק התרסקו שאיפותיו הגדולות לפני עשור. אלמלא הפציעה האכזרית, ייתכן שהצ'כי היה מפורסם כיום הרבה יותר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
קמיל ואצק במדי ארמיניה בילפלד. GettyImages
ארבע דקות בלבד בבונדסליגה. קמיל ואצק בבילפלד/GettyImages

בכורה מול פודולסקי

בתחילת דרכו בסיגמה אולומואוץ נחשב ואצק לאחד הכישרונות הצעירים הבולטים בצ'כיה. בגיל 18 בלבד, הוא היה שותף לפתיחת עונה מזהירה של הקבוצה הצנועה ב-2005, וסקאוטים רבים עקבו אחריו, בין היתר בניצחון 3:4 על סגנית האלופה סלביה פראג. לא מפתיע, אם כך, שארמיניה בילפלד החתימה אותו כבר באותו חורף. באותם ימים, היתה זו קבוצה מכובדת בבונדסליגה, והמאמן פון הזן סבר כי ואצק עשוי להפוך לשחקן הרכב לקראת עונת 2006/07. במשחק האחרון של 2005/06, מול קלן של לוקאס פודולסקי, הוא העניק לצ'כי את הבכורה כמחליף בארבע הדקות האחרונות. זו היתה אמורה להיות פתיחת קריירה מבטיחה בגרמניה, אך בדיעבד התברר שהיו אלה הדקות היחידות של ואצק בבונדסליגה.

עם סיום העונה, ביולי 2006, הצטרף ואצק לנבחרת צ'כיה עד גיל 19 ונסע לאליפות אירופה בצ'כיה. המאמן ייעד לו תפקיד מפתח בקישור, אבל כבר במשחק הראשון, מול בלגיה של מרואן פלאיני וקווין מירלאס, התרחש האסון. הכוכב הצעיר שבר את עצמות השורש ברגלו, ובמקום להתכונן לעונה נאלץ לעבור שיקום ממושך, שכלל ניתוח. רק בפברואר 2007 הוא חזר למגרשים במדי קבוצת המילואים של בילפלד בליגה המחוזית, וגם אז לא היה כשיר לחלוטין. בשלב זה, פון הזן כבר עזב את תפקידו, וכאשר הסתיימה העונה החליט המועדון הגרמני שהוא לא מעוניין להמר על הקשר.

קמיל ואצק במדי נבחרת צ'כיה הצעירה מול קווין פרינס בואטנג במדי נבחרת גרמניה הצעירה. GettyImages
פציעה שעלתה לו בהיעדרות של מעל חצי שנה. קמיל ואצק בנבחרת הצעירה/GettyImages

אליפות צ'כיה ללא הפסד

החזרה למולדת לא היתה כואבת במיוחד, כי ספרטה פראג, ספינת הדגל של הכדורגל הצ'כי, צירפה את ואצק לשורותיה. החזרה לכושר היתה איטית והדרגתית, אבל המאמן יוזף חובאנץ סמך עליו והאמין בו, ובסופו של דבר הוציא ממנו את המיטב. ל-וצאק היה תפקיד משמעותי מאוד כאשר ספרטה זכתה באליפות ב-2010, בעונה ללא הפסד, וחובאנץ הכריז אז: "קמיל הוא השחקן המשתפר של העונה". ההצלחה העניקה לקשר מוטיבציה נוספת, ו-2011 היתה מעולה מבחינתו. הוא ערך את הופעת הבכורה בנבחרת, התמודד בכבוד מול ליברפול בליגה האירופית, וקבוצות רבות חיזרו אחריו. פרייבורג וקייבו ניהלו מגעים עם ספרטה, קייבו זכתה לבסוף בשירותיו תמורת כ-3 מיליון יורו.

לרוע המזל, הנסיקה נעצרה שם. באיטליה השתמשו ב-ואצק בעיקר בקישור האחורי, והתפקיד הזה זר לו. התפוקה לא היתה מרשימה, ומספר הדקות שקיבל הלך והצטמצם. כאשר דומניקו די קרלו, המאמן שהחתים את הצ'כי, עזב באוקטובר 2012, איבד ואצק לחלוטין את הרלוונטיות בסגל, ונדמה היה כי ויתר על המאבק. "נהניתי בתקופתי באיטליה, אבל לא שיחקתי מספיק, ולכן העדפתי לחזור", אמר ואצק עם שובו לספרטה שקיבלה אותו בהשאלה בקיץ 2013.

קמיל ואצק במדי ספרטה פראג. AP
הוכיח את עצמו גם בליגה האירופית. קמיל ואצק בספרטה פראג/AP

הבנה עם המאמן – מפתח להצלחה

אלא שהוא הגיע לקבוצה אחרת בתכלית בהשוואה לזו שעזב, והתקשה מאוד למצוא את מקומו. ללא חובאנץ, האמון בו שאף לאפס. העיתונאים הצ'כים הופתעו מאוד כאשר ספרטה בחרה לממש את האופציה ולרכוש את הקשר לפני שנתיים, כי המאמן ויטסלאב לאביצ'קה כלל לא היה מעוניין בו. גם הפעם בחר ואצק לעזוב על מנת לשחק כדורגל על בסיס שבועי. הוא נדד בהשאלה למלאדה בולסלאב. זו היתה תקופה קצרה ופוריה, אבל כאשר מאמן ספרטה החדש זדנק שצ'אסני הבהיר לו לפני שנה שאינו נמצא בתוכניותיו, הימר ואצק על השאלה נוספת לפיאסט – והפעם פגע בול.

זה קרה כי הקשר הגיע ביוזמתו האישית של המאמן הצ'כי ראדק לאטאל. כוכב הנבחרת לשעבר הכיר לעומק את איכויותיו של ואצק, וידע כיצד הוא מתכוון להשתמש בהן. ההבנה ההדדית בין השניים היתה מושלמת מהרגע הראשון, וגם נוכחותו של החלוץ הצ'כי מרטין נשפור, שהושאל אף הוא מספרטה, תרמה רבות. השבחים לא הפסיקו לזרום. "קמיל קצת איטי, אבל השפעתו על הקבוצה היתה גדולה. יש לו ראיית משחק ויכולת מסירה. הוא עושה משחק קלאסי", אומר העיתונאי מארק ואבז'ינובסקי.

לאור זאת, יש להצטער שהמאמן הלאומי פאבל ורבה בחר לבסוף לא לכלול את ואצק בסגל ליורו 2016. אחרי שבחן אותו במשחקי ידידות, העדיף הבוס לסמוך על שחקנים שהוא הכיר אישית טוב יותר. "היה לי מבחר עשיר בעמדה הזו", הסביר ורבה, אבל התוצאה הסופית, עם נקודה אחת משלושה משחקים, גרסה כי ייתכן ושגה.

יוזף חובאנץ מאמן ספרטה פראג לשעבר עם קמיל ואצק. GettyImages
בלעדיו לא היה מי שהאמין בו. יוזף חובאנץ עם קמיל ואצק/GettyImages

"ביישן, מנומס, לא אגרסיבי"

אז מה מנע מ-ואצק לממש את הפוטנציאל שלו במשך שנים לא מעטות בקריירה. מתקבל הרושם שהקשר לא נחוש מספיק להילחם על מקומו כאשר הנסיבות הולכות נגדו, ומגלה יכולת טובה רק כאשר הכל זורם והסביבה תומכת. העיתונאי הצ'כי דויד צ'רמאק מספר לוואלה! ספורט: "יש הטוענים שקמיל הוא ילד טוב מדי לכדורגל המודרני. הוא קצת ביישן, מנומס מאוד, וחסרה לו הגישה האגרסיבית כדי להיאבק כאשר יש צורך בכך. זו כנראה הסיבה לכך שלא הצליח בחלק מקבוצותיו. הוא זקוק למאמן שמטפח אותו וסומך עליו, כמו חובאנץ בספרטה, ובמיוחד לאטאל בפיאסט. לו היה מקבל גיבוי כזה מרוב מאמניו, הוא היה מגיע רחוק יותר".

ואכן, ואצק רואה בכדורגל לא רק מקצוע אלא גם תחביב. הוא אדם משכיל ורחב אופקים, שאוהב לקרוא ומתעניין במדע. הוא נהנה מהשילוב הזה, ומחפש מקומות נוחים, בהם אפשר להנות ממקום קבוע בהרכב ואווירה טובה מחוץ למגרש. הוא מצא את זה בגליביצה, אבל ההשאלה לא הוארכה אחרי שלאטאל עזב, וגם העניין הרב שהביעו קבוצות צמרת פולניות, במיוחד לך פוזנאן, לא הבשיל לבסוף לעסקה. מאמן ספרטה שצ'אסני אמר לקשר פעם נוספת הקיץ שאין לו מה לחפש בפראג, על אף היכולת המצוינת אשתקד, ואת החודשים לפני המעבר למכבי חיפה בילה ואצק בחוסר ודאות. ההצעה מהירוקים הפתיעה אותו, אבל ההרפתקה בישראל קסמה לו, והוא קפץ על המציאה.

נכון לעכשיו, הרושם הראשוני חיובי. בחיפה מרוצים מיכולתו של הצ'כי, ולשחקן עצמו אין ספק שרנה מולנסטיין רואה בו מנהיג ואיש מפתח. בתנאים אלה, אם האידיליה תימשך, יש סיכוי להצלחה, אבל חשוב מאוד לתת לו להרגיש בבית. אם האווירה סביבו תשתנה, לא תהיה לו סיבה להמשיך בישראל – הוא פשוט יילך למקום טוב יותר מבחינתו, וזה עלול להיות פספוס הדדי. הפוטנציאל בהחלט קיים.

קמיל ואצק במדי ספרטה פראג. AP
לא נחוש מספיק להילחם על מקומו כאשר הנסיבות הולכות נגדו. קמיל ואצק/AP
קמיל ואצק במדי קייבו מול אלחנדרו גוארין שחקן אינטר. AP
לא הסתדר כקשר אחורי. קמיל ואצק בקייבו/AP
קמיל ואצק שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
הרושם החיובי יימשך? קמיל ואצק בחיפה/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully